Biltråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Min pråm:

Bild

Bild
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Dubbelpost.
Senast redigerad av Axman den tor 24 mar 2011, 12:41, redigerad totalt 1 gånger.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Här är lite bilder på farsans bil som jag hjälper till att pilla med. Skulle vilja ha en men jag har inte ens råd men sparkcykel.

Bild
Den närmast kameran.
Bild

Nytt för i år är att vingen lackats svart för att dra ner bilen mer mot marken och att den har en kolfiberhuv med större centralt luftintag. Den ska nog bli röd, lite väl F&F med kolfiberhuv för farsan, han är ju ändå 56..
Nytt är också att motorn bytts ut och byggts om, större allt egentligen. Den ska mappas på etanol och en rimlig uppskattning är att effekten ska landa på 650-700hk. Ska fota mer senare i vår när det är ihopskruvat.

Det sjuka är att den borde varit färdig redan förra året men han köpte en färdig motor av en renommerad byggare för att spara lite tid och inte behöva sätta ihop allt själv men precis när han skulle stoppa i motorn så kollar han igenom insuget bara för att vara säker på att inget som kan skada motorn hamnat där. Då hittar han metalspån! Han skruvar isär hela skiten och det finns lite överallt. Inget som kunde hamnat där när vi fixade, vi har inga verktyg som åstadkommer såna spån osv osv.. Som tur är fick han pengar för allt han behövde för att ta isär allt och montera ihop motorn av han som byggt den men tid tog det ju.. Man kan inte alltid lita på kända namn :P

Till sommaren kommer det gå undan i alla fall.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
DSBass
Medlem+
Inlägg: 784
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 20:45

Inlägg av DSBass »

kr0wl skrev:
DSBass skrev:Kul tråd! Hakar på med lite gamla bilar.
Den här var rätt skön! Chevrolet Astro.
[img]http://www.flickr.com/photos/dsprotection/5541518174/][/img]
Hur är det med plats i en sån?
Tänkte mest på om man ska sova i den, jag är cirka 185 lång och har tröttnat på att tälta på festivaler :)
Det är gott om plats i dom. Och vill man kan man ju alltid plocka ur baksätena så blir det riktigt gott om plats :)

MVH/Danne
DSBass
Medlem+
Inlägg: 784
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 20:45

Inlägg av DSBass »

Svensson skrev:
DSBass skrev:En massa fina bilder
Vad använder du för kamera, upplösning etc för att få så bra bilder? Joxat i PS i efterhand någonting?
Jag fotar med en Canon EOS 50D. Till dessa bilder har jag använt ett Tokina 12-24 DX PRO f4 ojektiv.
Dom två första bilderna är tonemappade i Photoshop. Dom andra bilderna har jag bara lagt på lite kontrast och skärpa då jag alltid fotar i RAW format.

Detta gäller inlägget om Volvo S80:n alltså. Inlägget med mina gamla bilar är fotade med en vanlig kompaktkamera.

Jag skulle dock behöva inhandla ett polfilter som gör att en hel del reflexer i lack och glas försvinner.

MVH/Danne
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

blackparkas skrev:
Punkster skrev:Bild


:roll:

Mäh, den är ju knappt trasig!
Tyckte jag också. Men bakom all plast satt en balk som knäcktes och då blev det dyrare. Förutom det så var det ju bara skitgrejer.

Har hämtat Fokusen nu och den verkar vara helt ok så när som på trötta bromstrummor bak. Ingen handbroms att tala om och lätt malande ljud i lägre hastigheter. Ett par repor har jag hittat också, men bilen är ju inte ny. I övrigt är jag mycket nöjd.
/Linus
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Biltråden

Inlägg av Svensson »

Inspirerad av Lasses hojbygge så skakar jag liv i den här gamla tråden. Planen var att renovera framvagnen i vinter men jag har knappt varit i garaget, total avsaknad av ork och inspiration efter senaste vintrarnas pyssel. Hur ser det ut på bilprojektfronten på forumet? Nån som har nåt spännande projekt?

Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Biltråden

Inlägg av Roger Hedin »

Well, well, well...
Inget projekt annat än en "ny" basbil som rymmer tre personer, storjävlakontran utan att sticka fram mellan framstolarna, och basriggen dessutom. En Hyundai Santa Fe 2010, diesel som gått 10800 mil. 197 hk och tämligen "burdus"...
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Biltråden

Inlägg av Henko »

Det är nåt speciellt med gamla Saabar (tänker V4, 99, 900 som tillsammans med Abba utgjorde soundtracket till min barndom) och jag har drömt om en tidig 900 Aero sen jag var liten. Förra året fick jag behov av en extra bruksbil sommartid. Kom fram till att en 900 som brukis inte är optimal för att ligga och kryssa på E6an och Aeromodellerna kostar rätt mkt pengar om man hittar en. Så jag började sondera marknaden bland kungen av 90-talssvennebilar: Saab 9000. Hittade en av sista årsmodellen, Aero, originalskick förutom lite uppskrämd motor. En perfekt sleeper/motorvägskryssare som är mycket goare att åka i än min 7-sitsiga Toyota.

Inte mycket av projekt kanske eftersom jag är värdelös på att skruva. Men lite småfix har jag gjort själv och en kompis monterade nya styvare Bilstein-dämpare bak.

Framförallt är det galet kul med gammal hederlig osofistikerad hästsparksturbo.

Bild
Senast redigerad av Henko den fre 24 mar 2017, 12:22, redigerad totalt 1 gånger.
P-basar
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Biltråden

Inlägg av HirYoshima »

Bild

Gammal SAAB, sa du?

Jag köpte den här förra hösten, alltså 2015. Då hade den stått i garage länge, senaste besiktning var -86. Under förra vintern och våren lärde jag mig skruva och fick den besiktigad. Så nu har jag en riktig landsvägskryssare, om man bara åker i 80-90 km/h. :D

Bilden är från i helgen då jag tog ut den, startade efter en halv minut, går som en klocka.. var tvungen att pumpa däcken bara.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Biltråden

Inlägg av Henko »

Fantastiskt fin päronhalva HirYoshima! Väcker minnen till liv då mina föräldrar hade en 95:a från -73 och jag själv hade en 96:a från -78 som en av mina första bilar.

Hade mitt extrabilsbehov varit av mer finåkarkaraktär hade jag lätt siktat på nåt sånt där.
P-basar
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Biltråden

Inlägg av anthax »

Gamla motorn i bubblan började knacka på tomgång sommaren 2015, så det flög fan i skallen och planer började smidas.
I höstas kördes nya motorn in.
Har bara pillat på mopedmotorer innan, så det har varit väldigt lärorikt, och dyrt...
Passade på att förfina föregående ägares horribla kabeldragningar och drog fram lite ny koppar till lite annat som ska på i framtiden.
Åker lovligt i två somrar, med många mer hästkrafter än vad gammelmotorn kunde prestera.

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild
Bild
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Biltråden

Inlägg av fieldflower »

anthax skrev:Gamla motorn i bubblan började knacka på tomgång sommaren 2015, så det flög fan i skallen och planer började smidas.
I höstas kördes nya motorn in.
Har bara pillat på mopedmotorer innan, så det har varit väldigt lärorikt, och dyrt...
Passade på att förfina föregående ägares horribla kabeldragningar och drog fram lite ny koppar till lite annat som ska på i framtiden.
Åker lovligt i två somrar, med många mer hästkrafter än vad gammelmotorn kunde prestera.

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild
Bild
Vad stoppade du i för rova och hur mycket hästar blev det?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Biltråden

Inlägg av anthax »

fieldflower skrev:
anthax skrev:Gamla motorn i bubblan började knacka på tomgång sommaren 2015, så det flög fan i skallen och planer började smidas.
I höstas kördes nya motorn in.
Har bara pillat på mopedmotorer innan, så det har varit väldigt lärorikt, och dyrt...
Passade på att förfina föregående ägares horribla kabeldragningar och drog fram lite ny koppar till lite annat som ska på i framtiden.
Åker lovligt i två somrar, med många mer hästkrafter än vad gammelmotorn kunde prestera.

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild
Bild
Vad stoppade du i för rova och hur mycket hästar blev det?
Nya är på 2007cc (78x90.5) och gissar i spannet 95-110, då liknande motorer som bänkats haft de resultaten.
Min motor har väldigt snäll kam, så har jag 100hk på bakhjulen är det mer än nog. :)
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Biltråden

Inlägg av fieldflower »

Är det bussmotorn?
100 hk är typ 2-3 ggr fler än tidigare..?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Biltråden

Inlägg av anthax »

fieldflower skrev:Är det bussmotorn?
100 hk är typ 2-3 ggr fler än tidigare..?
Nej det är en typ1 "bubblamotor" stående kylfläkt, men byggd på lite andra delar än standard.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Biltråden

Inlägg av fieldflower »

Sedär. Klart kul pryl! :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Biltråden

Inlägg av Svensson »

Saabar kan man frakta både band och kontrabasar med ;).

Bild

Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Biltråden

Inlägg av blackparkas »

Jag blir galen på bilar...

Fixade deg till bil i Maj i fjol.... Har jag bytt ut Mitsubishin än?
NEIN!
Hur ska man hinna åka och köpa bil när man jobbar 7 dagar i veckan och dessutom alla bilar som passar in i budget och spec-krav befinner sig minst 30-40 mil bort.
Har inga problem att åka 30 mil för en bil, men däremot så hinner man ju aldrig...

Vore lättare att köpa en Volvo än en Ford kan jag säga.
Men vem vill åka Volvo!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Biltråden

Inlägg av Svensson »

Vad säger panelen om leasingbilar i klassen Alltrack eller Tiguan? De är ju inte världens roligaste bilar men man får ju rätt mycket för pengarna känns det som. Åker Passat Alltrack nu men hade ju varit kul att testa nåt annat.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Biltråden

Inlägg av blackparkas »

Nya Tiguan ser ju faktiskt rätt bra ut, i alla fall om man jämför med den förra...

Annars slår jag givetvis ett slag för Ford Kuga eller Ford Edge.



Edge:

Bild

Kuga:

Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Biltråden

Inlägg av gthyni »

Pensionärsbilar, såna som ligger i 70 på 110-väg med fyrhjulsdrift för att det snöar lite ;D


Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Biltråden

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:Nya Tiguan ser ju faktiskt rätt bra ut, i alla fall om man jämför med den förra...

Annars slår jag givetvis ett slag för Ford Kuga eller Ford Edge.



Edge:

Bild

Kuga:

Bild
Edge gillar jag, hade en sån hyrbil i USA innan den släpptes på svenska marknaden, den är dock för dyr. Kugan ser lite mesig ut men det gör väl iof Tiguanen också :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Biltråden

Inlägg av Svensson »

gthyni skrev:Pensionärsbilar, såna som ligger i 70 på 110-väg med fyrhjulsdrift för att det snöar lite ;D


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja men så kom med förslag på alternativ då! :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Biltråden

Inlägg av blackparkas »

gthyni skrev:Pensionärsbilar, såna som ligger i 70 på 110-väg med fyrhjulsdrift för att det snöar lite ;D


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jamen du bor ju i Stockholm, där kör ALLA i 40 för att det snöar lite....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar