Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

AlbinH skrev:
Du menar väl inte att den virtuella verkligheten är lappri och "irl" bara är ett påhittat objekt? :shock:
Den virtuella verkligheten är lappri. IRL är som alltid en chimär.
fieldflower skrev:Öl går också bra till ost och kex.
Ifall nån tvivlade.
Betvivlas inte det ringaste! :tummenupp:
Bild
Bild
Bild
Bild
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Tääääänk om man kunde sluta vakna och tääääänka klockan 5 på nätterna. :(
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Låter jobbigt. Om jag vaknar kl 5, skulle det kännas förmätet att kalla min eventuella hjärnverksamhet för tänkande. :)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Beror på hur mycket man har att fundera över.
I ett visst läge är det timmarna innan som man kan fundera över om de egentligen kvalificerar sig som "sovande".
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: Jag kan vara din cyber-groupie. Är också fretless dessvärre :-(
B&S! Du är ett Geni!!

Jag ser en storartad affärsidé materaliseras inför mina blå ögon! Jag kan inte direkt se några som helst begränsningar!!Rikedom och Berömmelse kan vänta på mig därute!!! Jag kanske inte ens behöver köpa fler basar!!!!

:shock:

Per skrev:
AlbinH skrev:
Du menar väl inte att den virtuella verkligheten är lappri och "irl" bara är ett påhittat objekt? :shock:
Den virtuella verkligheten är lappri. IRL är som alltid en chimär.
]
Men... :forvanad: det är ju förfärligt! Tänk om inte jag finns! Och C7maj, tänk om det bara är "a figment of a twisted mind". :plaga:


"The World ends not with a bang but a whimper."
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

IRL är bra. Jag känner många människor där. Jättetrevliga, verkligen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Tävling

Inlägg av Poester »

IRL är överskattat! Längtar tills den dan man kan komunicera med varandra genom till exempel telefonen. (Låter knäppt jag vet, men utveckligen går fort frammåt) då kan man skapa en plats där folk kan "mötas" utan att behöva ses på riktigt, ventilera sina problem, prata om basar och om andra människor och hur skev världen är osv osv. DET ser jag fram emot!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Poester skrev:IRL är överskattat! Längtar tills den dan man kan komunicera med varandra genom till exempel telefonen. (Låter knäppt jag vet, men utveckligen går fort frammåt) då kan man skapa en plats där folk kan "mötas" utan att behöva ses på riktigt, ventilera sina problem, prata om basar och om andra människor och hur skev världen är osv osv. DET ser jag fram emot!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Äh, hur fan tycker du det skulle gå till? :roll: :lol:

Jag minns fortfarande den "svarta" telefonen som nån ljusskygg person kom och installerade i köket då jag var typ 13.
DET var teknikframsteg det!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: Jag minns fortfarande den "svarta" telefonen som nån ljusskygg person kom och installerade i köket då jag var typ 13.
DET var teknikframsteg det!
Jaså. Ni hade svart telefon ni.
Jaja, de rike de kan, det som de fattiga får vara utan. :evil:

Vi hade jävlar i mej inte råd till någon Svart Telefon. Min far hade en tom konservburk med ett hål i botten. Ur hålet löpte en tunn ståltråd till granngården 2 km bortåt vägen där hans kusin bodde. Far fick "blinka" med ytterbelysningen för att kusinen skulle förstå att han skulle plocka upp sin burk och spänna tråden. Man fick se upp så att det inte kom en bil på vägen för då gick naturligtvis tråden av. På den tiden gick det förstås inte så mycket bilar på vägen. Det var kanske inte så mycket till väg heller. Men två hjulspår var det i alla fall. Å andra sidan va fan skulle de prata om? Det hände ju ingenting. Ända sen Karl Knutsson Bonde drog hem till Stockholm efter att ha bränt Vä hände just ingenting. Inte ens när Riksens Ständer antog Svea Rikes Lag 1734 satte det några spår i vår bys historia. Det skulle möjligen vara år 1886 när Erika Olsdotter Pärsson slog ihjäl sin make, Perikles Pärsson, med ett stolsben när hon kom på honom med mjölkapigan. Hur det sen gick för mörderskan är inte känt. Hon hämtades av fjärdingsman och bara försvann från bygden.

Och sen komma och snacka om några jävla tellifoner. Bah!
Senast redigerad av AlbinH den tis 01 nov 2016, 01:13, redigerad totalt 1 gånger.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Hur stor skärm var det på konservburken?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev:Hur stor skärm var det på konservburken?
Ganska precis lika stor som locket på burkajäveln. Man öppnade burken med en konservöppnare till elva tolftedelar för då kunde man vika ut locket (eller botten om man öppnade i den ändan). Då blev det ju som en skärm på burkajävelen.
Bra, för vi ongar hadde inga riktia mössor utan fick nöja oss med sillabårcksmössor.

Så va det po den tiden.

Men så ble de åsse folk av oss.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev: Jag minns fortfarande den "svarta" telefonen som nån ljusskygg person kom och installerade i köket då jag var typ 13.
DET var teknikframsteg det!
Jaså. Ni hade svart telefon ni.
Jaja, de rike de kan, det som de fattiga får vara utan. :evil:

Vi hade jävlar i mej inte råd till någon Svart Telefon. Min far hade en tom konservburk med ett hål i botten. Ur hålet löpte en tunn ståltråd till granngården 2 km bortåt vägen där hans kusin bodde. Far fick "blinka" med ytterbelysningen för att kusinen skulle förstå att han skulle plocka upp sin burk och spänna tråden. Man fick se upp så att det inte kom en bil på vägen för då gick naturligtvis tråden av. På den tiden gick det förstås inte så mycket bilar på vägen. Det var kanske inte så mycket till väg heller. Men två hjulspår var det i alla fall. Å andra sidan va fan skulle de prata om? Det hände ju ingenting. Ända sen Karl Knutsson Bonde drog hem till Stockholm efter att ha bränt Vä hände just ingenting. Inte ens när Riksens Ständer antog Svea Rikes Lag 1734 satte det några spår i vår bys historia. Det skulle möjligen vara år 1886 när Erika Olsdotter Pärsson slog ihjäl sin make, Perikles Pärsson, med ett stolsben när hon kom på honom med mjölkapigan. Hur det sen gick för mörderskan är inte känt. Hon hämtades av fjärdingsman och bara försvann från bygden.

Och sen komma och snacka om några jävla tellifoner. Bah!
Mjo, fast jag är ju då född post-WW1...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Min lilla mamma är född -30 och uppväxt i mörkaste Småland längst in på en avtagsväg. Utanför dem på avtagsvägen bodde två grannar. Alla hade samma telefonnummer, vilket betydde att om telefonisten (IRL) ringde en signal i taget var det till den yttersta grannen, två signaler i taget var till den mellersta och tre signaler i taget var till morfar och mormor.
Behöver jag säga, att man kunde tjuvlyssna på de andras samtal?

Och detta var dessutom sant.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Min lilla mamma är född -30 och uppväxt i mörkaste Småland längst in på en avtagsväg. Utanför dem på avtagsvägen bodde två grannar. Alla hade samma telefonnummer, vilket betydde att om telefonisten (IRL) ringde en signal i taget var det till den yttersta grannen, två signaler i taget var till den mellersta och tre signaler i taget var till morfar och mormor.
Behöver jag säga, att man kunde tjuvlyssna på de andras samtal?

Och detta var dessutom sant.
Min mor jobbare som växeltelefonist på 60-talet, i en växel med sladdar som skulle sättas i rätt kontakt.
Gick att tjuvlyssna där med.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Växeltelefonisterna - kvinnorna, som visste allt. :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Jag är väl ingen kvinna heller!! Har minsann varit trafikledare i en taxiväxel, och i lumpen blev jag kommenderad till tjänstgöring i en proppväxel när jag blivit arg på en stege.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Bah!

Amatörer!

Det finns inga fel i en snörväxel som inte jag kan reparera! Jag har fått en gedigen utbildning om detta av Hans Majenäs Knugen. I den vittra staden Östra Aros till-och-med!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Tävling

Inlägg av Poester »

Body&Soul skrev:Jag är väl ingen kvinna heller!! Har minsann varit trafikledare i en taxiväxel, och i lumpen blev jag kommenderad till tjänstgöring i en proppväxel när jag blivit arg på en stege.
Det är inte utan att man drar på sig ett smil när man läser ovanstående avslutning! :)
Åh så mången gång man önskat att man kunde varit enbart arg på en stege, istället för alla idioter man omger sig med i arbetslivet!
Ska nog ta med en stege till jobbet!
Räcker det med en trappstege eller är någon viss längd att föredra?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Body&Soul skrev:Jag är väl ingen kvinna heller!! Har minsann varit trafikledare i en taxiväxel, och i lumpen blev jag kommenderad till tjänstgöring i en proppväxel när jag blivit arg på en stege.
Nej, det har jag väl aldrig sagt. Men ni manliga proppväxelryttare var definitivt i minoritet, som vi kan se av den här fina gamla, fotografiska skildringen av strävsamt folk.

Bild

Om man blir arg på en stege, steglar man den då?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Undrar sa flundra om det här kommer gå vägen på bästa sätt...:hmm:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Den där stegen var i vägen när jag skulle pissa ut den sista backen mellanöl. Just då var det en god idé att ge den en rak höger. :-)
Eftersom jag blev rejält justerad blev jag oduglig som mekaniker på fpl J35 Draken och förpassad till en proppväxel i en grotta. Har någon här suttit törstig och bakfull i en trång grotta och försökt sköta en proppväxel med vänster hand? Dessutom utan någon instruktion. Vid ett tillfälle kopplade jag ihop alla anslutningar till ett gruppsamtal. DET kan man kalla för ett jävla HALLÅ.

Är det så de småländska växeltelefonisterna hade det? Drack dom också mellanöl?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Gjorde lumpen i vakten, så det blev minsann ingen mellanöl.
24-timmarstjänst mån-fre, hemma en vecka, 24-timmastjänst fre-mån, hemma en vecka igen.
Fanns inte utrymme för mellanöl i det schemat.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

fieldflower skrev:Gjorde lumpen i vakten, så det blev minsann ingen mellanöl.
24-timmarstjänst mån-fre, hemma en vecka, 24-timmastjänst fre-mån, hemma en vecka igen.
Fanns inte utrymme för mellanöl i det schemat.
Va, vakthund?

Våra vovvar väckte oss med musik på full volym på mornarna. De körde alltid en LP. Jethro Tull, Hendrix, Zappa osv. Effektivt för inte f-n kan man sova då. Hade ni nåra justa skivor?
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Body&Soul skrev:Den där stegen var i vägen när jag skulle pissa ut den sista backen mellanöl. Just då var det en god idé att ge den en rak höger. :-)
Eftersom jag blev rejält justerad blev jag oduglig som mekaniker på fpl J35 Draken och förpassad till en proppväxel i en grotta. Har någon här suttit törstig och bakfull i en trång grotta och försökt sköta en proppväxel med vänster hand? Dessutom utan någon instruktion. Vid ett tillfälle kopplade jag ihop alla anslutningar till ett gruppsamtal. DET kan man kalla för ett jävla HALLÅ.

Är det så de småländska växeltelefonisterna hade det? Drack dom också mellanöl?
Du hade det svårt i krigsmakten, förstår jag. :mrgreen:
Hur de småländska växeltelefonisterna hade det på trettiotalet, har jag ingen aning om, men de var säkert ordentliga och religiösa människor, som skydde mellanöl i den mån detta existerade därstädes.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev:
fieldflower skrev:Gjorde lumpen i vakten, så det blev minsann ingen mellanöl.
24-timmarstjänst mån-fre, hemma en vecka, 24-timmastjänst fre-mån, hemma en vecka igen.
Fanns inte utrymme för mellanöl i det schemat.
Va, vakthund?

Våra vovvar väckte oss med musik på full volym på mornarna. De körde alltid en LP. Jethro Tull, Hendrix, Zappa osv. Effektivt för inte f-n kan man sova då. Hade ni nåra justa skivor?
Nja, man kunde beställa väckning av vakten men det var sällan nån nyttjade det.
Då en person beställt var nämligen metoden att tända lyset i logementet och med myndig stämma säga godmorgon och fråga vart personen som beställt fanns så vi kunde få vår underskrift.
Mycket trevligare med egen väckarklocka.

Annars låg jag på P10, som ju hade arméns musikpluton, så vi hade live trumpet vid flagghissning och -halning ibland.
Medlem i PB50+
Skriv svar