Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Jodå.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Dear Gentlemen!

Ni får ursäkta mig i kväll eftersom jag är nästan skadligt upphetsad! :oops:

Jag har nämligen varit i Provinshuvudstaden och av en hyggelig dansker hämtat mina "nya" stereohögtalare! :tummenupp:

Boston Acoustics A-70. Såvitt jag vet har de aldrig sålts i Europa. Detta par har kommit som flyttgods till Danmark.
Anledningen till förvärvandet är att jag vill ha mer plats i vardagsrummet, där det nu huserar tre hornhögtalare. Särskilt i villan där jag bodde senast lät hornen magnifikt. Hela bottenvåningen var öppen, ca 100 kvadrat, och hornen stod mitt på ena kortsidan och vid motsatta ändan lät det Ragnarök! :mrgreen: Besökare som gick bort till sidohornen och stirrade misstroget kunde icke förstå att så små element kunde producera så ohemult mycket volym.

Men nu är det nya tider. En viss nedgradering får accepteras helt enkelt. Lägenhetsboende har både fördelar och nackdelar. :nickar:

http://www.classicspeakerpages.net/IP.B ... -brochure/" onclick="window.open(this.href);return false;

Återkommer i ämnet när de tagits i drift!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Sån't där kan vara vanebildande och beroendeframkallande. Jag lyssnade i torsdags på ett par Heco Dreiklang. Det skulle jag inte ha gjort. ;-)
80 papp. De lät snuskigt bra.
Senast redigerad av Per den tor 10 nov 2016, 07:24, redigerad totalt 1 gånger.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Öronbarn.
Tonåring i freestyle-eran.
Sportskytt.
Musiker.

Högtalare kommer aldrig bli värda 80 papp för mig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:Öronbarn.
Tonåring i freestyle-eran.
Sportskytt.
Musiker.

Högtalare kommer aldrig bli värda 80 papp för mig.
Har du också sysslat med skytte? :vinkar:

Med vadå?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev:Öronbarn.
Tonåring i freestyle-eran.
Sportskytt.
Musiker.

Högtalare kommer aldrig bli värda 80 papp för mig.
Har du också sysslat med skytte? :vinkar:

Med vadå?
Pistolskytte mest.
Vanlig 25-meters bana med C-vapen, fältskytte med A- och C-vapen, svartkrutsskytte och lite magnumfält.
Det här var nånstans 1987-2003.

Vilken pang-form höll du på med och när?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:
AlbinH skrev:
fieldflower skrev:Öronbarn.
Tonåring i freestyle-eran.
Sportskytt.
Musiker.

Högtalare kommer aldrig bli värda 80 papp för mig.
Har du också sysslat med skytte? :vinkar:

Med vadå?
Pistolskytte mest.
Vanlig 25-meters bana med C-vapen, fältskytte med A- och C-vapen, svartkrutsskytte och lite magnumfält.
Det här var nånstans 1987-2003.

Vilken pang-form höll du på med och när?
Svartkrut verkar kul!
En väldigt tidig morgon på skjutbanan träffade jag en snubbe med svartkrutsrevolver. Han göt kulor av gamla hjulvikter han tiggde på däckfirmorna och laddade själv. Verkade vara en mysig hantering!

Jag sköt båge på största delen av sjuttiotalet. I korpen huvudsakligen. Typ 78-79 började det gå så bra att jag tänkte satsa ordentligt. Kontaktade Bågskytteförbundet för att få träningsråd mm. Sen dess gick det baklänges i ca två år varpå jag kastade in handduken. :( :evil:
Egentligen skitskoj med båge. ALLT påverkar träffbilden. Väderlek, dagsform, materialet, ja rubbet.
Man borde ta upp det igen. :D

Tog jägarexamen 98 och fick förstås besöka skjutbanan igen. Kulskyttet går ganska bra men hagelskyttet sög..
Skytte av typen jaktstig verkar skoj. Både med kulgevär och kanske ännu mer med båge.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev:Sån't där kan vara vanebildande och beroendeframkallande. Jag lyssnade i torsdags på ett par Heco Dreilkang. Det skulle jag inte ha gjort. ;-)
80 papp. De lät snuskigt bra.
What??? Ett par gig i Lund, sen är de ju hemma! :nickar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev:Sån't där kan vara vanebildande och beroendeframkallande. Jag lyssnade i torsdags på ett par Heco Dreilkang. Det skulle jag inte ha gjort. ;-)

snusk är bra.
I´ll second that! :tummenupp: :vinkar: :nickar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev:
AlbinH skrev:
fieldflower skrev:Öronbarn.
Tonåring i freestyle-eran.
Sportskytt.
Musiker.

Högtalare kommer aldrig bli värda 80 papp för mig.
Har du också sysslat med skytte? :vinkar:

Med vadå?
Pistolskytte mest.
Vanlig 25-meters bana med C-vapen, fältskytte med A- och C-vapen, svartkrutsskytte och lite magnumfält.
Det här var nånstans 1987-2003.

Vilken pang-form höll du på med och när?
Svartkrut verkar kul!
En väldigt tidig morgon på skjutbanan träffade jag en snubbe med svartkrutsrevolver. Han göt kulor av gamla hjulvikter han tiggde på däckfirmorna och laddade själv. Verkade vara en mysig hantering!

Jag sköt båge på största delen av sjuttiotalet. I korpen huvudsakligen. Typ 78-79 började det gå så bra att jag tänkte satsa ordentligt. Kontaktade Bågskytteförbundet för att få träningsråd mm. Sen dess gick det baklänges i ca två år varpå jag kastade in handduken. :( :evil:
Egentligen skitskoj med båge. ALLT påverkar träffbilden. Väderlek, dagsform, materialet, ja rubbet.
Man borde ta upp det igen. :D

Tog jägarexamen 98 och fick förstås besöka skjutbanan igen. Kulskyttet går ganska bra men hagelskyttet sög..
Skytte av typen jaktstig verkar skoj. Både med kulgevär och kanske ännu mer med båge.
Jo, svartkrut är skoj.
Teknikmässigt ganska likt luftpistol iom att man får "follow through" på liknande sätt då bägge har så låg kulhastighet.
Och så ska man gilla att diska - 1-2 timmar jobb efter varje gång man pangat svartkrut...;)
Har inga pangare kvar, men lite sugen på att köpa en licensfri original svartkrutare bara för att... 10 kkr sisådär och de tappar ju inte värde.

Min bästa gren var fältskytte med C-vapen (kaliber 22).
Och ju mindre jag tränade desto bättre gick det...:lol:
Jag brukade vinna klubbmästerskapet i fält, till vissas förtret.

Pilbåge har jag funderat på att testa, men det har inte blivit av. Dyra prylar om man blir hooked...

Jägarexamen tog jag också, men insåg under tiden att jag aldrig kommer jaga.
Det är bra att andra jagar, för det behövs viltvård i den formen också, men jag vill inte. Gillar levande djur.
Men snart har jag ju 2 tonårsdöttrar hemma, så då är det bra att man kan gå och köpa sig ett hagelgevär.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Japp, båge, mauser och k-pist. Tävlade i de bägge senare. Nu skjuter jag bara prick med vattenslangen. Idag har jag t.ex. varit ute och vattnat infarten till huset. Man måste ju hålla upp intresset från grannarna :-)
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: Men snart har jag ju 2 tonårsdöttrar hemma, så då är det bra att man kan gå och köpa sig ett hagelgevär.
Body&Soul skrev:Idag har jag t.ex. varit ute och vattnat infarten till huset. Man måste ju hålla upp intresset från grannarna :-)
:D :D :D :D :D :D :D

..och så undrar någon varför jag hänger här??? :lol: :lol: :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Hade en Mauser, men det blev aldrig av att tävla med den.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Första rejäla snöfallet här, en decimeter eller två. Har grusuppfart och snöslunga och har ledsnat på att kratta tillbaka gruset från gräset på våren så de senaste två åren har jag inlett vintersäsongen med att frysa fast gruset. Men som sagt, till grannarnas förundran...

När jag flyttade hit för något år sedan hängde jag upp en loop-antenn i trädtopparna i den angränsande parken. Den var 100 meter och jag drog upp den genom att använda kastspö och blyvikt för att dra upp en draglina över varje träd jag fäste loopen i. Den sitter i toppen av 6-7 träd som en polygon. Det var andra gången som inflyttad på ny plats jag fiskat i träden. Som sagt, man måste hålla grannarna intresserade.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Jo, revolvergubben gick förbi på vägen ner till tavlorna på högersidan när jag höll på med 22:an på vänstersidan.

Efter en stund sa det POOOFFFFF i stället för BRAK!! därnere till höger. Klart att jag traskade ner för att kolla. Och blev så presenterad för svartkrutsskytte.

22 LR är extra skoj på något vis. Det är väl enkelheten antar jag. Å andra sidan sköts världens näst största isbjörn med en 22a. Det lär ha varit en indiankvinna som stoppade bössan i örat på besten och tryckte av. Det är den björnen som står uppstoppad i ankomsthallen på Anchorage flygplats.

Jag äger fortfarande en Winchester 62A, som också lär ha varit John Moses Brownings favoritkonstruktion. Förutom min alltså..
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:Hade en Mauser, men det blev aldrig av att tävla med den.
Jag har en 96a, ett gammalt armégevär alltså. Kortat, inte till minimimått men nästan. Hemmabygd helstock. Av päronträ tror jag. Fin studsare. Kul att gå till Viltvårdsföreningens skjutbana i skymmningstid i mitten av augusti när där är mycket folk. Kort pipa = halva krutladdningen brinner utanför pipan. En mäktig knall och en meterlång eldkvast får folk att flytta sig och bekymrat fråga om jag laddar patronerna själv? "Det är farligt att pytsa i alltför mycket krut i hylsorna vettu!" :D

Vid ett gudabenådat tillfälle dagen före bockjaktspremiären för typ 15 år sedan, gick jag dit, sköt tre skott på 80 metersbanan. Klistrade alla tre hålen med en enda klisterlapp och körde sen hem...
Hemmagjord knallpåk.. en cm träffbild... :D

Jag har alltid undrat om det berättas historier om det tillfället. :lol:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:Jo, revolvergubben gick förbi på vägen ner till tavlorna på högersidan när jag höll på med 22:an på vänstersidan.

Efter en stund sa det POOOFFFFF i stället för BRAK!! därnere till höger. Klart att jag traskade ner för att kolla. Och blev så presenterad för svartkrutsskytte.

22 LR är extra skoj på något vis. Det är väl enkelheten antar jag. Å andra sidan sköts världens näst största isbjörn med en 22a. Det lär ha varit en indiankvinna som stoppade bössan i örat på besten och tryckte av. Det är den björnen som står uppstoppad i ankomsthallen på Anchorage flygplats.

Jag äger fortfarande en Winchester 62A, som också lär ha varit John Moses Brownings favoritkonstruktion. Förutom min alltså..
Jo, min Winchester 22:a var fenomenal.
Det gick att få hagelhylsor att dansa på 100 meter med kikarsikte på den.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: Jo, min Winchester 22:a var fenomenal.
Det gick att få hagelhylsor att dansa på 100 meter med kikarsikte på den.
Modell 52? "Bolt action"? Den Berömda?

62:an är en "runkebössa". :lol:
Tror det går 18 st LR i rörmagasinet. Man behöver bara ladda en gång på f.m. och en gång på e.m. :D
Funkar med 22 short också. 25 eller 28 st eller så. Men ingen vidare precision på de korta. För dålig hastighet antagligen.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Tävling

Inlägg av Poester »

Äh, den här diskussionen kommer ju aldrig komma till skott. Bättre vi tar sikte på viktigheterna på detta forum!
Vinchmeter hit o mausoleum dit...
Någon ge mig en öl!


......
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev: Jo, min Winchester 22:a var fenomenal.
Det gick att få hagelhylsor att dansa på 100 meter med kikarsikte på den.
Modell 52? "Bolt action"? Den Berömda?

62:an är en "runkebössa". :lol:
Tror det går 18 st LR i rörmagasinet. Man behöver bara ladda en gång på f.m. och en gång på e.m. :D
Funkar med 22 short också. 25 eller 28 st eller så. Men ingen vidare precision på de korta. För dålig hastighet antagligen.
Det var en 9422, bygel såklart..;)
Klart kul pryl! Inte direkt användbar till nåt vettigt, men kul!
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Poester skrev:Äh, den här diskussionen kommer ju aldrig komma till skott. Bättre vi tar sikte på viktigheterna på detta forum!
Vinchmeter hit o mausoleum dit...
Någon ge mig en öl!
......
SOMEBODY! GIVE ME SOME GIIIN!!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nTzwLj1exEk[/youtube]

om det är okej`?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

GT vore gott.
Förresten har jag hunnit vara i dike (utan skador ens på bilen) och byta däck på bägge bilarna idag.
Så G vore inte bara gott utan rätt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: Det var en 9422, bygel såklart..;)
Klart kul pryl! Inte direkt användbar till nåt vettigt, men kul!
Bild
WOW! What a Beauty! :nickar:

Träningsskytte är väl vettigt!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev: Det var en 9422, bygel såklart..;)
Klart kul pryl! Inte direkt användbar till nåt vettigt, men kul!
Bild
WOW! What a Beauty! :nickar:

Träningsskytte är väl vettigt!
Ja, den var läcker.
Kom med lackad stock, men jag slipade och oljade istället och då blev den ännu trevligare.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Varför har du varit i diket???? :shock:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar