Bra in-ear lurar till Ipod?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Bra in-ear lurar till Ipod?

Inlägg av precision65 »

Några tips och erfarenheter?

JAg har hört positivt om Creative EP630. Annat?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
dereborn

Inlägg av dereborn »

KOSS "spark plug". Bästa jag hört. Otroligt djup bas och bra isolering. Hade dom när jag åkte hoj i somras och det var kanon! Kommer absolut att använda dom nästa gång vi kör in-ear på gig.
Bild
Kostar mellan 100 och 200 spänn...
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Min personliga favorit är Sennheisers CX-300. Kostar idag 499:-, typ. Väldigt bra och djup bas samt bra separation i ljudet.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Shure e2c är ett par riktigt skjyssta lurar, lite mera balanserat ljud än i Koss Sparkplug.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Intressant! Menar du att KOSS-luren kan vara lite loudness-artad o överbasig?
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Jag har spelat en del med Shures e2c och i mitt tycke är sennheiser lurarna snäppet vassare, men smaken är ju delad...
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

dereborn skrev:Intressant! Menar du att KOSS-luren kan vara lite loudness-artad o överbasig?
Precis så menar jag, men Koss-lurarna är också ett skjysst alternativ, jag har själv använt dom länge.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har upplevt dom så när man lyssnat på mp3 etc, men i en live-situation känns det som att man vill ha så mkt botten det bara går... har du testat båda sorter live? Jag harinte hunnit prova KOSS i livesituationen.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Tackar för engagemanget i frågan!

Basisters åsikt värderas HÖGT!

Som vanligt när jag är ute och shoppar efter ngt så fördjupar jag mig till den milda grad... :?

Jag började med lurar i 200-kronors klassen, och det slutade med en lur för 700 bagis :oops:

Efter ihärdigt test- och forumläsande(prisjakt, pricerunner, hifi & musik, 99pod.se mfl), så verkar SHURE E2C vara den som återkommer som rekommendation. En sån fick det bli! Lite lurigt det här med in-ear, man kan ju inte gå in i butiken och testa själv, de har ju inga demolurar av hygieniska skäl. Man får köpa grisen i säcken, typ.

Men, min Ipod är för funkig för sunkiga lurar, så det får väl kosta... :wink:

Tack igen!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

Jag använder hure Ec2 till min iPod och jag är väldigt nöjd men förmodligen så finns det säkert billigare lurar som är lika bra, Ec2 kostar ju ändå uppåt 900 kr. Ec2 upplever jag som väldigt rak och tydlig i ljudet. Svårt att med ord förklara ett ljud men jag skall ge en liknelse: När jag skulle planka några låtar till ett gig så var det nästan omöjligt att höra vad basen på cd´n (hårdrock, hängmattebassound) spelade när jag lyssnade i mina vanliga Denon-lurar, alltså inte in-ear. Basen fanns där men tonerna gick inte att höra. När jag bytte till mina Ec2 så var elbasen på inspelningen klockren, jag hörde precis vad basisten spelade och plankningen gick som en dans. Vid en A/B-test mellan Ec2 och vanliga lurar så tycker jag att Ec2 kan uppfattas som lite hård i soundet men detta upplevs inte som ett problem. Rekommenderas men vill ju inte lägga så mycket pengar så finns det säkert billigare alternativ som fungerar lika bra.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Nu är jag förvirrad! Igen...

Jag tänkte köpa mig ett par Koss Spark Plugs i julklapp till mig själv. Dels för att de passar min budget och dels för att Dereborn rekommenderade dem. Efter att ha provat hans Mesacombo så litar jag på hans bedömningar av ljud!

Det som trots detta gjorde mig tveksam var de minst sagt blandade recensioner de fick i olika användarkommentarer. Allt från topp- till bottenbetyg. Flera sa också att de föredrog föregångaren The Plug.

Nå'n som testat båda dessa lurar som är villig att sprida lite klarhet i denna fråga? De ska i första hand användas till mp3-spelaren.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Tackar!

Mitt största problem när det gäller pluggar är att de saknar bas, det borde innebära att Kosslurarna är bra för mig! Kanske skulle köra på The Plug eftersom jag har små öron...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det var nära att jag köpte ett par Koss the Plug idag, men pengarna tog slut. Igen...

Beställde ett par Sparkplug från CDON när jag kom hem istället. Extrapris! 158 kr inkl. frakt är nästan halva priset mot vad Expert ville ha.

Återkommer med en ljudrapport!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

dereborn skrev:Jag har upplevt dom så när man lyssnat på mp3 etc, men i en live-situation känns det som att man vill ha så mkt botten det bara går... har du testat båda sorter live? Jag har inte hunnit prova KOSS i livesituation än.
Jag har inte testat några av lurarna i live-situationer, han skulle ju ha lurarna till sin iPod, så jag tänkte att det var orelevant. :wink:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Eftersom min tidigare recension försvann så gör jag ett nytt försök:

Spark plug är en mycket prisvärd lur. De dämpar bakgrundsljud bättre än andra in-ears jag provat och är mycket bekväma. Efter en dryg veckas användning har jag fortfarande varken ont i öronen eller skavsår.
Det verkar som om de är mer lättdrivna än mina tidigare, volymen ökade markant.
Basen är tydligare än i nå'n av mina tidigare lurar.
Diskanten är inte vass och skrikig utan låter väldigt naturlig och öppen.
Mellanregistret sticker inte ut åt nå't håll, det är OK.

Det var länge se'n jag fick så mycket för 158 kr i musiksammanhang!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Har mina Koss Spark plug, men kan hålla med om att dom är lite väl "hängmattiga", men klart bästa jag provat, skulle nog önska att dom var lite tydligare i soundet.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Bra in-ear lurar till Ipod?

Inlägg av Geddan »

precision65 skrev:Några tips och erfarenheter?

JAg har hört positivt om Creative EP630. Annat?
Skulle köpa Koss-pluggar på Teknikmagasinet, men de var slut
så det blev nämnda EP-630 istället.

Måste säga att efter första lyssningen från min telefon så bara garvade jag.
Vilket jäkla bastryck!
Det är nog så....att vi basister gärna överdriver de frekvenserna lite. :P
Väl värt 300 spänn är min rescension iaf.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar