Smart trumlösning till loopandet?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Det som låter sämst i mitt loopande (förutom artisten) är trummor.
Jag kör bonk på gitarren, och även om "baskagge" funkar bra blir det ingen bra "virvel", och hihatljud går ju inte att få till alls (samtidigt som man sjunger åtminstone).

Har sneglat på en sån här, men det är för jäkla mycket pengar...: http://www.thomann.de/se/roland_hpd_20_ ... ic_pad.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars är den lösningen ungefär vad jag letar efter - direkt access, behövs inte trumstockar, några bra ljud med bra dynamik.

Några tips?
Måste vara enkelt att ratta, helst inte massvis av småprylar och inte involvera fötterna (för de är upptagna med loop-pedalen).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av JazzBassillen »

Smidig lösning. Låter hur fett som helst.
Bild
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

JazzBassillen skrev:Smidig lösning. Låter hur fett som helst.
Bild
Verkar onekligen praktiskt.
Behövs förstås mickas upp rejält också för att komma med i loopen, och kanske dämpas så det inte blir knas i ljudbilden.
Men 40 kg på ryggen en helkväll har väl ingen dött av...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av inber »

Köp en begagnad trummaskin. Jag har en Alesis SR-16 och en sån, liksom alla samtida varianter av andra fabrikat, får man ju för inga pengar alls idag.

Du måste få upp den i arbetshöjd, med ett stativ eller bord. Padsen är små och bankas med fingrarna. Min tanke är att du spelar in trumljudet analogt ett trumslag i taget och använder aldrig MIDI eller andra sätt att få ljud ur den.

http://www.alesis.com/sr16" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av Pumpa »

fieldflower skrev:Tjo!

Det som låter sämst i mitt loopande (förutom artisten) är trummor.
Jag kör bonk på gitarren, och även om "baskagge" funkar bra blir det ingen bra "virvel", och hihatljud går ju inte att få till alls (samtidigt som man sjunger åtminstone).

Har sneglat på en sån här, men det är för jäkla mycket pengar...: http://www.thomann.de/se/roland_hpd_20_ ... ic_pad.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars är den lösningen ungefär vad jag letar efter - direkt access, behövs inte trumstockar, några bra ljud med bra dynamik.

Några tips?
Måste vara enkelt att ratta, helst inte massvis av småprylar och inte involvera fötterna (för de är upptagna med loop-pedalen).
Hur kör du?
Använder du looppedal när du trubadurar?
Vilken pedal?
Vad loopar du, är det endast rythm eller?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

inber skrev:Köp en begagnad trummaskin. Jag har en Alesis SR-16 och en sån, liksom alla samtida varianter av andra fabrikat, får man ju för inga pengar alls idag.

Du måste få upp den i arbetshöjd, med ett stativ eller bord. Padsen är små och bankas med fingrarna. Min tanke är att du spelar in trumljudet analogt ett trumslag i taget och använder aldrig MIDI eller andra sätt att få ljud ur den.

http://www.alesis.com/sr16" onclick="window.open(this.href);return false;
Har ju faktiskt en gamnal Zoom trummaskin... Kanske skulle prova att få till den...:hmm:

Det som dock talar emot trummaskin med små knappar är just att det är små knappar - lite bättre chans till bra takthållning om man får lappa till lite tänker jag...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av Tarzan08 »

inber skrev:Köp en begagnad trummaskin. Jag har en Alesis SR-16 och en sån, liksom alla samtida varianter av andra fabrikat, får man ju för inga pengar alls idag.

Du måste få upp den i arbetshöjd, med ett stativ eller bord. Padsen är små och bankas med fingrarna. Min tanke är att du spelar in trumljudet analogt ett trumslag i taget och använder aldrig MIDI eller andra sätt att få ljud ur den.

http://www.alesis.com/sr16" onclick="window.open(this.href);return false;
En sån har jag till salu, för några hundra om du är intresserad. I låda och allt
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

Pumpa skrev:
fieldflower skrev:Tjo!

Det som låter sämst i mitt loopande (förutom artisten) är trummor.
Jag kör bonk på gitarren, och även om "baskagge" funkar bra blir det ingen bra "virvel", och hihatljud går ju inte att få till alls (samtidigt som man sjunger åtminstone).

Har sneglat på en sån här, men det är för jäkla mycket pengar...: http://www.thomann.de/se/roland_hpd_20_ ... ic_pad.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars är den lösningen ungefär vad jag letar efter - direkt access, behövs inte trumstockar, några bra ljud med bra dynamik.

Några tips?
Måste vara enkelt att ratta, helst inte massvis av småprylar och inte involvera fötterna (för de är upptagna med loop-pedalen).
Hur kör du?
Använder du looppedal när du trubadurar?
Vilken pedal?
Vad loopar du, är det endast rythm eller?
Yes, med trubadurandet.
Har inget förinspelat och använder inte de inbyggda trumkompen i loop-pedalen.
Det skall vara live och på riktigt liksom, så allt spelas in på plats.
Pang på rödbetan. Tack och förlåt.

Min setup:
RC300 loop-pedal.
Matas med:
- NS NXT elkontra (via en Boss GE7) in i instrument in.
- Ackegura (via Zoom MS50G) stereo in i aux in. (Går även via TC'n för att få till sångharmonierna.)
- Sång via en TC Harmonizer GXT - Left in i RC300an och Right rätt in i mixern.

RC300an är inställd så att expressionpedalen sköter om ifall sång in skall vara on/off.
Detta gör att jag kan spela in rent instrumental loop eller även loopa in sången i rätt partier i låtarna (refränger).
Sång Right går ju alltid rätt ut, och det blir liite högre sång då jag håller på med inspelning då det ju är både Right och Left igång då. Men det funkar fint ändå tycker jag.

Sedan har jag 2 st Behringer dubbelpedaler inkopplade som sköter om:
1. Minnesplats + och -. Så man slipper böja sig ned.
Även enklaste sättet att resetta pedalen inför nästa låt.

2. Togglar play/stop på kanal 1 & 2 resp 2 & 3.
Innebär att jag om jag har trummor på kanal 1, verskomp på kanal 2 och refrängkomp på kanal 3 kan jag med ett fot-tryck skifta mellan kompen medan trummorna bankar på.
Eller i samma läge om jag stoppar loopen för att köra t.ex ett stick helt akustiskt, så kan jag starta trummor och verskomp samtidigt och enkelt.

Tror snart jag får ta och spela in en snutt loopande för att visa hur jag gör...
Har ingen bra kamera dock...

Optimala lösningen på trum-moj vore nåt som man typ kan koppla in bas som aux i trum-mojen och få in både bas+trummor på samma input i RC300an. Då skulle jag slippa lägga till en mixer till lösningen...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

Glömde svara på vad jag loopar: Allt...
Försöker bygga upp låtskelettet så snabbt som möjligt och lägger till grejer längs vägen medan jag sjunger, och spelar ofta in sång på refräng och lägger på över-/understämmor vid kommande refränger.
Fieldflowers enmansband..;)

Hallelujah som exempel:
Använder bara en kanal då låten repeterar vers + ref hela tiden.
1. Spelar in gitarr samtidigt som jag sjunger versen + spelar in sång på refrängen.
2. Trampar i loopen till vers 2spelar in bas på denna vändan, sjunger utan sånginspelning, slår igång sånginspelning till ref och lägger första överstämma.
3. Till vers 3 är det trummor (gitarrbonk), och lägger 3:estämma vid refrängen.
Sen kanske munspelsolo en vers, och trampar ur loopen och kör avslutet akustiskt a'la Jeff Buckley.

Eller Superstition:
1. Spelar in vanliga verskompet på kanal 2 med både gitarr och bas.
2. Spelar in trumbonk på kanal 1.
3. Spelar in gitarr verskomp 2 på kanal 3, trampar ur kanal 2 och lägger på bas.
4. Trampar på toggle 2 & 3 så det är verskomp 1 och sjunger versen.
5. Byter verskomp där det skall bytas.
6. Trampar ur kanal 3 så det bara är trumkomp och spelar refrängkompet manuellt på gura, och trampar ur trumkompet i stoppet i slutet.
7. Trampar på play/stop 1 & 2 och får igång trummor + verskomp 1 inför vers 2.

Typ så...
Det blir ju lite olika för varenda låt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

Tarzan08 skrev:
inber skrev:Köp en begagnad trummaskin. Jag har en Alesis SR-16 och en sån, liksom alla samtida varianter av andra fabrikat, får man ju för inga pengar alls idag.

Du måste få upp den i arbetshöjd, med ett stativ eller bord. Padsen är små och bankas med fingrarna. Min tanke är att du spelar in trumljudet analogt ett trumslag i taget och använder aldrig MIDI eller andra sätt att få ljud ur den.

http://www.alesis.com/sr16" onclick="window.open(this.href);return false;
En sån har jag till salu, för några hundra om du är intresserad. I låda och allt
Känns ganska nära den Zoom RT-123 jag har, så jag passar...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av engson »

Paul Skoog kör en annan lösning! ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QJbKlhPfSd8[/youtube]
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

engson skrev:Paul Skoog kör en annan lösning! ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QJbKlhPfSd8[/youtube]
Skulle vilja se honom ratta en loop-pedal samtidigt...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av Pumpa »

Oj, jag är impad ff.
Visst, en liten filmdemo vore fantastiskt kul.
Det går bra med en dålig kamera också ;-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

Pumpa skrev:Oj, jag är impad ff.
Visst, en liten filmdemo vore fantastiskt kul.
Det går bra med en dålig kamera också ;-)
Vänta med att vara impad tills du hört hur det låter...;)

Fick trubadurgig i samband med bandgig i december, så det kanske går att muta nån bandmedlem att spela in en snutt...

Fast jag borde nog göra en tafflig Youtube-video till hemsidan - känns som man borde börja lansera trubadurandet och loopandet nu...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av Pumpa »

Jag gillar prylen skarpt, att man dribblar och har sig,
att du bygger på och antagligen improviserar och lattjar,
kanske snackar och förklarar och säger hoppsan och kör detta som en show,
med publikkontakt och snack.

Om du däremot av princip bökar runt på detta sätt för att -"jag skall minsann inte
komma med färdiga bakgrunder" så verkar det jobbigt. Men jag har ju inte sett filmen ännu.
Du kanske har ett grymmt flyt med alla dina pedaler och "gitarrbonk"!?

Det känns lite långt till december :(
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

Pumpa skrev:Jag gillar prylen skarpt, att man dribblar och har sig,
att du bygger på och antagligen improviserar och lattjar,
kanske snackar och förklarar och säger hoppsan och kör detta som en show,
med publikkontakt och snack.

Om du däremot av princip bökar runt på detta sätt för att -"jag skall minsann inte
komma med färdiga bakgrunder" så verkar det jobbigt. Men jag har ju inte sett filmen ännu.
Du kanske har ett grymmt flyt med alla dina pedaler och "gitarrbonk"!?

Det känns lite långt till december :(
Jag är inte typen som snackar så mycket på scen, utan jag spelar mest bara...
Lite konstigt att det känns OK att sjunga precis hur som helst inför hundratals folk, men är lite blyg för att snacka...

Låtarna är hyfsat minutiöst inövade för att funka, så det blir (förhoppningsvis) inte så mycket hoppsan.
Klart man kan missa sin cue på att lägga på nästa instrument så det drar in lite i nästa vers, men det tror jag inte märks.

"Grymmt flyt" vill jag inte kalla det riktigt än, men det börjar funka riktigt bra.

Att inte ha färdiga bakgrunder är lite av en principsak, men om en låt känns bökig att få igång skippar jag den hellre.
Hade Money, Pink Floyd på gång, och hur underbar den än är och hur bra det än lät då den väl var igång, blev det för mycket prep i början innan låten kom igång, så med sorg i hjärtat tog jag bort den ur låtlistan...

December är inte långt bort - några hyfsat suddiga måndagar och fredagar bara så är vi där.
Annars får det väl bli live-demo i GH nästa går...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av BasBert »

Jag "bumpar" denna tråd trots att den har några år på nacken.

Intressant beskrivning å inlägg "Field..." jag kör liknande - ackegura, TC (för sång) å fick en hel del till livs beträffande hur du riggar RC´n.

Har du samma setup eller har du nya grejer? Vad tycker du om BOSS RC-300?
Jag är i valet å kvalet att köpa en sån, eller en http://www.boomerangmusic.com/" onclick="window.open(this.href);return false; eller en https://pigtronix.com/infinity/" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Vad har du för råd? Hur skiftar du förresten mellan bas å gura (ställ?)

Oerhört tacksam för svar :)

/BasBert
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

Har inte blivit så mycket loopande live sedan den här tråden, men jag kör grejerna hemma i perioder.

RC-300:an är den enda looper jag provat, men jag känner inte att jag saknar nånting (förutom att man alltid skulle vilja ha bara EN till kanal..;) ) så jag är inte påläst om andra varianter.

Setup är densamma, men jag har programmerat om RC'n så att knappen LOOP FX i preset 1 och 2 skiftar preset upp resp ned.
Detta då jag insåg att jag endast använde 2 presets - 1) en med samma taktlängd på alla 3 kanaler och 2) en med halva taktlängden på kanal 1 mot kanal 2 och 3.
Det jag framför allt får är en enkel reset av loopen direkt på bordet, så jag kunde plocka bort den ena extrapedalen. Två tryck = reset, ett tryck = byta från 1 till 2 eller 2 till 1.
Så himla smart att man kan konfigurera om knapparna, och dessutom ha olika per per preset.

Jag kör ju elkontra som bas, och den står på stativ, så det är himla enkelt.
Bas på stativ blir lite känsligt för rundgång, speciellt på träscener om man har medhörning liggande på golvet.
Giget i december 2013 hade jag problem med det, vilket fick mig ur fokus såpass att loopandet gick i diket vid ett par tillfällen, så jag fick planera om och köra ren trubadur.
Har testat med A/B-boxar och dämpning, men det blir inte lika enkelt och bra... Funderade på att sätta dit en microswitch så att tummen på högerhanden är "on" för basljudet öht, men har inte kommit till skott.

Min plan framöver är att mojja till så jag kan ha medhörning in-ear då jag loopar live, så slipper jag rundgångsrisken och får dessutom bättre medhörning överlag, vilket ibland behövs för vissa låtar där första inspelningsvarven är hyfsat ambient.
Nu blev jag sugen på att åka till repan och lattja med det...:lol:

Har inte spelat in nån film, men ljudinspelning har det blivit:
[soundcloud][/soundcloud]

Är det nåt annat du vill veta så fråga på bara.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

Hade en till inspelning liggande:
[soundcloud][/soundcloud]
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av BasBert »

Tack för din fina respons "Field..." . Jag har lyssnat och är imponerad av hur fort du bygger upp låten. Oftast när man hör en del loopare så tar det ett antal takter där de bygger upp låten och inväntar nästa vända - det är inte särskilt kul som lyssnare. jag hade en RC-50 förrut men sålde den här på PB men nu avvaktar jag mitt beslut att inhandla en ny looper, men en av kritiken som RC-300 har fått jmf med ex. Infinity´n är att man måste köra ex hela drumbeatet så lång som själva låten/a-temat ska vara. Med Infinity´n kan man köra en kort takt men lägga på hur långt ex. gitarrkomp man vill (?) Dvs med RC´n måste man vet hur lång sekvensen ska vara men med In. så är man inte lika styrd. Du skriver dock att du väljer taktlängd, att du med "LOOP FX skiftar mellan preset 1 en med samma taktlängd på alla 3 kanaler och 2) en med halva taktlängden på kanal 1 mot kanal 2 och 3". Så då kan man köra kortare resp. långre taktlängder å enkelt välja detta med FX-knappen.

Fick lite nyttigheter när du beskrev dit "setup". Jag kör alltsamman via mixer till lopper instrument ingång. Du trixar med basen till instrumentingång och guran till aux in. och GXT´n delas left RC-300 o right till mixern, hm?

A-ha du sköter sång on/off med RC´ns expressionpedal! Har funderat att ha en vanlig typ BOSS (den blåa pedalen) till detta. För man vill inte att sången ska spelas in samtidigt.

Jo, det där med att re-setta pedalen inför nästa låt har varit ett dilemma då man med lätthet kan råka köra igång låten igen..grrrrr Ok, 2 st Behringer dubbelpedaler inkopplade vart?? kan du förklara till en noob inom det tekniska?
Det där var kopplar du in Behringer pedalerna och hur du "Togglar play/stop på kanal 1 & 2 resp 2 & 3" just för att kunna med ett fottryck skiftar mellan kompet medan trummorna fortsätter! och kan stanna loopen för att köra "stick" och starta trummor och komp samtidigt.

Det där med att kunna "koppla in bas som aux i trum-mojen och få in både bas+trummor, eller gura+drum på samma input i RC300" - kunde BeatBuddy [youtube][/youtube]
eller Digitech Trio [youtube][/youtube]
vara nått?

/BB
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

OK, det här blir långt...
BasBert skrev:Tack för din fina respons "Field..." . Jag har lyssnat och är imponerad av hur fort du bygger upp låten. Oftast när man hör en del loopare så tar det ett antal takter där de bygger upp låten och inväntar nästa vända - det är inte särskilt kul som lyssnare. jag hade en RC-50 förrut men sålde den här på PB men nu avvaktar jag mitt beslut att inhandla en ny looper, men en av kritiken som RC-300 har fått jmf med ex. Infinity´n är att man måste köra ex hela drumbeatet så lång som själva låten/a-temat ska vara. Med Infinity´n kan man köra en kort takt men lägga på hur långt ex. gitarrkomp man vill (?) Dvs med RC´n måste man vet hur lång sekvensen ska vara men med In. så är man inte lika styrd. Du skriver dock att du väljer taktlängd, att du med "LOOP FX skiftar mellan preset 1 en med samma taktlängd på alla 3 kanaler och 2) en med halva taktlängden på kanal 1 mot kanal 2 och 3". Så då kan man köra kortare resp. långre taktlängder å enkelt välja detta med FX-knappen.
:tummenupp: Klart vi loopare delar med oss till varandra.
I RC'n kan man bestämma hur många takter varje kanal skall vara.
Jag kan alltså ställa in kanal 1 på 4 takter, kanal 2 på 8 takter och kanal 3 på 16 takter om jag så vill.
Dessutom kan man spela in med dynamisk takt, dvs de där 4 takterna på första kanalen kan bestämmas av punch in-punch out, och så kommer kanal 2 och 3 bli dubbelt och 4 ggr så långa som kanal 1 råkade bli.
Man kan även ställa in kanaler att vara flytande, dvs inte bundna till varandra i takt, och man kan ställa in varje kanal att antingen loopa eller köra one-shot och sedan tystna.
Enorma möjligheter, men man får tänka till lite.

Att jag bara kör med 2 presets är nog en learning curve - det är helt enkelt vad jag klarar av att hantera live såhär långt.
Tror det vore skitkul att skapa ambientmattor med alla 3 kanalerna på free float, men har inte blivit av att testa än...

Enda nackdelen med RC'n i det här området är att en inspelning måste vara minst ca 2 sekunder lång.
Innebär att alltför korta trumkomp inte funkar.
BasBert skrev: Fick lite nyttigheter när du beskrev dit "setup". Jag kör alltsamman via mixer till lopper instrument ingång. Du trixar med basen till instrumentingång och guran till aux in. och GXT´n delas left RC-300 o right till mixern, hm?
Jag ville slippa mixer på golvet framför mig, och det finns ju 3 ingångar, så why not...
Kör ändå med en Zoom-pedal till gitarren som ju ger stereo ut, så det är enkelt att koppla in i aux in.
Basen kör jag på instrument left/mono in så kommer den ut i både höger och vänster i utljudet.
BasBert skrev: A-ha du sköter sång on/off med RC´ns expressionpedal! Har funderat att ha en vanlig typ BOSS (den blåa pedalen) till detta. För man vill inte att sången ska spelas in samtidigt.
Jo, jag kom fram till att jag aldrig skulle använda de inbyggda effekterna, så expressionpedalen var liksom "över".
Funkar finfint att mutea sången från inspelning med den. Väldigt intuitivt så man kan sjunga och spela samtidigt som man kör pedalen för att bara spela in refräng.
I Stir it up hörs det ganska väl hur jag gör det:
1. De rent instrumentala delarna.
2. "Stir it up" med pedalen på och sedan vadjagnusjungersedan med pedalen av.
3. Nästa vända "Stir it up" sjunger jag överstämma med pedalen på och sedan vadjagnusjungersedan med pedalen av.
4. Nästa vända "Stir it up" sjunger jag understämma med pedalen på och sedan vadjagnusjungersedan med pedalen av.
5. Resten av låten kör jag utan inspelning och kör "manuellt" lite varierade stämmor ovanpå.
Just "Stir it up" är såklart inspelad på en egen kanal så jag kan stänga av det i versen.
BasBert skrev: Jo, det där med att re-setta pedalen inför nästa låt har varit ett dilemma då man med lätthet kan råka köra igång låten igen..grrrrr Ok, 2 st Behringer dubbelpedaler inkopplade vart?? kan du förklara till en noob inom det tekniska?
Det där var kopplar du in Behringer pedalerna och hur du "Togglar play/stop på kanal 1 & 2 resp 2 & 3" just för att kunna med ett fottryck skiftar mellan kompet medan trummorna fortsätter! och kan stanna loopen för att köra "stick" och starta trummor och komp samtidigt.
Återigen iom att jag inte använder de interna effekterna så var FX-pedalen "över", så jag programmerade den till presetbyte istället. Den sitter bra till men inte så att det är risk att man trampar på den av misstag, så den är rätt ideal faktiskt.
Funkar såklart bara om man har 2 presets man använder då 1:an säger "upp" och 2:an säger "ned".
Fat har man huvudsakligen 2 men en man använder nån gång kan man ju böja sig fram och ratta sig fram till 3:an då gångerna.

Behringerpedalerna (eller vilken TRS dubbelpedal som helst som inte är "latching") sätter man in i "CTL 1, 2/EXP 2" och/eller "CTL 3, 4/EXP 3".
Det är väldigt lätt att programmera vilken funktion man vill ha på vilken pedal i RC-300:an. Och lätt att ändra funktion på vissa av de vanliga såsom expressionpedalen eller FX-pedalen.

Finns dock en begränsning - minns jag rätt kan man ha 8 specialfunktioner samtidigt. Räcker för det mesta, men då man lägger dubbelfunktioner på pedaler kan det bli lite begränsande.
Dubbelfunktion är t.ex. det jag gjorde att toggla play/stop på 1 & 2, resp 2 & 3.
I en assignment väljer man först en funktion och sedan en pedal, men man kan välja samma funktion och samma pedal i flera assignments. Så det jag gjorde var detta:
1. Kanal 1 toggle play/stop: CTL 1
2. Kanal 2 toggle play/stop: CTL 1
3. Kanal 2 toggle play/stop: CTL 2
4. Kanal 3 toggle play/stop: CTL 2

Så...
Om alla kanaler har nåt inspelat men är avstängda och jag trampar på CTL 1 så kommer kanal 1 och 2 börja spela.
Om jag då trampar på CTL 2 kommer kanal 2 stängas av (för den var ju på) och kanal 3 sättas på (för den var ju av).
Perfect till Superstitious om kanal 1 är trumkompet, kanal 2 är versvändan och kanal 3 är refrängvändan.
Efter varje refräng är det ju ett stop, och sedan vill man ha igång trummor och verskomp samtidigt. Och tids nog vill man byta till refrängkompet men utan överlapp och utan att trummorna tystnar.

En underlighet med detta är att det är ett litet delay då man startar 2 kanaler samtidigt på det här viset, men då man vant sig vid hur mycket innan man skall trampa till märks det inte.
BasBert skrev: Det där med att kunna "koppla in bas som aux i trum-mojen och få in både bas+trummor, eller gura+drum på samma input i RC300" - kunde BeatBuddy [youtube][/youtube]
eller Digitech Trio [youtube][/youtube]
vara nått?

/BB
Jo, jag har funderat på hur man gör med trumdelen. Ganska ofta finns det ju aux in på trumpads, så kopplar man basen eller gitarren den vägen klarar man sig ju på de kanaler som finns.
Å andra sidan skulle nog en minimixer minimera antalet sladdar framför fötterna, så egentligen borde jag nog skaffa en sån istället...
Får se hur jag gör.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av BasBert »

Du e´kung "Field..." ja läser å tänker så det knakar..återkommer i ärendet. Det roliga är att man kan testa låtar, "riff" själv hemma innan man presenter det för gänget...eller köra live ute på scen å krog/pub. Man börjar tänka Arrangemang ytterst lärorikt..

..jag b-back, tack än en gång för att du tog dig tid "Field..."

bockar/BB
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

BasBert skrev:Du e´kung "Field..." ja läser å tänker så det knakar..återkommer i ärendet. Det roliga är att man kan testa låtar, "riff" själv hemma innan man presenter det för gänget...eller köra live ute på scen å krog/pub. Man börjar tänka Arrangemang ytterst lärorikt..

..jag b-back, tack än en gång för att du tog dig tid "Field..."

bockar/BB
Jag är nog snarast nybörjare, men ganska klåfingrig..;)

Jo, det är en bra pedal till allt möjligt.
Har snöat in på elgura sista tiden och det är ju så lätt att lira tillsammans med sig själv.

Gissar att du sett dessa, men postar dem ändå för att de är såna energi- och inspirationsboostar:

Först ett "Hur sjutton gör han??"-klipp:
[youtube][/youtube]

Himla sköna och enkla idéer. Se hela då du har tid.:
[youtube][/youtube]
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av BasBert »

Vid 1: ADHD minst....men vem har inte det?
Vid 2. Mmm, det var han som triggade mig, trots att han är outstanding inom sin genre.

....tillbaka till mojandet...å det är inget fel i att leka med andra instrument. Jag håller fn på med att mejsla fram pedalbordet som ska passa både ackegura å bas, blir en del fotkopplingar men har en idé för det tekniska som liknar detta:

[youtube][/youtube]

OBS: Inte hans spelteknik men LJUDKOPPLING/Pedalboard:
[youtube][/youtube]
Han loopar inte men intressant hur han delar ljudet från gitarren..

/BB
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Smart trumlösning till loopandet?

Inlägg av fieldflower »

Kul ljud!
Jag tycker Bernhofts lösning med en ackegura med 2 bassträngar är mer tilltalande. En vacker dag...

Annars är den här killen rätt inspirerande:
[youtube][/youtube]
Medlem i PB50+
Skriv svar