Re: Elektrisk bil
Postat: tis 27 sep 2016, 19:38
Tekniken för Svensson kommer. På http://uppladdning.nu" onclick="window.open(this.href);return false; så kan man se att det går bra framåt med nya laddare av alla storlekar.
Men nu är det ju så att en elbil är en elbil, och en hybrid är en hybrid. Vad "Svensson" än tror. Och det finns dessutom laddhybrider som du till och med kan välja att köra bara på el. Så det är egentligen bara de vanliga hybriderna som "vilar på den fossila motorn".BasBert skrev:När jag som enkel bilkonsument tänker "Elbil" då handlar det inte om Tesla utan om dessa Hybrider som Toyota, VW, Volvo, Mercedes + ngr till...
Om Vi pratar om Svenssonbilen (då menar jag inte Moderator Svensson utan den stora allmänheten) som nog ser till Hybriden så bör man ha i åtanke att tekniken vilar på den fossila motorn som elmotorn hämtar nästintill all sin kraft om vi nu inte drar in nedförsbackar och inbromsningar, men likafullt ska "batterierna" laddas. Kör du mestadels i ett kall klimat så kan du snabbt räkna ut att den fossila bensinmotorn får jobba och lägg till att den oftast är anpassad i kombination med bilens elmotor dvs lägre kW/Hk och vridmoment än en bil utan elmotor. Tillsammans kan de utveckla snabba accelererationer men ensam..njae.
Elbilen kommer under en överskådlig framtid ha stora problem med sin energilagring. Visst, batterierna kommer duga utmärkt för vardagskörning för de flesta men hur blire med fjällturen med frugan?
Tekniken för Svensson är inte här ännu
/BB
BMW i3 är en liten pärla! Utseendet har väl lite övrigt att önska tyvärr, jag är ju väldigt förtjust i BMW annars. Ska bli kul att se vad de hittar på med den ryktade i5.Fläppen skrev:BMW i3 skapade starkt habegär hos mig. För dyr dock och för stor risk att köpa. Jag tror att många biltillverkare redan har betydligt längre räckvidder i "bakfickan" men släpper varianterna lite steg för steg, a la datortillverkarna och processorhastigheterna på den tiden när alla skulle skaffa sig dator.
Jo, så kan det ju så klart vara. Ja, den är ju helt klart annorlunda!Fläppen skrev:Hej
Jo jag menade att utvecklingen går snabbt nu och jag tror att räckvidden kommer att öka signifikant från årsmodell till årsmodell och värdet på äldre modeller kommer att sjunka drastiskt med tiden. Jag kan kan ju givetvis ha helt fel..
Jag tycker tvärtom att i3:an ser läcker ut på grund av att den är lite kompromisslös med sina smala höga hjul och den gapiga datorskärmen till instrumentpanel.
Den kontinenten är nog närmare än du tror. hur stor del av Sveriges befolkning tror du omfattas av de kriterier du just ställde (förut snö då, varför skulle snö vara ett problem för en eldriven bil?)blackparkas skrev:Förstår inte hur en provkörning skulle kunna förändra det faktum att dessa bilar, än så länge, i princip bara funkar nere på kontinenten där man har allt inom 15-20 mils radie, aldrig har snö och 30 minusgrader....
I den första videon bjelkeman postade sägs det att det påverkar marginellt.fieldflower skrev:Hur påverkas batteri och körsträcka av kyla? Nollgradigt? -20?
Är det klart märkbart eller marginellt?
Enligt denna artikel verkar det som att det ligger på mellan 20-30% när det börjar bli neråt 20-30 minusgrader, beroende på vilken bil man har. Värt att notera också att en fossilbil tydligen också tappar i räckvidd, 19%!fieldflower skrev:Hur påverkas batteri och körsträcka av kyla? Nollgradigt? -20?
Är det klart märkbart eller marginellt?
Jag har en kollega som jobbpendlar med en Nissan Leaf året runt, är iof bara 2 mil till jobbet men det funkar klockrent, leasingkostnad och kw kostnad gör totalägandet rätt billigt och enkelt iom att det är leasing.blackparkas skrev:Förstår inte hur en provkörning skulle kunna förändra det faktum att dessa bilar, än så länge, i princip bara funkar nere på kontinenten där man har allt inom 15-20 mils radie, aldrig har snö och 30 minusgrader....
gthyni skrev:Den kontinenten är nog närmare än du tror. hur stor del av Sveriges befolkning tror du omfattas av de kriterier du just ställde (förut snö då, varför skulle snö vara ett problem för en eldriven bil?)blackparkas skrev:Förstår inte hur en provkörning skulle kunna förändra det faktum att dessa bilar, än så länge, i princip bara funkar nere på kontinenten där man har allt inom 15-20 mils radie, aldrig har snö och 30 minusgrader....
Sent from my iPhone using Tapatalk
blackparkas skrev:gthyni skrev:Den kontinenten är nog närmare än du tror. hur stor del av Sveriges befolkning tror du omfattas av de kriterier du just ställde (förut snö då, varför skulle snö vara ett problem för en eldriven bil?)blackparkas skrev:Förstår inte hur en provkörning skulle kunna förändra det faktum att dessa bilar, än så länge, i princip bara funkar nere på kontinenten där man har allt inom 15-20 mils radie, aldrig har snö och 30 minusgrader....
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nu var det ju så att ett gäng frälsta fanatiker (jo, det är precis så det låter om Tesla-älskarna, som i de flesta fall för övrigt inte äger en och i många fall aldrig ens testat en) försökte övertyga en boende i jätte-norra Sverige, och då pratar vi inte semi-Norrland där jag bor, om att det minsann är världens bästa bil. Bäst på allt. Finns inga nackdelar bla bla bla...
Elbilar är ju jättefint, jättebra, osv osv, men även om något är jättebra är det inte jättebra för alla.
Jag kommer ALDRIG köpa en elbil, möjligtvis när de har en reell räckvidd på 100 mil och typ 5-10% lägre när det är -20 skulle jag kunna tänka mig det.
Märkligt att det ska vara så svårt att förstå att vissa tycker det är extremt lökigt att behöva stanna och ladda bilen i 45 minuter efter 20-30 mils körning.
Och om man som jag, bor i Hälsingland, ska åka till Stockholm.
Då ska man planera in 2 timmar extra för att vara säker på att man hittar en laddstation och tid för att ladda bilen och inte bli utan kräm mitt i smeten....
Jag inser att många av de som vurmar så för dessa bilar inte rör på sig särskilt långt, finns givetvis undantag.
Men storstockholm och en sväng till Arlanda typ, och det funkar ju säkert skitbra.
Det beror på bil. På en Tesla så drar den 140-240 Wh/km, beroende på hastighet främst, men också körstil. Värme systemet som värmer/kyler förarutrymnet och kan värma batteriet drar max 6kW, tror jag.Svensson skrev:Om man tillåter sig att spekulera lite ang. vinter och kyla. Andelen av den totala strömförbrukningen som behövs för att värma kupén och eventuellt batterier (om det behövs?) bör vara väldigt liten, att hålla ett batteri varmt kan inte krävas många watt och kupén gissningsvis 1-2 Kwh. Hur många Kw tar en elbil under normal drift?
Precis det jag skrev:blackparkas skrev:gthyni skrev:Den kontinenten är nog närmare än du tror. hur stor del av Sveriges befolkning tror du omfattas av de kriterier du just ställde (förut snö då, varför skulle snö vara ett problem för en eldriven bil?)blackparkas skrev:Förstår inte hur en provkörning skulle kunna förändra det faktum att dessa bilar, än så länge, i princip bara funkar nere på kontinenten där man har allt inom 15-20 mils radie, aldrig har snö och 30 minusgrader....
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nu var det ju så att ett gäng frälsta fanatiker (jo, det är precis så det låter om Tesla-älskarna, som i de flesta fall för övrigt inte äger en och i många fall aldrig ens testat en) försökte övertyga en boende i jätte-norra Sverige, och då pratar vi inte semi-Norrland där jag bor, om att det minsann är världens bästa bil. Bäst på allt. Finns inga nackdelar bla bla bla...
Elbilar är ju jättefint, jättebra, osv osv, men även om något är jättebra är det inte jättebra för alla.
Jag kommer ALDRIG köpa en elbil, möjligtvis när de har en reell räckvidd på 100 mil och typ 5-10% lägre när det är -20 skulle jag kunna tänka mig det.
Märkligt att det ska vara så svårt att förstå att vissa tycker det är extremt lökigt att behöva stanna och ladda bilen i 45 minuter efter 20-30 mils körning.
Och om man som jag, bor i Hälsingland, ska åka till Stockholm.
Då ska man planera in 2 timmar extra för att vara säker på att man hittar en laddstation och tid för att ladda bilen och inte bli utan kräm mitt i smeten....
Jag inser att många av de som vurmar så för dessa bilar inte rör på sig särskilt långt, finns givetvis undantag.
Men storstockholm och en sväng till Arlanda typ, och det funkar ju säkert skitbra.
Jag har bott i the-real-thing-Norrland i större delen av mitt liv så jag vet att det skulle inte passa alla, men förvånande många skulle klara sig med en elbil (speciellt de som har 2 bilar på garageuppfarten). Ungefär som att många tänker att de behöver en stor kombi när de egentligen använder lastutrymme 1 gg vartannat år, men bör titta på det faktiska användande och ta rationella beslut utifrån det.De allra flesta bilar körs så de kan bytas mot en billig elbil t ex Renault Zoe redan idag. Norrbotten är trots allt inte representativt för de behov som 90% av Europas bilägare har.
Man tackar!bjelkeman skrev:Tekniken för Svensson kommer. På http://uppladdning.nu" onclick="window.open(this.href);return false; så kan man se att det går bra framåt med nya laddare av alla storlekar.