Musiktips!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Musiktips!

Inlägg av FreCKo »

Tänkte att vi skulle behöva en topic där man kan tipsa folk om bra musik!

Så, skriv vad det är för sorts musik, gärna hur dom låter, kanske lite kuriosa, och så en låt som representerar dom bäst som folk kan lyssna på (eller ladda hem om dom är olagliga). Det behöver inte vara hårdrock som jag tipsar om längre ner, utan det kan vara allt från något lokalt popband till världens största arenaband till något halvokänt brasilianskt fusionband... Bara något som ni tycker att andra ska höra :D

Jag tänkte börja med att tipsa om Down. Det är väl inte direkt någon fusionjazz som många verkar gilla, utan det är ganska tung rifforienterad hårdrock/metal med gamla Panterasångaren Phil Anselmo på sång och Corrosion of Confirmity-gitarristen/sångaren Pepper Keenan på gitarr.

Det låter ungefär som man kan förvänta sig när fem sydstatare gör metal. Det är lite sydstat över det hela, tungt och ganska mörkt och jäkligt svängigt, med varvade lugna och riktigt hårda partier, men dom blir ändå aldrig riktigt så tunga som Pantera.
Lyssna gärna på Ghosts along the mississippi för att få er en bra bild av hur dom låter.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Skall jag kolla upp direkt! Anselmo´s röst gillar jag.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

anli skrev:Skall jag kolla upp direkt! Anselmo´s röst gillar jag.
Kolla in Stone Sour också, Slipknot-sångarens sidoprojekt... Hans röst är i samma division som Anselmo :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Eftersom ingen vill tipsa folk om musik så gör väl jag det! :P

Trivium
Senaste metallbandet, kommer antagligen bli lika stora som Metallica. Riktigt bra, nya plattan (The Crusade) släpps den 10'e oktober och kommer vara mer old school-trash/metal än dom två äldre (ascendasy och ember to inferno) där dom growlar lite och så...

Lyssna på Rain eller Entrance of the Conflagration (den senare finns på http://www.myspace.com/trivium, den andra får ni vara olagliga för :wink: ) för att få en bra bild... Riktigt feta! Dom hade även en ganska stor hit i somras med Dying in your arms...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

FreCKo skrev:Eftersom ingen vill tipsa folk om musik så gör väl jag det! :P

Trivium
Senaste metallbandet, kommer antagligen bli lika stora som Metallica. Riktigt bra, nya plattan (The Crusade) släpps den 10'e oktober och kommer vara mer old school-trash/metal än dom två äldre (ascendasy och ember to inferno) där dom growlar lite och så...

Lyssna på Rain eller Entrance of the Conflagration (den senare finns på http://www.myspace.com/trivium, den andra får ni vara olagliga för :wink: ) för att få en bra bild... Riktigt feta! Dom hade även en ganska stor hit i somras med Dying in your arms...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Alla har väl redan hört dem, men King's X är väl värda att tjata om. De spottar ur sig skivor, men bra instegsplattor är Gretchen goes to Nebraska, Dogman (Pillow finns med på min tio-i-topplista över världens bästa låtar nå'nsin!) och samlingen Live all over the place.

Tungt, riffigt och med rockvärldens snyggaste stämsång. Doug Pinnick är leadsångare, basist och huvudsaklig låtskrivare. Världsklass!

Kolla också in hans soloprojekt Pound Hound.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Måste ge unge Frecko en eloge!
DOWN funkade ju fint köpte andra plattan och den satt perfa kombinerat med fredagsdrajan och gumman!
Lite knarkig avkomling av pantera kanske, men fett å mysigt!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Nu kommer lite mer musiktips! :D

Clutch! Typ 70-tals riffig rock... Ibland får jag lite typ predikningsvibbar av sångstilen, men jag gillar det som fan!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar