Smart trumlösning till loopandet?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av BasBert »

Mm, men är Vi inte lite för gamla för det där "läpp-soundet"?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

BasBert skrev:Mm, men är Vi inte lite för gamla för det där "läpp-soundet"?
Jag gillar att du niar dig själv.
För egen del är jag totalt distanslös vad gäller musicerande. If it works I'll use it....
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av BasBert »

fieldflower skrev:
BasBert skrev:Mm, men är Vi inte lite för gamla för det där "läpp-soundet"?
Jag gillar att du niar dig själv.
För egen del är jag totalt distanslös vad gäller musicerande. If it works I'll use it....
"Viar" menar du väl ?? Förresten vet jag inte många 55+ som loopar över huvudtaget så lite "lös" är man förmodlingen, för att inte tala om allt man har hört way back in the 60´s till nu :nickar: Så fördomar får andra stå för - ovanstående var lite av en "wink" hur stereotypiskt muciserandet kan bli om ringar in sig i ett hörn och inte lyssnar vad man själv vill göra men sin musikalitet å där är vi ibland ganska lika men väljer olika uttryck etc etc (en passus i sammanhanget).

Så, för att vara konkret tror du RC-300 håller? Jag hade ju funderingar på de där två andra.

mvh/BB
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

BasBert skrev:
fieldflower skrev:
BasBert skrev:Mm, men är Vi inte lite för gamla för det där "läpp-soundet"?
Jag gillar att du niar dig själv.
För egen del är jag totalt distanslös vad gäller musicerande. If it works I'll use it....
"Viar" menar du väl ?? Förresten vet jag inte många 55+ som loopar över huvudtaget så lite "lös" är man förmodlingen, för att inte tala om allt man har hört way back in the 60´s till nu :nickar: Så fördomar får andra stå för - ovanstående var lite av en "wink" hur stereotypiskt muciserandet kan bli om ringar in sig i ett hörn och inte lyssnar vad man själv vill göra men sin musikalitet å där är vi ibland ganska lika men väljer olika uttryck etc etc (en passus i sammanhanget).

Så, för att vara konkret tror du RC-300 håller? Jag hade ju funderingar på de där två andra.

mvh/BB
Men då är jag ju en ungdom med mina blott 45 (inte ens plus)..
Men det där med brallorna på halvstång, där drar jag gränsen. ;)

Jag har fortfarande inte läst på de andra så jag har ingen aning faktiskt.
Jag är supernöjd med min RC-300, så jag ska nog inte GASa igång på nåt annat.

Men en viss önskelista har jag som jag önskade RC-300:an klarade av:
- Fler kanaler vore såklart trevligt.
- Riktigt korta loopar, typ bara kort baskagge + virvel vore nice.
- Om expressionpedalen bara kontrollerade inspelning av sången men ljudet fortfarande passerade igenom vore det kanonbra.
Men annars känner jag inte nån direkt saknad efter nåt i RC'n...

Jag misstänker att RC-300 känns väldigt lik RC-50 men med annat upplägg på pedalerna.
Bättre, sämre, same-same är nog en smakfråga. Har sett YT-folk som håller hårt i sin RC-50 då den gör exakt vad de vill...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

OK, kollade lite YT på Pigtronix och Boomerang.

Pigtronix går direkt bort för mig då den bara har 2 kanaler.
Känns även lite begränsad med In 1 och In 2, men lite kul att de verkar särskiljda även i utgång. Det önskar jag RC'n kunde - då kunde man routa sång helt torr till effekter, och likaså ha inställningar för bas och gitarr i mixern istf innan loopern (fast det skulle kräva lite mer än 2 då..)

Boomerangen har ju 3 kanaler, men bara en ingång.

Skönt att säga att min RC fortfarande är den jag tror mest på.
Men tänk om de kunde göra RC-505 som pedalvariant också... Homerdrewl...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av BasBert »

fieldflower skrev:OK, kollade lite YT på Pigtronix och Boomerang.

Pigtronix går direkt bort för mig då den bara har 2 kanaler.
Känns även lite begränsad med In 1 och In 2, men lite kul att de verkar särskiljda även i utgång. Det önskar jag RC'n kunde - då kunde man routa sång helt torr till effekter, och likaså ha inställningar för bas och gitarr i mixern istf innan loopern (fast det skulle kräva lite mer än 2 då..)

Boomerangen har ju 3 kanaler, men bara en ingång.

Skönt att säga att min RC fortfarande är den jag tror mest på.
Men tänk om de kunde göra RC-505 som pedalvariant också... Homerdrewl...
Det där med att enkelt kunna "stoppa-starta" på varje kanal som RC-300 saknade jag med RC-50. En del menar att BOSSarna grötar ihop ljudet, men det gäller särskilt om man trycker in för många "overdubs" med synthar typ. Med enkla instrument som sång, gitarr, bas å nån trumvibes som kick, snare etc så funkar det någ...i alla fall det jag har testat med RC-50. Tror att man bör trixa lite med ljudbilden typ torra å "våta ljud" som en vanlig mix för att lyckas. Men det enkla är nog ändå bäst.

Jag håller nog på RC-300:an iaf. Vad var det du sa om "fördröjning" när man slår på två kanaler samtidigt?

/BB
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

BasBert skrev:Vad var det du sa om "fördröjning" när man slår på två kanaler samtidigt?
Jo, om allt är avstängt och jag slår igång 2 kanaler samtidigt genom att trampa på externa CTL 1 eller 2 så är det nån femtedels sekund fördröjning innan det börjar spela.
Händer inte då man startar med vanliga play/stop på bara en kanal, och händer inte då man startar alla kanaler med All start/stop-knappen på enheten, utan bara just med extern pedal.
Och det finns inget sånt jag märkt då man togglar kanaler mitt i uppspelning utan då bara togglar den som den skall.

En liten grej då man vant sig, men kommer lite som en överraskning ibland då man inte tänker på det.
Det blir liksom "Very supers---titious..."
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av BasBert »

fieldflower skrev:
BasBert skrev:Vad var det du sa om "fördröjning" när man slår på två kanaler samtidigt?
Jo, om allt är avstängt och jag slår igång 2 kanaler samtidigt genom att trampa på externa CTL 1 eller 2 så är det nån femtedels sekund fördröjning innan det börjar spela.
Händer inte då man startar med vanliga play/stop på bara en kanal, och händer inte då man startar alla kanaler med All start/stop-knappen på enheten, utan bara just med extern pedal.
Och det finns inget sånt jag märkt då man togglar kanaler mitt i uppspelning utan då bara togglar den som den skall.

En liten grej då man vant sig, men kommer lite som en överraskning ibland då man inte tänker på det.
Det blir liksom "Very supers---titious..."
Jamen, då är ju saken klar. Då tar vi en sån där BOSS RC-300... här framöver. Nu funderar jag bara var jag ska köpa den, ehum? :roll:

EDIT: Men det där med "smart trumlösning.." är väl inte riktigt löst ännu?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

BasBert skrev:
fieldflower skrev:
BasBert skrev:Vad var det du sa om "fördröjning" när man slår på två kanaler samtidigt?
Jo, om allt är avstängt och jag slår igång 2 kanaler samtidigt genom att trampa på externa CTL 1 eller 2 så är det nån femtedels sekund fördröjning innan det börjar spela.
Händer inte då man startar med vanliga play/stop på bara en kanal, och händer inte då man startar alla kanaler med All start/stop-knappen på enheten, utan bara just med extern pedal.
Och det finns inget sånt jag märkt då man togglar kanaler mitt i uppspelning utan då bara togglar den som den skall.

En liten grej då man vant sig, men kommer lite som en överraskning ibland då man inte tänker på det.
Det blir liksom "Very supers---titious..."
Jamen, då är ju saken klar. Då tar vi en sån där BOSS RC-300... här framöver. Nu funderar jag bara var jag ska köpa den, ehum? :roll:

EDIT: Men det där med "smart trumlösning.." är väl inte riktigt löst ännu?
Har inte live-loopat på ett bra tag så jag trummar på gitarren än så länge.
Egentligen borde jag skaffa en mer resonant gitarr så räcker det troligen, speciellt om man kombinerar med lite vokala trumljud.

Var köpa - kolla lokala affärer och/eller Parkas och jämför med tysken.
Kan de inte någorlunda matcha så beställ från Tysken då...
Det är väl standardförfarande för musikshopping idag.
Man ser dem inte ofta begagnade.
Medlem i PB50+
Skriv svar