Elektrisk bil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Jan Hellman »

Grafen skrev:
midlifecrisis skrev: Låt oss nu återgå till ämnet elbilar vs akustiska bilar. BMW i8 hade jag gärna konsumerat om jag hade haft möjlighet

Bild
Ouch!
Jag vill ha två. Stereo.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Du kan få min, jag vill inte ha den.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Fast jag börjar bli sugen på Teslan. De verkar kunna fixa bra rabatter
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Det blev en röd P85
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

midlifecrisis skrev:Det blev en röd P85
Suveränt! Bild när den kommer hem.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

bjelkeman skrev:
midlifecrisis skrev:Det blev en röd P85
Suveränt! Bild när den kommer hem.
Den kommer om ca 1 v. Det är ett demoex med ca 500 mil på mätaren. Röd, tyvärr. Ville ha en mörkgrön men det fanns inte.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Elektrisk bil

Inlägg av eeakga »

Ojojoj, vad ball! Och P85 också...
Grattis!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25750
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

Kul! Full recension, bilder och YT-klipp förväntas.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Hatt_Johan »

Jan Hellman skrev:
Grafen skrev:
midlifecrisis skrev: Låt oss nu återgå till ämnet elbilar vs akustiska bilar. BMW i8 hade jag gärna konsumerat om jag hade haft möjlighet

Bild
Ouch!
Jag vill ha två. Stereo.
Det fina med i8an är att dom utgick från att utveckla en bra bil, inte en elbil. Dock har ju i8an en förbränningsmotor också. i3 är helt eldriven. Men hur kul är den :P
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Elektrisk bil

Inlägg av anli »

Vilken underbar tråd! kan inte bärga mig!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Hatt_Johan skrev:
Jan Hellman skrev:
Grafen skrev:
midlifecrisis skrev: Låt oss nu återgå till ämnet elbilar vs akustiska bilar. BMW i8 hade jag gärna konsumerat om jag hade haft möjlighet

Bild
Ouch!
Jag vill ha två. Stereo.
Det fina med i8an är att dom utgick från att utveckla en bra bil, inte en elbil. Dock har ju i8an en förbränningsmotor också. i3 är helt eldriven. Men hur kul är den :P
Har hört mycket positivt om i3. Den ser rätt kul ut också. Har en liten snål skoter motor som range extender.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

fieldflower skrev:Kul! Full recension, bilder och YT-klipp förväntas.
Jag är bortrest för tillfället och den levereras nästa onsdag om allt går som planerat. Det som var mest slående vid provkörning var att man har 100% vrid från 0. Av uppenbara skäl sker inga växlingar. Så det blir ett mycket mjukt men samtidigt hysteriskt accelererande. Och allt är helt tyst. Bara däcken hörs.
Senast redigerad av midlifecrisis den sön 26 jan 2014, 17:03, redigerad totalt 1 gånger.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Indigo »

Satan va coolt! Jag är mäkta avundsjuk, hoppas att utvecklingen går snabbt framåt nu, så att min nästa eller näst-nästa bil är en elektrisk!
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

100% vridmoment från stillastående måste vara asballt. Nu har jag själv inte upplevt det, inte riktigt, men med en 5.7 liters V-8 i min gamla Corvette -88 så fanns det mycket att hämta vid låga varvtal. Kul så in i bengen. Kan bara fantisera hur det är med en P85.
Indigo skrev:Satan va coolt! Jag är mäkta avundsjuk, hoppas att utvecklingen går snabbt framåt nu, så att min nästa eller näst-nästa bil är en elektrisk!
Jag har mer eller mindre gått ed på att jag köpt min sista förbränningsmotor, så det får se till att gå framåt. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

bjelkeman skrev:100% vridmoment från stillastående måste vara asballt. Nu har jag själv inte upplevt det, inte riktigt, men med en 5.7 liters V-8 i min gamla Corvette -88 så fanns det mycket att hämta vid låga varvtal. Kul så in i bengen. Kan bara fantisera hur det är med en P85.
Indigo skrev:Satan va coolt! Jag är mäkta avundsjuk, hoppas att utvecklingen går snabbt framåt nu, så att min nästa eller näst-nästa bil är en elektrisk!
Jag har mer eller mindre gått ed på att jag köpt min sista förbränningsmotor, så det får se till att gå framåt. :)
Tydligen behöver Teslan in på service vart 5e år, dessutom :D
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Indigo »

midlifecrisis skrev:
bjelkeman skrev:100% vridmoment från stillastående måste vara asballt. Nu har jag själv inte upplevt det, inte riktigt, men med en 5.7 liters V-8 i min gamla Corvette -88 så fanns det mycket att hämta vid låga varvtal. Kul så in i bengen. Kan bara fantisera hur det är med en P85.
Indigo skrev:Satan va coolt! Jag är mäkta avundsjuk, hoppas att utvecklingen går snabbt framåt nu, så att min nästa eller näst-nästa bil är en elektrisk!
Jag har mer eller mindre gått ed på att jag köpt min sista förbränningsmotor, så det får se till att gå framåt. :)
Tydligen behöver Teslan in på service vart 5e år, dessutom :D
Hehe, jag som tyckte att vartannat år var bra, som på våran bil :-)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Indigo skrev:
midlifecrisis skrev:
bjelkeman skrev:100% vridmoment från stillastående måste vara asballt. Nu har jag själv inte upplevt det, inte riktigt, men med en 5.7 liters V-8 i min gamla Corvette -88 så fanns det mycket att hämta vid låga varvtal. Kul så in i bengen. Kan bara fantisera hur det är med en P85.
Indigo skrev:Satan va coolt! Jag är mäkta avundsjuk, hoppas att utvecklingen går snabbt framåt nu, så att min nästa eller näst-nästa bil är en elektrisk!
Jag har mer eller mindre gått ed på att jag köpt min sista förbränningsmotor, så det får se till att gå framåt. :)
Tydligen behöver Teslan in på service vart 5e år, dessutom :D
Hehe, jag som tyckte att vartannat år var bra, som på våran bil :-)
Tror elbilar representerar ett paradigmskifte. De är ju så otroligt okomplicerade. En bensinare har ju en miljon detaljer som kan gå sönder. Det behövs olja, osv. Här är det hjul, två små elmotorer och ett stort batteri samt en dator. Batteriutvecklingen har ju inte nått någon fysisk gräns än. Läste nyligen om en ny teknik där man kan lagra 2000x mer el än i litiumbatterierna. Vare trevligt med en räckvidd på 80 000 mil på en "tankning"....
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
abarth
Medlem
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 10:47
Ort: Skara

Re: Elektrisk bil

Inlägg av abarth »

Elbil är framtiden - definitivt! Önskar jag själv hade ekonomi att investera i en elbil. Det enda man kan sakna som motornörd är ljudet av motor - när man väl vill ha det! Ibland vore det ju rätt skönt när de är tyst...
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Hatt_Johan »

midlifecrisis skrev: Tror elbilar representerar ett paradigmskifte. De är ju så otroligt okomplicerade. En bensinare har ju en miljon detaljer som kan gå sönder. Det behövs olja, osv. Här är det hjul, två små elmotorer och ett stort batteri samt en dator. Batteriutvecklingen har ju inte nått någon fysisk gräns än. Läste nyligen om en ny teknik där man kan lagra 2000x mer el än i litiumbatterierna. Vare trevligt med en räckvidd på 80 000 mil på en "tankning"....
Nej.... Dom kommer gå sönder dom också....

Bland annat så har man bytt ut kopparkablar mot aluminium för att spara på vikt. Ge dom några "vickningar" sen har vi kabelbrott lite här och var.

Dock tror jag verkligen på elbilen! Oavsett vad man tankar den med för el så är det miljövänligare än bensin. Och som det nämns tidigare, elmotorers potential!

Ser verkligen fram emot att höra mer om teslan här i framtiden :). Såg en på automässan som var nyss. Grymt snygg bil ;)
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av shadowskimmer »

Jag

vill

ha

en

Tesla S!




Jajamen!
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Chopper »

Jag vill ha vilken jäkla elbil som helst. En Tesla är en dröm, men till 90% av mina transporter, minst, räcker en liten Peugeot, Citroen eller Nissan. Då räcker även in plånbok. Sen kan man ha vilken bil som helst för långtransporter. De utgör sån liten del av transportmängden. Det är länge sen jag hade bilar som statussymbol eller egentligt intresse. Visserligen har jag åkt V6-or de senaste 10 åren, men det är hojarna som givit mej de viktiga upplevelserna.
Nä, en praktisk elbil, en bekväm diesel å en hoj. Så ser mitt önskegarage ut. Skall förverkligas då jag byggt klart huset.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Pratar man elbilar kommer man ju osökt in på autonoma bilar. Såna ligger väl ett par år in i framtiden, dock. Men vad tycker ni om det? En bil som kör en dit man vill automatiskt?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Hatt_Johan »

midlifecrisis skrev:Pratar man elbilar kommer man ju osökt in på autonoma bilar. Såna ligger väl ett par år in i framtiden, dock. Men vad tycker ni om det? En bil som kör en dit man vill automatiskt?
Så länge det funkar så är det bra. Man kan ju ännu köra själv om man vill. Och dessutom kommer ju alla bensinslukare och dieselstånkare finnas kvar för entusiaster.

Är det inte merca som har reklam om bilar som räknar ut vilken hastighet man ska hålla för att undvika rödljus?

Vet att vissa navigationssystem tar hänsyn till hur mycket trafik där är för att få en effektiv väg som möjligt.

Poängen är att många av dom system som ser till att autonoma bilar kommer funka bra redan finns för mänskliga förare.
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

midlifecrisis skrev:Pratar man elbilar kommer man ju osökt in på autonoma bilar. Såna ligger väl ett par år in i framtiden, dock. Men vad tycker ni om det? En bil som kör en dit man vill automatiskt?
Google har redan bilar som kört en halv miljon kilometer autonomt på gatorna i Kalifornien. [1]

Det känns lite som ett tveeggat svärd. Vi kan sluta att ha tusentals bilar som bara står på parkeringsplats för det mesta. Ha bilpooler med bilar där de behövs, när de behövs. Efter ett hus/lägenhet så är en bil det dyraste man köper, och den står och rostar mesta delen av tiden. Det är sanslöst.

Å andra sidan så kommer de fordon som automatiseras först vara bruksfordon. Hejdå taxichaffis- och lastbilschaffis-yrket. Det finns en oro att vi automatiserar bort många arbeten som inte ersätts med nya jobb som samma sorts folk kan jobba med istället. Det bästa som skrivits om det som jag läst är :

“Race Against the Machine"  How the Digital Revolution is Accelerating Innovation, Driving Productivity, and Irreversibly Transforming Employment and the Economy. Av Erik Brynjolfsson and Andrew McAfee
.http://raceagainstthemachine.com" onclick="window.open(this.href);return false;

The Economist skrev bra om det häromdagen också. Ska leta efter en länk.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Google_dri ... ad_testing" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av bjelkeman den mån 27 jan 2014, 17:21, redigerad totalt 1 gånger.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

The Economist skrev:Until now the jobs most vulnerable to machines were those that involved routine, repetitive tasks. But thanks to the exponential rise in processing power and the ubiquity of digitised information (“big data”), computers are increasingly able to perform complicated tasks more cheaply and effectively than people. Clever industrial robots can quickly “learn” a set of human actions. Services may be even more vulnerable. Computers can already detect intruders in a closed-circuit camera picture more reliably than a human can. By comparing reams of financial or biometric data, they can often diagnose fraud or illness more accurately than any number of accountants or doctors. One recent study by academics at Oxford University suggests that 47% of today’s jobs could be automated in the next two decades.
Mer här: http://www.economist.com/news/leaders/2 ... ntry-ready" onclick="window.open(this.href);return false;

Och en artikel om job i vår högtechnologiska framtid: http://www.economist.com/news/briefing/ ... t-not-less" onclick="window.open(this.href);return false;

Och jag är inte en s.k. Luddite (anti-teknologi), mitt jobb handlar om att implementera just sådana saker.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar