PA?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Sen kan ni ju ta diskussionen ifall ni tycker att sångaren ska lägga mer för att han använder PA:t mest.... :)

Den har väckt mycket glädje genom åren...eller tvärtom. :D


Bra att börja fundera i tid dock, ännu roligare är ju att såna här grejor sällan blir dyrare med tiden, det som kostar runt 20 idag kan mycket väl kosta runt 15 om ett år för då har det kommit bättre grejor...även nytt.

Men ta en funderare på om ni måste handla på EM dock (nån i bandet som jobbar där eller?), och om det verkligen är prisvärt även med rabatter. Kollade genom katalogen snabbt och det mesta de har är rejält dyrare än TSM och Phonic...behöver ni den kvaliteten till det priset?
Sångaren är arbetslös och en lat jävel, så det blir nog delat på fem... Vi har däremot sagt åt honom flera gånger att köpa ett PA eftersom han har svårt att höra sig i replokalen vi repar i nu, men han vägrar :lol:

Det blir riktigt prisvärt med rabatten, tro mig. Det är en bekant till vår gitarrist som jobbar där som ger oss rätt saftig rabatt, så jag har svårt att se att vi kan få den kvaliteten för ett lägre pris än vad vi får hos EM Nordic...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Undvik att dela PA-kostnad på 5.. ungdomsband tenderar att inte vara för evigt..

Och den som slutar tenderar att värdera sin del högre än de som är kvar..

Det är bättre om 1 eller 2 äger anläggningen och tar en liten hyra av gaget för att finansiera det..

Te.x. så äger jag och en polare som jag umgåtts med sen vi inte kunde gå hela anläggningen tillsammans och tar 1000 spänn per spelning för att vi håller med anläggning
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Diesel skrev:Undvik att dela PA-kostnad på 5.. ungdomsband tenderar att inte vara för evigt..

Och den som slutar tenderar att värdera sin del högre än de som är kvar..

Det är bättre om 1 eller 2 äger anläggningen och tar en liten hyra av gaget för att finansiera det..

Te.x. så äger jag och en polare som jag umgåtts med sen vi inte kunde gå hela anläggningen tillsammans och tar 1000 spänn per spelning för att vi håller med anläggning
Hum, där har du nog rätt... Det absolut bästa vore om man spelade så ofta och var så känd att man fick någon tusenlapp eller fyra för varje spelning och kunde ha en tre spelningar i månaden, då skulle ju PA't betala sig själv... Men det dröjer nog många år innan man kommer dit :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

fast är det inte bara coverband coh dansband som äger egna PA? och har bra ljud/medhörning hela tiden - varje gång! Lyckans ostar!

brukar inte arrangörerna räkna med att när ett tungdödsband kommer får man hyra grejer... ???

jag har en tanke om att det kanske inte är så bra att ha för bra medhörning/ljud i repan .
när man kommer ut på sunkstället och märker att det inte finns mer än en monitor(som låter förjävligt men sångaren läggerbeslag på den ändå efter som "du skall ju "bara" köra) och att ens egna skitläckra basljud inte alls låter som det brukar. då är det lätt att man blir sur och tvär och tänker bara på det dåliga scenljudet istället för att impa på de söta gossarna/flickorna/intersexuella(efter smak) i publiken.

En klassisk musiker med stor erfarnehet jag känner brukar säga:
att öva i ett rum med akustik man älskar gör att man lätt hatar akustiken på de flesta ställen man gigar(ok, han skulle inte använda uttrycket gigar).
sträva istället efter att ha ett lite trist ljud i övningsrummet för att härdas.
sen klarar man sig varsomhelst och uppskattar och inspireras i verkligen en bra lokal.

alltså: köp nåt billigt skit att repa på som härdar er inför den onda verkligheten.

8)
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Criss: Ptja... Det är ju ett sätt att se på grejen :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar