Sida 2 av 3

Postat: tis 14 dec 2010, 23:23
av blackparkas
Löwe skrev:Renault Megané? Den lilla som ser ut som ett ägg.. Passar ganska bra in på din beskrivning tycker jag.
Har kamrem dock, och plastighet som överstiger det mesta!
Dock rätt trevliga bilar!
Har själv funderat på en 04-05:a.

Postat: tis 14 dec 2010, 23:50
av Löwe
Jo precis, men i övrigt en billig,bra och snål bil i rätt prisklass och storlek. Vi gav typ 50 för våran som hade gått typ 9000. Tror det är en -05.

1.6 motor= tråkig men billig!

Postat: ons 15 dec 2010, 07:12
av Punkster
Kamskedja är ett väääldigt stort plus i min bok. Om jag ska köpa en bil med rem så ska den ha gått bra mycket mindre än 8000 mil.

Postat: ons 15 dec 2010, 08:30
av MVI
Spelar det verkligen nån roll om det är kamrem? Det är väl rätt så långa bytesintervall på moderna bilar? På min V70 ska remmen bytas efter 18000 mil. Vet inte hur det är på andra bilar.. Men sen beror det väl också på hur länge man har tänkt att äga bilen. Om man hinner köra fram till ett byte. Kamkedja är väl inte helt underhållsfritt det heller? Försök hitta en bil du trivs med!

Postat: ons 15 dec 2010, 08:55
av Punkster
Vissa bilar har intervall på typ 4 år/5000 mil och det är ju inget vidare. Kamkedja är så gott som underhållsfritt under 20000 mil så länge man inte kör under extrema förhållanden eller liknande.

Postat: ons 15 dec 2010, 09:09
av macahan
Punkster skrev:Vissa bilar har intervall på typ 4 år/5000 mil
Det där låter extremt lågt.. Jag vet att vissa toyotamodeller har 8 år/10000 mil och att många kamremmar byts först vid service efter 12-18k mil.

Postat: ons 15 dec 2010, 09:10
av blackparkas
Kamkedja är i princip underhållsfritt. Har aldrig behövt göra nå´t åt kamkedjan på någon av mina bilar och har i princip bara haft bilar med sådan.


Jo just ja!
Kamkedjan gick av på en Sierra jag hade! :D
Det vart ingen kul historia, men det är ju sån´t som inte händer normalt, betydligt vanligare att kamremmar går sönder.


Intervaller på bytet är ju otroligt olika beroende på vilken bil man har, de som har 16-17-18000 mil skulle jag aldrig våga lita på...
16000 mil är det för Ford Focus innan det blev kedja har jag för mig, men de flesta brukar byta runt 12-13k.


Klart man kan åka bil med kamrem, men välj en bil som inte kostar skjortan att byta på.
Inget ovanligt med 12-15k för en Audi/WV t.ex. medans det på en del kostar 4-5000 på märkesverkstad.

Postat: ons 15 dec 2010, 09:13
av blackparkas
macahan skrev:
Punkster skrev:Vissa bilar har intervall på typ 4 år/5000 mil
Det där låter extremt lågt.. Jag vet att vissa toyotamodeller har 8 år/10000 mil och att många kamremmar byts först vid service efter 12-18k mil.

Alfa har typ 5 år eller 8000 mil har jag för mig, iaf på 156:an.
Och då kostar det skjortan att byta sedan dessutom...

Postat: ons 15 dec 2010, 09:13
av MVI
Nä 5000 mil är inte särskilt långt! Själv är jag duktigt insnöad på gamla Volvo. Hade gärna kört en 145, men det går inte att sälja in hos frun!
Hoppas du hittar en bil du trivs med!

Postat: ons 15 dec 2010, 09:15
av macahan
blackparkas skrev:
macahan skrev:
Punkster skrev:Vissa bilar har intervall på typ 4 år/5000 mil
Det där låter extremt lågt.. Jag vet att vissa toyotamodeller har 8 år/10000 mil och att många kamremmar byts först vid service efter 12-18k mil.

Alfa har typ 5 år eller 8000 mil har jag för mig, iaf på 156:an.
Och då kostar det skjortan att byta sedan dessutom...
jaja.. där ser man varför alfaromeo nästan är en fiat.. kass qualle ala uno.

Postat: ons 15 dec 2010, 09:24
av Punkster
Provkörde en Dacia Sandero i somras. På pappret har den alla rätt. Lagom stor, bra pris, miljömotor, kamkedja. Problemet är plastigheten som är ganska överväldigande. Men mekaniskt så verkar det vara en ganska pålitlig sak. Bra rostskydd har den också. Den är verkligen intressant. Men som sagt, kvalitetskänslan bakom ratten är inte så värst hög.

http://www.dacia.se/sv/Modeller/Sandero/

Postat: ons 15 dec 2010, 09:27
av blackparkas
Men huvva.


Nej, Dacia får vänta några år till innan det kommer bli ett alternativ att ens överväga för min del...
Har fortfarande svårt med Skoda och då har de ändå byggt rätt bra bilar i 5-6 år nu.

Postat: ons 15 dec 2010, 12:26
av Diesel

Postat: ons 15 dec 2010, 12:36
av Grundström
johnne skrev:ajda.. budgetar är till för att spräckas dock :lol:

men denna da..

http://www.blocket.se/sodermanland/Alfa ... m?ca=9&w=3

skulle nog kunna säljas som strykjärn.. körde en sån där i somras och hellvete vad dom är roliga..
Fast den har ju kamrem. ;)

Dock världens någonsin härligaste V6a (eller kanske härligaste 6C ÖHT) och JA "nya" GTVn är underbar på vägen.

Postat: ons 15 dec 2010, 12:38
av Grundström
blackparkas skrev:
macahan skrev:
Punkster skrev:Vissa bilar har intervall på typ 4 år/5000 mil
Det där låter extremt lågt.. Jag vet att vissa toyotamodeller har 8 år/10000 mil och att många kamremmar byts först vid service efter 12-18k mil.

Alfa har typ 5 år eller 8000 mil har jag för mig, iaf på 156:an.
Och då kostar det skjortan att byta sedan dessutom...
3 år eller 6000mil på alfas 24V V6 iaf.

Postat: ons 15 dec 2010, 12:48
av Geddan
Finns ingen som helst anledning att byta kamrem på en märkesverkstad.
Jag servar min WV på märkesverkstad enbart för mobilitetsgarantin och att det inte är jag som betalar.
Jag vet verkstäder med betydligt bättre kompetens, som kostar en bråkdel.

När jag senast kollade på kamremsbyte på Passat skilde det ngnstans runt 5´000-7´000:- i pris mellan dessa verkstäder.

Postat: ons 15 dec 2010, 13:06
av johnne
sen är det på dom flesta bilar inte vare sig dyrt eller svårt att byta kamrem.. Min Opel vectra bytte jag på i somras och rem och vattenpump och spännare kostade mig 1200kr.. bytet tog 40min och jag gjorde det själv på parkeringen..

Postat: ons 15 dec 2010, 13:08
av blackparkas
Grundström skrev:
blackparkas skrev:
macahan skrev:
Punkster skrev:Vissa bilar har intervall på typ 4 år/5000 mil
Det där låter extremt lågt.. Jag vet att vissa toyotamodeller har 8 år/10000 mil och att många kamremmar byts först vid service efter 12-18k mil.

Alfa har typ 5 år eller 8000 mil har jag för mig, iaf på 156:an.
Och då kostar det skjortan att byta sedan dessutom...
3 år eller 6000mil på alfas 24V V6 iaf.

Det är ju absurt!


Den jag kollade på var 2-liters vill jag minnas.

Re: Ännu en bilköpartråd...

Postat: ons 15 dec 2010, 20:15
av flagg
Punkster skrev:Japp, börjar fundera på om det är dags igen snart. Lill-Forden är snart avbetald och jag har börjat kika på något nytt. Men jag vill ha lite tips och input från PB:s bilelit.

Punksters preferenser angående bil:
Max 70k, 8 år och 10000 mil.
Golfklass.
Bra rostskydd och hög driftsäkerhet.
Kamkedja..
Gärna nån form av miljömotor, diesel, etanol eller whatever.

Jag behöver varken herrgårdsvagn eller sportbil... :wink:

Shoot!
Jag har en suverän bil med kamkedja till salu! Fast sen var det visst inte mer som stämde efter din lista :D jo, den är bara sex år.

Edit: Haha, jo rostskydd och driftsäkerhet är ju förstås inget fel på heller, så tokigt det blev.

Rätt många Hondor har kedja så är det viktigt för dig så kolla på såna vettja.

Re: Ännu en bilköpartråd...

Postat: tor 16 dec 2010, 07:26
av Punkster
flagg skrev:
Punkster skrev:Japp, börjar fundera på om det är dags igen snart. Lill-Forden är snart avbetald och jag har börjat kika på något nytt. Men jag vill ha lite tips och input från PB:s bilelit.

Punksters preferenser angående bil:
Max 70k, 8 år och 10000 mil.
Golfklass.
Bra rostskydd och hög driftsäkerhet.
Kamkedja..
Gärna nån form av miljömotor, diesel, etanol eller whatever.

Jag behöver varken herrgårdsvagn eller sportbil... :wink:

Shoot!
Jag har en suverän bil med kamkedja till salu! Fast sen var det visst inte mer som stämde efter din lista :D jo, den är bara sex år.

Edit: Haha, jo rostskydd och driftsäkerhet är ju förstås inget fel på heller, så tokigt det blev.

Rätt många Hondor har kedja så är det viktigt för dig så kolla på såna vettja.
Vad är det för något du har då?
Mazda 3 är fasen rätt så trevlig. En polare har en Mazda 5 eller vad dom nu heter, sedanmodell. Den är rolig på riktigt! Ska kolla upp lite mer noga.

Re: Ännu en bilköpartråd...

Postat: tor 16 dec 2010, 08:33
av flagg
Punkster skrev:Vad är det för något du har då?
http://www.blocket.se/ostergotland/Hond ... ?ca=14&w=1

Som sagt, inte så väldigt många punkter som stämmer i din kravlista. MEN, kamkedja :D och väldigt basvänligt bagageutrymme+dragkrok.

Postat: tor 16 dec 2010, 16:51
av Henko
johnne skrev:sen är det på dom flesta bilar inte vare sig dyrt eller svårt att byta kamrem.. Min Opel vectra bytte jag på i somras och rem och vattenpump och spännare kostade mig 1200kr.. bytet tog 40min och jag gjorde det själv på parkeringen..
På riktigt? Som tummen-mitt-i-handen-kille har jag fått för mig att kamremsbyte är i klass med en njurstransplantation. Antar att det beror på bilmodell också. Jag kör Renault och den operationen kostar många dyra tusenlappar även fast jag bojkottar märkesverkstan.

Postat: tor 16 dec 2010, 16:54
av blackparkas
Det beror på bil också förstås, en del är det vansinnigt trångt att komma åt att byta t.ex. och då blir det dyrare på verkstad.

Sedan är det väl inte bara att dra bort den gamla och på med den nya och sedan tuta och köra, ska väl ställa ständning och donas och härjas har jag för mig, vilket iaf inte jag orkar mig på på en modern bil.

Re: Ännu en bilköpartråd...

Postat: tor 16 dec 2010, 18:50
av olabola
Punkster skrev:Jag behöver varken herrgårdsvagn eller sportbil... :wink:

Shoot!
Alltså..

http://www.blocket.se/sodermanland/Pans ... ?ca=11&w=3

Re: Ännu en bilköpartråd...

Postat: tor 16 dec 2010, 18:55
av Punkster
olabola skrev:
Punkster skrev:Jag behöver varken herrgårdsvagn eller sportbil... :wink:

Shoot!
Alltså..

http://www.blocket.se/sodermanland/Pans ... ?ca=11&w=3
Undrar ifall den har kamkedja... :?