Elektrisk bil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25752
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:
fieldflower skrev:Laddtiderna var ju lite hårresande förstås.
Tesla på vanligt eluttag = 37 timmar...:shock:
Jo men det är inte så kostsamt att installera lite mer kräm.
Om man bor i lägenhet kostar det nog lite ändå...;)

Men annars håller jag med - ett självklart tillval om man köper en sån bil.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Svensson »

Eller så gör man som på truckarna, en 3600hp dieselmotor som driver en generator som ger ström till elmotorerna :D
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Utvecklingen går snabbt. Om ett par år finns det nog elbilar med längre räckvidden bensinare. Teslan ligger ju runt 50mil redan
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

50 mil sedan 37h laddning.

Känns stabilt... :D

Kan ju börja med Häst och vagn igen känns det som.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Taurus »

För 5 år sedan hade jag varit väldigt pro-elbil, men eftersom jag nuförtiden bor i glesbygd norr om dalälven är jag lite inne på Parkas linje, och är väldigt glad över att ha min gamla bensin-Volvo som startar och rullar oavsett om det är högsommar eller 30 minus.

Men eftersom jag är väldigt okunnig när det gäller elbilar så har jag funderingar när det gäller slitage, livslängd och andrahandsvärde. Hur lång livslängd har elbilars batterier? Hur stor förmögenhet kostar det att byta ut en batteriuppsättning, och vad innebär det för andrahandsvärdet?

Byter man bil vart annat, vart tredje år spelar det kanske ingen roll, men eftersom jag själv är väldigt konsumtionskritisk är jag lite tveksam till om elbilar blir en slit-och-släng-vara som innebär att man måste handla nytt eftersom det inte är ekonomiskt hållbart att reparera och byta ut t ex batteripaket. Men jag vet som sagt för lite om batterier och kostnader.för att uttala mig, så upplys mig gärna :-)

För övrigt är min bensin-Volvo en extremt gubbig och osexig S70 från -98, men den tuffar på som tåget oavsett värmebölja eller vargavinter, har väldigt låg total driftskostnad och rullar åtminstone 10.000 mil till innan jag MÅSTE köpa ny bil.

Och jag ska verkligen inte göra politik av den här tråden, men jag tycker debatten om miljövänlig bilism ofta är lite sned. Det är väl jättebra att köra miljövänligt med el och hybrider, men vad är värst - lite koldioxid eller att upprätthålla ett ekonimistiskt överkonsumerande samhälle där man byter bil som man byter kalsonger?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev:50 mil sedan 37h laddning.

Känns stabilt... :D

Kan ju börja med Häst och vagn igen känns det som.... :D
fixas snart det med. Men en "supercharger" så tar det 20 minuter för halv tank. http://www.teslamotors.com/supercharger" onclick="window.open(this.href);return false;
Med batteribyte, som kan göras automatiskt, så tar det 90 sekunder för full tank. Precis som när etanol och fordonsgas var nytt så tar det lite tid att bygga ut distributionsinfrastrukturen, men det kommer. http://www.teslamotors.com/batteryswap" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Taurus skrev: Och jag ska verkligen inte göra politik av den här tråden, men jag tycker debatten om miljövänlig bilism ofta är lite sned. Det är väl jättebra att köra miljövänligt med el och hybrider, men vad är värst - lite koldioxid eller att upprätthålla ett ekonimistiskt överkonsumerande samhälle där man byter bil som man byter kalsonger?
Det är inte bara "lite koldioxid". Transporter står för 13% av världens CO2 utsläpp. http://www.epa.gov/climatechange/ghgemi ... lobal.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Och i USA så är det 31%. http://www.epa.gov/climatechange/ghgemi ... s/co2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Med andra ord, det är betydande.

Men det är riktigt att det är nog en bra idé att inte byta bil som man byter kalsonger, det orsakar mycket utsläpp det med.

Batterier är dessutom återvinningsbara, och vill man köpa en bil där batteriets hållbarhet är tillverkarens ansvar så kan man leasa batterier från Nissan till en Nissan Leaf. http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -leaf-2013" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

blackparkas skrev:50 mil sedan 37h laddning.

Känns stabilt... :D

Kan ju börja med Häst och vagn igen känns det som.... :D
Det går betydligt snabbare än så. Tesla jobbar dessutom på ett system där helt enkelt byter ut det urladdade batteriet mot ett fulladdat. Denna process beräknas ta 90 s, alltså snabbare än en vanlig tankning med bensin.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Men... Hur stora batterier är det vi pratar om?
Och vad väger de?



I framtiden, om 100 år alltså, då antar jag att det är i princip bara eldrivet som gäller, då antar jag att det kommer vara en standardsort när det gäller batterier och att man åker in på "macken" och byter batteri helt enkelt.

Kommer förmodligen bli lika dyrt som att tanka en bensinare också...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Batterierna ar skitstora. Täcker hela golvet i kupén. Men bilen är designad för sådana byten så det är lätt att göra.

Jag är lycklig nog att ha resurserna som krävs för att bli en early adopter. Funderar på att skaffa en rigg (man kan leasa den) som gör att man kan ladda bilen med solkraft (vi har mer sol här än hemma. Om tillräckligt många gör samma sak så drivs utvecklingen framåt så att elbilar till sist blir så pass billiga att alla kan köra dem. Med lite tur kommer nästa bil jag skaffar att bli autonom. Förhoppningsvis kommer mina barnbarn aldrig behöva skaffa något körkort.
Jag har en kollega som kommer från en håla ute i Nigerias glesbygd. Han berättade för mig hur smartphones har underlättat för bönderna i hans hemtrakt att planera skördar, sådd o bevattning. Skördarna och därav välståndet har ökat dramatiskt. Fantastiskt vad teknologi kan åstadkomma!


Vad tycker ni? ibland får Detroit till det?

Bild
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Elektrisk bil

Inlägg av anli »

Ja... den tekniska utvecklingen är FANTASTISK! Jag känner mig faktiskt optimistisk.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

anli skrev:Ja... den tekniska utvecklingen är FANTASTISK! Jag känner mig faktiskt optimistisk.
Skitkul att höra! Att folk säger att de är optimistiska. När jag var ung var mat dyrt. Nu har den blivit så billig att fetma blivit ett problem i fattiga länder. När jag var ung var information dyr. Nu är den gratis. När jag var ung var kläder dyra. Nu är de billiga. Osv, osv. Jag hoppas att energi och transport också kommer att bli nästan gratis och tillgänglig för alla. Men för att de skall hända krävs att early adopters vågar.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Taurus skrev:
Och jag ska verkligen inte göra politik av den här tråden, men jag tycker debatten om miljövänlig bilism ofta är lite sned. Det är väl jättebra att köra miljövänligt med el och hybrider, men vad är värst - lite koldioxid eller att upprätthålla ett ekonimistiskt överkonsumerande samhälle där man byter bil som man byter kalsonger?
Jag är inte så oroad över koldioxiden. Det kommer att lösa sig med tiden i takt med att produktionen av den minskar och växterna konsumerar den. Vad jag vill åstadkomma är att driva på utveckling av teknik som möjliggör att alla kan få tillgång till förnyelsebar energi som förhoppningsvis en dag blir gratis. Och jag tror att solen är det bästa alternativet. Men, det får framtiden utvisa. Men man måste våga satsa på något man tror på. Och jag tror på elbilar.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25752
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Men... Hur stora batterier är det vi pratar om?
Och vad väger de?



I framtiden, om 100 år alltså, då antar jag att det är i princip bara eldrivet som gäller, då antar jag att det kommer vara en standardsort när det gäller batterier och att man åker in på "macken" och byter batteri helt enkelt.

Kommer förmodligen bli lika dyrt som att tanka en bensinare också...
5-10 är det nya 100.
5-10 har alltid varit det nya 100.
Om idén och behovet finns tar det inte 100 år...
Exakt hur lösningen kommer se ut är svårt att säga idag, men det får vi reda på...
Medlem i PB50+
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Indigo »

midlifecrisis skrev:Men man måste våga satsa på något man tror på. Och jag tror på elbilar.
:tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Taurus »

midlifecrisis skrev:
anli skrev:Ja... den tekniska utvecklingen är FANTASTISK! Jag känner mig faktiskt optimistisk.
Skitkul att höra! Att folk säger att de är optimistiska. När jag var ung var mat dyrt. Nu har den blivit så billig att fetma blivit ett problem i fattiga länder. När jag var ung var information dyr. Nu är den gratis. När jag var ung var kläder dyra. Nu är de billiga. Osv, osv. Jag hoppas att energi och transport också kommer att bli nästan gratis och tillgänglig för alla. Men för att de skall hända krävs att early adopters vågar.
Jag köper ditt resonemang om early adopters när det gäller miljöteknik. Däremot är det inte så att allt kan bli billigare för alla, i en evig konsumistisk spiral av sänkta priser med lycka och välgång för alla. Under nuvarande globala kapitalism blir fysiska produkter billigare för vissa, medan andra måste betala priset för att du ska få en billigare produkt. Ofta är det priset pissiga löner, pissiga arbetsvillkor och hälsovådlig arbetsmiljö för en stor del av världens befolkning.

Är man tillräckligt välbeställd västerlänning kan man naturligtvis enbart köpa fair trade-produkter och schysst producerade varor - och dyra miljövänliga elbilar - och sova gott om natten, men så är det inte för de flesta, både på grund av okunskap och att man inte har råd att göra det vettigare valet, i kombination med att en konsumistisk livsstil är normaliserad. Det vi i de rika delarna av världen idag kallar materiell välfärd bygger på att någon annan del av världen är fattig och kan producera våra varor under pissiga förhållanden.

Du nämner att fetma ökar i fattiga länder. Det beror ju inte på att de äter för mycket av en välbalanserad kost, utan för att de trycker i sig läsk och skräpmat som prånglas ut till underpris av multinationella företag, ungefär som cigarettindustrins största marknad är fattiga länder, där man profiterar på resultatet av sociokulturellt normaliserande mekanismer som fungerar mer bryskt än i rika demokratier med månghundraåriga nationella utbildningssystem och marknadsbalanserande institutioner.

Men jag antar att vi inte delar det här perspektivet, så låt oss återgå till att prata fräcka elbilar och P-bas mé flats istället ;-)
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Taurus skrev:
midlifecrisis skrev:
anli skrev:Ja... den tekniska utvecklingen är FANTASTISK! Jag känner mig faktiskt optimistisk.
Skitkul att höra! Att folk säger att de är optimistiska. När jag var ung var mat dyrt. Nu har den blivit så billig att fetma blivit ett problem i fattiga länder. När jag var ung var information dyr. Nu är den gratis. När jag var ung var kläder dyra. Nu är de billiga. Osv, osv. Jag hoppas att energi och transport också kommer att bli nästan gratis och tillgänglig för alla. Men för att de skall hända krävs att early adopters vågar.
Jag köper ditt resonemang om early adopters när det gäller miljöteknik. Däremot är det inte så att allt kan bli billigare för alla, i en evig konsumistisk spiral av sänkta priser med lycka och välgång för alla. Under nuvarande globala kapitalism blir fysiska produkter billigare för vissa, medan andra måste betala priset för att du ska få en billigare produkt. Ofta är det priset pissiga löner, pissiga arbetsvillkor och hälsovådlig arbetsmiljö för en stor del av världens befolkning.

Är man tillräckligt välbeställd västerlänning kan man naturligtvis enbart köpa fair trade-produkter och schysst producerade varor - och dyra miljövänliga elbilar - och sova gott om natten, men så är det inte för de flesta, både på grund av okunskap och att man inte har råd att göra det vettigare valet, i kombination med att en konsumistisk livsstil är normaliserad. Det vi i de rika delarna av världen idag kallar materiell välfärd bygger på att någon annan del av världen är fattig och kan producera våra varor under pissiga förhållanden.

Du nämner att fetma ökar i fattiga länder. Det beror ju inte på att de äter för mycket av en välbalanserad kost, utan för att de trycker i sig läsk och skräpmat som prånglas ut till underpris av multinationella företag, ungefär som cigarettindustrins största marknad är fattiga länder, där man profiterar på resultatet av sociokulturellt normaliserande mekanismer som fungerar mer bryskt än i rika demokratier med månghundraåriga nationella utbildningssystem och marknadsbalanserande institutioner.

Men jag antar att vi inte delar det här perspektivet, så låt oss återgå till att prata fräcka elbilar och P-bas mé flats istället ;-)
Det är en viktig principiell diskussion du tar upp. Men på en punkt tror jag du har fel. Det handlar inte om ett nollsummespel där en persons konsumtion nödvändigtvis sker på någon annans bekostnad. Jag tror att konsumtion i rika länder av saker som producerats i fattiga länder kan vara bra även för de fattiga länderna. Under de senaste decennierna har vi sett hur många fattiga länder blivit betydligt rikare. Det stämmer att fetman i fattiga länder (och alla andra länder föv) beror på felnäring ( i mexicos fall förmodligen tack vare närproducerat majsmjöl). Men samtidigt är felnäring bättre än undernäring. Jag har hellre en buk som är svullen pga fetma än kwashiorkor....
När jag började med saltvattensakvarier fick jag lära mig att "bra saker händer långsamt, dåliga saker händer snabbt". Så tror jag det är med globalt välstånd också. Bra saker kräver tid. Jag började bli medveten om omvärlden i slutet av sextiotalet och världen idag är definitivt en bättre plats än då. Vi har idag teknologi som medger att oerhört många människor har tillgång information gratis. Och antalet växer varje dag. Min förhoppning är energi kommer att gå samma väg. Gratis och tillgänglig för alla. Den som lever får se...
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Taurus »

midlifecrisis skrev:
Taurus skrev:
midlifecrisis skrev:
anli skrev:Ja... den tekniska utvecklingen är FANTASTISK! Jag känner mig faktiskt optimistisk.
Skitkul att höra! Att folk säger att de är optimistiska. När jag var ung var mat dyrt. Nu har den blivit så billig att fetma blivit ett problem i fattiga länder. När jag var ung var information dyr. Nu är den gratis. När jag var ung var kläder dyra. Nu är de billiga. Osv, osv. Jag hoppas att energi och transport också kommer att bli nästan gratis och tillgänglig för alla. Men för att de skall hända krävs att early adopters vågar.
Jag köper ditt resonemang om early adopters när det gäller miljöteknik. Däremot är det inte så att allt kan bli billigare för alla, i en evig konsumistisk spiral av sänkta priser med lycka och välgång för alla. Under nuvarande globala kapitalism blir fysiska produkter billigare för vissa, medan andra måste betala priset för att du ska få en billigare produkt. Ofta är det priset pissiga löner, pissiga arbetsvillkor och hälsovådlig arbetsmiljö för en stor del av världens befolkning.

Är man tillräckligt välbeställd västerlänning kan man naturligtvis enbart köpa fair trade-produkter och schysst producerade varor - och dyra miljövänliga elbilar - och sova gott om natten, men så är det inte för de flesta, både på grund av okunskap och att man inte har råd att göra det vettigare valet, i kombination med att en konsumistisk livsstil är normaliserad. Det vi i de rika delarna av världen idag kallar materiell välfärd bygger på att någon annan del av världen är fattig och kan producera våra varor under pissiga förhållanden.

Du nämner att fetma ökar i fattiga länder. Det beror ju inte på att de äter för mycket av en välbalanserad kost, utan för att de trycker i sig läsk och skräpmat som prånglas ut till underpris av multinationella företag, ungefär som cigarettindustrins största marknad är fattiga länder, där man profiterar på resultatet av sociokulturellt normaliserande mekanismer som fungerar mer bryskt än i rika demokratier med månghundraåriga nationella utbildningssystem och marknadsbalanserande institutioner.

Men jag antar att vi inte delar det här perspektivet, så låt oss återgå till att prata fräcka elbilar och P-bas mé flats istället ;-)
Det är en viktig principiell diskussion du tar upp. Men på en punkt tror jag du har fel. Det handlar inte om ett nollsummespel där en persons konsumtion nödvändigtvis sker på någon annans bekostnad. Jag tror att konsumtion i rika länder av saker som producerats i fattiga länder kan vara bra även för de fattiga länderna. Under de senaste decennierna har vi sett hur många fattiga länder blivit betydligt rikare. Det stämmer att fetman i fattiga länder (och alla andra länder föv) beror på felnäring ( i mexicos fall förmodligen tack vare närproducerat majsmjöl). Men samtidigt är felnäring bättre än undernäring. Jag har hellre en buk som är svullen pga fetma än kwashiorkor....
När jag började med saltvattensakvarier fick jag lära mig att "bra saker händer långsamt, dåliga saker händer snabbt". Så tror jag det är med globalt välstånd också. Bra saker kräver tid. Jag började bli medveten om omvärlden i slutet av sextiotalet och världen idag är definitivt en bättre plats än då. Vi har idag teknologi som medger att oerhört många människor har tillgång information gratis. Och antalet växer varje dag. Min förhoppning är energi kommer att gå samma väg. Gratis och tillgänglig för alla. Den som lever får se...
Jag är faktiskt i grunden också teknikoptimist, tro't eller ej, är pro-kärnkraft (tills bättre alternativ finns i användbar skala) och tror att vi måste lägga duktigt mycket mer resurser på teknisk grundforskning och utveckling för att planeten ska överleva och mänskligheten i sin helhet få bättre livsvillkor, men jag delar tyvärr inte din generella optimism kring dagens konsumtionsnivåer.

Konsumtion behöver inte vara ett nollsummespel om konsumtionen sker på på rätt nivå av rätt produkter som produceras på rätt sätt, då kan det till och med vara globalt positivt. Problemet är bara att den senmoderna globala kapitalismen inte handlar om det, utan om överkonsumtion av billiga varor vars egenliga pris betalas av människor i fattiga länder eller västvärldens prekariat. Ska bolagen håva in snabba vinster krävs det att du och jag överkonsumerar och att någon annan kan sugas ut. Det är sant att många fattiga länder blivit rikare, men i praktiken innebär det att sweatshopsen flyttas till något ännu fattigare land som ännu inte blivit rikt - det är inbyggt i dagens globala kapitalistiska logik.

Och ja, det kanske är bättre med magar svullna av fetma än svältkatastrofer. Men de feta bukarna handlar om ett nyimperialistiskt korståg från företagens sida, som implementerar och befäster ett osunt och orättvist ekonomiskt system i land efter land. Det kan se ut som minskad fattigdom, men i praktiken handlar det om ett ekonomiskt och ideologiskt förtryck. Dagens marknadsekonomi är helt enkelt oförmögen att skapa välstånd på riktigt när den tillåts härja öppet och oreglerat i tredje världen.

Men som sagt, vi har nog olika uppfattning i den här frågan :-)
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Jag tror det är färdigflyttat för sweatshops. Den trend vi ser nu är att tillverkningsindustrin flyttar tillbaka till västvärlden. Men nu är det inte människor som tillverkar utan robotar.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Såg just att den relativt billiga BMW i3 (laddhybrid) är tillverkad kolfiber! Karossen är tydligen så stabil att den inte behöver B-stolpe. Betyder det att kolfibern tlllsist blivit så billiga attbtillverka att den når massmarknaden?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Taurus »

midlifecrisis skrev:Jag tror det är färdigflyttat för sweatshops. Den trend vi ser nu är att tillverkningsindustrin flyttar tillbaka till västvärlden. Men nu är det inte människor som tillverkar utan robotar.
Jag vill också att den andra stiftelsen ska finnas på Trantor, och att teknikutvecklingen ska leda till att allt fysiskt arbete utförs av robotar medan mänskligheten kan leva gott och förkovra sig inom humaniora och de sköna konsterna. Även om din trendanalys stämmer tror jag tyvärr ändå inte att vi hamnar i något neofuturistiskt utopia.

Snarare kommer en ökad robotiserad tillverkning i västvärlden att leda till att de fattiga länderna lämnas helt utanför mer än som marginalkonsumenter, och att deras befolkning istället hamnar direkt på den globala soptippen. De överstatliga globala organisationerna är trasiga i dagsläget, i deras ställe finns en totalt dominerande global kapitalism, vars mekanismer och logik skiter fullständigt i nationer och människor som inte antingen producerar för slavlöner eller är goda konsumenter. De fattiga ländernas enda hopp om din analys är korrekt är väl att de ändå kan vara värda att koloniseras ideologiskt och ekonomiskt för att nå en tillräcklig konsumtionsnivå, och att deras råvaror fortfarande är värda att utvinnas med rovdrift.

Jag tror på själva tekniken, det är oförmågan att tillämpa den på ett sunt och rättvist sätt som kommer att bli vår död :-/
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Taurus skrev:
midlifecrisis skrev:Jag tror det är färdigflyttat för sweatshops. Den trend vi ser nu är att tillverkningsindustrin flyttar tillbaka till västvärlden. Men nu är det inte människor som tillverkar utan robotar.
Jag vill också att den andra stiftelsen ska finnas på Trantor, och att teknikutvecklingen ska leda till att allt fysiskt arbete utförs av robotar medan mänskligheten kan leva gott och förkovra sig inom humaniora och de sköna konsterna. Även om din trendanalys stämmer tror jag tyvärr ändå inte att vi hamnar i något neofuturistiskt utopia.

Snarare kommer en ökad robotiserad tillverkning i västvärlden att leda till att de fattiga länderna lämnas helt utanför mer än som marginalkonsumenter, och att deras befolkning istället hamnar direkt på den globala soptippen. De överstatliga globala organisationerna är trasiga i dagsläget, i deras ställe finns en totalt dominerande global kapitalism, vars mekanismer och logik skiter fullständigt i nationer och människor som inte antingen producerar för slavlöner eller är goda konsumenter. De fattiga ländernas enda hopp om din analys är korrekt är väl att de ändå kan vara värda att koloniseras ideologiskt och ekonomiskt för att nå en tillräcklig konsumtionsnivå, och att deras råvaror fortfarande är värda att utvinnas med rovdrift.

Jag tror på själva tekniken, det är oförmågan att tillämpa den på ett sunt och rättvist sätt som kommer att bli vår död :-/
Var inte så pessimistisk. Du ger mig "ludditvibbar"! Världen blir bättre, bättre och bättre. Det finns ingenting som tyder på att den trenden håller på att brytas. Överge den resursslösande glesbygden sälj nittiotalsvolvon och börja åk kollektivt eller ännu hellre: tjacka en elbil och hjälp utvecklingen framåt :wink:
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Taurus »

midlifecrisis skrev: Var inte så pessimistisk. Du ger mig "ludditvibbar"! Världen blir bättre, bättre och bättre. Det finns ingenting som tyder på att den trenden håller på att brytas. Överge den resursslösande glesbygden sälj nittiotalsvolvon och börja åk kollektivt eller ännu hellre: tjacka en elbil och hjälp utvecklingen framåt :wink:
Ja, tänk vad trevligt livet vore om man kunde blunda för verkligheten och konsumera sig lycklig i vetskapen om att man då bidrog till en bättre värld. Egenmoral, postmarxistisk sociologi och ett uns analytisk förmåga is a bitch ;-)
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Taurus skrev:
midlifecrisis skrev: Var inte så pessimistisk. Du ger mig "ludditvibbar"! Världen blir bättre, bättre och bättre. Det finns ingenting som tyder på att den trenden håller på att brytas. Överge den resursslösande glesbygden sälj nittiotalsvolvon och börja åk kollektivt eller ännu hellre: tjacka en elbil och hjälp utvecklingen framåt :wink:
Ja, tänk vad trevligt livet vore om man kunde blunda för verkligheten och konsumera sig lycklig i vetskapen om att man då bidrog till en bättre värld. Egenmoral, postmarxistisk sociologi och ett uns analytisk förmåga is a bitch ;-)
Jag tror fortfarande att världens fattigbönder har större nytta av smartphones än av postmarxistisk sociologi. Men, jag har haft fel förr....
Låt oss nu återgå till ämnet elbilar vs akustiska bilar. BMW i8 hade jag gärna konsumerat om jag hade haft möjlighet

Bild
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Grafen »

midlifecrisis skrev: Låt oss nu återgå till ämnet elbilar vs akustiska bilar. BMW i8 hade jag gärna konsumerat om jag hade haft möjlighet

Bild
Ouch!
Stallet är hendekagonalt.
Skriv svar