Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Nej men så att...
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

... nej...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Jo, nu jäklar!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Sådär ja! Nu var det beställt 8 sådana här små raringar. Redo för källaren ett par år, (efter provsmakning, naturligtvis). :lol:
Släpptes på Bolaget kl 10 idag.
Bild
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Näpp, inte frihelg denna helgen heller...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Det gör inget. Först är det åtta dagars leverans och sedan tål de att lagras ett par år. :D

Har just försökt komma i kontakt med Försäkringskassan, vilket inte hänt på 30 år. Oj! :shock:
Om det inte gäller rutinärenden, (som man kan sköta själv via datorn utan att besvära någon), utan man behöver någon annan upplysning, kan man konstatera följande:

För att lyckas, ska man vara

100% sjukskriven för att ha tid,
inte speciellt sjuk för att orka hålla på samt
inte alltför senil, sjuk eller trött för att kunna hänga med i alla instruktioner och valmöjligheter.

Somligt gick snabbare och enklare förr. (Jag börjar nog bli gammal på riktigt. :lol: )
Nåja, jag har en vecka på mig, innan jag behöver ha svar på min fråga.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Hoppas det inte är något allvarligt.

Själv hoppas jag på en lugn helg med mycket tid till musicerande - suget att göra eget börjar krypa på igen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Nej, då, de har bara rättat upp en tå, som alltid varit sned (tillverkningsfel) men började göra ont efter 50 år. Det är rätt fantastiskt vad de kan idag - såga av en halv cm på leden, som blivit för stor samt kapa benet innanför och flytta in det en bit - enbart på lokalbedövning. Sedan får man med sig en godispåse med piller hem, så allt är komplett smärtfritt. Veckan före operationen tittade jag på Krig och fred, där de sågade av ett ben utan bedövning med bara en träpinne att bita i.

För rättvisans skull får jag nämna, att när jag efter många om, men och knapptryckningar samt köande kommit fram till någon på Försäkringskassan, som visserligen satt på fel avdelning och inte kunde något om sjukresor men faktiskt kunde koppla mig till rätt människa, träffade jag på den mest tjänstvilliga handläggare jag träffat på länge oavsett statlig, kommunal eller privat inrättning. Trevligt.

God arbejdslyst, som det heter på danska.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Man har fredagsstämning även på försäkringskassan. Skönt!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Tävling

Inlägg av BasBert »

fieldflower skrev:Man har fredagsstämning även på försäkringskassan. Skönt!
å allesammans är väl "försäkrade"?
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

BasBert skrev: å allesammans är väl "försäkrade"?
Troligen.
fieldflower skrev:Man har fredagsstämning även på försäkringskassan. Skönt!
Nja, det är möjligt, men damen kändes helylle. Hon är nog sådan alltid. Oavsett bransch kan man alltid hitta dem som av födsel och ohejdad vana är beredda att gå en bit extra. Men det är skojigt, när man ramlar på dem. Hoppas bara att deras chefer uppmärksammar det när det är dags för nya löner.
Heder åt alla, som är service minded!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Min favvo är att ringa skatteverket.
Mina fördomar säger att de skall vara strikta och lite motsträviga, men alla kontakter jag haft med dem har varit supertrevliga.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Se där, ska kanske prova på måndag. :D

Just nu har jag hällt upp en rom och satt igång stereon.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Ja, gör det. Även om du inte har något ärende kan du alltid ringa dem för att kallprata lite.
Och blir de otrevliga kan du alltid hälsa från mig (men säg inget).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Perfekt! Vem ska man be om kaffe?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Vem som helst. Och sprit!
Funderar på att fördjupa nördnivån ytterligare i modellbyggandet genom att påbörja ett diorama...:hmm:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Klart du ska!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Jag sitter här och funderar, mätt och glad, om jag skall svänga ihop en Janssons så att jag har något att äta i natt när jag blir hungrig igen.

Nu undrar jag bara om ni använder fast eller mjölig potatis när ni lagar ovan nämnda godsak? In a male perspective, of course. The Jansson´s is the most macho dish ever invented in The Land where fear is not known.
Källa: Asterix och vikingarna.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Diorama in the making! Basplattan påbörjad.
Tror jag börjar med pansarvagnen - tänker mig spår efter en vändning och backning in till en grusväg där det står en gubbe med ammo och soppa.
Nördighet = 100%. :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Just det, såhär ser vagnen ut nuförtiden:
Bild
Bild
Den har varit med i kriget helt enkelt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Om du nu satt och målade små verktyg i måndags vore det väl synd att inte använda dessa till ett diorama.

"Alla" vet ju att GI Joe rökte Lucky Strike. Men Untersturmbahnfürer Schultze, vad rökte han? Gubben med soppa o ammo bör ju ha kastat ett tomt paket på vägen bakom sig. Jag menar bara att rätt skall vara rätt.
Eller snarare: Das richtig sind richtig sein. Ja?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Nja, just de små verktygen är till radiobilen, som skall få sitt eget diorama.
Vi får väl se om det känns rätt med nedskräpning på denna.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev:Jag sitter här och funderar, mätt och glad, om jag skall svänga ihop en Janssons så att jag har något att äta i natt när jag blir hungrig igen.

Nu undrar jag bara om ni använder fast eller mjölig potatis när ni lagar ovan nämnda godsak? In a male perspective, of course. The Jansson´s is the most macho dish ever invented in The Land where fear is not known.
Källa: Asterix och vikingarna.
Mjöliga pärer suger upp mer vätska och ger en mjukare konsistens. Fasta ger en krispigare .. nåja.. Jansson. Viktigare är att du låter löken steka glansig i en stekpanna först så sötman kommer fram.

Men.... nu ska du få ett nytt recept uppfunnet av eder ölmjuke tjänare:

Ericssons frestelse.
Det mesta görs som vid en vanlig Jansson-tillverkning, men, istället för anjovis använder du matjesill som skivas i fina bitar samt spadet.
Halvera mängden gul lök och tillsätt istället rikligt med skivad purjolök.
Lite salt, lite vitpeppar och rejält med krossad svartpeppar.
Massor med grädde och ska gosa till sig länge i ugnen.

Inmundigas med en väl kyld lager och en rejäl skvätt Farvatten.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev:"Untersturmbahnfürer Schultze, vad rökte han? Gubben med soppa o ammo bör ju ha kastat ett tomt paket på vägen bakom sig. Jag menar bara att rätt skall vara rätt.
Eller snarare: Das richtig sind richtig sein. Ja?
I Tyskland rökte han något bättre än manskapscigaretterna, nämligen en tysk kopia av en amerikansk cigarett som i tyska versionen hette Kamel.
Var han däremot vid östfronten utan försörjning bakifrån rökte han machorka rullad i blad från HDV, arméns reglemente.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev:
AlbinH skrev:"Untersturmbahnfürer Schultze, vad rökte han? Gubben med soppa o ammo bör ju ha kastat ett tomt paket på vägen bakom sig. Jag menar bara att rätt skall vara rätt.
Eller snarare: Das richtig sind richtig sein. Ja?
I Tyskland rökte han något bättre än manskapscigaretterna, nämligen en tysk kopia av en amerikansk cigarett som i tyska versionen hette Kamel.
Var han däremot vid östfronten utan försörjning bakifrån rökte han machorka rullad i blad från HDV, arméns reglemente.
Body&Soul You are my HERO!!!

Hur i hundan har du koll på tyska arméns siggarutter!!!??? :dancy:

Jag har faktiskt funderat på matjessill, jag också. Men det är ju först i detta nu jag har fått ett trovärdigt recept.

Över Kristi Himm.helgen kommer min bäste polare på Skåne-besök. Vi brukar äta och dricka gott, lösa samtliga olösta världsproblem, inklusive Hilberts sextonde problem.
Vid ankomsten serveras traditionsenligt Janssons med ljus lager samt hemgjord citronsnaps.

I år kommer det att bli Janssons á la B&S! - på fasta pantoller eftersom kocken gillar krispigheten.

Fars vatten är jag inte säker på att jag känner till? Tyvärr är det likadant med machorka. Jag får nog be Jeeves om lite hjälp.
:oops:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar