mandolin-expertis

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
flabbergasted
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 18:51

mandolin-expertis

Inlägg av flabbergasted »

Jag fick en crafton mandolin i dagarna av min mormor som hon spelade på när hon var ung, och undrar om nån har lite kunskaper, tar man ackord eller spelar man så snabbt man kan med plektrum eller??

hehe googlade lite:
http://www.mandolinmagazine.com/
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Kolla in http://www.mandolincafe.com. Här finns det mesta mandolinrelaterade man kan önska sig! Mandolin är ett sjukt kul instrument, fast rätt jobbigt att spela på, med alla strängar och den korta skallängden (och då har jag ändå små fingrar!).
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
flabbergasted
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 18:51

Inlägg av flabbergasted »

tackar! bra sida , men kan man inte vända på strängarna (g-d-a-e till e-a-d-g ) som på en bas ( för att spela lättare) eller går stämmskruvarna sönder om man belastar dem på ett ovant sätt... :idea: (?) den är ju rätt gammal
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag antar att det går att vända på strängarna spom du beskriver, men då skulle man ju stämma ner mandolinen, och jag tror att strängarna skulle bli så slappa att det blev helt ospelbart. Ett tips kan isåfall vara att skaffa en ukulele. Går att få tag i grymt billigt, är vansinnigt lätt att lära sig spela på och kommer att sätta ett flin på läpparna på alla som hör dig spela!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

flabbergasted skrev:tackar! bra sida , men kan man inte vända på strängarna (g-d-a-e till e-a-d-g ) som på en bas ( för att spela lättare) eller går stämmskruvarna sönder om man belastar dem på ett ovant sätt... :idea: (?) den är ju rätt gammal
Mandolinen är kvintstämd och det blir naturligt när man spelat ett tag, man kommer liksom "längre" på färre antal band så att säga, ackorden är också relativt enkla att plocka med två och tre fingrar. Stämskruvarna är det nog ingen fara med men strängarna, gissra att du måste tajta upp vissa av dom för att stämma som en bas (orkar itne tänka hur det blir).

Tilläggas ska att jag inte är någon mandolinexpert, kan knappt spela men har en gammal Levin mandolin i min ägo som jag plinkar på ibland.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:
flabbergasted skrev:tackar! bra sida , men kan man inte vända på strängarna (g-d-a-e till e-a-d-g ) som på en bas ( för att spela lättare) eller går stämmskruvarna sönder om man belastar dem på ett ovant sätt... :idea: (?) den är ju rätt gammal
Mandolinen är kvintstämd och det blir naturligt när man spelat ett tag, man kommer liksom "längre" på färre antal band så att säga, ackorden är också relativt enkla att plocka med två och tre fingrar. Stämskruvarna är det nog ingen fara med men strängarna, gissra att du måste tajta upp vissa av dom för att stämma som en bas (orkar itne tänka hur det blir).

Tilläggas ska att jag inte är någon mandolinexpert, kan knappt spela men har en gammal Levin mandolin i min ägo som jag plinkar på ibland.
Stämskruvarna är nog det minsta problemet.
Frågan är nog mer om locket och stränghållaren klarar trycket.
Rekomendationen är att använda standardstämning.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: mandolin-expertis

Inlägg av Wall »

flabbergasted skrev:eller spelar man så snabbt man kan med plektrum eller?
Nää det är inte en gitarr...
Ett lite tips kan vara att gå in på ditt bibliotek och låna lite nybörjar-böcker.
Manolinskoj eller vad dom nu kan heta. Har man spelat stränginstrument ett tag (och kan noter/TAB) brukar det gå hyfsat lätt att spela igenom typ kurs 1-5.
Så gör jag när jag försöker lära mig nya instrument.
(Litar inte riktigt på internet...verkar innehålla mest porr å sån skit).
Hälsar,
/Wall
PS. Ett bibliotek är en byggnad full av papper med text och bilder på, googla om ni undrar vart dom finns
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Går utmärkt att spela melodier, ackord och "ackordplock". Jag rekomenderar 8 man starka The Pogues! Trummor, bas och gitarr i botten kryddat med dragspel, banjo, mandolin och tin whistle.
http://youtube.com/watch?v=DrBLqp-s__o
http://youtube.com/watch?v=2K1Z6Qd87y4
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
flabbergasted
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 18:51

Re: mandolin-expertis

Inlägg av flabbergasted »

Wall skrev: PS. Ett bibliotek är en byggnad full av papper med text och bilder på, googla om ni undrar vart dom finns
haha jaha det är så dom heter :wink: ,jag kollar det nästa gång på bibblan det låter vettigt.
(Svensson)
Går utmärkt att spela melodier, ackord och "ackordplock". Jag rekomenderar 8 man starka The Pogues! Trummor, bas och gitarr i botten kryddat med dragspel, banjo, mandolin och tin whistle.
http://youtube.com/watch?v=DrBLqp-s__o
Läckert :D
Skriv svar