Välkommen hem!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Välkommen hem!

Inlägg av FreCKo »

Jag och min tjej ska flytta in i en bostadsrätt som hennes föräldrar köpt. Jag kommer ta över 50% av lånet när jag får fast jobb, så alla ser det som en investering.

Hur som helst! Vi hade tillträde den 14:e september, jag kunde inte vara med för jag kunde inte komma ifrån jobbet. Dagen efter skulle vi dit (en lördag då) och börja planera för en väggmålning, sätta på fönsterlås (bottenvåning) och allmänt mäta och planera.

Vårt kök är byggt som ett U för att vara dålig på att beskriva, och i en av ändarna så står kylen och frysen som båda är typ 1m höga och har en träskiva ovanpå sig.

När vi drar igång kylen så händer INGENTING! Elen går igenom, lampan lyser men det blir inte kallt. Vi ringer till mäklaren som ringer till säljaren som på direkten sätter in 3500Kr för kompensation, vilket vi kände var rätt bra med tanke på att kylen var typ sju år och skulle bytas anyway.

Så, vi lirkar loss kyl och frys för att se om dom städat bakom, vilket dom såklart INTE hade gjort, och dom hade inte heller LAGT GOLV under kyl och frys?! Detta sa vi också till mäklaren, så dom där 3500Kr är väl för kyl + golv. Vi upptäckte också att golvet ENBART var lagt "ytligt", det fanns inget golv under kyl, frys, spis eller skåpen, så halva golvet skulle väck (den andra halvan är matplats, och där var det sjysst trodde vi) och sen ska det in med nytt golv under ALLT. Lite synd att riva upp ett sånt fint golv, men det var nödvändigt (even more efter vad vi upptäckte igår).

I veckan som har varit köper vi golv och nu igår så åkte min flickväns farsa över dit för att börja förbereda för att lägga golv (jag och min tjej låg och sov).

Då ringer han och berättar att det är fuktskadat, så vi åker dit så fort vi kan och kollar läget. Fuktskadan ligger under det gamla golvet och har antagligen uppstått för att dom inte fuktspärrat betongen och bara lagt papp rakt på. Vi hade först bara tänkt att lägga nytt golv i halva köket, men blir nu tvungna att byta HELA golvet.

Då visar det sig att det har varit nån sorts vattenläcka i diskhon så att bänkarna i det området är sjukt fuktskadade nere vid golvet. Socklarna hade sugit åt sig så mycket vatten att dom nästan blivit dubbelt så tjocka av allt vatten, och under hörnskåpet luktade det mysigt med mögel.

Som "tur" är så jobbar min tjejs morsa på miljöförvaltningen, när någon gnällig gammal tant på söder ringer och tjatar om att det är kallt och att hennes pudel minsann blir förkyld så åker hon dit och mäter temperaturen osv.
Hur som helst, hon hade, av någon jävla anledning, en FUKTMÄTARE hemma. Lite småkul hobby sådär, springa omrking och mäta fukt osv. Hur som helst tog hon med sig den och fuktskadan är "bara" ytlig, den är alltså i golvet och i skåpsstommarna.

Nu ska vi tvinga säljaren att dels betala köket, dels betala arbetskraften och dels betala för sveda och värk. Att dom inte lagt golv under skåpen, kyl/frys eller spisen visar att det är ett jävligt fult cover up-arbete, och får vi inte ett nytt kök betalat så häver vi köpet, alternativt bombar hennes brevlåda.

Vem vill komma på inflyttningsfest? :wink:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Grattis till den nya lägenheten!

Var med om en liknande grej som ni, fast inte lika farlig.

Flyttade in i en ny lägenhet nu i Augusti, den skulle renoveras lite grand och vi bestämde tapeter tillsammans med målaren. Och när vi fick tillträde till lägenheten, så var nästan hela lägenheten tapetserad, fast med en helt annan tapet... Plus att resten av lägenheten inte var tapetserad och målad, fast det ser ut som skit.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Välkommen hem!

Inlägg av Matte »

Vilken soppa. Vi får hoppas på att det löser sig till det bästa.
FreCKo skrev: Vem vill komma på inflyttningsfest? :wink:
Den kanske är läge att ha innan renoveringen.......
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Välkommen hem!

Inlägg av FreCKo »

Matte skrev:Vilken soppa. Vi får hoppas på att det löser sig till det bästa.
FreCKo skrev: Vem vill komma på inflyttningsfest? :wink:
Den kanske är läge att ha innan renoveringen.......
Den är redan igång! :D Köket ser ut som skit för tillfället, vi ska snacka med säljaren, köpa stommar så fort vi får stålarna (för vi SKA ha pengar! Dolda fel, inget man kan "hitta" när man har besiktningsrätt utan att riva upp golvet osv) och sen ska jag, min tjejs farsa och min förra trummis (som är byggare) byta stommar.

Tyvärr kommer vi inte köpa nya skåpsluckor eller byta kakel, det får jag göra nästa år, en mindre renovering som kommer göra köket väldigt fräscht... Fast först ska jag göra iordning uteplatsen! Odla skit, here I come!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Du får se det positiva i det..

Att ni får bygga till viss del ett kök som ni vill ha det..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Kan inte låta bli att minnas den underbara scenen från "Drömkåken"
när Björn Skifs står och kollar in i badrummet på övervåningen
tillsammans med hantverkaren (Anders Ekborg) när hela badrummsgolvet släpper och ramlar ner i undervåningen.
När dammet lagt sig garvar hantverkar´n och utbrister
"Fyy fa-an va dyrt!!" :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Diesel: det är precis så jag tänker också, så länge vi inte behöver betala själva så...

Geddy: Ungefär så reagerade jag också när dom ringde och sa att det var fuktskadat :lol:
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

FreCKo skrev:Diesel: det är precis så jag tänker också, så länge vi inte behöver betala själva så...

Geddy: Ungefär så reagerade jag också när dom ringde och sa att det var fuktskadat :lol:
Får man fråga hur stor lägenheten är?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Som jag nämnde i chatten är det inte 100-säkert att ni kan tillskriva detta på säljaren... Vill inte vara en kill-joy, men det är kanske bättre att veta att detta kan bli svårt så ni är beredda på det och kan förbereda er.

Då man köper bostadsrätt är det i stort sett undersökningsplikten som gäller, dvs köparen bär hela ansvaret om något fel inte hittats och noterats eller fixats vid tillträdesdagen.
Det finns säkerligen undantag från detta, men det är i väldigt speciella fall där man verkligen dolt ett fel och det går att bevisa... Jag känner inte till exakt vilka kryphål som finns men det är helt klart läge för er att ta reda på alla detaljer runt detta.

Då man köper villa gäller regeln för "dolt fel", men eftersom bostadsrätt inte gäller som fast egendom gäller det inte på samma sätt där.

Vad gäller att föreningen fixar sånt här finns det säkerligen massor av olika regler men många föreningar drar gränsen vid betongväggen, om man så säger... Det innebär att läcka inne i väggen betalar dom, men läcka på rören som är inne i lägenheten betalar hyresgästen, även om den råkar sitta inbyggd i ett köksskåp.

Fick lite erfarenhet av detta då vi sålde vår gamla lägenhet och vi hade en läcka ovanför taket i badrummet. Vi såg till att mäta innan vi lämnade över på tillträdesdagen och just i vårt fall var läckan inte inne i vår lägenhet så vi gick säkra, men däremot var läckan belägen precis innanför golvet i lägenheten ovanför så de åkte troligen på det i stället... De hade bott där i 1 månad vid det laget och läckan var troligen minst 1 år gammal... Surt...

Som sagt - ge inte upp, men kolla upp noga vad som gäller med bostadsrätter och vattenskador.

Även värt att kolla upp noga med den egna försäkringen eftersom bostadsrätter är lite udda att försäkra och speciellt mot fuktskador.
I detta fallet speciellt så eftersom skadan hänt innan tillträde...

Varmt lycka till i detta och berätta hur det går.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Fieldflower:

Jag vet, det kommer bli SJUKT svårt att få pengar tillbaka... Men eftersom det faktiskt inte VAR synligt alls, och man kunde inte upptäcka det om man inte rev upp golvet + tog bort hälften av skåpen så kan dom väl ändå inte skylla på oss? Det känns inte sådär jätteaktuellt att riva upp golvet för säkerhets skull, och socklarna såg man inte eftersom dom satt skyddade bakom en plywood-skiva som såg "okej" ut och som inte var fuktig, utan det verkade som att dom bytt ut den? På baksidan var den iofs lite värre, men utåt både såg och kändes den okej...
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Var ligger lägenheten?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

fredrikr skrev:Var ligger lägenheten?
Högdalen! Flyttade inte du till söder om stan också?
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

FreCKo skrev:
fredrikr skrev:Var ligger lägenheten?
Högdalen! Flyttade inte du till söder om stan också?
Jovisst, jag bor i Hägerstensåsen. Högdalen alltså, det är ju trevligt.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

fredrikr skrev:
FreCKo skrev:
fredrikr skrev:Var ligger lägenheten?
Högdalen! Flyttade inte du till söder om stan också?
Jovisst, jag bor i Hägerstensåsen. Högdalen alltså, det är ju trevligt.
coolt! Då blir vi ju "nästan" grannar :wink: Då blir strängbeställningen så mycket lättare!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

FreCKo skrev:
fredrikr skrev:
FreCKo skrev:
fredrikr skrev:Var ligger lägenheten?
Högdalen! Flyttade inte du till söder om stan också?
Jovisst, jag bor i Hägerstensåsen. Högdalen alltså, det är ju trevligt.
coolt! Då blir vi ju "nästan" grannar :wink: Då blir strängbeställningen så mycket lättare!
Javisst, hur går det med uppstartandet av bandet? Har du några bilder på lägenheten?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

fredrikr skrev:
FreCKo skrev:
fredrikr skrev:
FreCKo skrev:
fredrikr skrev:Var ligger lägenheten?
Högdalen! Flyttade inte du till söder om stan också?
Jovisst, jag bor i Hägerstensåsen. Högdalen alltså, det är ju trevligt.
coolt! Då blir vi ju "nästan" grannar :wink: Då blir strängbeställningen så mycket lättare!
Javisst, hur går det med uppstartandet av bandet? Har du några bilder på lägenheten?
Ska fixa replokal nu nästa vecka faktiskt, sen drar vi igång stenhårt!

Ska fixa lite bilder på lägenheten, dock så har vi bara på hur köket ser ut... Kanske ska slänga upp dom med? :wink:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

FreCKo skrev:Fieldflower:

Jag vet, det kommer bli SJUKT svårt att få pengar tillbaka... Men eftersom det faktiskt inte VAR synligt alls, och man kunde inte upptäcka det om man inte rev upp golvet + tog bort hälften av skåpen så kan dom väl ändå inte skylla på oss? Det känns inte sådär jätteaktuellt att riva upp golvet för säkerhets skull, och socklarna såg man inte eftersom dom satt skyddade bakom en plywood-skiva som såg "okej" ut och som inte var fuktig, utan det verkade som att dom bytt ut den? På baksidan var den iofs lite värre, men utåt både såg och kändes den okej...
Jag hoppas verkligen det går vägen för er med detta. Att det åtminstone går att få ut det på den egna försäkringen om det inte går att lägga det på säljaren.

Men undersökningsplikten är rätt stark för just bostadsrätter och då jag antar att försäkringsbolag blir inblandade oavsett om detta hamnar på era eller säljarens axlar är det sannolikt att försäkringsbolagen kommer vilja reglerna till punkt och pricka. Det var därför jag nämnde er försäkring tidigare.
Edit: Undersökningsplikten i ert fall skulle i så fall ha inneburit att ni tagit dit en besiktningsman som fuktmätt...

Jag antar att du redan surfat dig blå om detta, men hittade lite matnyttigt jag gärna delar med mig av:
Nordea: http://www.nordea.se/Privat/Boende/R%C3 ... 04664.html

Kopehandlingar.se: http://kopehandlingar.se/kopguide.pdf Bostadsrätt speciellt omnämnt.

Konsumentverket: http://www.boende.konsumentverket.se/ma ... cleId=2897 Nämns helt kort en bit ned.

Det finns massvis mer, men de säger i stort sett samma sak allihop...

Återigen: Lycka till med detta!

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Fieldflower: Hum... Jag hittar argument som både är med och mot oss... Men min flickväns morsa hade ju sin fuktmätare som hon tog ett varv med efter att vi upptäckt fuktskadorna och den gav inga utslag, fuktskadan hade "försvunnit", det var inte blött längre med andra ord... Eller den kanske piper på sånt iaf?

På den där köpehandlingar.se så står det "Om du som köpare t ex misstänker att det finns antydan till mögel i lägenheten bör du ta dit en besiktningsman. Vi
rekommenderar http://www.anticimex.se där du kan få besiktning, teckna överlåtelseförsäkring och de kan även mäta upp
lägenhetens yta om du tycker att ytans storlek inte verkar korrekt."

Det var ganska nyligen stambytt, och därför hade vi inga tankar på att det kunde vart mögel, isf borde ju det ha upptäckts då?

Sen på KO's hemsida:
"Den som sålt bostadsrätten kan inte hållas ansvarig för ett fel efter köpet, om man som köpare missat felet genom att inte undersöka lägenheten noga."

Jag var iofs inte närvarande när dom var där och undersökte, men hur ska man kunna upptäcka en fuktskada under ett golv utan att riva upp det?

ARGH! Nu jävlar får vi se vad som händer...
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16199
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Om hälften av oss på forumet går hem till säljaren och frågar när han ska betala för skadan; kan det vara nåt?

:wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Så du har råd att köpa lägenhet, men inte en ny bas?
Är det priotiteringar det???


Grattis!
Hoppas det löser sig!
Köpte ju kåk ifjol och är fortfarande lite skakis.... har ju gått över ett år nu så.... Händer det nå´t nu så är det helt på vårt ansvar...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

200071 skrev:Om hälften av oss på forumet går hem till säljaren och frågar när han ska betala för skadan; kan det vara nåt?

:wink:
Tänkte skicka dit Stor-Ynge från gymmet också, utifall att en 300 man basorkester inte skrämmer henne tillräckligt :wink:
blackparkas skrev:Så du har råd att köpa lägenhet, men inte en ny bas?
Är det priotiteringar det???


Grattis!
Hoppas det löser sig!
Köpte ju kåk ifjol och är fortfarande lite skakis.... har ju gått över ett år nu så.... Händer det nå´t nu så är det helt på vårt ansvar...
Jag SÅLDE precis en bas dessutom! :shock: Men du får lugna dig, jag har planer på en P-bas, en Thunderbird, en Stingray, en halvakustisk och en åtta-strängad... :P

Läs länkarna som FieldFlower postade precis, stod någonting om att säljaren har ansvar i tio år nånting nånting...

Har du en anledning till att vara skakis gällande kåken, eller är det bara det gamla hederliga paranoidet som smyger sig på?


(kan man säga paranoidet förresten?)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

200071 skrev:Om hälften av oss på forumet går hem till säljaren och frågar när han ska betala för skadan; kan det vara nåt?

:wink:
Bra ide. Ett tel. samtal varje kväll gånger 307 skulle säkert "få" säljaren att vara mera sammarbetsvillig och tillmötesgående :D.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:
200071 skrev:Om hälften av oss på forumet går hem till säljaren och frågar när han ska betala för skadan; kan det vara nåt?

:wink:
Tänkte skicka dit Stor-Ynge från gymmet också, utifall att en 300 man basorkester inte skrämmer henne tillräckligt :wink:
blackparkas skrev:Så du har råd att köpa lägenhet, men inte en ny bas?
Är det priotiteringar det???


Grattis!
Hoppas det löser sig!
Köpte ju kåk ifjol och är fortfarande lite skakis.... har ju gått över ett år nu så.... Händer det nå´t nu så är det helt på vårt ansvar...
Jag SÅLDE precis en bas dessutom! :shock: Men du får lugna dig, jag har planer på en P-bas, en Thunderbird, en Stingray, en halvakustisk och en åtta-strängad... :P

Läs länkarna som FieldFlower postade precis, stod någonting om att säljaren har ansvar i tio år nånting nånting...

Har du en anledning till att vara skakis gällande kåken, eller är det bara det gamla hederliga paranoidet som smyger sig på?


(kan man säga paranoidet förresten?)

Klart man har anledning, huset är 100 år gammalt, allt kan vara fel...


Tror det skulle räcka med mig och makten om du skulle vilja skrämma säljaren, jag och makten i säljarens nya lägenhet i debatt om whatever skulle nog skrämma de flesta... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

calif de funk skrev:
200071 skrev:Om hälften av oss på forumet går hem till säljaren och frågar när han ska betala för skadan; kan det vara nåt?

:wink:
Bra ide. Ett tel. samtal varje kväll gånger 307 skulle säkert "få" säljaren att vara mera sammarbetsvillig och tillmötesgående :D.
haha, och så skickar vi ugglor som i Harry Potter också! Vem kan stå ut med fågelskit x 307 i flera år?
blackparkas skrev:Klart man har anledning, huset är 100 år gammalt, allt kan vara fel...


Tror det skulle räcka med mig och makten om du skulle vilja skrämma säljaren, jag och makten i säljarens nya lägenhet i debatt om whatever skulle nog skrämma de flesta... :D
100 år? Jävlar! Men det vart besiktigat och allt sånt?

Jag tänkte snarare dig, johannes och makten + alkohol + två gitarrer och en bas, sen njuta av disskusionen om vilka som är ego nog att vara gitarrister :twisted:
Skriv svar