Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:Varför har du varit i diket???? :shock:
Skulle bara testa.
Gick bra, så nu behöver jag inte prova det igen den här vintern.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:
AlbinH skrev:Varför har du varit i diket???? :shock:
Skulle bara testa.
Gick bra, så nu behöver jag inte prova det igen den här vintern.
Jag körde förbi "min" däck-gubbe i måndagseftermiddag. I solskenet. Såg att hans bil stod utanför så jag tänkte jag kör väl in och snackar skit en liten stund. Så det gjorde jag. Schysst lirare, Micke. Bäst vi står där så säger han att han har lite håltimme just nu, så om jag känner för det kan vi ju alltid smälla på vinterhjulen. Så det gjorde vi. Även om solen sken från en blå himmel. :nickar:

Det blev ju himla behändigt eftersom den första snön och halkan slog till tidigt i morse. Nu står väl stackars Micke i kväll och skiftar hjul till långt in på nattkröken..

Sånt drabbar inte oss som är lite förutseende. :vinkar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev:
AlbinH skrev:Varför har du varit i diket???? :shock:
Skulle bara testa.
Gick bra, så nu behöver jag inte prova det igen den här vintern.
Jag körde förbi "min" däck-gubbe i måndagseftermiddag. I solskenet. Såg att hans bil stod utanför så jag tänkte jag kör väl in och snackar skit en liten stund. Så det gjorde jag. Schysst lirare, Micke. Bäst vi står där så säger han att han har lite håltimme just nu, så om jag känner för det kan vi ju alltid smälla på vinterhjulen. Så det gjorde vi. Även om solen sken från en blå himmel. :nickar:

Det blev ju himla behändigt eftersom den första snön och halkan slog till tidigt i morse. Nu står väl stackars Micke i kväll och skiftar hjul till långt in på nattkröken..

Sånt drabbar inte oss som är lite förutseende. :vinkar:
Jag kände mig förutseende idag då jag åkte in till kontoret.
GPS:en skickade mig på varenda småväg som fanns och det tog ändå 1:30 (mot normalt 20 min).
Och överallt stod det bilar, bussar och lastbilar och slirade i minsta uppförsbacke.
Jag gillar Hakkapeliitta!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Amatörer...
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev:Amatörer...
I beg to differ! :!:

Hakkapeliitta är minsann inga amatörer!

Sådetså!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Nr jag tänker närmare på saken var inte heller hakkapeliterna några amatörer.

Tvärtom var det ena råa sällar. :shock:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hakkapeliter
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

By the way...

Riktigt rolig video! IMHO naturligtvis..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-Fulz4ytZ54[/youtube]
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Tja, mitt internät har legat nere några dagar, men det verkar ju inte ha skett några större förändringar här. :roll:

Hej igen, galningar! :vinkar:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
Body&Soul skrev:Amatörer...
I beg to differ! :!:

Hakkapeliitta är minsann inga amatörer!

Sådetså!
Amatörer var väl de som inte körde Hakkapeliitta.
Nu har de ju rullat en säsong så nu börjad de närma sig att vara som vanliga dubbdäck, men förra året var det som att köra på torr asfalt. Ju mer is desto bättre.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev:Tja, mitt internät har legat nere några dagar, :vinkar:
AHA! Du är/var insnöad!! :lol:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:
AlbinH skrev:
Body&Soul skrev:Amatörer...
I beg to differ! :!:

Hakkapeliitta är minsann inga amatörer!

Sådetså!
Amatörer var väl de som inte körde Hakkapeliitta.
Nu har de ju rullat en säsong så nu börjad de närma sig att vara som vanliga dubbdäck, men förra året var det som att köra på torr asfalt. Ju mer is desto bättre.
Njaa, GT´n blir gärna alltför utspädd om man pytsar i "för mycket" is.
Det gillar jag inte. :paper:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev:
AlbinH skrev:
Body&Soul skrev:Amatörer...
I beg to differ! :!:

Hakkapeliitta är minsann inga amatörer!

Sådetså!
Amatörer var väl de som inte körde Hakkapeliitta.
Nu har de ju rullat en säsong så nu börjad de närma sig att vara som vanliga dubbdäck, men förra året var det som att köra på torr asfalt. Ju mer is desto bättre.
Njaa, GT´n blir gärna alltför utspädd om man pytsar i "för mycket" is.
Det gillar jag inte. :paper:
HA INTE GT'N UNDER BILEN!!!

Ett tips bara...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Hakkapelitta tillhör topp tio för vinterdäck joodå. Men med amatörer menar jag att söder om Dalälven tycks vintern vara en helt ny företeelse vart år. I jobbet har jag rört mig mellan Smygehuk i söder och Riksgränsen i norr och förundrats över att när exakt samma företeelse i ena ändan av landet är katastrof så noterar man det knappt i den andra landsändan.

Tänk om det vid den årliga sommarsemestern läggas ner oerhörda samhällsresurser i söder därför att folk drunknar i drivor när de badar. I norr existerar inte problemet, där har man lärt sig simma.

Låter jag grinig beror det på väderomslaget, det har snöat och är nu plusgrader, dvs tungsnö och jag ska ut och skotta. På fyra dagar har vi nog fått en meter snö. Allt fungerar men antalet benbrott har fördubblats för sjukvården och de polska långtradarna misspryder vägdikena.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev:Hakkapelitta tillhör topp tio för vinterdäck joodå. Men med amatörer menar jag att söder om Dalälven tycks vintern vara en helt ny företeelse vart år. I jobbet har jag rört mig mellan Smygehuk i söder och Riksgränsen i norr och förundrats över att när exakt samma företeelse i ena ändan av landet är katastrof så noterar man det knappt i den andra landsändan.

Tänk om det vid den årliga sommarsemestern läggas ner oerhörda samhällsresurser i söder därför att folk drunknar i drivor när de badar. I norr existerar inte problemet, där har man lärt sig simma.

Låter jag grinig beror det på väderomslaget, det har snöat och är nu plusgrader, dvs tungsnö och jag ska ut och skotta. På fyra dagar har vi nog fått en meter snö. Allt fungerar men antalet benbrott har fördubblats för sjukvården och de polska långtradarna misspryder vägdikena.
Vet inte om det kanske kan ha lite att göra med att i vissa delar av landet skall det passera 30 000 fordon per dygn medan de andra har några procent av detta. Den mängden fordon gör att det bli köer och start-stopp, som i uppförsbackar (som snabbt blir isiga) innebär trafikstopp då alla utan dubbdäck ska starta på varierande mängd is i varierande uppförslut.
Problemet är ju inte att folk kör av vägen, utan problemet är att folk har svårt att komma igång då de tvingas stanna på dumma ställen.

Så återkom då det är bumper-to-bumper kö däruppe i norr, så man inte kan hålla momentum i körningen, så jämför vi äpplen och äpplen då..;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

AlbinH skrev:
AHA! Du är/var insnöad!! :lol:
Det finns dem, som anser att så är fallet året runt. :lol: Tack för bilderna, förresten!

Apropå ämnet:
fieldflower skrev:
... bumper-to-bumper kö...
Det är väl ofta just det som är problemet, tycker jag mig se i katastrofreportagen både från Malmoe och Kongl. Hufvudkommunen.
Är man bosatt t ex lite längre österut i Skåne, där det vintertid antingen är barmark överallt eller (ett par dagar) barmark på åkrarna och arktiska förhållanden på själva vägen, medan det snöar horisontellt, brukar man förr eller senare lära sig att hålla lite avstånd, så att man kan
A) undvika närkontakt med framförvarande samt
B) ta sats, när man behöver plöja igenom drivorna.

Jag antar att det gäller även annat glesbygdsfolk med viss vana att behöva ta sig fram genom "den vita skiten" (och en del insiktsfulla "staboar"). Fast alla kan ju inte va "från lanned". :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Mja.. det är rätt på ett sätt. Jag har varit yrkeschaffis och kört runt Europa. Jag har också jobbat i snösvängen tre gånger, på 80-, 90- och 2010-talet. Problemet är när folk inte tänker.

Ta Europa först, det är en oerhörd skillnad i hur folk kör. På vissa håll är man rent aggressiva och det medför ständiga olyckor och stopp i trafiken. Italien är ett exempel med ständiga köer på motorvägar pga någon överskattat sin förmåga. Trafiken står still i timmar ibland. Bulgarien är ett annat exempel, i centrala Sofia blev jag omkörd till höger av en annan långtradare, han passade på att använda trottoaren för detta...

Det behövs inte olyckor förresten, det räcker med att folk hävdar sin rätt, vare sig de har rätt eller inte, i korsningar, rondeller, vid filbyten etc. Jag har kört långtradare i många stora städer, Stockholm är nog värst därför att där tillåter man inte att man lämnar en lucka till framförvarande för bromsberedskap. Så fort det finns plats glider det in en omkörande bil i luckan. Bara för att man kan.

Snöröjningen då? Ja där är det vansinne i kubik. Förr fattade folk att snöröjarna fanns till för att alla skulle ha farbara vägar. Numera blir folk förbannade och försöker t.o.m. hindra en från att komma fram. Sista gången jag tog en törn i en L50 var för nån vinter sen och jag har aldrig blivit så utskälld. Man plogar med hydraulblad och får en svans av bilar efter sig som följer med ända upp i arselet på en hela vägen in i snöhögen så det inte går att backa och allt blir kaos. Bilar försöker köra under skopan när man ska tippa snö, osv..

Det är således inställning och kunskap som gäller. Precis som i min liknelse vid att bada och drunkna. I norr har vi bättre kunskap och inställning om snöväder än i söder, därför fungerar det här när det är katastrofläge i söder. Stockholm fick ett par dm snö och skolor stängs, kollektivtrafiken fungerar inte, folk lämnar bilarna på motorvägen och går iväg. I Skellefteå kom samtidigt över en meter på tre dagar och allting fungerar som vanligt fast något långsammare. Inte ett ljud om katastrof.....

Sååå.... sätt på Hakkapellitta, såna har jag med, fulldubbade, ta det lugnt, håll avståndet och lämna företräde för den som kommer i uppförsbacke i korsningen även om du har rätt att köra enligt högerregeln. Osv. .. osv... Och ni skåningar, när det är som jävligast snödrev, navigera som när ni kör båt i en farled, vägen ligger mellan plogruskorna. :-)
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Jag har aldrig blivit hindrad av snöväder, i betydelsen inte kommit fram till min destination. En gång på mitten av 70-talet gav jag upp och körde hem. Då var det så tät dimma en höst att " hastigheten" blev meningslös. Typ långsam promenad till fots.
Nu har jag alltid haft möjlighet att undvika "större" vägar vid oväder. Jag kör hellre på små byavägar än på större. Är det ingen i vägen så tar jag mig fram. Problemet här nere är som ff antyder. Det är trafikmängden som ställer till det och det sker vid alla väglag och alla årstider. Smäller det någonstans är köerna kilometerlånga efter två minuter. Efter en kvart pratar vi om halva mil. Jag har ca 2,5 mil landsväg till jobbet. Kör jag stora leden finns det tre (3) avfarter på den sträckan. I princip hela sträckan har mitträcke, man kan alltså inte vända. Man blir lätt lite sen till jobbet om någon knölar till det...
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Folk är faktiskt väldigt hjälpsamma då det blir kaos - man går ur och knuffar, plockar upp frusna själar vid övergivna busskurer, släpper in i ännu högre grad.
Men är det fullt så är det fullt...

Och stannar kön så måste du stanna också.
Och var det isig uppförsbacke där du stannade så var det.
Då hjälper inte nån av de vanliga motmedlen att köra lite långsammare men inte stanna, lämna större lucka, etc.
Då ska bara dina däck klara att få fart på bilen där du står.

Som sagt - det är inte mängden snö som är skillnaden, det är mängden fordon.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Jag hävdar fortfarande att det är inställningen. Det är skillnad på att köra bil i Berlin och Stockholm, det är skillnad på att köra motorväg i rusningstrafik i Sundsvall och Stockholm osv. Trots att trafiken är lika tät.

Ta Sundsvall, där bor 100 000 jämfört med Stockholms 1 000 000 å andra sidan har inte Sundsvall tunnelbana eller pendeltåg och busstrafiken är inte lika tät. Dessa sväljer en stor del av trafikanterna. Således är det även där tät rusningstrafik med långa köer på morgon och eftermiddag. Varför är det kaos på ena hållet och knappt nån reaktion på det andra? Jo ser du det beror på inställningen.

Apropå inställning, det här handlar inte om snö men proportionerna är lika stolliga:
https://www.facebook.com/svtedit/videos ... 231667840/
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Ååååhhhh.... nu börjar jag förstå. Jag har läst om att det införts "Feministisk snöröjning" i Stockholm. Något som aviserades av det miljöpartistiska trafikborgarrådet redan i januari 2015. Tanken är att män kör bil, kvinnor går, cyklar eller åker kollektivt. Således tas resurserna från snöröjningen på vägarna för att prioritera gång- och cykelbanor.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: Tävling

Inlägg av pippolainen »

Body&Soul skrev:Ååååhhhh.... nu börjar jag förstå. Jag har läst om att det införts "Feministisk snöröjning" i Stockholm. Något som aviserades av det miljöpartistiska trafikborgarrådet redan i januari 2015. Tanken är att män kör bil, kvinnor går, cyklar eller åker kollektivt. Således tas resurserna från snöröjningen på vägarna för att prioritera gång- och cykelbanor.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Läste samma artikel, skall bli intressant att se hur det fungerar....
Trodde alltid att vägarna prioriterades högst för utryckningsfordonens skull men de kanske ska använda gång och cykelbanor där med...
Glad amatör
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Så himla dumt namn på det där.
En loska i ansiktet på både män och kvinnor.
Mtp att de inte hinner röja tillräckligt vid såna här tillfällen är det självklart att man skall röja enligt prio för utryckning och största mängd trafik.
Då det är lugnare överlag kan man peta med sånt där.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Som ofta, när det gäller jämlikhets- och miljöfrågor, går det utmärkt att fokusera på märkliga detaljer istället för att se på väsentligheter. :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Jag läste ett reportage som SVT gjort där nån genusforskare menade att snöröjningen prioriterades på vägar till mansdominerade arbetsplatser. Var snäll och förklara för en som jag som jobbat i snösvängen:
Hur ser man på en väg om den är manlig eller kvinnlig?
Syns det på snön?
Är dubbdäck manliga och dubbfria kvinnliga?

Svar till: Det som göms i snö..
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Jag läste ett reportage som SVT gjort där nån genusforskare menade att snöröjningen prioriterades på vägar till mansdominerade arbetsplatser. Var snäll och förklara för en som jag som jobbat i snösvängen:
Hur ser man på en väg om den är manlig eller kvinnlig?
Syns det på snön?
Är dubbdäck manliga och dubbfria kvinnliga?

Svar till: Det som göms i snö..
Skriv svar