Mat

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
dereborn

Mat

Inlägg av dereborn »

Lika bra med en egen tråd, va?

Ikväll (blivande hustruns 35-årsdag) fisksoppa.
- den gick rätt upp på årets tiobästalista!

Gör ett halvgrovt rotsakshack (Morot, vit purjolök, rotselleri, palstenacka) och lägg till en halv fänkålsklump, hackad lika fint/grovt. Spara det gröna o frilliga på fänkålen till garnering. Fräs hacket snabbt i olja i en stor kastrull. Slå på rejält med vitt vin, musselspad, fisk/skaldjursfond eller fiskbuljong eller nåt. Ev lite vatten om man har ont om vin. (Jag hade INGET vatten i den här gången, och det var bäst hittills...) Krydda med lite cayennepeppar, timjan, en halv knippa dill o lite vitpeppar. Låt koka en kvart, typ.

Sila bort rotsakerna, spara vätskan, den är basen (!) till soppan. Häll i en trea kelda eller Grädde eller mjölk. jag hade i lite "Fish sauce" (Asiatisk pryl) och saften av en halv citron också. Sen stoppar du i andra halvan av fänkålsklumpen, bitad i lite större bitar. Ett par potatisar i kvartsbitar och låter det småkoka tills potatisarna börjar bli klara.

I med en burk musslor nu. (OM du har färska musslor ska dom koka med i rotsakskoket, sen silar du av o rensar musslorna o lägger i dom sist. det blir bäst, men här ute på landet får man inte tag i färska blåmusslor...)

Tärna ett fiskblock och några laxbitar i lagom stora tärningar (2x2 cm kanske) o lägg sen i dom i rätt ordning. D.v.s. om något är fryst, så lägg i det före det som är tinat. Allra sist lägger du i kräftstjärtar o nyskalade räkor, det frilliga från fänkålen och den andra halvan av dillknippan.

Servera med en aioli (Majonnäs, citron o vitlök efter behag) och ett gott vitt vin. Idag var det en Chablis... Mmmmmm!!!!!

(Hon hade tårna i ögonen...)

Smaklig spis!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Mat

Inlägg av 200071 »

Det låter riktigt läckert fast jag inte är så förtjust i fänkål. Men men kan väl vara lite försiktig med det så det inte tar överhanden?

Fast varför den blivande hustrun inte kunde torka eventuella tårar med händerna förstår jag inte. Hade hon doppat fingrarna i fisksoppan...?
dereborn skrev: (Hon hade tårna i ögonen...)
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Re: Mat

Inlägg av Bean »

dereborn skrev:(Hon hade tårna i ögonen...)

Å fy fan....det måste gjort ont! :lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

..."med tårna trillande utför kinderna"...

Kom på att jag faktiskt hade i en liten skvätt pernod också!
Klart man kan vara försiktigt med fänkålen. Allt efter eget tycke! Men när den kokar me sådär länge så blir lakritstonen mycket mildare, och den gör det hela mycket mustigare bara. Prova sej fram!
Skriv svar