Orsaken till varför ungar laddar ner?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

Hellboy skrev:
b_luthman skrev:Det finns ju faktisk betalvarianter av spotify. OM betalvarianten var den enda som fanns skulle säkerligen efterfrågan minska. Om folk inte är villiga att betala tillräckligt mycket för något så är uppenbarligen inte efterfrågan tillräckligt stor.
Jo men det är ju fortfarande så att att ersättningen från Spotify till upphovsmännen är för låg. Om inte denna höjs så kommer fler och fler artister och skivbolag att plocka bort sina låtar/inspelningar på samma sätt som EMI nu är på väg att göra. Och som Beatles, Peter Gabriel och många andra redan gjort. Varför säljer Beatles så himla bra tror ni trots att det inte släppts någon ny platta på 40 år? För att dom inte ger bort musiken gratis och för att dom bevakar sina intressen, kanske?

//J
Det går snart över när den generationen har dött ut...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

BB5000 skrev:Illegal spridning av surmjölk = fildelning ?? :shock:
Fniss :giggle:
Hjelm
Medlem+
Inlägg: 626
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 01:37

Inlägg av Hjelm »

Jag ser Spotify som ett "testredskap". Lyssnar på plattor, är de bra så köper jag, dels för artistens skull, dels för att jag gillar helhetsgrejen med plattan. Omslag, booklet etc :D

Just därför så tycker jag utvecklingen mot att man ska köpa plattor som mp3-filer är jävligt tråkig.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+
Inlägg: 1248
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 02:35

Inlägg av shadewind »

Det är nog mest bara att man inte kan ta mer betalt för saker än vad folk är villiga att ge. Producenterna har inget som helst att säga till om när det gäller marknadsvärdet av deras produkt, det är konsumenterna som bestämmer.

Om Spotify kan komma på något sätt att göra ordentlig vinst på så är det ju jättebra, men jag tror det blir svårt att höja priset. Tror att trakterna kring 100 kr är "the sweet spot". Om den reklamfinansierade varianten blir mycket sämre så kommer nog folk tröttna på Spotify istället för att köpa Premium tyvärr.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

BB5000 skrev:
Cuba skrev:
Hellboy skrev:
TDHP skrev:
Hellboy skrev:...Producenterna får rätta sig efter efterfrågan, up my arse. Det är konsumenterna som får rätta sig efter det faktum att saker och ting faktiskt kostar pengar.

MVH//Jan
Det måste vara nåt specifikt för just produkten "musik" då alltså?
I ALLA andra fall så brukar ju efterfrågan styra tillgång och prisnivå...
:wink:
Läs inlägget igen. Som du vet så finns det en stor efterfrågan för musik. Om folk snodde mjölken i affären så skulle mjölkbönderna också få problem. Om ingen lyssnade, köpte eller laddade ner musik illegalt, DET skulle vara samma som att efterfrågan saknas..... :roll:

//J
Tant Britta från Tumba tänkte köpa mjölk under lunchrasten. Men affären hon gick till hade stängt. På bilden: Britta

Bild
Illegal spridning av mjölk = fildelning ?? :shock:
Om mjölken är gammal nog, ja.

Men back on topic. Min åsikt till saken: varför inte?
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Orsaken till varför ungar laddar ner?

Inlägg av peter_s »

:D

Får mig osökt att tänka på:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7KhJGrxpv70[/youtube]
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Cuba skrev: Tant Britta från Tumba tänkte köpa mjölk under lunchrasten. Men affären hon gick till hade stängt. På bilden: Britta

Bild
Det kan inte ha varit "min" butik....den har öppet som vanligt. Fast där finns ingen mjölk, såklart.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Hjelm
Medlem+
Inlägg: 626
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 01:37

Inlägg av Hjelm »

daionsavage skrev:
Hjelm skrev:utvecklingen mot att man ska köpa plattor som mp3-filer är jävligt tråkig.
+ Massor!!!!

Tänk när man var yngre och satt i timmar med hörlurarna på och lusläste texterna på LP-konvolutet samtidigt som man lyssnade på skivan. Aldrig att jag tar in musik på samma sätt idag.... :(
Jag ÄR yngre och känner precis så.. =(
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Hjelm skrev:
daionsavage skrev:
Hjelm skrev:utvecklingen mot att man ska köpa plattor som mp3-filer är jävligt tråkig.
+ Massor!!!!

Tänk när man var yngre och satt i timmar med hörlurarna på och lusläste texterna på LP-konvolutet samtidigt som man lyssnade på skivan. Aldrig att jag tar in musik på samma sätt idag.... :(
Jag ÄR yngre och känner precis så.. =(
:D :D

Det går över.... :twisted:

//J
Skriv svar