Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

fieldflower skrev:Nähä, ska man dra sig iväg mot gymmet då kanske...
Jädrar vad slut jag blir efter första gympasset!
Tar det rätt lugnt men får ändå sitta med huvudet mellan knäna em bra stund för att inte kräkas eller svimma.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: Ja jäklar... ibland kommer herrarna med obegripliga stickord och påståenden som tvingar den kunskapstörstande att bläddra i noteboken, och bli förundrad.

Robert Schuman, ska jag då se honom som en hybrid, avlad av de nämnda lärorna? Och EU som en metamorfos där vi idag befinner oss i imagostadiet?

Vidare finner jag att biskopen av Metz undersöker förutsättningarna för saligförklaring av karln. Vidare att 9 maj är en märkesdag sedan 1986 vars firande är sorgligt underskattat.

Metz? Ännu en i ämnet oväntad koppling. Utmärkta tuppnackar med tunna styva fjädrar som passar till att binda en imago.

En bra dag ger ny kunskap. Tack.
Jag kan inte neka till att jag finner nöje i lätt märkliga stickord mm. Men så värst märkligt var de inte. Hr B&S hade ju inga problem med Pudeln Shuman. :D

Att Metz även är namn på en befjädrad hane var mig obekant. Även om jag kurtiserar en Hönsakadorra.. :lol:
Nästa gång hon nackar en tupp skall jag be att få några svarta tuppfjädrar! :vinkar:

För övrigt är jag dyed-in-the-wool europé. Jag har haft alldeles för många arbets- och studiekamrater från "Europa" och läst massvis med "utländsk" litteratur för att inte inse hur lika vi är allihop. (en snabbtur till bokhyllan efter Claudio Magri tycks redan nu leda till omläsning).

För övrigt anser jag att man bör sponsa Wikipedia!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Jag gillar i alla fall tonsättaren bättre, fast han var mer knäpp.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Nu: Trött!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Å jag blev trött när jag påmindes om att jag måste binda åtminstone hundra flugor till innan sommarn...
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev:Jag gillar i alla fall tonsättaren bättre, fast han var mer knäpp.

Våfför var han knäpp?

" I know nothing!"
/ Manuel
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev:Å jag blev trött när jag påmindes om att jag måste binda åtminstone hundra flugor till innan sommarn...
Våfför många?? Säljer du?

Förresten, duger inte mygg? Det finns väl tillräckligt med mygg utan att man skall behöva fabricera ytterligare??
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

AlbinH skrev:
Per skrev:Jag gillar i alla fall tonsättaren bättre, fast han var mer knäpp.

Våfför var han knäpp?

" I know nothing!"
/ Manuel
Han ådrog sig en förlamning i ena handen, vilken saboterade hans pianistkarriär. Enligt en del historiker eftersom han använde diverse, tydligen olämpliga, tekniska apparaturer för att öka sin fingerfärdighet eller räckvidd för pianospel, enligt andra slitsade han upp huden mellan fingrarna för att öka räckvidden. Senare forskning menar dock, att det var resultatet av behandling med kvicksilver mot syfilis, och i så fall kan man väl inte "lasta" honom för det.

Om det berodde på ovannämnda, förmodade syfilis eller en manodepressiv läggning i kombination med frikostig alkoholkonsumtion, må vara osagt, men han avslutade sitt liv med två år på mentalsjukhus efter ett självmordsförsök.

Syfilisteorin skulle ju kunna förklara, varför hans hustru, sedermera änka, och Johannes Brahms aldrig fick till det trots uppenbart gemensamt intresse under lång tid såväl före som efter Schumanns död.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
AlbinH skrev:
Per skrev:Jag gillar i alla fall tonsättaren bättre, fast han var mer knäpp.

Våfför var han knäpp?

" I know nothing!"
/ Manuel
Han ådrog sig en förlamning i ena handen, vilken saboterade hans pianistkarriär. Enligt en del historiker eftersom han använde diverse, tydligen olämpliga, tekniska apparaturer för att öka sin fingerfärdighet eller räckvidd för pianospel, enligt andra slitsade han upp huden mellan fingrarna för att öka räckvidden. Senare forskning menar dock, att det var resultatet av behandling med kvicksilver mot syfilis, och i så fall kan man väl inte "lasta" honom för det.

Om det berodde på ovannämnda, förmodade syfilis eller en manodepressiv läggning i kombination med frikostig alkoholkonsumtion, må vara osagt, men han avslutade sitt liv med två år på mentalsjukhus efter ett självmordsförsök.

Syfilisteorin skulle ju kunna förklara, varför hans hustru, sedermera änka, och Johannes Brahms aldrig fick till det trots uppenbart gemensamt intresse under lång tid såväl före som efter Schumanns död.
"Man skall lida för att vara konstnär" sägs det ju. Men nån måtta tycker man att det få lov att vara ändå...
Plötsligt känns det befriande att aldrig komma på några texter - jag har uppenbarligen ett begränsat lidande.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev:
Body&Soul skrev:Å jag blev trött när jag påmindes om att jag måste binda åtminstone hundra flugor till innan sommarn...
Våfför många?? Säljer du?

Förresten, duger inte mygg? Det finns väl tillräckligt med mygg utan att man skall behöva fabricera ytterligare??
Både jag och min ogifta hustru flugfiskar. Mycket! Då går det åt flugor eftersom de har en ovana att fastna här och där i vegetationen, både över och under vattnet. Dessutom far de illa av att fiskarna får för sig att bita i dem.

Ibland frågar någon när jag varit och fiskat: Har du fått nåt?
..Jaa, två björkar, en gran, en videbuske och en ylletröja...
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Det där med Schumanns metod att öka greppvidden diskuterade vi en gång. En musiklärare påstod att han och hans kollegor bland tonsättarna roade sig med träffas och utmana varandra med stycken som de skrev åt varandra för att utmana den tekniska skickligheten.

Någon av dem lyckades få till ett slutackord där vänsterhanden fick fullt upp i kontraoktaven, högerhanden nere i fyrstrukna oktaven. Återstod en not i ettstrukna oktaven. Den fick klaras med näsan :-)

Bildligt måste det ha sett ut som de sista rörelserna i slutackordet i koreografin till "Gyllene skor".
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

:)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Body&Soul skrev:Det där med Schumanns metod att öka greppvidden diskuterade vi en gång. En musiklärare påstod att han och hans kollegor bland tonsättarna roade sig med träffas och utmana varandra med stycken som de skrev åt varandra för att utmana den tekniska skickligheten.

Någon av dem lyckades få till ett slutackord där vänsterhanden fick fullt upp i kontraoktaven, högerhanden nere i fyrstrukna oktaven. Återstod en not i ettstrukna oktaven. Den fick klaras med näsan :-)

Bildligt måste det ha sett ut som de sista rörelserna i slutackordet i koreografin till "Gyllene skor".
Jerry Lee Lewis hade kört med klacken. :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev:
Body&Soul skrev: Återstod en not i ettstrukna oktaven. Den fick klaras med näsan :-)

Bildligt måste det ha sett ut som de sista rörelserna i slutackordet i koreografin till "Gyllene skor".
Jerry Lee Lewis hade kört med klacken. :wink:
Om det nu var en ton mitt på tangentbordet hade faktiskt Casanova haft en viss fördel...
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
Per skrev:
Body&Soul skrev: Återstod en not i ettstrukna oktaven. Den fick klaras med näsan :-)

Bildligt måste det ha sett ut som de sista rörelserna i slutackordet i koreografin till "Gyllene skor".
Jerry Lee Lewis hade kört med klacken. :wink:
Om det nu var en ton mitt på tangentbordet hade faktiskt Casanova haft en viss fördel...
Det är bara riktiga män som kan köra bil i Italien.
Man tutar med höger hand och visar fingret med vänster hand.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: Det är bara riktiga män som kan köra bil i Italien.
Man tutar med höger hand och visar fingret med vänster hand.
Så är det.

Förr undrade jag alltid varför italienarna alltid sitter så nära ratten.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Och själva undrar de alltid, varför det inte händer något, trots att de sitter så nära ratten till hela världen... :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Och själva undrar de alltid, varför det inte händer något, trots att de sitter så nära ratten till hela världen... :lol:
Vaddå inte händer nåt??!?? Det tutas ju och visas fingrar hela tiden!
Uppskattar du inte italienska?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Jag körde långtradare åt en grek i Nacka ett tag på 80-talet. Han var otroligt fet och gick som en pingvin med armarna flaxande ut åt sidorna. Han mötte mig i Thesaloniki en gång till min förvåning och skulle åka med uppåt bergen. Jag skulle sova men det tyckte inte han. Kompromissen blev att han skulle köra när jag sov. Jag noterade att nästan hälften av ratten försvann in i fläsket på honom. Han måste ha det så annars nådde han inte ratten med händerna. Han satt alltså inte bara nära ratten...

För övrigt sa jag upp mig på en bergstopp i gryningen, klev ur och gick. Lång historia alltsammans.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Låter onekligen som en intressant historia!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:Låter onekligen som en intressant historia!
...och himla lång. :anli:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Ni skulle bara veta... 8)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Vi skulle ju det om du berättade...:!:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

..om bara tiden räcker till förstås.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Jag är idel öra.
(Eller öga så här i den virtuella världen.)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar