Nedladdning

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
gäst

Nedladdning

Inlägg av gäst »

Nedladdning av musik, filmer, programvara etc. Vad tycker ni? Bra eller dåligt? Rätt eller fel? Kom igen...!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker det är bra att kunna ladda ner, köper dock alltid det som är bra, även om jag laddat hem det först.

Filmer laddar jag aldrig hem, köper/hyr hellre... bättre ljud, bild... se´n att behöva bränna ut och krångla.. näeh...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Med risk för att som vanligt få på nöten rejält så hävdar jag som jag brukar: All information bör vara fri!

Och pratar vi fildelningslagar o dyl så rättar jag mig efter vad som gäller, bara samma regler gäller för alla. Dvs det ska gälla samma straffskalor för brott mot upphovsrättslagen var än brottet begås.
Ska man straffas för att kopiera en datafil så bör samma straff och uppsökande av "brottslingen" utövas på tex fotokopiering av läroböcker från bibliioteket.

Jag anser även att en IP-adress inte har något som helst med straffskyldighet att göra så länge det är ett fullkomligt omöjligt sätt att binda någon till ett brott. Följdaktligen bör IP-adresser inte lämnas ut till någon annan än den som kan presentera datorn den tillhör.

Tjo!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

tufft ämne...
jag ser det så här:

musik:
Nedladdning av musik som finns utgiven på skiva tycker jag är fel om inte man redan äger skivan eller letar efter nya artister och sedan kastar det man inte tänkt köpa.
Outgiven musik är bara positivt att kunna ladda ner.

Filmer:
Filmer tycker inte jag man ska ladda ner över huvud taget. Det ska köpas, hyras eller ses på bio/tv.
För mig finns det ingen attraktion att ha tunga filer på datorn med en film. Jag köper hellre dvd:n eller hyr filmen.
Likaså här med musiken, har man ändå köpt filmen ser jag däremot inga fel i det.

Programvaror:
Här är det svåraste... anledningen som jag ser det är att programvaror som kan laddas ner sprider en kunskap om programmen samt att många på sin arbetsplats sedan köper programvarorna. Iochmed kunskap som man kan få på detta sätt ökar man ju delvis sin kompetens och attraktion på marknaden. Hur många har råd att gå en photoshopkurs för flera tusen kronor och dessutom köpa programmet? Njae.. för självlärandes skull bör möjligheten finnas.
JAG tycker att alla programvaror bör vara gratis för privatpersoner som inte ska använda dessa i offentliga sammanhang ex. inom företag mm.

Det svåraste i avseende programvaror är musikprogramvaror.. som jag personligen faktiskt köpt istället för att ladda ner. För att få support och att kunna felsöka med leverantör om fel uppstår etc. Varför lägga ner massa pengar på en dator som klarar inspelning om man inte har ett program som är lika kompetent. Pluggar däremot ser jag nog mer så här: ska man använda det frekvent så bör man köpa det. Ska man lära sig det bör man kunna labba med det utan att ha en begränsad tidsram på ca 30 dagar. Även dessa borde ju även kunna få vara gratis till privatpersoner som inte tänkt tjäna pengar på produkter gjorda med programmet.

så vad får jag för betyg i moraltestet?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Det är ingen lätt fråga. Rent moraliskt kan man alltid hävda att man ska betala för sig. Tyvärr fungerar det inte så i praktiken, och då får man finna sig i det och försöka lösa problemet på ett vettigt sätt. Det är också helt olika "villkor" som gäller inom de olika branscherna. För enkelhetens skull drar jag resonemanget kring musik.

Jag betalar gärna om musiken är bra och priset är rätt. 200:- för en CD är inte rätt med tanke på hur lätt man kan ladda ner den, olagligt eller ej. Jag kan ändå tänka mig att betala det för riktigt bra musik. Att jag för tillfället inte gör det beror på att jag är student.
Själv skulle jag inte bry mig om folk laddar ner en platta jag har gjort. Det är kanske en promille av all musik som är så bra att artisten förtjänar att kunna leva av den. Jag ingår inte i den promillen, utan är mest glad om någon vill lyssna.
Jag ser gärna ett totalt ras av hela skivindustrin i nuläget, eftersom det mesta som produceras är kommersiell avföring där artisten bara är någon slags pajas som spelar en roll åt skivbolaget. Utan skivbolag och jättevinster skulle bara de genuint musikintresserade fortsätta släppa musik, vilket vore trevligt eftersom det kanske skulle bli lite kvalitet på saker och ting. Det kan jag betala för.
I nuläget lyssnar jag förresten i princip bara på 70-talsmusik, som väl kan anses "betald" av andra redan. :oops:

Tillägg: Hur man än vrider och vänder på det så spelar det ingen roll om man är för eller emot nedladdning. Den existerar, och därför får man som artist och bolag anpassa sig, annars går det åt helvete. Att sitta och stämma privatpersoner leder ingen vart. Folk är uppenbarligen inte beredda att betala, så då är det dags att ändra på något.

Tillägg2: Angående programvara så är jag helt på macahans linje. Jag tror att bolagen tjänar på att ta ytterst lite betalt av privatpersoner och mycket för företagslicenser.
Senast redigerad av Makten den tis 11 sep 2007, 14:41, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag är helt emot all nedladdning och piratkopiering. Trots att en datafil kan kopieras utan att någon blir av med originalet så är det trots allt så att någon har ägnat tid och tankemöda åt att skapa den. Om den personen livnär sig på att skapa sån'a datafiler, oavsett om det är musik, bilder eller programvara, så innebär piratkopiering att den personen inte får lön för mödan och därför inte kan fortsätta skapa liknande datafiler eftersom han eller hon istället måste jobba med nå't annat.

Om den personen är en artist som jag gillar så innebär det att min nedladdning är en bidragande orsak till att jag inte får höra nästa platta med honom/henne, eftersom han/hon istället sitter i kassan på Konsum...

Om upphovsmannen ger sitt tillstånd så är det en annan sak, men rent principiellt så betalar jag för det jag vill ha.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

BarbequeVillage skrev:Jag är helt emot all nedladdning och piratkopiering. Trots att en datafil kan kopieras utan att någon blir av med originalet så är det trots allt så att någon har ägnat tid och tankemöda åt att skapa den. Om den personen livnär sig på att skapa sån'a datafiler, oavsett om det är musik, bilder eller programvara, så innebär piratkopiering att den personen inte får lön för mödan och därför inte kan fortsätta skapa liknande datafiler eftersom han eller hon istället måste jobba med nå't annat.

Om den personen är en artist som jag gillar så innebär det att min nedladdning är en bidragande orsak till att jag inte får höra nästa platta med honom/henne, eftersom han/hon istället sitter i kassan på Konsum...

Om upphovsmannen ger sitt tillstånd så är det en annan sak, men rent principiellt så betalar jag för det jag vill ha.
+1 Håller med BBQ.
(Och så enkelt da att jag bara kan kopiera din text gratis och sätta en +)
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag är inne på machans linje och delar åsikten med Makten om att skivindustrin som den ser ut idag lätt kunde få gå i botten..
Framförallt för att:
THE RADIO NEEDS TO GET BACK TO THE REAL DEAL!! hur ska annars kidsen få veta att det finns riktig musik??
Ja menar.. om en 14 åring idag hör namnet Tower Of Power så är första associationen till ett redskap denne sett på en internet-site den egentligen inte borde surfat på.. eller hört om på dennes far/morföräldrars gammla Zappa skiva..
IT'S NUTS!!
Jag hörde Sly Stone när jag var 8.. mammas gammla skivhög.. det händer inte idag.. idag består föräldrarnas skivhögar av ost ost och blipp blopp... GAAHHHH
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Alltså... jag tänker rätt mycket som BBQ, att det är moraliskt fel, men samtidigt, så blir det så att jag laddar ner, eftersom att jag helt enkelt inte skulle ha råd med att köpa alla skivor jag får ha-begär av. Sen ser jag det som en stor skillnad om man laddar ner från t.ex stort känt rikgt band som red hot chili peppers eller nåt inte så jättekänt kánske inte så värst flashigt band som... ja ja kommer inte på nåt sånt för tillfället, men iallafall så svider det väl till lite om man tar från nån som rätt ungefär vältrar sej i pengar, eller nån som inte gör det. Men fortfarande tycker jag att det rent moraliskt är fel, men det är lätt och praktiskt och billigt, så jag gör det ändå. Det vore trevligt om musik var gratis... En ouppkomlig tanke, men visst vore det trevligt.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Alltså... jag tänker rätt mycket som BBQ, att det är moraliskt fel, men samtidigt, så blir det så att jag laddar ner, eftersom att jag helt enkelt inte skulle ha råd med att köpa alla skivor jag får ha-begär av. Sen ser jag det som en stor skillnad om man laddar ner från t.ex stort känt rikgt band som red hot chili peppers eller nåt inte så jättekänt kánske inte så värst flashigt band som... ja ja kommer inte på nåt sånt för tillfället, men iallafall så svider det väl till lite om man tar från nån som rätt ungefär vältrar sej i pengar, eller nån som inte gör det. Men fortfarande tycker jag att det rent moraliskt är fel, men det är lätt och praktiskt och billigt, så jag gör det ändå. Det vore trevligt om musik var gratis... En ouppkomlig tanke, men visst vore det trevligt.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Alltså... jag tänker rätt mycket som BBQ, att det är moraliskt fel, men samtidigt, så blir det så att jag laddar ner, eftersom att jag helt enkelt inte skulle ha råd med att köpa alla skivor jag får ha-begär av. Sen ser jag det som en stor skillnad om man laddar ner från t.ex stort känt rikgt band som red hot chili peppers eller nåt inte så jättekänt kánske inte så värst flashigt band som... ja ja kommer inte på nåt sånt för tillfället, men iallafall så svider det väl till lite om man tar från nån som rätt ungefär vältrar sej i pengar, eller nån som inte gör det. Men fortfarande tycker jag att det rent moraliskt är fel, men det är lätt och praktiskt och billigt, så jag gör det ändå. Det vore trevligt om musik var gratis... En ouppkomlig tanke, men visst vore det trevligt.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Liten skrev:Jag är inne på machans linje och delar åsikten med Makten om att skivindustrin som den ser ut idag lätt kunde få gå i botten..
Framförallt för att:
THE RADIO NEEDS TO GET BACK TO THE REAL DEAL!! hur ska annars kidsen få veta att det finns riktig musik??
Ja menar.. om en 14 åring idag hör namnet Tower Of Power så är första associationen till ett redskap denne sett på en internet-site den egentligen inte borde surfat på.. eller hört om på dennes far/morföräldrars gammla Zappa skiva..
IT'S NUTS!!
Jag hörde Sly Stone när jag var 8.. mammas gammla skivhög.. det händer inte idag.. idag består föräldrarnas skivhögar av ost ost och blipp blopp... GAAHHHH
Häh det där har grämt mej en hel del, hur hemskt oupplyst dagens ungdom är. Visst, det finns många ungdomar som känner till sånt som hände förr i tiden, men det finns sååååååååååååååååå många mer som inte gör det... Till exempel skulle jag kunna våga tippa att förutom jag, min bror, en nisse som hört namnet, och en nisse jag sett med en frank zappa tröja, så är det antagligen ingen(kanske nåra till) som vet vem zappa är. sen tål jag helt enkelt verkligen inte vad det lyssnas på rent generellt i ungdomen. Finns bra hiphop och det finns dålig. Med bra så menar jag timbuktu... Med dålig menar jag i stort sett all hiphop man ser på mtv, där musikens enda mening är att skryta om sina bilar, bitches och Bling... Sen hårdhatar jag verkligen emomusik, och my chemical romance o sånnt. I musiken(skolämnet musik då) borde man faktiskt ta och fokusera lite mer på annat än gregoriansk kyrkmusik och romantiken och renesansen å allt vad det heter, och gå in mer på senare händelser i musiken... Å andra sidan, man får väl helt enkelt tänka på att musiken förändras, och det gör ungdomen med, man vänjer sej vid det man växer upp med, trots allt, de flesta som växt upp på 70-80talet lyssnar väl inte på gammal jazz o blues från 40-50 talet eller? Visst finns det väl undantag, men de flesta tar väl som sagt till sej det man växer upp med, även jag, som antagligen har min musikstil till en grund att tacka farsan och en av farsans kompisar(en basist!) att jag har den musikstil jag har, eftersom det var därifrån jag hörde om frank zappa o andra nissar och så... och så vidareutvecklades det till en massa andra artister o så har jag lärt mej höra vad jag tycker är bra!

Oj det här var ju en tråd om nedladdning iuförsej.. Äh skitsamma!
Jag laddar ner, jag tycker det är moraliskt fel, men jag gör det ändå för det är praktiskt, enkelt, och framförallt BILLIGT, jag skulle aldrig ha råd att köpa en massa skivor, och musik är verkligen min favoritkopp te, så den skulle jag definitivt inte klara mej utan!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

En bra fråga kan ju vara: Hur pass mycket tjänar egentligen artisten per såld skiva? Jag tror ju personligen att en artists riktiga inkomst kommer från turnerande. Ska man livnära sig på musiken bara genom att sälja plattor får man nog lov att sälja en heeeel del.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Man måste ju ha massa balla plattor att visa polarna! Snart inne på andra skåpet.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag tycker faktiskt att fodralet och själva konvolutet är en stor del av nöjet med att ha en skiva. där är inte bara musik på en skiva för mig... Men det kanske är en nördig åsikt..(?)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:jag tycker faktiskt att fodralet och själva konvolutet är en stor del av nöjet med att ha en skiva. där är inte bara musik på en skiva för mig... Men det kanske är en nördig åsikt..(?)
Samma här, men just därför är det väldigt trist med en liten futtig CD med ibland bara ett vikt ark som konvolut. Det känns inte värt tvåhundra spänn. Jag tror att skivbranschen måste komma med något vettigare medium (audio DVD givetvis) så att det blir mer skillnad mellan mp3 och plattorna, plus att omslag och sådant måste bli bra mycket mer påkostat om folk ska betala dessa pengar.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

macahan skrev:jag tycker faktiskt att fodralet och själva konvolutet är en stor del av nöjet med att ha en skiva. där är inte bara musik på en skiva för mig... Men det kanske är en nördig åsikt..(?)
Där har skivbolagen missat en del i mitt tycke, med bättre fodral mer information så skulle de kunna försvara sin position.
Som det är nu tror jag artisten får mindre än 5% av försäljningspriset.
Jag laddar aldrig ner musik, film eller programvara. Vet inte var det finns.

En fråga till er som tycker att det är för dyrt att köpa på grund av studier eller andra omständigheter och använder det som argument för att ladda ner så undrar jag om det är mer moraliskt försvarbart att stjäla bara för att man inga pengar har.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

macahan skrev:jag tycker faktiskt att fodralet och själva konvolutet är en stor del av nöjet med att ha en skiva. där är inte bara musik på en skiva för mig... Men det kanske är en nördig åsikt..(?)
Där har skivbolagen missat en del i mitt tycke, med bättre fodral mer information så skulle de kunna försvara sin position.
Som det är nu tror jag artisten får mindre än 5% av försäljningspriset.
Jag laddar aldrig ner musik, film eller programvara. Vet inte var det finns.

En fråga till er som tycker att det är för dyrt att köpa på grund av studier eller andra omständigheter och använder det som argument för att ladda ner så undrar jag om det är mer moraliskt försvarbart att stjäla bara för att man inga pengar har.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Håller med båda senaste talarna.

Konvolutet är en del av grejen.
Dock så håller jag även med om att 200 spänn, och ibland mer, är påtok för mycket för en skiva...
Det är inte rätt sätt att tjäna pengar på, det är jag helt övertygad om.

Tror att Red Hot körde en kupp när de släppte Californication och körde i staterna att den inte skulle kosta mer än si och så mycket, och tjopp, de sålde ju hur mycket som helst, trots att det laddades för fulla muggar vid den tiden.

Nu är det ju en ruskigt bra skiva också, men om den kostar 100 spänn istället för 200 så kan man ju köpa olyssnat egentligen, då chansar man lite mer med skivor. Lika som man gör när man går och florerar bland beggade skivaffärerna i sthlm.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Håller med båda senaste talarna.

Konvolutet är en del av grejen.
Dock så håller jag även med om att 200 spänn, och ibland mer, är påtok för mycket för en skiva...
Det är inte rätt sätt att tjäna pengar på, det är jag helt övertygad om.

Tror att Red Hot körde en kupp när de släppte Californication och körde i staterna att den inte skulle kosta mer än si och så mycket, och tjopp, de sålde ju hur mycket som helst, trots att det laddades för fulla muggar vid den tiden.

Nu är det ju en ruskigt bra skiva också, men om den kostar 100 spänn istället för 200 så kan man ju köpa olyssnat egentligen, då chansar man lite mer med skivor. Lika som man gör när man går och florerar bland beggade skivaffärerna i sthlm.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Håller med båda senaste talarna.

Konvolutet är en del av grejen.
Dock så håller jag även med om att 200 spänn, och ibland mer, är påtok för mycket för en skiva...
Det är inte rätt sätt att tjäna pengar på, det är jag helt övertygad om.

Tror att Red Hot körde en kupp när de släppte Californication och körde i staterna att den inte skulle kosta mer än si och så mycket, och tjopp, de sålde ju hur mycket som helst, trots att det laddades för fulla muggar vid den tiden.

Nu är det ju en ruskigt bra skiva också, men om den kostar 100 spänn istället för 200 så kan man ju köpa olyssnat egentligen, då chansar man lite mer med skivor. Lika som man gör när man går och florerar bland beggade skivaffärerna i sthlm.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Håller med båda senaste talarna.

Konvolutet är en del av grejen.
Dock så håller jag även med om att 200 spänn, och ibland mer, är påtok för mycket för en skiva...
Det är inte rätt sätt att tjäna pengar på, det är jag helt övertygad om.

Tror att Red Hot körde en kupp när de släppte Californication och körde i staterna att den inte skulle kosta mer än si och så mycket, och tjopp, de sålde ju hur mycket som helst, trots att det laddades för fulla muggar vid den tiden.

Nu är det ju en ruskigt bra skiva också, men om den kostar 100 spänn istället för 200 så kan man ju köpa olyssnat egentligen, då chansar man lite mer med skivor. Lika som man gör när man går och florerar bland beggade skivaffärerna i sthlm.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Håller med båda senaste talarna.

Konvolutet är en del av grejen.
Dock så håller jag även med om att 200 spänn, och ibland mer, är påtok för mycket för en skiva...
Det är inte rätt sätt att tjäna pengar på, det är jag helt övertygad om.

Tror att Red Hot körde en kupp när de släppte Californication och körde i staterna att den inte skulle kosta mer än si och så mycket, och tjopp, de sålde ju hur mycket som helst, trots att det laddades för fulla muggar vid den tiden.

Nu är det ju en ruskigt bra skiva också, men om den kostar 100 spänn istället för 200 så kan man ju köpa olyssnat egentligen, då chansar man lite mer med skivor. Lika som man gör när man går och florerar bland beggade skivaffärerna i sthlm.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Håller med båda senaste talarna.

Konvolutet är en del av grejen.
Dock så håller jag även med om att 200 spänn, och ibland mer, är påtok för mycket för en skiva...
Det är inte rätt sätt att tjäna pengar på, det är jag helt övertygad om.

Tror att Red Hot körde en kupp när de släppte Californication och körde i staterna att den inte skulle kosta mer än si och så mycket, och tjopp, de sålde ju hur mycket som helst, trots att det laddades för fulla muggar vid den tiden.

Nu är det ju en ruskigt bra skiva också, men om den kostar 100 spänn istället för 200 så kan man ju köpa olyssnat egentligen, då chansar man lite mer med skivor. Lika som man gör när man går och florerar bland beggade skivaffärerna i sthlm.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar