Moral, dubbelmoral och sensmoral

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Moral, dubbelmoral och sensmoral

Inlägg av calif de funk »

Igår fick jag stå för mina principer även om jag tycker maskiner är bättre på det än vi människor. Avslutningsvis ställde jag en fråga. För att inte trolla ännu mera i den tråd som diskutionen började, startar jag en ny sådan. Två basvänner, forumskompisar, valde att moralisera för mig även fast jag uttryckligen skrivit och även upprepat om hur jag såg på problematiken och fasten jag bett om att få slippa just moraliseringen. Finner situationen högst fascinerande och hoppas få ett svar nu. Nedan bifogar jag min fråga så som den var ställt:

"Till alla er som stod mig nära under debaten vill ja ge ett stort tack, inklusive dig Liten.

Ett stort tack också till alla er som valde att moralisera för mig som jag vore en adolescent. Det har varit en i synnerhet lärorikt debat! I allafall för min del. Jag vill också ställa en fråga till er, en fråga jag hade från första början men väljer att ställa den nu:

Om jag hade satt xxx istället för det av mig citerade ordet skulle det se mycket snyggare ut eller hur? Fine! Men om någon annan forumsmedlem som händelsevis inte följt tråden från början skulle läsa mitt inlägg där jag citerar och kritiserar det citerade, och inte förståt vad jag egentligen skriver och varför jag kritiserar ett obegripligt inlägg, vad tror ni han/hon skulle göra då? Förmodligen skulle han/hon gå till "källan" och även fått läsa det fula. Eller har jag fel?

So what´s the point of your moralizing i såfall?

Är det verkligen det att ni vill slippa se det fula igen? Fine! Då undrar jag, hur är det med den mentala aspekten? För jag är helt övertygat om att även om jag i min citat hade valt ordet himmel istället för xxx eller det som stod från början, så hade era tankar ändå gått till det fula uttrycket. Eller har jag fel? Så, vad är det då för fenomen vi pratar om egentligen, när det är acceptabelt att tänka på det fula men oacceptabelt att se det i skriftligt och citerad form, och då ännu värre, skrivet och citerad av oss själva?

Är det verkligen rätt att moralisera för andra sålänge ingen annan vet vad som finns i våra tankar? Eller är det hellre rätt att vara tydlig i sin kritik oavsett vad kritiken handlar om och oavsett hur oanständig föremålet för kritik må vara?

Jag bara undrar?"

Mvh
Calif de Funk
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes.. att bara ta bort sin post när vi andra sitter med en lista med x antal punkter som svar är inte fair! ;)

EDIT: Jag hade börjat skriva:

1. Till johannes: Lägg ner alla "Va det värt att tjata om i över X antal sidor".. Våra diskussioner lever.. take it or leave it. Ingen tvingar dig att läsa.. Detta har avhandlats många gånger under min korta tid här på prata bas.. Trådarna här är inte heliga kor som man inte går OT på .. Det kommer komma fler diskussioner av detta slag.. Vi fungerar alla olika.. och som du sa Johannes.. It takes 2 to tango.. (and a crowd!) Hur kul är det att spela pingis med sig själv?

2. Att behandla varandra med respekt och välvilja verkade (kändes det som till en början) inte vara allas önskemål på detta forum. Jag känner för egen del att det är viktigt för mig som spenderar såpass mycket tid här att få reda på vad andra personer har för vana att utrycka sig på vissa sätt.. omöjligt att få en nyanserad bild av en person annars.. Pojken som ropar varg och allt det där.. Därav uppmanar jag alla diskussioner att ta vilken riktning som helst.. bara man står för det man säger.. Tex: Senast idag undrade jag om jag verkligen ska läsa något mer som Makten skriver... Svaret på det kommer att visa sig..

3. Califen: I ärlighetens namn.. hur farlig har moraliseringen varit? Uppenbarligen kände du att det var jobbigt nog att vilja lämna forumet... Vilket är fine! Jag personligen och många med mig skulle nog tycka att det var väldigt synd.. De inlägg som jag upplever att du refererar till har inte jag tolkat som överdrivet moraliserande.. MEN.. vi är alla olika.. Vi har alla olika bagage och vi retar oss alla på olika saker! Så denna tråd tycker jag är kanon.

4. Som jag sa tidigare.. I sak känner jag att du har rätt.. fullständigt meningslöst att ändra en quote när orginalinlägget ej är ändrat. Det jag och säkert flera andra hade hopats på var att den person som postat orginalinlägget (ja jag har läst att han har bett om ursäkt) hade tagit bort inlägget snabbt. Nu var inte detta fallet. Och ämnet som var OT blev 6 sidor.. många timmars arbete åt skogen för några arbetsgivare ute i landet.. och ev för några arbetslösa.. sånt är livet .. diskussionen är och var viktig.. om inte för andra så var den det för mig..
Jag diskuterade länge med min kära på kvällen ang inlägget och all rabalder som uppstod.

5. Tack för att ni bryr er.. ärligt.. tack..

EDIT 2: Du ser.. en post in och vi är delvis OT.. jag är hemsk..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:Johannes.. att bara ta bort sin post när vi andra sitter med en lista med x antal punkter som svar är inte fair! ;)

EDIT: Jag hade börjat skriva:

1. Till johannes: Lägg ner alla "Va det värt att tjata om i över X antal sidor".. Våra diskussioner lever.. take it or leave it. Ingen tvingar dig att läsa.. Detta har avhandlats många gånger under min korta tid här på prata bas.. Trådarna här är inte heliga kor som man inte går OT på .. Det kommer komma fler diskussioner av detta slag.. Vi fungerar alla olika.. och som du sa Johannes.. It takes 2 to tango.. (and a crowd!) Hur kul är det att spela pingis med sig själv?
Jag lägger inte ned ett skit. Kom inte och säg att jag skall lägga ned något samtidigt som du skriver att ingen tvingar mig att läsa. Ingen tvingar dig att läsa vad JAG skriver så då finns det ingen anledning att lägga ned, eller hur? Att sedan grina över att jag tagit bort mitt eget inlägg samtidigt som du uppmanar mig att lägga ned är väl också ganska motsägelsefullt.
Dessutom så skrev jag klart och tydligt att "Obs! Detta är inte menat som kritik till Califen eller någon annan." Jag ställde i mitt inlägg en enkel allmän fråga lika mycket till mig själv som till er. Var det verkligen något att tjafsa om i hur många sidor som helst? That´s it. Inte någonstans skrev jag "Lägg ned att tjafsa."
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
Liten skrev:Johannes.. att bara ta bort sin post när vi andra sitter med en lista med x antal punkter som svar är inte fair! ;)

EDIT: Jag hade börjat skriva:

1. Till johannes: Lägg ner alla "Va det värt att tjata om i över X antal sidor".. Våra diskussioner lever.. take it or leave it. Ingen tvingar dig att läsa.. Detta har avhandlats många gånger under min korta tid här på prata bas.. Trådarna här är inte heliga kor som man inte går OT på .. Det kommer komma fler diskussioner av detta slag.. Vi fungerar alla olika.. och som du sa Johannes.. It takes 2 to tango.. (and a crowd!) Hur kul är det att spela pingis med sig själv?
Jag lägger inte ned ett skit. Kom inte och säg att jag skall lägga ned något samtidigt som du skriver att ingen tvingar mig att läsa. Ingen tvingar dig att läsa vad JAG skriver så då finns det ingen anledning att lägga ned, eller hur? Att sedan grina över att jag tagit bort mitt eget inlägg samtidigt som du uppmanar mig att lägga ned är väl också ganska motsägelsefullt.
Dessutom så skrev jag klart och tydligt att "Obs! Detta är inte menat som kritik till Califen eller någon annan." Jag ställde i mitt inlägg en enkel allmän fråga lika mycket till mig själv som till er. Var det verkligen något att tjafsa om i hur många sidor som helst? That´s it. Inte någonstans skrev jag "Lägg ned att tjafsa."
Fair enough.. Det jag ville ha sagt (klumpigt utryckt) va att JAG, personligen, FÖRVÅNAS över att folk irriterar sig på att trådar går OT under förhållandevis många sidor.. Jag blir själv irriterad ibland.. men det vänjer man sig vid ganska snabbt.. jag tycker diskussionen som fenomen är kanon.. också den som gör att jag läser i princip alla trådar jag kan.. mycket bra grejer har sagts!! Spårar den ur och folk blir lacka på varanadra så får dom reda ut det.. PM's finns.. Om inte annat så får väl någon bjuda till med en bärs när vi ses?? För alla kommer väl? Jag får bjussa dig på en Johannes!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Det finns väl ingen förespråkare för OT än jag? Jag skulle inte orka med 10 minuter på ett forum där trådar låses och medlemmar bannas när de går OT. Otroligt trist. Jag tycker detta forum är fantastiskt kul just pga att en tråd kan starta med en diskussion om något basrelaterat för att sedan spåra ur totalt för att sedan helt plötsligt glida tillbaks till originaldiskussionen som om inget hade hänt och allt deta får hända utan inblandning från moderatorer eller vad de kallas.
Anledningen till att jag ibland raderar mina egna inlägg är att jag emellanåt är för snabb med att trycka på skicka och sedan när jag läser det så tänker jag att detta kan missuppfattas och jag kommer att få förklara mig en hel kväll. Då raderar jag hellre om jag inte känner för att evighetsdidkutera just den dagen.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag valde att starta en ny tråd just för att skippa trolleri. Hoppas vi slipper det.

Liten: Jag tycker att det är fascinerande att få upprepade råd (igår) som i min bok var lika med hyckleri. Detta hände trotts att jag redan i början gjorde klart för mig vad jag tyckte om det hela, och trotts att jag bad om att få slippa moraliseringarna. För det, var jag bered att även lämna forumet. Dessa råd var fortsättningsvis inget annat en samma ord fast upprepade flera gånger. Det upplevde jag som att avsändaren inte ville förstå vad jag egentligen tyckte om saken och istället valde att ge mig råd och forklaringar som inte längre hade något nytt i sig.

Min fundering är avslutningsvis formulerat också som en fråga jag undrar över och det är bara så det är. Jag tycker inte det är så kännsligt att undra som jag gör.

Och visst har vi olika bagage. Jag skulle inte vilja ändra på den jag har även om jag kunde välja. Jag har lärt mig en hel del av min bagage och den har deffinitivt inte gjort mig sur utan mycket ödmjukare än jag varit för 15 år sedan.

Edit: Fast generellt har jag inte heller något emot OT. :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes.. jag har ytterligare saker att lära.. jag postar också för fort.. dock försöker jag be om ursäkt när jag senare lärser vad folk har funnit upprörande och ser hur dom tolkat det jag skrivit.. Ska försöka ta bort fler inlägg som jag är för snabb att trycka in..

Califen: Lite av det du skriver är anledningen till att jag inte gav mig in i diskussionen igår.. Jag tyckte mig kunna se vad kärnan i ditt argument var och att inget nytt tillfördes som var anledning nog att ändra din åsikt.
Liksom Makten har stått för det han sagt under dagen i en diskussion som handlat om Homosexualitet och pedofili så stod du på dig igår.. vilket jag i efterhand respekterar.. oavsätt vad jag personligen tycker i sakfrågan.

Edit: nu önskar jag bara att jag var cool nog att inte posta så fort jag har något jag vill posta om.. utan hålla lugnet..

- Men har man som jag, slagit vad att det heter Parabool.. så ska man nog bara vara tyst å cool...
Wille C
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Liten skrev: Califen: Lite av det du skriver är anledningen till att jag inte gav mig in i diskussionen igår.. Jag tyckte mig kunna se vad kärnan i ditt argument var och att inget nytt tillfördes som var anledning nog att ändra din åsikt.
Liksom Makten har stått för det han sagt under dagen i en diskussion som handlat om Homosexualitet och pedofili så stod du på dig igår.. vilket jag i efterhand respekterar.. oavsätt vad jag personligen tycker i sakfrågan.

Edit: nu önskar jag bara att jag var cool nog att inte posta så fort jag har något jag vill posta om.. utan hålla lugnet..

- Men har man som jag, slagit vad att det heter Parabool.. så ska man nog bara vara tyst å cool...
Wille C
Tack Liten. Tyvärr hann jag inte följa andra diskutioner så mycket igår. Jag kan därför just nu bara förhålla mig till det jag skrivit om.

Vem är Wille C. förresten :D Kul citat (citat-åter igen :D)

Edit: dessa språksvårigheter :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Wille Crafoord.. jag tycker hans texter känns som en blandning av Broberg och Påvel..
Min kära som hade någon gammal skivan när vi träffades.. den har gått varm!
Min favvo är "Jag gjorde det först, och som det går till, så e de ingen fråga om hurvida du vill, -för det är din tur!"

Bra skiva.. man kan tycka hans röst är sisådär ibland.. men bra låtar.. :)

EDIT: Man kanske ska säga vad det var för skiva då han gjort fler:
Samma typ av annorlunda saker från 1997
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Hela syftet med att reagera på S79's inlägg var att få honom att ta bort den osmakliga frasen så fort som möjligt. Hade han gjort det på en gång så hade alla varit glada, (tror jag).
Nu kunde han tydligen inte göra det vilket han påpekade i den andra ursäkten han skrev i samband med att han till sist gick in och editerade "orginalet". Hade våra citat sedan varit kvar medan han själv editerat sitt misstag så hade det ju varit onödigt. Och om vi som hade citatet kvar medan vi krävde att han skulle ta bort sitt varit de verkliga dubbelmoralisterna.
För sådana som ev kommer in i efterhand och läser tråden kan de se att här har varit ett övertramp av något slag, det har man löst i konstruktiv anda utan moderatorer och adminstratörer inblandade. Bra!
För oss som läst inläggen minns vi naturligtvis vad som sagt, men ju mer vi slapp bli påminda dess bättre.
Vi har faktiskt medlemmar här på forumet som är barn även om de är väldigt mogna för sin ålder...
Min avsikt var inte att moralisera över dig (eller nån annan). Jag blev bara så upprörd och tyckte att åtminstone jag vill markera var jag drar en gräns för vad man kan skriva på forumet.
Om du eller nån annan känner sig trampad på av vad jag sagt så ber jag om ursäkt, mina inlägg hade bara ett fokus.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Liten skrev:Wille Crafoord.. jag tycker hans texter känns som en blandning av Broberg och Påvel..
Min kära som hade någon gammal skivan när vi träffades.. den har gått varm!
Min favvo är "Jag gjorde det först, och som det går till, så e de ingen fråga om hurvida du vill, -för det är din tur!"

Bra skiva.. man kan tycka hans röst är sisådär ibland.. men bra låtar.. :)
OK. Pratar med min fru just nu om honom och hon minns att jag sett Wille på TV och även gillat honom. Får skaffa mig en skiva med honom :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

200071 skrev:Hela syftet med att reagera på S79's inlägg var att få honom att ta bort den osmakliga frasen så fort som möjligt. Hade han gjort det på en gång så hade alla varit glada, (tror jag).
Men han hörde inte av sig å då vad "ganska naturligt" att "kommunicera" med mig om något han skrivit.

200071 skrev:Nu kunde han tydligen inte göra det vilket han påpekade i den andra ursäkten han skrev i samband med att han till sist gick in och editerade "orginalet". Hade våra citat sedan varit kvar medan han själv editerat sitt misstag så hade det ju varit onödigt. Och om vi som hade citatet kvar medan vi krävde att han skulle ta bort sitt varit de verkliga dubbelmoralisterna.
Detta är väl ändå att gå händelserna i förväg. Jag var hela tiden medveten om att originalet låg kvar i sin helhet. Det vore befängt annars.
200071 skrev:För sådana som ev kommer in i efterhand och läser tråden kan de se att här har varit ett övertramp av något slag, det har man löst i konstruktiv anda utan moderatorer och adminstratörer inblandade. Bra!
Jag tror ändå dem flesta skulle gå och läsa om anledningen till varför ett inlägg censurerats, särskilt med tanken på alla reaktionerna.

200071 skrev:För oss som läst inläggen minns vi naturligtvis vad som sagt, men ju mer vi slapp bli påminda dess bättre.
Just det här har jag väldigt svårt att tro på. Inga "xxx" eller "censurerat" kan radera det som stod initialt från en läsares minne. Jag tror inte alls att vår hjärna fungerar så.
200071 skrev: Vi har faktiskt medlemmar här på forumet som är barn även om de är väldigt mogna för sin ålder...
Det är väl ingen som sagt emot det här.
200071 skrev:Min avsikt var inte att moralisera över dig (eller nån annan). Jag blev bara så upprörd och tyckte att åtminstone jag vill markera var jag drar en gräns för vad man kan skriva på forumet.
Om du eller nån annan känner sig trampad på av vad jag sagt så ber jag om ursäkt, mina inlägg hade bara ett fokus.
Då kan jag bara säga att dina upprepade förklaringar upplevde jag just som moraliseringar. Riktade till fel adress dessutom. Annars kunde du valt att respektera min ståndpunkt istället för att fortsätta med samma förklaringar hela tiden. Det hade inte hindrat dig ändå att markera vad gränsen går för din del. Gränsen för vad man kan skriva på en forum, säger du. Lite paradoksalt, för det jag skrev i min inlägg ang.det fula uttrycket hade precis samma syfte. Och jag kände mig faktiskt vara just den fokus du pratar om. Tyvärr.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Explodera inte nu men... Úrsäkta mig Kalifen, men nu börjar du kännas lite väl patetiskt! ;)
Släpp det här nu.
Ta fram basen i stället.
Själv försvinner jag på en långweekend till Warzawa och förhoppningsvis är allt är som vanligt på tisdagkväll.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

anli skrev:Explodera inte nu men... Úrsäkta mig Kalifen, men nu börjar du kännas lite väl patetiskt! ;)
Släpp det här nu.
Ta fram basen i stället.
Själv försvinner jag på en långweekend till Warzawa och förhoppningsvis är allt är som vanligt på tisdagkväll.
Patetiskt? Varför det? Jag tycker jag är ganska saklig.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Pratabas.se

lås inte flera trådar

Här..... > Kubb
Skriv svar