Elektrisk bil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Indigo skrev:Reserverat en Model 3! :-)
Grattis!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LBuTElFMOvA[/youtube]

Jag vill ha en röd.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Jensa »

bjelkeman skrev:
Jensa skrev:
bjelkeman skrev:Bild

Kö utanför Tesla butiken för att reservera en köplats för den nya Model 3. Inte illa då folk inte får en bil förrän om två år och de lägger en deposition pengar för en köplats. Det var mer än 300 personer i Sverige i kö. http://teslaclubsweden.se/langa-koer-ti ... a-model-3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyfsat homogen grupp. :D
Det var någon som sade: "Det där ser ju ut som kön till en Bruce Springsteen konsert."
Eller Clas Ohlson en lördag. :D
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Elektrisk bil

Inlägg av eeakga »

Enligt en tweet från Elon Musk så reserverades det över 275.000 model 3 de första 48 timmarna.
Undrar vad de kommer att ha för produktionskapacitet, de kommer att få slita hårt för att ens kunna leverera enligt efterfrågan.

Jag vet att när Saab var som allra störst så tillverkade de 120.000 bilar per år.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Sjukt kluven till den där Model 3...

Den ser liksom inte klar ut.
Ser ut som en konceptbil från mitten av 90-talet som saknar en hel del detaljer.
Och den där monstruösa skärmen?!

Bilen är ju inte alls ful på något sätt, även om den inte tilltalar mig särskilt mycket, och Tesla kommer ju aldrig vara intressant alls förrän de gjort en riktig kombi och med möjlighet att köra 150 mil MINST på en laddning.

Vad kommer Model 3 kosta i Sverige? 400 k?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Elektrisk bil

Inlägg av BBQV »

Hur ofta kör man 150 mil utan att ha tid att ladda batterierna?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

BBQV skrev:Hur ofta kör man 150 mil utan att ha tid att ladda batterierna?

När man åker ner till frugans släkts ö som är 55 mil ner enkel resa och inte har någon ström där man parkerar?!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Jensa »

Vad har Model 3 för räckvidd?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Eller när man bara ska till sthlm ca 30 mil ner och inte har lust att leta parkering med el innan man åker hem eftersom de inte ens klarar 60 mil....?


Det ÄR för dålig räckvidd på elbilarna, även Tesla, idag.
Det lär bli bättre dock antar jag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Elektrisk bil

Inlägg av eeakga »

blackparkas skrev:Sjukt kluven till den där Model 3...

Den ser liksom inte klar ut.
Ser ut som en konceptbil från mitten av 90-talet som saknar en hel del detaljer.
Och den där monstruösa skärmen?!

Bilen är ju inte alls ful på något sätt, även om den inte tilltalar mig särskilt mycket, och Tesla kommer ju aldrig vara intressant alls förrän de gjort en riktig kombi och med möjlighet att köra 150 mil MINST på en laddning.

Vad kommer Model 3 kosta i Sverige? 400 k?
Håller med om skärmen, där tycker jag de har gjort bort sig ordentligt. Ser billigt ut. Och så ser bagaget iaf på bilderna ut att vara väldigt litet, i alla fall öppningen eftersom det är en sedan och inte halvkombi som Model S är, och glastaket/bakrutan går väldigt långt ner.

Däremot håller jag inte med angående räckvidden. Varför ska en enbil klara 150 mil på en laddning? Det är ju inte många bilar med förbränningsmotor, om ens någon, som klarar det? Vi kommer ca 90-100 mil med vår snål-dielsel, och det tycker iaf jag är riktigt bra.

Model 3 ska enligt uppgift ha en räckvidd på 215 miles, ungefär 340 km, och det är i minsta laget för att den ska bli så där jätteanvändbar i alla lägen. Men Model S 450-500 km tycker jag är klart godkänt.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av gthyni »

blackparkas skrev: Bilen är ju inte alls ful på något sätt, även om den inte tilltalar mig särskilt mycket, och Tesla kommer ju aldrig vara intressant alls förrän de gjort en riktig kombi och med möjlighet att köra 150 mil MINST på en laddning.
Kombi, absolut, men för "norrländska behov" kommer elbilen för överskådlig framtid inte att vara ett smärtfritt alternativ.
De flesta bilar rullar trots allt i storstadsregionerna och där är körsträckorna måttliga och miljövinsten stor.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Skillnaden mellan batteri och traditionellt bränsle är ju att du kan åka in på en mack och 10 minuter senare kan du köra 100 mil igen med snåldieseln.

Att knappt ta sig ner till sthlm på en "fulltank" är liksom inte acceptabelt. Alls.
Och är det inte så att Model S 450-500km är lite utav glädjesiffror?
Vill minnas att Teslas siffror på "hård körning" inte stämde för fem öre...
Nu menar jag inte att jag kör hårt, eller önskar köra hårt, det jag menar är att om siffrorna för en körning diffar katastrofalt (vill minnas att testprogrammet kom hälften av de utlovade milen) så är ju risken överhängande att det diffar en hel del på vanlig körning också.

Tesla är väl en perfekt bil för de som bor i storstan, alt. i närområdet och som inte åker några längre sträckor i övrigt, och som gärna planerar stopp för laddning.
Enda laddställe jag vet är vid Gävle Bro på väg mellan Bollnäs och Sthlm.
Finns förstås säkert nåt i Uppsala, men nej, det är inte tillräckligt utvecklat ännu för att det ska vara intressant hela elbileriet.

Hybriderna däremot börjar snart bli intressanta!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

150 mil för en elbil kommer det nog att dröja om det någonsin kommer. Min Saab går 80 mil på en full tank. Men jag kör aldrig så långt utan att äta halvvägs, pinka och köpa ett äpple, och ofta tanka. Totalt så tar det mig 25-40 minuter att göra det. Vilket är ungefär vad det tar att ladda en Tesla 80% eller så.

345 km, som är minimiräckvidden för Model 3 när den kommer, har med all säkerhet en uppgradering till ett större batteri. Vad det blir vet vi inte ännu.

Anledningen till att den inte såg her färdig ut är väll att det som visades var en prototyp, de kommer att ändras innan de är färdiga, och Elon Musk har sagt att körmiljön (ratt etc) inte är färdigt ännu.

Jag gillar att mantran i bilindustrin har generellt varit att elbilar inte har någon framtid och kunder vill inte ha dem. Det var i alla fall en kvarts miljon människor som vill ha en tillräckligt för att punga ut 10 000 kr för att få en kölapp, och över 100 000 av dessa stod i kö i flera timmar. Jag tror att elbilen har en framtid.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

gthyni skrev:
blackparkas skrev: Bilen är ju inte alls ful på något sätt, även om den inte tilltalar mig särskilt mycket, och Tesla kommer ju aldrig vara intressant alls förrän de gjort en riktig kombi och med möjlighet att köra 150 mil MINST på en laddning.
Kombi, absolut, men för "norrländska behov" kommer elbilen för överskådlig framtid inte att vara ett smärtfritt alternativ.
De flesta bilar rullar trots allt i storstadsregionerna och där är körsträckorna måttliga och miljövinsten stor.

Nej, och du behöver inte komma så långt norr om Dalälven för att det ska bli tillräckligt mycket Norrland för att det inte ska vara ett intressant alternativ.

Det går faktiskt en Tesla i stan, möjligtvis två, lite osäker.



Men för de som bor i storstäderna är det ju grymt att Tesla bygger en lite mer "billig" bil!
Finns ju laddstationer lite här och där nere i storstäderna, men de som bor i lägenhet utan garage. Hur i hela friden gör de?
Parkerar man på en laddstation i ett P-hud under dagarna och sedan hoppas man att -25 inte drar ur batteriet på natten under vintern? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev:150 mil för en elbil kommer det nog att dröja om det någonsin kommer. Min Saab går 80 mil på en full tank. Men jag kör aldrig så långt utan att äta halvvägs, pinka och köpa ett äpple, och ofta tanka. Totalt så tar det mig 25-40 minuter att göra det. Vilket är ungefär vad det tar att ladda en Tesla 80% eller så.

345 km, som är minimiräckvidden för Model 3 när den kommer, har med all säkerhet en uppgradering till ett större batteri. Vad det blir vet vi inte ännu.

Anledningen till att den inte såg her färdig ut är väll att det som visades var en prototyp, de kommer att ändras innan de är färdiga, och Elon Musk har sagt att körmiljön (ratt etc) inte är färdigt ännu.

Jag gillar att mantran i bilindustrin har generellt varit att elbilar inte har någon framtid och kunder vill inte ha dem. Det var i alla fall en kvarts miljon människor som vill ha en tillräckligt för att punga ut 10 000 kr för att få en kölapp, och över 100 000 av dessa stod i kö i flera timmar. Jag tror att elbilen har en framtid.

Jag tror också att elbilen har en framtid, trots att jag låter lite... negativ i den här tråden... :D
Men jag tror att hybrider/laddhybrider är framtiden i ett närmare skede innan man fått riktiga räckviddssiffror för elbilarna.

Ang. den kvartsmiljon som ville ha en kölapp så är det ju ändå en rätt marginell andel människor av de som har körkort.


Nej.
Jag förstår inte hur ni kan vara så överexalterade över det här.
Att inte ens kunna köra 50 mil utan att ladda är fortfarande extremt dåligt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av gthyni »

blackparkas skrev: Finns ju laddstationer lite här och där nere i storstäderna, men de som bor i lägenhet utan garage. Hur i hela friden gör de?
Parkerar man på en laddstation i ett P-hud under dagarna och sedan hoppas man att -25 inte drar ur batteriet på natten under vintern? :D
Man får hyra en garageplats/p-ruta med laddstation. Garageplats är faktiskt det enda rimliga om man ska ha bil i innerstan, cirkulerar desperata bilägare varje kväll runt runt i jakten på en ledig lucka på gatan kring där jag bor. Orka.
Sålde bilen tredje dagen efter att vi flyttade hit. :shock:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Svensson »

gthyni skrev:
blackparkas skrev: Bilen är ju inte alls ful på något sätt, även om den inte tilltalar mig särskilt mycket, och Tesla kommer ju aldrig vara intressant alls förrän de gjort en riktig kombi och med möjlighet att köra 150 mil MINST på en laddning.
Kombi, absolut, men för "norrländska behov" kommer elbilen för överskådlig framtid inte att vara ett smärtfritt alternativ.
De flesta bilar rullar trots allt i storstadsregionerna och där är körsträckorna måttliga och miljövinsten stor.
Nja.. beror ju på. Jag har en kollega som har en Nissan leaf på privat leasing, tror den kostar runt 3000 SEK/månad inkl. allt. Han har den som pendlarbil till jobbet, 2 mil enkel väg och funkar klockrent enligt honom. Angående värmen så krävs det inte många kw för att värma kupén jämfört med vad elmotorerna kräver! Sen har jag ju inte annat att gå på än vaf han säger men han är nöjd. Det här är tio mil norr om polcirkeln och han kör den året runt. Sedan är det så klart inte den bilen han tar när han packar in familjen för stugfärd eller åker på älgjakt :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av gthyni »

Svensson skrev:
gthyni skrev: men för "norrländska behov" kommer elbilen för överskådlig framtid inte att vara ett smärtfritt alternativ.
Nja.. beror ju på. Jag har en kollega som har en Nissan leaf på privat leasing, tror den kostar runt 3000 SEK/månad inkl. allt. Han har den som pendlarbil till jobbet, 2 mil enkel väg och funkar klockrent enligt honom. Angående värmen så krävs det inte många kw för att värma kupén jämfört med vad elmotorerna kräver! Sen har jag ju inte annat att gå på än vaf han säger men han är nöjd. Det här är tio mil norr om polcirkeln och han kör den året runt. Sedan är det så klart inte den bilen han tar när han packar in familjen för stugfärd eller åker på älgjakt :).
Med smärtfritt menar jag inte att det inte skulle fungera för många,
men det kräver ett visst mått av framförhållning och planering (och ev tillgång till en annan bil vid behov).
(f d Kiruna- och Lulebo)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Svensson »

gthyni skrev:
Svensson skrev:
gthyni skrev: men för "norrländska behov" kommer elbilen för överskådlig framtid inte att vara ett smärtfritt alternativ.
Nja.. beror ju på. Jag har en kollega som har en Nissan leaf på privat leasing, tror den kostar runt 3000 SEK/månad inkl. allt. Han har den som pendlarbil till jobbet, 2 mil enkel väg och funkar klockrent enligt honom. Angående värmen så krävs det inte många kw för att värma kupén jämfört med vad elmotorerna kräver! Sen har jag ju inte annat att gå på än vaf han säger men han är nöjd. Det här är tio mil norr om polcirkeln och han kör den året runt. Sedan är det så klart inte den bilen han tar när han packar in familjen för stugfärd eller åker på älgjakt :).
Med smärtfritt menar jag inte att det inte skulle fungera för många,
men det kräver ett visst mått av framförhållning och planering (och ev tillgång till en annan bil vid behov).
(f d Kiruna- och Lulebo)
Jo visst är det så, ska man ha EN allroundbil så får nog elbilen stryka på foten. Men det är helt klart ett alternativ som tex pendlarbil istället för en bensindriven dito, ser inte att det är mer smärtfritt med bensinbil faktiskt. Kostar den bara 1:-/milen i "bränsle" så har man ju ett rätt krångelfritt billiv iom leasingen. Känns som att man får rätt mycket för totalpengen..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Jag tror nog inte att en batteribil passar alla sådär på en gång. Men det finns många fördelar för mig:

- mindre miljöpåverkan (jag har "egen" vindproducerad el från O2 vindkraft cooperativ) väldigt lite CO2
- inga skadliga avgaser, NOX, sot partiklar mm
- billig i drift, 1/6 i energi (el vs bensin) kostnad eller mindre jämför med min fossilbil
- billig i drift nr.2, inga oljebyten, toplockspackningar, rostande avgasrör, trasiga katalysatorer, bränslepumpar, fläktrem mm
- tyst
- rymlig, ingen stor motor i fram, ingen växellåda, ingen bensintank, så gott om lastutrymme, fram och bak
- säker, mycket krocksäkrare än fossilbilar
- bra väghållning, batteripack i botten ger suveränt låg tyngdpunkt
- en "fulltankad" bil varje morgon, då jag kommer kunna ladda hemma
- kul acceleration, under 6 sekunder 0-100 för bas modellen, vi får se senare hur mycket snabbare de andra blir (Det är likvärdigt med min gamla Corvette 1988, 5.7 liter V8, 0-100 5.7 sec)
- autopilotkapabel, en riktigt bra autopilot, folk som har den gillar den skarpt
- väldigt bra utrymme i kupén (Model 3)
- blir en bättre bil utan extra kostnad (programvaruuppdateringar när man sover, typ) behövs inte tas till verkstan för det
- det får räcka så

Nackdel:

- sämre räckvidd på en "tank" (men det finns Superchargers var 20 mil längs alla längre sträckor jag behöver köra, vilket jag förmodligen gör 2-3 gånger om året, blir nog mer med en ball bil)

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Men... du ser ju hur den ser ut?!

Model S ser ut som en 10 år gammal jaguar, den där... Den ser ju bara fel ut på alla vis...

Ang. Billig i drift 2 så är jag övertygad om att det kommer vara minst lika mycket servicebehov på dessa som på andra när de blivit 10 år.
Och då gissar jag att en service är betydligt dyrare på en Tesla än på en Volvo, och dessutom kommer man inte kunna serva den på andra ställen än i Sthlm, Uppsala, Göteborg... typ?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Bara för att jag inte delar din smak. :P

Det är ingen gissning att det är mindre service. Det är ett fakta. Det är många som har haft Tesla i flera år med noll service kostnad. En elmotor behöver inte servas som en fossilmotor. Men när jag har en så kan vi väl jämföra räkningarna varje år så får vi se.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Men... Det är väl fortfarande hjullager, länkarmar, bussningar, dämpare, fjädrar etc etc etc...
Det finns fler saker än motorer som behöver service, och i de flesta vanliga bilar av någorlunda moderna mått är själva servicekostnaderna på motorerna inte särskilt stora.

JA, det behöver bytas olja, det kostar 1500 spänn att få det gjort.
JA, har man kamrem behöver den bytas en gång var 6/8/10/15000:e mil, beroende på bil, men man kan ju alltid köpa en med kedja.


Att det skulle vara NOLL servicekostnader på en Tesla som gått 10 000 mil och uppåt tror jag inte ett ögonblick på.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Nä, visst är det så att det flesta väljer att serva sin bil. Men det säger sig själv att det är mindre service på färre komplexa delar. Alla dessa verkstäder som finns i landet lever ju på något.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av gthyni »

Tror att USA ingår service under garantitiden i priset, i Sverige är det ett tilval.
För model S gäller;
Tre års förbetald service, 14 300 SEK
En inspektion per år eller per 20 000 km (det som inträffar först), upp till 3 år eller 60 000 km

Fyra års förbetald service22 800 SEK
En inspektion per år eller per 20 000 km (det som inträffar först), upp till 4 år eller 80 000 km

Åtta års förbetald service, 43 300 SEK
En inspektion per år eller per 20 000 km (det som inträffar först), upp till 8 år eller 160 000 km
alla villkor här:
https://www.teslamotors.com/sv_SE/support/service-plans
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Din Tesla har 4-års, 80 000 km (det som inträffar först) begränsad nybilsgaranti och 8-års garanti med obegränsad körsträcka för HV-batteri och drivenhet. Tesla rekommenderar en årlig serviceinspektion varje år eller med 20 000 km intervall för att hålla fordonets prestanda på topp.
Garanti ingår i priset och kan överföras till nästa ägare. Om man inte köper service så påverkar det inte garantin.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar