Gitarrforum

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Ulfern
Medlem+
Inlägg: 558
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 22:12
Ort: Stockholm

Gitarrforum

Inlägg av Ulfern »

Det finns ju en del här som spelar gitarr så jag tänkte höra om någon har något tips på ett seriöst svenskt gitarrforum? De som jag kollat snabbt på måste jag säga inte kändes alltför intressanta att läsa på.
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tror inte det finns några seriösa gitarrforum tyvärr...
Möjligen inom jazz, klassiskt o dyl.

Edit: http://www.diskantforum.se/ finns ju, hur seriöst det är är väl en bedömningsfråga, fast det gäller väl iof PB också! :lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Ulfern
Medlem+
Inlägg: 558
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 22:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulfern »

TDHP skrev:Tror inte det finns några seriösa gitarrforum tyvärr...
Möjligen inom jazz, klassiskt o dyl.
Samma intryck jag fick faktiskt. Vad gäller forumen där folk spelade metal/rock verkade det mest handla om hur bra personen (antagligen 16-18 år) tyckte sin gitarr va, att det var världens bästa, att minnsann James hetfield har en som ser likadan ut osv. (troligen hans första och enda provade gitarr så lång också :wink: )
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Finns ett väldigt bra forum för akustiska gitarrer om det är nåt man gillar;

http://ackegura.proboards.com/index.cgi
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Richard
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:59
Ort: Västerås

Inlägg av Richard »

Det verkar ju vara så att det krävs att ett forum är mer specifikt inriktat på tex basar, eller akustiska gitarrer för att det ska bli någorlunda seriöst. Jag tror nackdelen med ett "gitarrforum" är att det lockar till sig en så pass stor grupp "oseriösa" eller i alla fall okunniga personer, som bara leder till mängder av trådar rörande "vad är bäst, Gibson eller Fender?" "vad är skillnaden på Humbucker och singel-coil?" typ.. Ungefär såna personer som säljer stämapparater som "nåt slags mätinstrument" på Blocket :P
Masayo
Medlem++
Inlägg: 4117
Blev medlem: tor 28 feb 2008, 15:22
Ort: Eksjö

Inlägg av Masayo »

Richard skrev:Det verkar ju vara så att det krävs att ett forum är mer specifikt inriktat på tex basar, eller akustiska gitarrer för att det ska bli någorlunda seriöst. Jag tror nackdelen med ett "gitarrforum" är att det lockar till sig en så pass stor grupp "oseriösa" eller i alla fall okunniga personer, som bara leder till mängder av trådar rörande "vad är bäst, Gibson eller Fender?" "vad är skillnaden på Humbucker och singel-coil?" typ.. Ungefär såna personer som säljer stämapparater som "nåt slags mätinstrument" på Blocket :P
Jag är själv moderator på gitarrforum.com och håller med om att det är en massa upprepningar väldigt ofta...
Fender Jazz Bass - 1966 / Fender Classic Series 70's Jazz Bass - 2008 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Squier SSQ Precision Bass - 2000 / Ibanez Musician MC824 - 1980 / Fender Rumble 100
Ulfern
Medlem+
Inlägg: 558
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 22:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulfern »

Ja ska kika lite på gitarrforum.com...
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ljudbojen tycker jag verkar hyfsat seriöst.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Masayo skrev:
Richard skrev:Det verkar ju vara så att det krävs att ett forum är mer specifikt inriktat på tex basar, eller akustiska gitarrer för att det ska bli någorlunda seriöst. Jag tror nackdelen med ett "gitarrforum" är att det lockar till sig en så pass stor grupp "oseriösa" eller i alla fall okunniga personer, som bara leder till mängder av trådar rörande "vad är bäst, Gibson eller Fender?" "vad är skillnaden på Humbucker och singel-coil?" typ.. Ungefär såna personer som säljer stämapparater som "nåt slags mätinstrument" på Blocket :P
Jag är själv moderator på gitarrforum.com och håller med om att det är en massa upprepningar väldigt ofta...
Hmm jag kollade in gitarrforum (var iofs ett bra tag sen) och då tyckte jag det var rätt dålig stämning och mycket besserwisser-inlägg utan nån som helst uppbackning bakom. Det kanske har modererats till ordning numera?

Jag gjorde däremot ett klipp på en bas där så jag var nöjd ändå. :D
Ulfern
Medlem+
Inlägg: 558
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 22:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulfern »

När jag har läst en del på bägge skulle jag nog säga att jag föredrar ljudbojen. Känns både som ett trevligare och mer seriöst forum. Hittade dock en gitarr på gitarrforum som jag vill ha.... Måste bara sälja lite först ;-)
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

ljudbojen har tyvärr överdrivet seriösa moderatorer att det knappt finns nåt flams och all work and no flams makes Jack a dull boy. Det var mycket bättre där förr.


....På Diskant finns det för mycket flams.
Officiell stormästare i EB-orden
Masayo
Medlem++
Inlägg: 4117
Blev medlem: tor 28 feb 2008, 15:22
Ort: Eksjö

Inlägg av Masayo »

cub skrev:
Masayo skrev:
Richard skrev:Det verkar ju vara så att det krävs att ett forum är mer specifikt inriktat på tex basar, eller akustiska gitarrer för att det ska bli någorlunda seriöst. Jag tror nackdelen med ett "gitarrforum" är att det lockar till sig en så pass stor grupp "oseriösa" eller i alla fall okunniga personer, som bara leder till mängder av trådar rörande "vad är bäst, Gibson eller Fender?" "vad är skillnaden på Humbucker och singel-coil?" typ.. Ungefär såna personer som säljer stämapparater som "nåt slags mätinstrument" på Blocket :P
Jag är själv moderator på gitarrforum.com och håller med om att det är en massa upprepningar väldigt ofta...
Hmm jag kollade in gitarrforum (var iofs ett bra tag sen) och då tyckte jag det var rätt dålig stämning och mycket besserwisser-inlägg utan nån som helst uppbackning bakom. Det kanske har modererats till ordning numera?

Jag gjorde däremot ett klipp på en bas där så jag var nöjd ändå. :D
Jo jag håller med om det också. Jag behöver inte förklara varför jag har lagt av att moderera där? :lol:
Fender Jazz Bass - 1966 / Fender Classic Series 70's Jazz Bass - 2008 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Squier SSQ Precision Bass - 2000 / Ibanez Musician MC824 - 1980 / Fender Rumble 100
Ulfern
Medlem+
Inlägg: 558
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 22:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulfern »

Men de va fan va de är svårt att bli av en en metalgitarr numera alla vill bara ha vintage!!! Finns det något särskilt metalheadz forum månne? :lol: :shock: :D
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Masayo
Medlem++
Inlägg: 4117
Blev medlem: tor 28 feb 2008, 15:22
Ort: Eksjö

Inlägg av Masayo »

Kan meddela att jag lägger ner mina åtaganden som moderator på gitarrforum.com eftersom det inte är roligt längre. Jag trivs mer i rollen som basist ;)
Fender Jazz Bass - 1966 / Fender Classic Series 70's Jazz Bass - 2008 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Squier SSQ Precision Bass - 2000 / Ibanez Musician MC824 - 1980 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

http://www.pratagitarr.se är Sveriges bästa gitarrforum. :D
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Inlägg av Bachbarian »

gitarrforumens värld har inte varit desamma sen planket spårade ur
Skriv svar