Bussgods, priser vid tunga paket

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Bussgods, priser vid tunga paket

Inlägg av Makten »

Är det nån som har erfarenhet av Bussgods för att skicka tunga saker, typ högtalarlådor? Jag blir vansinnig på deras tvetydiga prisuppgifter och att de är omöjliga att nå.
Jag ska skicka min EBS410 från Stockholm till Sölvesborg. Den väger 41 kilo och är "skrymmande". Enligt den allmänna prislistan kostar det 475:-, men kollar man under ombud och Cityterminalen så står det att kollin över 40 kilo körs med lastbil och att man ska kontakta dem för pris. Kontakta ja... Jag har mailat samma fråga tre gånger på ett par veckor och inte fått något svar. Ringer man så kommer man till en telefonsvarare! Jag har ju ingen som helst lust att baxa lådfan till centralen och höra att det kostar tusen spänn att skicka den. Särskilt inte när den är såld och jag står för frakten. :x

Nån som har koll? Jag har funderat på att skicka med Posten också, men de listar inte ens pris på paket över 20 kilo. :shock:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ups och dhl då?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:ups och dhl då?
Kostar inte det väldigt mycket mer? Får kolla upp det.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25767
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

PB-transport?
Vi är ju rätt många på forumet och en del åker ju både hit och dit och kanske kan ta med...

Inte för att just jag har någon resa åt det hållet planerad, men ifall nån skall däråt...?

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

fieldflower skrev:PB-transport?
Vi är ju rätt många på forumet och en del åker ju både hit och dit och kanske kan ta med...

Inte för att just jag har någon resa åt det hållet planerad, men ifall nån skall däråt...?
Det vore förstås strålande, och jag betalar gärna motsvarande summa, så det blir ju en bra förtjänst.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Konstigt att dom inte svarar när du ringer :? Jag ringde bussgodsonmbudet här i Vara igår för att höra vad det skulle kosta att skicka en bas till Säter, gick görsmidigt. Fast sen så är ju Vara ett antal gånger mindre än Stockholm så dom har väl mindre att göra :wink:
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Fö mig kostade det 375 att skicka min 25kg kombo runt halva sverige..

Den är strax mindre än en 4x10" men inte mycke
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Bussgods har på måna ställen en maxvikt på 40 kg per kolli. Man får dock skcia 5 kollin på samma sändelse så där av maxvikte 200 kg. Skickade en 4x12" som packades väl, men jag fick ta med den hem och riva ur element och packa om i fler kollin då det vägde för mycket (över 50 kg).

Din låda är gränsfall utan emballage så kolla va de säger om vikten. Ett par kilo över brukar inte vara några problem, men det beror på vem som tar emot och hur denne tycker om detta.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Matte skrev:Bussgods har på måna ställen en maxvikt på 40 kg per kolli. Man får dock skcia 5 kollin på samma sändelse så där av maxvikte 200 kg. Skickade en 4x12" som packades väl, men jag fick ta med den hem och riva ur element och packa om i fler kollin då det vägde för mycket (över 50 kg).

Din låda är gränsfall utan emballage så kolla va de säger om vikten. Ett par kilo över brukar inte vara några problem, men det beror på vem som tar emot och hur denne tycker om detta.
Extra kul då att de inte svarar på frågor! Den måste iväg i morgon, och jag vet alltså inte om de tar emot den eller inte. Kul...
Den väger 41 kilo enligt specarna, och den är såpass robust att jag bara slår in den i ett lager kartong för att skydda ytan.

Angående telefonsvarandet så kommer man ju aldrig ens fram till en bemannad telefon! Man får instruktioner om alternativ beroende på vad man har för fråga, och till slut kommer man till en telefonsvarare. Jävla idioter alltså! :x
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Makten skrev: Extra kul då att de inte svarar på frågor! Den måste iväg i morgon, och jag vet alltså inte om de tar emot den eller inte. Kul...
Den väger 41 kilo enligt specarna, och den är såpass robust att jag bara slår in den i ett lager kartong för att skydda ytan.

Angående telefonsvarandet så kommer man ju aldrig ens fram till en bemannad telefon! Man får instruktioner om alternativ beroende på vad man har för fråga, och till slut kommer man till en telefonsvarare. Jävla idioter alltså! :x
Då är det bara att chansa då.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Matte skrev:Då är det bara att chansa då.
Jag kikade just på UPS hemsida! Det verkar kosta 550:- från dörr till dörr, och det tar jag ju hundra gånger hellre. Slippa släpa skiten till centralen dessutom, och det tar bara en dag tills paketet är framme. :D
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Makten skrev:
Matte skrev:Då är det bara att chansa då.
Jag kikade just på UPS hemsida! Det verkar kosta 550:- från dörr till dörr, och det tar jag ju hundra gånger hellre. Slippa släpa skiten till centralen dessutom, och det tar bara en dag tills paketet är framme. :D
Det kan det ara värt att slippa bära runt på lådan.
Då slipper du riskera att bära lådan till Bussgods och sen hem för de inte tar emot den.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

AAAaaaaaaaaaaaaaaaaah, vad trött jag blir!!! Jag ringde just till UPS för att boka avhämtning, och då visar det sig att deras förplåtade priser vad utan moms på nätet. Alltså kostar det 660:-, vilket är i saftigaste laget. Dessutom blev man påtvingad en "expresstjänst" så att paketet kommer fram redan i morgon, vilket är helt onödigt. Det värsta är ändå att de INTE tar kontakt med mottagaren, utan bara kör ut paketet, när som helst på dan. Jävligt troligt att han är hemma då. :shock:
Så nej, inte betalar jag för en så knäpp tjänst. Varför ha bråttom om man inte vet att mottagaren är hemma? :x Jag får hoppas på Bussgods i alla fall.

Tillägg: Uöööööh, nu framgår det att kollin över 40 kilo debiteras med "utkörningsavgift" på Bussgods. Alltså 475 + 218 = 693:- BildBildBild

Jahapp, jag skulle aldrig sålt lådjäveln. Varför varför varför gick jag med på att skicka skiten??? Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev: Jahapp, jag skulle aldrig sålt lådjäveln. Varför varför varför gick jag med på att skicka skiten???
För att annars hade du aldrig fått den såld? :D

Vart ska den transporteras?



Tycker att du ska ta kontakt med den som köpte lådan och höra, frakten blev ju avsevärt mkt dyrare än vad du tänkt..
Man kan ju inte betala 700 spänn för att skicka en låda.... förresten, skicka den till Bussgods så får väl köparen åka och hämta lådan, den ska väl inte behöva köras ut?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:För att annars hade du aldrig fått den såld? :D
Antagligen. Men jag bor ju för fan i Stockholm. Det borde liksom inte vara några problem.
Vart ska den transporteras?



Tycker att du ska ta kontakt med den som köpte lådan och höra, frakten blev ju avsevärt mkt dyrare än vad du tänkt..
Man kan ju inte betala 700 spänn för att skicka en låda.... förresten, skicka den till Bussgods så får väl köparen åka och hämta lådan, den ska väl inte behöva köras ut?
Jag gav ett pris där frakt inkluderades, så det är mitt eget fel. Jag kunde aldrig drömma om att det skulle vara så sjukt dyrt.
Bussgods tänker jag nog inte anlita igen. De är helt omöjliga att nå, och dessutom är de ju dyrare även fast jag själv måste släpa lådan till inlämning. Nu blir den åtminstone upphämtad vid min dörr (jag har fixat UPS-frakt).

Man lär sig av sina misstag. Lova aldrig frakt av tunga saker. Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16201
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Makten skrev:Bussgods tänker jag nog inte anlita igen. De är helt omöjliga att nå, och dessutom är de ju dyrare även fast jag själv måste släpa lådan till inlämning. Nu blir den åtminstone upphämtad vid min dörr (jag har fixat UPS-frakt).

Man lär sig av sina misstag. Lova aldrig frakt av tunga saker. Bild
Klart trist! :cry: Jag har däremot aldrig haft problem med Bussgods, det har (nästan) alltid funkat utmärkt, men jag har bara skickat och fått basar...
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Märlig policy av UPS att inte kontakta leveransmottagaren. DHL är bättre i så fall. Där ringer de alltid innan och ger en ungefärlig tid. Är man sen inte hemma får man hämta godset på deras terminal.

Bussgods Sthlm verkar ju ena riktiga surkartar! Jag har själv bara mycket bra erfarenheter av Bussgods. Men det är klart, Hbg är en aningen mindre stad...
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Bean skrev:Bussgods Sthlm verkar ju ena riktiga surkartar!
Ja, det är helt sjukt vad dålig service. Ingen telefon, och de har fortfarande inte svarat på ett enda mail. På hemsidan står det att man ska kontakta dem per telefon eller mail om man har frågor. Jävla idioter som inte svarar. :evil:

Nu är lådan skickad med UPS i alla fall. I fortsättningen blir det till att kolla upp vad det kostar innan. Mycket smidigt med hämtning vid dörren också. Det kanske lönar sig även med gitarrer, vem vet?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

För att inte tala om att skicka till STHLM! Kostade över 300kr senaste gången jag skickade en gitarr dit.. Men vi hade kommit överrens om att han skulle ta frakten så det är lugnt.
Officiell stormästare i EB-orden
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

knedy skrev:För att inte tala om att skicka till STHLM! Kostade över 300kr senaste gången jag skickade en gitarr dit.. Men vi hade kommit överrens om att han skulle ta frakten så det är lugnt.
Detta beror som många säkert vet att alla försändeleser mellan STHLM och Norrland går med lastbil och inte buss. Därför är det dyrare.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

plus att det tar 2 dagar extra att få in/ut saker ur stockholm med bussgods
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

knedy skrev:För att inte tala om att skicka till STHLM! Kostade över 300kr senaste gången jag skickade en gitarr dit..
Det är vägtullen. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar