Ge gumman stash efter gig.

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Högt hus!
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
Den där bojan
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: sön 14 mar 2010, 13:19

Inlägg av Den där bojan »

TDHP skrev:Det är väl inga problem?
Om jag jobbar arslet av mig och tar en massa skitgig för att spara ihop till tex en bas så vill jag ju gärna att pengarna ska gå till det, men rasar pannan hemma så går ju det först. Enkelt.

EDit: Det är ju även en viss skillnad på pengar och pengar. Vissa pengar finns ju så att säga inte.
+1
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

Snart blir det avatar-gnäll.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Förresten, det där med att "FÅ" ligga...

Jag tycker att det lika gärna kan vara åt andra hållet!
Om jag får en margarita, en ryggmassage och en bra middag så kan jag kanske fundera på att gå med på sex...
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Min hona unnar mig något bra för gage-pengar. jag unnar henne något bra för gage-pengar.

Ganska enkelt, det spelar liksom ingen roll om de (pengarna) kommer från en spelning eller what-have-you.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Jag får göra precis vad jag vill för mina gigpengar och de jag ev. kan tjäna på en bas affär eller två.

MEN om frugan behöver stålar till tandläkare, ungarna ska på skolresa el. dyl. skulle det aldrig falla mig in att mörka stålarna.

Sen att man kanske "hämtar hem" ev. familjeutlägg när sparkontot ser bättre ut är en helt annan sak.

Förutsätter att frun har full koll på det kontot också, så det är nog ok för henne med. :lol:

Men det skulle aldrig falla henne in att kräva nån form av gåva bara för att jag har spelat ihop lite pengar, så i det fallet håller hon nog på SnorLars. ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Janne

Inlägg av Janne »

Skulle gärna köpa kul saker till mig själv för gigpengarna, men det känns lite fel eftersom frugan oftast gigar in mer pengar än jag. Och dom pengarna går alltid in i hushållskassan...
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

dereborn skrev:Förresten, det där med att "FÅ" ligga...

Jag tycker att det lika gärna kan vara åt andra hållet!
Om jag får en margarita, en ryggmassage och en bra middag så kan jag kanske fundera på att gå med på sex...
Kan va bra att veta...om man skulle bli sugen någon kväll....
DunderFunk
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 22:01
Ort: Stockholm

Inlägg av DunderFunk »

Roland skrev:
dereborn skrev:Förresten, det där med att "FÅ" ligga...

Jag tycker att det lika gärna kan vara åt andra hållet!
Om jag får en margarita, en ryggmassage och en bra middag så kan jag kanske fundera på att gå med på sex...
Kan va bra att veta...om man skulle bli sugen någon kväll....
Precis, nu vet vi Dereborn-formeln: Margaritas, Massage och Middag!
SKALDJURSPLATÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!
dereborn

Inlägg av dereborn »

DunderFunk skrev:
Roland skrev:
dereborn skrev:Förresten, det där med att "FÅ" ligga...

Jag tycker att det lika gärna kan vara åt andra hållet!
Om jag får en margarita, en ryggmassage och en bra middag så kan jag kanske fundera på att gå med på sex...
Kan va bra att veta...om man skulle bli sugen någon kväll....
Precis, nu vet vi Dereborn-formeln: Margaritas, Massage och Middag!
herregud, jag trodde min retro/gubb-status här var så etablerad att jag inte behövde påpeka att jag är extremt straight när det gäller sex...

;-)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:
DunderFunk skrev:
Roland skrev:
dereborn skrev:Förresten, det där med att "FÅ" ligga...

Jag tycker att det lika gärna kan vara åt andra hållet!
Om jag får en margarita, en ryggmassage och en bra middag så kan jag kanske fundera på att gå med på sex...
Kan va bra att veta...om man skulle bli sugen någon kväll....
Precis, nu vet vi Dereborn-formeln: Margaritas, Massage och Middag!
herregud, jag trodde min retro/gubb-status här var så etablerad att jag inte behövde påpeka att jag är extremt straight när det gäller sex...

;-)
Lite procent hit eller dit...
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag ser det som att det är en stor skillnad för folk och folk - som i allt annat.


Många av oss har ju betalda gig som en ren lyx i vardagen medan andra har det som en del i sin månatliga inkomst och alltså en del i det vardagliga arbetet.


Min fru gnäller inte om jag vill använda gigpengar på basprylar, hon är helt med på att det inte är mer än rätt så att säga, att dessa pengar går till dessa prylar.
Jag å min sida har inga som helst problem med att ta gigpengar till att köpa grejer åt hushållet, åt ungarna eller åt frugan, även om jag givetvis föredrar att använda dem till basprylar.

Eftersom gigpengar för min del är en rätt liten del av inkomsterna så är det inget jag räknar in i den vanliga budgeten och frugan uppskattar iaf om jag väljer att använda sådana stålar till något som vi behöver, eller något vi vill ha till huset eller ungarna - eller till henne, eller något annat än basrelaterade prylar till mig.
Jag ser gigpengar som en ren bonus utöver lönen.
Pengar som om möjligt jag gärna spenderar på saker som vi har användning av allihop, men som vi kanske inte direkt behöver, och som vi kanske inte hade prioriterat om vi inte hade fått den "bonusen".

Jag förstår således de som anser gigpengar vara en egen inkomst som liksom går utanför ramarna för de vanliga intäkterna och kanske anser att de antingen är pengar som man får spendera på vad man vill för att unna sig själv något eller för att underhålla basismens många laster...

Samtidigt som jag förstås förstår att många ser gigpengarna som en helt vanlig inkomst eftersom man till viss del lever på sitt coverband, sin studio, dansband, tekniker etc etc.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

dereborn skrev:
DunderFunk skrev:
Roland skrev:
dereborn skrev:Förresten, det där med att "FÅ" ligga...

Jag tycker att det lika gärna kan vara åt andra hållet!
Om jag får en margarita, en ryggmassage och en bra middag så kan jag kanske fundera på att gå med på sex...
Kan va bra att veta...om man skulle bli sugen någon kväll....
Precis, nu vet vi Dereborn-formeln: Margaritas, Massage och Middag!
herregud, jag trodde min retro/gubb-status här var så etablerad att jag inte behövde påpeka att jag är extremt straight när det gäller sex...

;-)
Kallas för Tejp-regeln, även känd som 3M-principen.
Fender friend & resident bluespolis
Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

+1 på Parkas.

Vi har en "regel" hemma att lekinkomster är lekpengar, vilket innebär att de pengar man får in på sin hobby (musik för mig, chinchillor och pyssel för pfyrixen) går rätt in som egna lekpengar att spara eller spendera hur man vill.

Lekpengar är självklart inte heliga om det tryter i hushållskassan, men vi försöker undvika att ta av dem i möjligaste mån.
Medlem i PB50+
basic
VIP medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: tis 06 nov 2007, 20:29
Ort: Eskilstuna

Inlägg av basic »

Kort fråga:

Hur mycket giggar ni in per månad i snitt?
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

basic skrev:Kort fråga:

Hur mycket giggar ni in per månad i snitt?

Ca halva inkomsten. Men det var nog inte mig du frågade 8)
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+
Inlägg: 1090
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 15:31
Ort: Fjugesta

Inlägg av Micael »

basic skrev:Kort fråga:

Hur mycket giggar ni in per månad i snitt?
Ca 1/20 av inkomsterna. Alla pengar går till mig och mina utgifter utan konkurrens.
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
Bassilusken
Medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 20:41
Ort: Falköping

Inlägg av Bassilusken »

Alla gager jag kommer få in nu blir till räkningar, typ CSN lån och sånt roligt och det lilla som blir över går till ett semester/bra och ha konto.

Alltså gage=lön, ingen skillnad tycker jag på lönen jag drar in på mitt undersköterske jobb eller mina spel jobb.

SKIT SOM SKIT SOM KOMMUNISTEN SA :wink:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

basic skrev:Kort fråga:

Hur mycket giggar ni in per månad i snitt?
Inte mycket.
Varannan månad på sin höjd.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ett tag var det väl halva inkomsten men sen man la ner coverbandssvängen så är det dåligt.

Jag hade inte så stenkoll på vad mina inspelade slantar gick till faktiskt. Satte inte i dem på något särskilt konto om man säger så. En del gick till musikprylar, annat gick till någon hotellnatt på något mysigt hotell på tu man hand.
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Re: Ge gumman stash efter gig.

Inlägg av Dnilke »

SnorLars skrev:Stash = pengar så ni inte tror något annat. ;-)

För några år sedan var jag och gumman hemma hos gitarristen och hans hustru.
Vi hade det skittrevligt men allt tog en tråkig vändning när gitarristen högljutt deklarerade för alla närvarande att han efter senaste giget hade använt gigpengarna för att köpa ett smycke till sin hustru för att hon stod ut med all frånvaro.
Skadan är sedan dess irreparabell.
Senast fick hon en tusenlapp men det var inte bra det heller -"Pengar?? Kunde du inte köpt något fint istället som Affe gjorde!?!"

Har ni liknande problem? Lösning?
det finns ju en enkel lösning för att lätta upp stämningen när man varit på turné - köp ett kasslerfodral! :D
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Re: Ge gumman stash efter gig.

Inlägg av Gäst »

Dnilke skrev:
SnorLars skrev:Stash = pengar så ni inte tror något annat. ;-)

För några år sedan var jag och gumman hemma hos gitarristen och hans hustru.
Vi hade det skittrevligt men allt tog en tråkig vändning när gitarristen högljutt deklarerade för alla närvarande att han efter senaste giget hade använt gigpengarna för att köpa ett smycke till sin hustru för att hon stod ut med all frånvaro.
Skadan är sedan dess irreparabell.
Senast fick hon en tusenlapp men det var inte bra det heller -"Pengar?? Kunde du inte köpt något fint istället som Affe gjorde!?!"

Har ni liknande problem? Lösning?
det finns ju en enkel lösning för att lätta upp stämningen när man varit på turné - köp ett kasslerfodral! :D
:tummenupp:
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Re: Ge gumman stash efter gig.

Inlägg av SnorLars »

Roland skrev:
Dnilke skrev:
SnorLars skrev:Stash = pengar så ni inte tror något annat. ;-)

För några år sedan var jag och gumman hemma hos gitarristen och hans hustru.
Vi hade det skittrevligt men allt tog en tråkig vändning när gitarristen högljutt deklarerade för alla närvarande att han efter senaste giget hade använt gigpengarna för att köpa ett smycke till sin hustru för att hon stod ut med all frånvaro.
Skadan är sedan dess irreparabell.
Senast fick hon en tusenlapp men det var inte bra det heller -"Pengar?? Kunde du inte köpt något fint istället som Affe gjorde!?!"

Har ni liknande problem? Lösning?
det finns ju en enkel lösning för att lätta upp stämningen när man varit på turné - köp ett kasslerfodral! :D
:tummenupp:
Vågar inte komma till Örebro. Räckte med en träff så gjorde man bort sig. :oops:
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

Du gjorde inte bort dig, tvärtom, du gjorde kvällen oförglömlig!
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Dnilke skrev:Du gjorde inte bort dig, tvärtom, du gjorde kvällen oförglömlig!
+1

Inget är så skönt som personligheter...
Skriv svar