YABT (Yet Another Bussgods Tråd)

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
DeepThoughts
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 22:44
Ort: Piteå

YABT (Yet Another Bussgods Tråd)

Inlägg av DeepThoughts »

Jag känner att jag måste få gnälla lite då jag väntar på en ny bas via Bussgods. Det var länge sedan jag använde Bussgods innan detta men är det här verkligen normalt?
Bussgods skrev: 2009-07-31 16:26 ÄNGELHOLM Inlämnad
2009-08-05 12:28 Göteborg Vidaresänd
Först tar det nästan en vecka att få paketet till från Ängelholm till Göteborg, en sträcka på föga imponerande ~20 mil. Sedan skickar Göteborg vidare paketet till, ja vart? Limbo? Så vi är nu på över en vecka utan någon uppdatering alls och imorgon firar vi 14 dagar sen paketet lämnades in. Var in på mitt lokala Bussgods kontor och kollade om dom visste nåt men icke, jag visste ju mer eftersom jag redan hade tillgång till internet och fraktsedeln...

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge men det som verkligen stör mig är att det inte uppdateras något. Slutligen vill jag avsluta med:
Bussgods skrev:Vi erbjuder en snabb och säker transport till drygt 600 godsombud i hela landet. Sändningen skickas med första möjliga godsförande fordon
- Jo tjena!
Stefan Nitsche
stefan_at_nitsche_dot_se
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

dessutom kan du inte ge dig fan på att den överhuvudtaget kommer fram och om den gör det kan den vara helt trasig.. bussgods kommer jag aldrig igen använda.. en gång var nog..

jag skickade en bas stärkare mot efterkrav.. men dom tog nästan 10 dagar på sig att skicka den mellan västerås och göteborg.. så snubben som skulle ha den tröttnade och gav sen fan i att hämta ut den.. sen tog det en månad innan dom skickade den som retur.. vilket i sig tog 7 dagar till och kostade 400kr till.. så jag vart av med stärken i nästan 2 månader och fick betala 800kr för att hämta ut den igen..

skickar jag saker nu ska jag ha förskotts betalt och skicka med posten.. som försäkrat paket.. kostar 39kr extra och täcker upp allt som kan inträffa på vägen.. dessutom leveransgaranti inom 5 dagar. merkostnaden är fjomsigt liten kontra bussgods..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Bussgods har alltid gått fort för mig. Har skickat instrument i softcase också och dom har varit varsamt hanterade. Kan nog skilja rätt mycket på olika stationer.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
micro
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 13:37
Ort: Skummeslövsstrand

Inlägg av micro »

Det började lagom bra också med att "tysken" tog gott om tid på sig för att skicka grejorna som du skulle ha till,
och när dom kom fram så var bara hälften med första gången.

Har postpaketet med restsändningen dykt upp förresten?
man får vara glad att man får vara tacksam
Medlem av PrataBas gubbklubb 40++
DeepThoughts
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 22:44
Ort: Piteå

Inlägg av DeepThoughts »

johnne skrev:dessutom kan du inte ge dig fan på att den överhuvudtaget kommer fram och om den gör det kan den vara helt trasig.. bussgods kommer jag aldrig igen använda.. en gång var nog..
Själva paketeringen är jag inte så orolig över, den ligger i ett hardcase som ligger i en kartong.
micro skrev:Det började lagom bra också med att "tysken" tog gott om tid på sig för att skicka grejorna som du skulle ha till,
och när dom kom fram så var bara hälften med första gången.

Har postpaketet med restsändningen dykt upp förresten?
Jupp. Det landade redan i måndags, gick fånigt snabbt att få det. Hade egentligen tänkt skicka en statusrapport idag men nu får det bli här istället. Fast när det gäller tysken så tycker jag nog mer synd om er faktiskt.
Stefan Nitsche
stefan_at_nitsche_dot_se
Användarvisningsbild
micro
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 13:37
Ort: Skummeslövsstrand

Inlägg av micro »

DeepThoughts skrev:Jupp. Det landade redan i måndags, gick fånigt snabbt att få det. Hade egentligen tänkt skicka en statusrapport idag men nu får det bli här istället. Fast när det gäller tysken så tycker jag nog mer synd om er faktiskt.
Hoppas basen kommer fram snart så du har nåt att sätta axelbandet på :wink:

Vår temporära ljus/backdrop-rigg blev en kreativ skapelse konstruerad med skruvdragare och lösvirke kombinerat med det vi fått från Thomann, tur man inte ska flytta den med på gig :lol:
man får vara glad att man får vara tacksam
Medlem av PrataBas gubbklubb 40++
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag skickar och får ganska mycket med Bussgods och har nog aldrig haft något problem med det. Är det många byten kan det ta lite tid i ibland och det är inte alltid att de använder sig avläsningen så att man kan följa paketet. Men annars får de godkänt av mig..
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Har varit med om att prylar stått och väntat på att pallen ska fyllas upp innan de skickas och att det har tagit tid därför. Aldrig varit med om någon skada på grejerna än så länge.
Sen är vissa kontor bättre på scanningen än andra.
DeepThoughts
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 22:44
Ort: Piteå

Inlägg av DeepThoughts »

Finns bussgods i Göteborg verkligen? Har försökt ringa dom nu flera gånger men får alltid telefonsvararen i slutändan. Har skickat mail nu men jag ska nog inte ha för stora förhoppningar...
Stefan Nitsche
stefan_at_nitsche_dot_se
Användarvisningsbild
micro
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 13:37
Ort: Skummeslövsstrand

Inlägg av micro »

Har också mailat dom tidigare efter att precis som du fått lyssna på en telefonsvarare ett antal gånger.
Det märkliga är att dom gör reklam på sin hemsida om bussgodspilen som avgår en gång per dygn till Haparand från just Göteborg med ett flertal stopp på vägen som lämpar sig för omlastning till Piteå, då borde det gå rätt kvickt att få fram godset.
man får vara glad att man får vara tacksam
Medlem av PrataBas gubbklubb 40++
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Nån som norpat den från kajen? :?
Hoppas verkligen det löser sig till slut!!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
micro
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 13:37
Ort: Skummeslövsstrand

Inlägg av micro »

Har mailat deras VD, dom har morgondagen på sig att leta upp paketet sen anmäler jag det som försvunnet/stulet hos polisen.
man får vara glad att man får vara tacksam
Medlem av PrataBas gubbklubb 40++
DeepThoughts
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 22:44
Ort: Piteå

Inlägg av DeepThoughts »

Jag fick faktiskt svar från Göteborg som sa att paketet gick norrut den 6:e augusti och att det är stället som skickat paketet som skall spåra paketen.

Trots det svaret så gjorde jag en chansning och gick in på mitt lokala kontor där dom sa att det är stället som skickat paketet som skall spåra men ringde ändå Luleå (alla paket går via Luleå när dom ska till Piteå) och kollade om dom hade något övertaligt paket och ifall den kanske fanns något där fraktsedeln försvunnit ifrån. Men så var inte fallet och det dom kunde göra då var att hänvisa till Ängelholms bussgods.

Så jag prövade att ringa Ängelholms bussgods. Efter att jag förklarat mitt ärende så kände karln som svarade igen paketet och levererade följande guldkommentar: "Det lämnades in den 31 juli, det är ju inte så länge sedan..." - Förlåt men är det bara jag som tycker att 3 veckor är en ganska lång tid ändå? Speciellt när dom, som micro säger, skyltar med att det tar en dag från Göteborg till Haparanda.

Slutligen så verkar micros mail ha tagit skruv i alla fall för jag fick även veta att "Jönköping undersöker det där". :twisted:
Stefan Nitsche
stefan_at_nitsche_dot_se
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Det är det enda minuset med bussgods, det är ju flera olika företag som kör åt bussgods då dom bara är en "ekonomisk förening" så om någon nånstans gör nåt litet misstag så är det fasen omöjligt att hitta nån som vill ta ansvar för det. :x
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
pr33d
Medlem+
Inlägg: 531
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:34
Ort: Piteå

Inlägg av pr33d »

Marcbass har skickat två paket till mig (piteå) från Laholm (skåne någonstans?), tog 4 dagar båda gånger. Däremot när det blir fel... då blir det jättefel :U(
Fender Jazz * GK700rbII + ampeg 15"
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Skickade en bas mot efterkrav härom veckan och det har hämtats ut. Hur lång tid tar det för pengarna att ramla in på kontot, inte avi...? :?
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

whatawaste skrev:Skickade en bas mot efterkrav härom veckan och det har hämtats ut. Hur lång tid tar det för pengarna att ramla in på kontot, inte avi...? :?
Har för mig dom blivit bättre med det, senast jag använde efterkrav tog det ungefär 2 veckor innan jag fick pengarna.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

knedy skrev:
whatawaste skrev:Skickade en bas mot efterkrav härom veckan och det har hämtats ut. Hur lång tid tar det för pengarna att ramla in på kontot, inte avi...? :?
Har för mig dom blivit bättre med det, senast jag använde efterkrav tog det ungefär 2 veckor innan jag fick pengarna.
Då är jag inte orolig längre... :D När man körde med avi fick man ju vänta hur länge som helst... :evil:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

whatawaste skrev:
knedy skrev:
whatawaste skrev:Skickade en bas mot efterkrav härom veckan och det har hämtats ut. Hur lång tid tar det för pengarna att ramla in på kontot, inte avi...? :?
Har för mig dom blivit bättre med det, senast jag använde efterkrav tog det ungefär 2 veckor innan jag fick pengarna.
Då är jag inte orolig längre... :D När man körde med avi fick man ju vänta hur länge som helst... :evil:
2 veckor = hur länge som helst IMO. :P
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Måste plusa POSTEN lite faktiskt!
Skickade en bas i frigolitcase från Norrtälje till RobinoZombie i Kristinehamn i måndags. Kostade 330:- och var framme dan efter!
Eftersom min närmsta bussgodsinlämning är 8 mil bort och stänger 16:30 så är ju detta ett utmärkt alternativ! Trodde det skulle vara mycket dyrare!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har använt bussgods ett 10-tal ggr och det har funkat utmärkt.
De ringer upp när godset har anlänt, och grejerna har varit hela och fina... allt från rörsträrk till guror.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
micro
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 13:37
Ort: Skummeslövsstrand

Inlägg av micro »

Liten uppdatering. Efter diverse mailväxling med deras VD uppmanade jag honom att sluta med hot-potatoe leken och göra nåt istället. Sen har jag inte hört ifrån honom nåt mer :lol:

Däremot har en ny snubbe börjat maila mig från Malmö och det låter iallafall som han har tänkt leta efter paketet, snackade med honom och beskrev hur det ser ut och han skall göra en "riks-sökning" på det.

Jag ska skicka en förlustanmälan till Bussgods och sen tar det 60 dagar :shock: innan dom ersätter förlorat gods.

Dom förväntar sig en handelsfaktura som styrker värdet, hur ska man lösa det när det är ett begagnat instrument, marknadsvärde på begagnat är ju svårare att styrka?

Det bästa vore ju om basen kom till rätt ställe så man kan lägga tid på nåt vettigare, men vi får se...
man får vara glad att man får vara tacksam
Medlem av PrataBas gubbklubb 40++
DeepThoughts
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 22:44
Ort: Piteå

Inlägg av DeepThoughts »

micro skrev:Däremot har en ny snubbe börjat maila mig från Malmö och det låter iallafall som han har tänkt leta efter paketet, snackade med honom och beskrev hur det ser ut och han skall göra en "riks-sökning" på det.
Det där var det jag reagerade på då jag ringde Bussgods i Ängelholm. Han jag pratade med försökte få det att låta som att det var fullt normalt att det tar över två veckor för ett paket att ta sig en sträcka som traffikeras en gång om dagen. Efter jag påpekat det om direktlinjen så påpekade jag även att det är stället som skickat paketet som skall spåra det. Ja jo det var det ju men han kunde inte göra något... :shock: (WTF?)

Jämfört med mina lokala Bussgods-gubbar som hjälpte till trots att det inte är dom som ska spåra paketet, den siste som jag pratade gissade på att det kanske packats fel i Göteborg och stod i Stockholm nånstans.

Man får hoppas på att han hade en dålig dag eller nått men jag är lite tvekis...
micro skrev:Det bästa vore ju om basen kom till rätt ställe så man kan lägga tid på nåt vettigare, men vi får se...
Det hade ju vart alldeles förträffligt. Jag undrar om det är jag som kom med dålig karma till den här affären?
Stefan Nitsche
stefan_at_nitsche_dot_se
Skriv svar