Frank Zappa-tråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Thing Fish är väl kanske inte det första man skall lyssna på om man vill "upptäcka" Zappa. Det är en ganska skruvad "rockopera" som visserligen är hur kul som helst med många fantastiska musikaliska vändningar, men jag har en känsla av att man bör ha lyssnat en del på Zappa tidigare för att uppskatta det. Jag kan naturligtvis ha fel.

Arbetsnamnet på "Thing Fish" var "Dio Fa" (Gud ljuger) och han hade planer på att ur-uppföra den i Italien....hahaha. Om det var hans självbevarelsedrift som gjorde att han ändrade sig ang titeln eller om det var påtryckningar från den katolska världen vet jag inte, men det skrevs massor om det hela då det begav sig.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Bean skrev:Thing Fish är väl kanske inte det första man skall lyssna på om man vill "upptäcka" Zappa. Det är en ganska skruvad "rockopera" som visserligen är hur kul som helst med många fantastiska musikaliska vändningar, men jag har en känsla av att man bör ha lyssnat en del på Zappa tidigare för att uppskatta det. Jag kan naturligtvis ha fel.

Arbetsnamnet på "Thing Fish" var "Dio Fa" (Gud ljuger) och han hade planer på att ur-uppföra den i Italien....hahaha. Om det var hans självbevarelsedrift som gjorde att han ändrade sig ang titeln eller om det var påtryckningar från den katolska världen vet jag inte, men det skrevs massor om det hela då det begav sig.
RHONDA: (stage whisper)
HARRY, this is not DREAM GIRLS!

HARRY: (stage whisper)
They told me it had c-c-colored folk in it, RHONDA, and that's ALWAYS a sure sign of GOOD, SOLID, MUSICAL ENTERTAINMENT! How was I supposed to know they'd be this ugly?

RHONDA:
They pissed on us, HARRY! They fuckin' pissed on us! Look at my fox!

osv....

Thing Fish ÄR (!) nog det första man bör lyssna på om man vill "upptäcka" Zappa.
Men det kan vara lite för magstarkt för vissa forumister och innehålla lite för mycket musiker-musik för andra.
Vi som skiter ifall vi blir pissade på och som uppskattar ett gäng som vet var och hur man sätter 1:an tycker nog om Thing Fish.
Å andra sidan var ju inte TF min första FZ skiva...
Sååå.....vad vet jag. Bra skiva(or) är det iallafall.
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Med "upptäcka" avsåg jag nog inte riktigt samma som du, men ok.

Gamle gode Johnny Guitar Watson figurerar på Thing Fish också. Och även på "Them or Us". Frid över hans minne.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Har inte lyssnat så mycket på Z, fick tag i några The Mothers of Invention skivor när jag var 15-16 (tidigt -80 tal). Dom kändes jäkligt gamla och väldigt suspekta då minns jag men visst, finns bara en Zappa har inte snöat in på det spåret bara.
För övrigt vet jag inte om han blev nämnd i "Rock och humor"-tråden vilket han givetvis borde!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

För övrigt spelar ZPZ - Zappa plays Zappa på Olympen i Lund 13/10 och på Cirkus i Stockholm 14/10.

Ray "The Illinois Enema Bandit" White lär vara med o gästa på nästan hela turnén.
Sen kan det dyka upp andra gamla f.d. Mothers också.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

Är jag blind eller har ni missat att posta den här gamla dängan?

http://www.youtube.com/watch?v=VpfX_2G9i6w
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Zappa var en av mins STORA favoriter på 70 talet.
Såg honom några ggr.
Första gången var 73 (har jag för mig) på Liseberg och då hade han med sig George Duke, Bruce och Tom (bas) Fowlers, Jean-Luc Ponty och Ruth& Ian Undewood bl.a.
Kanon konsert.
Vi stod (dessvärre inte helt vid våra sinnens fulla bruk, dock inte fulla, detta var ju tidigt 70 tal, då droger ännu inte var farliga :oops: ) mitt i dammen framför scen, med vatten till vaderna.

Sedan såg jag honom på scandinavium ca 75/76. även det kanon men...

77/78 (tror jag) såg jag honom återigen på Scandinavium och då satt han mest på en barstol på scen och rökte och drack kaffe samt ropade "We ain't ABBA". Det är faktiskt enda gången jag gått ifrån en konsert (iaf så stor och dyr) innan den var slut.
Tråkigt.
Skriv svar