Nedladdning

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

Om man som jag drömmer om att kunna leva på musiken så känns det som lite dubbelmoral att ladda ner massa musik. Om jag laddar ner musik jag tycker är bra så kan jag väl knappast förvänta mig att dom som tycker min musik är bra ska betala för den.

Visst artisterna kanske inte tjänar sådär skitmycket på skivförsäljning men man kan ändå se det lite som att man visar sitt intresse för bandet.

Som många sagt att om artisten inte säljer några skivor så är risken stor att han/hon/dom inte får släppa nån mer skiva.

Jag tror också skivbolagen kollar rätt mycket på skivförsäljningen när dom sätter upp turnér.
Tex om det vissar sig att ett band inte sålt mer än några hundra skivor så lär dom inte få nån fet budget av bolaget att turnéra med. Men igentligen kanske det finns många tusen som har en kopia av skivan och Intresset för bandet är bra mycket större än vad bolaget trott.
Bandet spelningar skulle kunnat vara mycket mer påkostade.

Det som är bra med att ladda ner är väl att man har möjlighet att provlyssna och upptäcke nya band. Idag har ju alla myspace så jag tycker man kan kolla upp dom där istället

Själv äger jag väldigt mycke CD-skivor men inget slår att ta fram en Lp-skiva i fint skick och som forfarande luktar som ett nyöppnat packet hockeybilder!
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

Om man som jag drömmer om att kunna leva på musiken så känns det som lite dubbelmoral att ladda ner massa musik. Om jag laddar ner musik jag tycker är bra så kan jag väl knappast förvänta mig att dom som tycker min musik är bra ska betala för den.

Visst artisterna kanske inte tjänar sådär skitmycket på skivförsäljning men man kan ändå se det lite som att man visar sitt intresse för bandet.
Som många sagt att om artisten inte säljer några skivor så är risken stor att han/hon/dom inte får släppa nån mer skiva.

Jag tror också skivbolagen kollar rätt mycket på skivförsäljningen när dom sätter upp turnér.
Tex om det vissar sig att ett band inte sålt mer än några hundra skivor så lär dom inte få nån fet budget av bolaget att turnéra med. Men igentligen kanske det finns många tusen som har en kopia av skivan och Intresset för bandet är bra mycket större än vad bolaget trott.
Bandet spelningar skulle kunnat vara mycket mer påkostade.

Det som är bra med att ladda ner är väl att man har möjlighet att provlyssna och upptäcke nya band. Idag har ju alla myspace så jag tycker man kan kolla upp dom där istället

Själv äger jag väldigt mycke CD-skivor men inget slår att ta fram en Lp-skiva i fint skick och som forfarande luktar som ett nyöppnat packet hockeybilder!
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

Om man som jag drömmer om att kunna leva på musiken så känns det som lite dubbelmoral att ladda ner massa musik. Om jag laddar ner musik jag tycker är bra så kan jag väl knappast förvänta mig att dom som tycker min musik är bra ska betala för den.
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

Om man som jag drömmer om att kunna leva på musiken så känns det som lite dubbelmoral att ladda ner massa musik. Om jag laddar ner musik jag tycker är bra så kan jag väl knappast förvänta mig att dom som tycker min musik är bra ska betala för den.
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

Om man som jag drömmer om att kunna leva på musiken så känns det som lite dubbelmoral att ladda ner massa musik. Om jag laddar ner musik jag tycker är bra så kan jag väl knappast förvänta mig att dom som tycker min musik är bra ska betala för den.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Utan att gå in på rätt/fel med att ladda ner så kan man ju bara konstatera att skivbolagen är bland det trögaste som finns, dom måste ju försöka hänga med vilket dom iof sig kanske börjar göra i elfte timmen. Man kan alltid jaga fildelare men det går ju inte att stoppa en ny teknik, jag menar konceptet "musikalbum" har ju anor i rakt nedåt stigande led från stenkakorna!

Sedan får dom ta mej tusan nästan skylla sig själv när dom envisas med att hålla uppe skivpriserna. Det mesta annat i samhället har priserna pressats år efter år, en TV gissar jag kostade 10 ggr så mycket på 70-taler som idag.

Vad kostar inspelningsutrustning idag för att få samma ljudkvalitet som på 70-talet? En spottstyver!

Vad kostar det att spotta fram CD:n jämfört med att pressa LP skivor? Förmodligen en spottstyver!

Min poäng är att om skivbolagen skulle sänka priserna på cd:n skulle det bli rätt ointressant att hålla på att ladda ner rackla och pengarna skulle rulla in!

Det jag personligen såg som en jättegrej med nedladdning när Napster var nytt, var att man kunde hitta musik där som man inte hittar nån annanstans! Skumma B-sidor. Skivor som släppts i andra länder men inte i Sverige och det hade jag visst kunnat betala för på nåt smidigt sätt!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
macahan skrev:jag tycker faktiskt att fodralet och själva konvolutet är en stor del av nöjet med att ha en skiva. där är inte bara musik på en skiva för mig... Men det kanske är en nördig åsikt..(?)
Samma här, men just därför är det väldigt trist med en liten futtig CD med ibland bara ett vikt ark som konvolut. Det känns inte värt tvåhundra spänn. Jag tror att skivbranschen måste komma med något vettigare medium (audio DVD givetvis) så att det blir mer skillnad mellan mp3 och plattorna, plus att omslag och sådant måste bli bra mycket mer påkostat om folk ska betala dessa pengar.
Tvåhundra spänn? Var köper du dina skivor egentligen? De flesta nya plattor får man ju för 149:- idag och de som varit ute ett par år brukar kosta ca 99:- och det tycker i alla fall jag att en bra platta är värd. Till priset av 3 öl på krogen så får man musik man i vissa fall fortfarande lyssnar på efter 20 år.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

eller åhlens.. där kostar dom ju 189.. typ
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

anli skrev: Tycker överhuvudtaget att man översvämmas av för mycket musik, lyssnar hellre noga och sparsmakat. Köpa en LP eller cd och lyssna in sig, bläddra och läsa lite, det funkar bäst för mig.
Exakt! Jag tror att det är ett fenomen i tiden, inte bara när det gäller musik. Finns möjligheten att ladda ner film, musik, spel och programvara så är det som att släppa in en unge i en godisbutik! Jag tror att det är precis de människorna som förstör, som proppar datorn full med senaste versionen av alla möjliga program som dom inte klarar av att använda, som fyller hårddiskar med musik och filmer det skulle krävas tre livstider för att lyssna/titta igenom.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

daionsavage skrev:Kanske är det så, men bara för att en inkomst är mindre än en annan tycker jag inte att man kan tvinga folk att avstå från den, det beslutet måste de få fatta själva.
Nej jag håller med dig helt. Klart artister ska ha alla slantar de/vi är värda. Saken är väl bara den att cd:n börjar bli en föråldrad teknik vid det här laget och jag håller med dem som säger att musikbranschen inte hänger med i utvecklingen riktigt.

Sen kan man ju argumentera för och emot vikten av ljudkvalitet. Mp3 kontra dvdaudio. Många bryr sig inte att de lyssnar på en dålig ljudfil..

Och naturligtvis lathetsaspekten. Det är ju mycket enklare att ladda hem och lyssna på datorn än att trava iväg och handla skivor, för att inte tala om slitet på kroppen som uppstår när man måste byta skivor i spelaren.

Missförstå mig nu inte. Jag är ingen talesman för pirater. Jag laddar hem och köper sedan det jag gillar och kastar det jag inte gillar. Ville bara peka på vissa punkter helt enkelt. Inget säger att jag har rätt heller. Bara spekulationer. =)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hellish skrev:
daionsavage skrev: Och naturligtvis lathetsaspekten. Det är ju mycket enklare att ladda hem och lyssna på datorn än att trava iväg och handla skivor, för att inte tala om slitet på kroppen som uppstår när man måste byta skivor i spelaren.
Den lathetsaspekten kan nog se lite olika ut, kanske en generationsfråga? Jag tycker själv att det känns bökigt att ladda ner, bränna på skivor, printa ut alt. skriva omslag etc. (eftersom man lyssnar på andra ställen än datorn, bilen t.ex). Mycket enklare att beställa! Och då är det ju originaal oxå med tillhörande lilla häfte att bläddra i.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hellish skrev:
daionsavage skrev: Och naturligtvis lathetsaspekten. Det är ju mycket enklare att ladda hem och lyssna på datorn än att trava iväg och handla skivor, för att inte tala om slitet på kroppen som uppstår när man måste byta skivor i spelaren.
Den lathetsaspekten kan nog se lite olika ut, kanske en generationsfråga? Jag tycker själv att det känns bökigt att ladda ner, bränna på skivor, printa ut alt. skriva omslag etc. (eftersom man lyssnar på andra ställen än datorn, bilen t.ex). Mycket enklare att beställa! Och då är det ju originaal oxå med tillhörande lilla häfte att bläddra i.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

irriterande när man inte kan editera inläggen, råkade bli daionsavage ovanför Hellish text...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Det är absolut en generationsfråga det handlar om. Som du säger, enklare att beställa och få hemlevererat. Men det verkar inte som att konvolutet spelar någon som helst roll för de yngre idag. (grov generalisering, jag vet)
Skriv svar