MacBook Pro

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Jan Hellman skrev:
Jag skulle smacka in extra minne. Aldrig fel när man ska mecka ljud, video och bilder. Jag skulle slänga in så att du får 8 gig internt om jag vore dig. Väl investerade 1.800:- och det är enklare att göra detta direkt när du beställer än att uppgradera själv men det går att göra det senare också om man nu väljer detta alternativ.
OH my GOD, Janne!!! Du lurar i stackaren att han ska betala 1800 kr för ett minne som kostar 143 kr!!!!!?
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=574686

ALDRIG köpa extra från apple!!!
OMG hit och dit. Jag lurar ingen och Johannes är ingen stackare. Är man skruvkunnig och vågar skruva upp en splirrans Macbook Pro så kör i vind. Fanns en orsak till att jag bifogade länken till hur man gör. Jag är fullt medveten om att Apple är dyra på extra minnen. Nu sitter det ju 2 x 2 GB i burken från början så man måste köpa två stycken fyra GB minnen och i min senaste MBP och även i mina två tidigare har det suttit Kingston-minnen i och dom är lite dyrare. Jag uppgraderade min själv. Men OM man nu gör fel och skiten går sönder ryker garantin när man skruvar upp burken. Väl värt att känna till. Om man inte har sönder någonting i processen gäller fortfarande garantin. Om man pillar sönder någonting så är det helt plötsligt billigt att betala 1.400:- mer och låta dom göra det från fabrik. Men man bestämmer själv. Johannes får väl kolla på installationsbeskrivningen och avgöra om detta är någonting han vill göra själv. Apple tar 1.300 - 1.400 mer för det än vad det kostar om man gör det själv. Men man riskerar inte att ha sönder något som kan göra att garantin ryker. Hur som så skulle jag trycka in 8 gig om jag skulle redigera film och annat.

//J
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

FreCKo skrev:OCH INTE KOKAR DEN KAFFE HELLER!!!
Köp en till Mac.

Angående minne. Det är betydligt enklare att utöka med mer minne när man väl behöver det. Över tid sjunker priserna på minnen. Man kan man låta auktoriserad reparatör göra det, om man känner sig osäker. Det blir ändå billigare än att låta Apple stoppa i mer minne vid beställning.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

joachime skrev:
FreCKo skrev:OCH INTE KOKAR DEN KAFFE HELLER!!!
Köp en till Mac.

Angående minne. Det är betydligt enklare att utöka med mer minne när man väl behöver det. Över tid sjunker priserna på minnen. Man kan man låta auktoriserad reparatör göra det, om man känner sig osäker. Det blir ändå billigare än att låta Apple stoppa i mer minne vid beställning.
Exakktelly...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Köpa minne hos Apple låter dumt.

När det gäller renderingen i Final Cut så är den bedrövligt irriterande i förra versionen, även på en snabb dator MEN i nya Final Cut Pro X så skall den tydligen vara ett minne blott. Nya Final Cut ser ut som iMovie, har bara ett filmfönster och renderar i bakgrunden på något sätt utan att man behöver vänta. Jag har inte testat själv men kommer att köpa det när det blir dags för nästa filmprojekt.
Senast redigerad av John Sane den ons 07 dec 2011, 21:58, redigerad totalt 1 gånger.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

(...och den dyrare 13-tummaren är lite för dyr tycker jag. Det får gå med den billigare för knappt 11 papp.)
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

joachime skrev:
flagg skrev:SSD är mycket viktigare än i5 vs i7, tycker jag.
Ja, det beror ju helt på vad man vill göra. En SSD hjälper t ex inte till med flyttalsberäkningar.
DU kan va en flyttalsberäkning. Eller ehm, jag menar, helt korrekt men så länge det är en dator man sitter och interaktivt använder så kommer SSD:n påverka användarupplevelsen mycket mer än några tiotals procent bättre beräkningsprestanda i vissa moment.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

flagg skrev:DU kan va en flyttalsberäkning.
:)
Eller ehm, jag menar, helt korrekt men så länge det är en dator man sitter och interaktivt använder så kommer SSD:n påverka användarupplevelsen mycket mer än några tiotals procent bättre beräkningsprestanda i vissa moment.
Ja, så länge man inte belastar processorn i någon större utsträckning. Om man ska relatera till programmen Johannes nämnde är jag osäker på hur stor skillnad man märker på i5 och i7 i praktiken när man jobbar i Final Cut.
Photoshop jobbar snabbare ju piggare cpu man kör och ju större arbetsminne man har. Läshastighet spelar mindre roll.
Och i Logic har cpu och arbetsminne större inverkan än läs- och skrivhastighet såvida man inte planerar spela in/upp riktigt många spår och då räcker en extern fw långt.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

flagg skrev:
joachime skrev:
flagg skrev:SSD är mycket viktigare än i5 vs i7, tycker jag.
Ja, det beror ju helt på vad man vill göra. En SSD hjälper t ex inte till med flyttalsberäkningar.
DU kan va en flyttalsberäkning. Eller ehm, jag menar, helt korrekt men så länge det är en dator man sitter och interaktivt använder så kommer SSD:n påverka användarupplevelsen mycket mer än några tiotals procent bättre beräkningsprestanda i vissa moment.
"Några tiotals procent" är ganska mycket men jag skulle också hellre prioritera mer minne än en toksnabb propp så vidare man inte vet att man kommer köra skiten ur proppen. Film är processorkrävande men hur stora projekt J Sane kommer köra är ju svårt att veta. Musik kan också vara krävande men samma där. Stora projekt med en massa pluggar och 19 miljarder spår kräver mer kräm än ett mindre arr. Nu verkar det ju inte som att J Sane kommer köra så värst tokhårt så då blir valet lite enklare.

//J
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

joachime skrev: Ja, så länge man inte belastar processorn i någon större utsträckning. Om man ska relatera till programmen Johannes nämnde är jag osäker på hur stor skillnad man märker på i5 och i7 i praktiken när man jobbar i Final Cut.
Photoshop jobbar snabbare ju piggare cpu man kör och ju större arbetsminne man har. Läshastighet spelar mindre roll.
Och i Logic har cpu och arbetsminne större inverkan än läs- och skrivhastighet såvida man inte planerar spela in/upp riktigt många spår och då räcker en extern fw långt.
Ja, alltså, du har rätt i sak att i7 är något snabbare i diverse beräkningsmoment, men SSD:n påverkar betydligt mer hur datorn KÄNNS att arbeta interaktivt med. Tycker jag.

Några tiototals procent CPU-kraft hit eller dit i en i övrigt identisk maskin påverkar inte den totala prestandan särskilt mycket alls. SSD däremot, kan korta ner programstartstider eller systemstart till en god bit under halva tiden. DET märks.

Edit: Lade till quoten för att förtydliga att det var joachime jag svarade.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

flagg skrev: Några tiototals procent CPU-kraft hit eller dit i en i övrigt identisk maskin påverkar inte den totala prestandan särskilt mycket alls. SSD däremot, kan korta ner programstartstider eller systemstart till en god bit under halva tiden. DET märks.
Jag säger inte emot, men vill peka på att den upplevda prestandan beror mycket på vilket sätt man använder datorn.
Om man öppnar och stänger projekt/dokument och program ofta spelar läs- och skrivhastighet större roll.
Arbetar man längre pass med ett och samma projekt/dokument där outputen baseras på flyttalsberäkningar kommer cpu och i viss mån arbetsminne spela större roll.

Själv jobbar jag nästan dagligen i Logic och där har processorkraften stor inverkan på hur smidigt projekten rullar på. På Logicpro.se finns en resultatlista från ett test som mäter olika modellers prestanda. Det visar märkbara skillnader mellan i5 och i7.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: MacBook Pro

Inlägg av John Sane »

Ja, hörni, här kommer då en utvärdering, drygt fem år efter köpet. Det blev en MacBook Pro, den billigaste 13-tummaren, standardmodellen. Inget extra minne, inget extra alls. Januari 2012 köpte jag den och den rullar fortfarande. Efter ca 3,5 år så blev den lite segare och då köpte jag en SSD-disk (räcker det kanske att bara säga SSD?) på Webhallen som min polare installerade. Efter det gick den som blixten igen och gör så fortfarande. Helt klart värt pengarna. Suset på östra Södermalms trendiga kaffebarer som förutspåddes uteblev dock. Ingen imponerades av ytterligare en Apple-logga när jag klev in för att dominera.

Min sju år gamla iMac - också helt standard - tuffar också på fortfarande, dock ganska seg. Den skulle säkert också må bra av ett hårddiskbyte men jag vet inte om det går att öppna en sådan fast det borde det väl gissar jag. Jag försökte sätta i nytt minne i den men det funkade inte vilket säkert är mitt fel och inte datorns. Jag är ganska hopplös på allt tekniskt.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MacBook Pro

Inlägg av bjelkeman »

Jag använder en 11 år gammal Mac Pro i studion. Funkar utmärkt, förutom att Apple slutat uppdatera MacOS. Men den används bara internt, så det går bra ändå.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Tom Barclay
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 30 mar 2017, 14:17

Re: MacBook Pro

Inlägg av Tom Barclay »

Jag vill köpa MacBook Pro med, dock osäker vart är bäst att köpa den? På någon internet affär eller? Hittade Cdon.ce webbsidan de har ett stort val och bra priser. Man kan även få en rabatt från Promocodius http://promocodius.com/se/butiker/cdon-rabattkod" onclick="window.open(this.href);return false; om jag köper hos Cdon. Har någon erfarenhet med Cdon? Ska vara kul att höra från er! :wink:
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: MacBook Pro

Inlägg av gthyni »

Tom Barclay skrev:Har någon erfarenhet med Cdon? Ska vara kul att höra från er! :wink:
Tyvärr, deras kundtjänst är under all kritik.
Bra priser och snabba leveranser,
men om något krånglar eller blir fel så kan man få hålla på och bråka med dem i veckor.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re:

Inlägg av Eagle Hazze »

John Sane skrev:Tack för svar. Fortsätt gärna tipsa. Jag skrev samma fråga på Facebook och efter några minuter så har jag redan fått diverse förslag om att köpa en PC i stället så jag tänkte bara be er om att inte starta ännu en barnslig PC vs Mac-fight här.

Figge: jag kommer att köpa en billigare modell i 10.000-kronorsklassen så då borde väl prisskillnaden bli ännu mindre. Orkar inte krångla med USA, det får blir ett köp här i stan. Mindre krångel om något skulle gå sönder.

cub: är inte specarna lite hetare på Pro jämfört med Air? Är det flashdiscen som gör att den upplevs som snabbare kanske? (Med reservation för att jag har helt fel. Det kommer lätt puckade kommentarer från mig när det snackas teknik.)

Figge igen: det blir eventuellt Logic i datorn men förmodligen är det Photoshop och Final Cut Pro X som kommer att användas mest.

Cuba: har två Apple-butiker i närheten av mdär jag bor så det blir nog att jag handlar där. Borde väl bli samma service?

Samuel: enda gången jag stoppat en DVD eller CD i min iMac är när jag rippat mina CD-skivor och när jag intallerade Photoshop. Har en gammal extern CD-brännare som funkar fint som CD-läsare om det verkligen skulle behövas så en Air hade funkar lika bra egentligen. Är lite orolig över storleken på hårddisken bara.
Jag föreslår att du går med i Svenska Macworlds forum, där finns det otroligt mycket kunskap om prestanda, vad som behövs för Logic, om det överhuvudtaget går att köra logic med bibehållen lätthet med vst pluggar och hyfsat många kanaler. Men du är kanske inte intresserad av att köra musikprogram i din kommande Apple. Men gå med i forumet.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re:

Inlägg av Eagle Hazze »

joachime skrev:
flagg skrev: Några tiototals procent CPU-kraft hit eller dit i en i övrigt identisk maskin påverkar inte den totala prestandan särskilt mycket alls. SSD däremot, kan korta ner programstartstider eller systemstart till en god bit under halva tiden. DET märks.
Jag säger inte emot, men vill peka på att den upplevda prestandan beror mycket på vilket sätt man använder datorn.
Om man öppnar och stänger projekt/dokument och program ofta spelar läs- och skrivhastighet större roll.
Arbetar man längre pass med ett och samma projekt/dokument där outputen baseras på flyttalsberäkningar kommer cpu och i viss mån arbetsminne spela större roll.

Själv jobbar jag nästan dagligen i Logic och där har processorkraften stor inverkan på hur smidigt projekten rullar på. På Logicpro.se finns en resultatlista från ett test som mäter olika modellers prestanda. Det visar märkbara skillnader mellan i5 och i7.
:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: Re:

Inlägg av John Sane »

Eagle Hazze skrev:
John Sane skrev:Tack för svar. Fortsätt gärna tipsa. Jag skrev samma fråga på Facebook och efter några minuter så har jag redan fått diverse förslag om att köpa en PC i stället så jag tänkte bara be er om att inte starta ännu en barnslig PC vs Mac-fight här.

Figge: jag kommer att köpa en billigare modell i 10.000-kronorsklassen så då borde väl prisskillnaden bli ännu mindre. Orkar inte krångla med USA, det får blir ett köp här i stan. Mindre krångel om något skulle gå sönder.

cub: är inte specarna lite hetare på Pro jämfört med Air? Är det flashdiscen som gör att den upplevs som snabbare kanske? (Med reservation för att jag har helt fel. Det kommer lätt puckade kommentarer från mig när det snackas teknik.)

Figge igen: det blir eventuellt Logic i datorn men förmodligen är det Photoshop och Final Cut Pro X som kommer att användas mest.

Cuba: har två Apple-butiker i närheten av mdär jag bor så det blir nog att jag handlar där. Borde väl bli samma service?

Samuel: enda gången jag stoppat en DVD eller CD i min iMac är när jag rippat mina CD-skivor och när jag intallerade Photoshop. Har en gammal extern CD-brännare som funkar fint som CD-läsare om det verkligen skulle behövas så en Air hade funkar lika bra egentligen. Är lite orolig över storleken på hårddisken bara.
Jag föreslår att du går med i Svenska Macworlds forum, där finns det otroligt mycket kunskap om prestanda, vad som behövs för Logic, om det överhuvudtaget går att köra logic med bibehållen lätthet med vst pluggar och hyfsat många kanaler. Men du är kanske inte intresserad av att köra musikprogram i din kommande Apple. Men gå med i forumet.
Jag har redan köpt. I januari 2012.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MacBook Pro

Inlägg av bjelkeman »

Jag använder just nu en gamal MacBook PRO, förmodligen från 2012 som mobil DAW. Funkar perfekt. Gratis var den med. Köpte 16 kanals FireWire ljudkort 2x8 billigt. Alltihop nästan billigare än nytt minne från Apple. ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: MacBook Pro

Inlägg av bootsy »

Jag har en Macbook Pro 13 från mitten av 2010 som huvuddator hemma. Maxat minnet och slängt i ny hårddisk. Bytte batteri förra sommaren. Funkar utmärkt att köra Logic på.
Har tänkt att det är dags att byta den i tre år, men den tuffar på.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Re: MacBook Pro

Inlägg av Foxbat »

Vad är maxat minne? Vi har en likadan här hemma som jag köpt 8 gb ram till men inte installerat ännu. Jag har läst att man kan ha 16 gb om man kör på senaste OS
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Skriv svar