20070922...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

20070922...

Inlägg av Svensson »

.. vad dricker vi ikväll? Vitt portvin här. Skål! Kippis!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Få se nu, under kvällen: dunkvin, folköl och polsk snaps (stråvodka och en av potäter), en flaska bättre italienskt, ett glas polsk likör "gold wasser". Just nu päronsaft!
Trevlig vinylkväll då jag förklarade Fletwood Mac:s historia med alla utvikningar för sonen, letade upp Steve ray V på Bowies Lets Dance... lite Iggy Pop och The Jam. Myspys.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

anli skrev:Få se nu, under kvällen: dunkvin, folköl och polsk snaps (stråvodka och en av potäter), en flaska bättre italienskt, ett glas polsk likör "gold wasser". Just nu päronsaft!
Trevlig vinylkväll då jag förklarade Fletwood Mac:s historia med alla utvikningar för sonen, letade upp Steve ray V på Bowies Lets Dance... lite Iggy Pop och The Jam. Myspys.
Ja jäsiken, en 3,5 har väl slunkit ner samt vin till middagen. Har du hört Peter Green solo plattan Katmandu på tal om vinyl och FWM?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

coca cola light. SKÅL!

Suttit i studion mest hela dagen och ska dit imorgonbitti igen.

anli: Ja, Fleetwood Mac har en intressant historia bakom sig och jäklarns bra musik 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

min första lediga helg på flera månader, så jag tar hand om baksmällan med lite 10-årig ardbeg.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Coca Cola zero, fattar inte varför många säger att det smakar skit, gott ju. Har lite päroncider gömt till längre ut på kvällen dock... :lol:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Krogenbärs.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Noelredding skrev:Coca Cola zero, fattar inte varför många säger att det smakar skit, gott ju. Har lite päroncider gömt till längre ut på kvällen dock... :lol:
Finns mycket som smakar bättre än Coca Cola zero men då snackar jag inte Coca Cola ;)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Noelredding skrev:Coca Cola zero, fattar inte varför många säger att det smakar skit, gott ju.
Jag har fortfarande inte förstått vad det är för skillnad mot Cola light. Den innehåller ju inte heller något socker. Var den för "töntig" för att sälja balla killar tro? :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

blev lite Stroh-rom igår :?

förklarar mitt risiga skick idag.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Makten skrev:
Noelredding skrev:Coca Cola zero, fattar inte varför många säger att det smakar skit, gott ju.
Jag har fortfarande inte förstått vad det är för skillnad mot Cola light. Den innehåller ju inte heller något socker. Var den för "töntig" för att sälja balla killar tro? :roll:
Zero har ett annat sötningsmedel tror jag. Annars är det ju bara ett smart försäljnings knep med TV-reklamerna som ju verkar vara ganska inriktade till killar.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Makten skrev:
Noelredding skrev:Coca Cola zero, fattar inte varför många säger att det smakar skit, gott ju.
Jag har fortfarande inte förstått vad det är för skillnad mot Cola light. Den innehåller ju inte heller något socker. Var den för "töntig" för att sälja balla killar tro? :roll:
Precis så är det. Pepsi Max sålde mycket bättre bland grabbsen så Coke var tvugna att kontra!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Noelredding skrev:
Makten skrev:
Noelredding skrev:Coca Cola zero, fattar inte varför många säger att det smakar skit, gott ju.
Jag har fortfarande inte förstått vad det är för skillnad mot Cola light. Den innehåller ju inte heller något socker. Var den för "töntig" för att sälja balla killar tro? :roll:
Zero har ett annat sötningsmedel tror jag. Annars är det ju bara ett smart försäljnings knep med TV-reklamerna som ju verkar vara ganska inriktade till killar.
Cola Light bytte sötningsmedel från aspartam till sukralos medan Coke Zero har aspartam som sötningsmedel. Aspartam är cancerframkallande.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25748
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Kontrar starkt med Loka.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

basmartin skrev:
Noelredding skrev:
Makten skrev:
Noelredding skrev:Coca Cola zero, fattar inte varför många säger att det smakar skit, gott ju.
Jag har fortfarande inte förstått vad det är för skillnad mot Cola light. Den innehåller ju inte heller något socker. Var den för "töntig" för att sälja balla killar tro? :roll:
Zero har ett annat sötningsmedel tror jag. Annars är det ju bara ett smart försäljnings knep med TV-reklamerna som ju verkar vara ganska inriktade till killar.
Cola Light bytte sötningsmedel från aspartam till sukralos medan Coke Zero har aspartam som sötningsmedel. Aspartam är cancerframkallande.
Ojsan du, dricker jag aldrig det igen. Hur manligt det än är.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

basmartin skrev:Cola Light bytte sötningsmedel från aspartam till sukralos medan Coke Zero har aspartam som sötningsmedel. Aspartam är cancerframkallande.
Det mesta som försöker ersätta naturliga smaker är väl cancerframkallande. :wink:

Det är nog inte aspartamet som ställer till eventuella problem, utan att folk fortsätter sätta i sig saker som smakar socker. Då förblir socker det man är sugen på, varför man kommer att fortsätta föredra sötsaker. Och det är ju ingen höjdare.

Tillägg: Det är aspartam i nästan alla "light"-produkter.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Makten skrev:
basmartin skrev:Cola Light bytte sötningsmedel från aspartam till sukralos medan Coke Zero har aspartam som sötningsmedel. Aspartam är cancerframkallande.
Det mesta som försöker ersätta naturliga smaker är väl cancerframkallande. :wink:

Det är nog inte aspartamet som ställer till eventuella problem, utan att folk fortsätter sätta i sig saker som smakar socker. Då förblir socker det man är sugen på, varför man kommer att fortsätta föredra sötsaker. Och det är ju ingen höjdare.

Tillägg: Det är aspartam i nästan alla "light"-produkter.
Då äter jag aldrig light produkter igen heller då. :roll: Skulle ju inte skada att gå upp några kilon...

EDIT: Stavfel
Senast redigerad av Noelredding den sön 23 sep 2007, 12:07, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

hosse skrev:blev lite Stroh-rom igår :?

förklarar mitt risiga skick idag.
Haha! Du är modig. Jag provade nåt liknande fast lite svagare (alltså bara 65%). Hann knappt reagera innan jag började excorsistenspy. Fy fan vad starkt skiten var. Usch. Det är med sprit som med kvinnor. Inget över 40.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Foppa-tofflor är giftiga, möjligen cancerframkallande. kommer inte ihåg.

:lol:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Makten skrev:
basmartin skrev:Cola Light bytte sötningsmedel från aspartam till sukralos medan Coke Zero har aspartam som sötningsmedel. Aspartam är cancerframkallande.
Det mesta som försöker ersätta naturliga smaker är väl cancerframkallande. :wink:

Det är nog inte aspartamet som ställer till eventuella problem, utan att folk fortsätter sätta i sig saker som smakar socker. Då förblir socker det man är sugen på, varför man kommer att fortsätta föredra sötsaker. Och det är ju ingen höjdare.

Tillägg: Det är aspartam i nästan alla "light"-produkter.
Jepp.

Tror kanske att Coca Cola bytte ut aspartamet för att slippa att bli stämda av folk som har cancer och har druckit Cola Light.

Man ska väl egentligen undvika light-produkter överlag, eftersom de ämnen de har tillsatt är värre än det de ämnen har ersatt. Läs gärna här: http://www.gunnarlindgren.com/
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Rödvin (770 miles), två oktoberfestöl (kaltenberg och spaten), husets röda på debaser och grolsch i logen.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

basmartin skrev:Tror kanske att Coca Cola bytte ut aspartamet för att slippa att bli stämda av folk som har cancer och har druckit Cola Light.
Man lär ju behöva dricka ganska många liter om dan för att hamna i nån slags riskzon. Och hade man då druckit vanlig Cola istället så hade man antagligen raskt utvecklat svår diabetes och dött ändå.
Man ska väl egentligen undvika light-produkter överlag, eftersom de ämnen de har tillsatt är värre än det de ämnen har ersatt. Läs gärna här: http://www.gunnarlindgren.com/
Man ska nog undvika att produkter som smakar socker över huvud taget. :wink: Är man inte sugen på socker så behöver man ju inte heller light-produkter. Jag har druckit kanske en liter läsk under detta år, och det var fan inte gott. :shock:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Makten skrev:
basmartin skrev:Tror kanske att Coca Cola bytte ut aspartamet för att slippa att bli stämda av folk som har cancer och har druckit Cola Light.
Man lär ju behöva dricka ganska många liter om dan för att hamna i nån slags riskzon. Och hade man då druckit vanlig Cola istället så hade man antagligen raskt utvecklat svår diabetes och dött ändå.
Man ska väl egentligen undvika light-produkter överlag, eftersom de ämnen de har tillsatt är värre än det de ämnen har ersatt. Läs gärna här: http://www.gunnarlindgren.com/
Man ska nog undvika att produkter som smakar socker över huvud taget. :wink: Är man inte sugen på socker så behöver man ju inte heller light-produkter. Jag har druckit kanske en liter läsk under detta år, och det var fan inte gott. :shock:
Jepp. Mängden är viktigt.

Svårigheten idag dock är att många livsmedel är sötade, inte bara godis och läsk, för att de ska smaka gott och för att den intet ont anande konsumenten ska köpa just den varan igen.

Och lightvarianter har varit ett attraktivt alternativ, inget socker=nyttigt.

Men, som du är inne på, lika bra att undvika sötade produkter överhuvudtaget.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

basmartin skrev:Svårigheten idag dock är att många livsmedel är sötade, inte bara godis och läsk, för att de ska smaka gott och för att den intet ont anande konsumenten ska köpa just den varan igen.
Exakt, och det gäller att sluta vara den inte ont anande. Socker är rent av ett av våra största hälsoproblem eftersom det leder till fetma och annat elände. Tyvärr har folk fått för sig att det är fett man blir fet av. Det är med största sannolikhet inte sant. Det man blir fet av (och sjuk, diabetes t ex) är snabba kolhydrater. Socker till exempel.
En helt vanlig jävla limpa innehåller 5-10% socker. Det är helt rubbat. Jag är en sån som läser på alla förpackningar i mataffären, för att slippa massa dynga som jag inte vill ha i mig. :lol: Det har lett till att jag är fullständigt osugen på socker. Jag har svårt att få i mig godis för att det smakar så jävla äckelsött. Det är bara en vanesak alltså.
Och lightvarianter har varit ett attraktivt alternativ, inget socker=nyttigt.

Men, som du är inne på, lika bra att undvika sötade produkter överhuvudtaget.
Möjligen kanske man tröttnar på sockersmaken om man går över till light-produkter? Då borde hjärnan inte koppla ihop själva sockersuget med smaken, vilket verkar vettigt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Makten skrev: Exakt, och det gäller att sluta vara den inte ont anande. Socker är rent av ett av våra största hälsoproblem eftersom det leder till fetma och annat elände. Tyvärr har folk fått för sig att det är fett man blir fet av. Det är med största sannolikhet inte sant. Det man blir fet av (och sjuk, diabetes t ex) är snabba kolhydrater.
Jepp, Gunnar Lindgren http://www.gunnarlindgren.com har samlat en del artiklar och forskning på sin hemsida som tar upp att det inte är fett som är det skadliga i maten.
Jag har svårt att få i mig godis för att det smakar så jävla äckelsött. Det är bara en vanesak alltså.
Är inte heller något godisfreak, men har lite svårt för att äta osötat bröd t ex... Lösgodis är något av det värsta jag vet, förutom sockret så är det nästan bara kemikalier i den skiten, och jag mår illa bara av att gå förbi lösgodishyllan i affären.
Möjligen kanske man tröttnar på sockersmaken om man går över till light-produkter? Då borde hjärnan inte koppla ihop själva sockersuget med smaken, vilket verkar vettigt.
Ja, kanske. Har hört lite olika fakta om detta, men kommer inte riktigt ihåg hur det var, men tror att kontentan var att hjärnan reagerar likadant på socker som den gör med sötningsmedel. Cellerna däremot, skiljer på riktigt socker och fusksocker. Minns som sagt inte exakt hur det var.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar