Italien

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
dereborn

Italien

Inlägg av dereborn »

OK, here's a longshot:

Här inne är ju vettiga, och till stor del likasinnade, människor. Alltså kan det vara värt att kolla om nån har varit på, och kan rekommendera, nåt extra skönt ställe i Italien?

Jag och frun ska på bröllopsresa 28/12 - 13/1. Flyger till Rom, och bilar sen runt södra halvan, inkl. Sicilien.

B&B-ställen, restauranger, sevärdheter etc. Alla tips välkomna! (Vi åker off season för vi vill hitta det italienska italien, inte sol-och-bad-turist-italien...)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Utanför Rom finns en liten stad som heter Marino. Vid parken i centrum ligger en liten mysig liten kvarterskrog en halvtrappa ner. Där har jag varit på 50-årsfest.

De serverar Italiensk husmanskost till låga priser och om du berättar att det är bröllopsfirande så gör de garanterat en så'n där skön Lady och Lufsengrej med dragspel och mandolin!

Jag minns givetvis inte vad stället heter, men Marino är litet...

Edit: Grattis ska man kanske säga också... :oops: :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

Som halvspagge har jag varit lite i Italien, och jag skulle vilja tipsa om Umbrien, som är så otroligt likt Toscana, men med mindre utlänninga, dvs turister. Har pluggat i Perugia, som är en underbar stad uppe på toppen av kullen. Alla små byar/städer runt Perugia är supervackert. Har varit vid en liten stad vid namn Castiglione del Lago som ligger vid sjön Lago Trasimeno. I Sjön ligger en ön som Sting äger. Det finns som sagt massor med vackert där, så åk dit.
Annars tycker jag att du bör åka till Ligurien, vilket jag måste rekommendera då jag är född där...men alla har kanske redan varit där, så det är inget jag behöver göra större reklam för... Hoppas detta gav dig lite iaf.

/Riccardo
Vin, vikt och wankers
dereborn

Inlägg av dereborn »

TACK för tipsen! Keep'em coming!

Tyvärr är ju både Perugia och resten av Umbrien lite åt fel håll (norrut från Rom) Det får bli nästa gång! Marino kanske kan bli nåt redan nu däremot!

Tack oxå för grattiset, får mej att känna att jag kanske också måste visa...:

Bild

Tyvärr e inte bilen min... (Cheva -53 Coupé)
...men HON e min nu!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Grattis! Synd på bilen, men det räcker ju bra med en pigg fruga ;)
Visst e det kul med bröllop!
Hoppas resan blir lyckade.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

Onekligen är jag helt korkad som inte såg att ni ska fara söderöver, aja... nu har du tips till nästa gång.

Grattis som fan till vigseln och hoppas ni får det underbart i Italien. Glöm inte dricka grappa, om du nu inte är som alla andra tråkmånsar i Sverige, ha ha ha....
Vin, vikt och wankers
dereborn

Inlägg av dereborn »

SJÄLVKLART ska det drickas Grappa, från små gårdsdestillerier, efter goda middagar! Mmmm....

Thanx!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Grappa? :?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:Grappa? :?
Ah...så ung och oförstörd! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev: ...men HON e min nu!
S T O R T Grattis, Deris!

Vårde henne ömt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tack igen, ni lågfrekventa vänner!

Frecko, Grappa är en av de drycker som skiljer män från pojkar.
Ingemars visdomsord passar som vanligt: "Hä gå int' förklaar fö en som int' begriip"

Googla på det så får du en hint!
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

FreCKo skrev:Grappa? :?
Oj oj oj vad du missat, men samtidigt kan jag till viss del förstår de som inte uppskattar det. Jag säger som dereborn:
dereborn skrev:Frecko, Grappa är en av de drycker som skiljer män från pojkar.
Ingemars visdomsord passar som vanligt: "Hä gå int' förklaar fö en som int' begriip"
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Tack igen, ni lågfrekventa vänner!

Frecko, Grappa är en av de drycker som skiljer män från pojkar.
Ingemars visdomsord passar som vanligt: "Hä gå int' förklaar fö en som int' begriip"

Googla på det så får du en hint!
Åh, restprodukter från vintillverkning som fått jäsa, låter kalas :roll: :wink: Håller mig till en jäkla massa öl istället! :P
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

FreCKo skrev:
Åh, restprodukter från vintillverkning som fått jäsa, låter kalas :roll: :wink: Håller mig till en jäkla massa öl istället! :P
Nja, det låter värre än det är, men det har en säregen smak. Är man en finsmakare vad gäller mat och dryck så brukar man uppskatta denna dryck. Extra god är den i/till en kopp espresso.... Men jag lovar att sluta tjata om det nu. Öl är ju också smask!
Vin, vikt och wankers
dereborn

Inlägg av dereborn »

Riccardo! Outgrundliga äro Herrens vägar... Genom kontakter har vi fått lite gratisnätter på olika hotell i Italien, och därför lagt om planerna. Bland annat ska vi bo 3 nätter i... Castiglione del Lago! Dessutom 2 nätter i Arcidosso och 2 nätter i Bolsena, så det blir rätt mycket utflykter i Toscana / Umbrien! Min frus syster pluggade - som du - i Perugia, så dit ska vi absolut!

Hör gaärna av dej om du har fler tips!

- och BBQ, Marino lär vi också heinna med!

M.a.o. TACK för tipsen!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Okej, efter lite efterforskningar så är läget följande: Restaurangen heter Fore De Porte och ligger vid Piazza Giuseppi Garibaldi i Marino utanför Rom (Inte att förväxla med San Marino!). Min 50-årsfirande kamrat erbjöd sig att visa vägen om ni hör av er till honom innan.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

är du inte tillbaka snart? :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar