Spela munspel?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

Coolt. Jag jobbar fortfarande med min mun- och spelteknik så att jag träffar tonerna mer direkt. Och sedan försöker jag också få till så att det blir mycket mindre läckage när jag blåser och suger luft genom spelet. Tyvärr stänger min familj in mig bakom dörr när jag försöker jamma. ;) Men jag tycker själv att det går framåt även om jag förstår att det ibland inte blir särskilt ljuv musik...

Sen har jag faktiskt försökt lira lite genom min Ibanez TSA5TVR med vanlig dynamisk mick framför munspelet och direkt till stärk.gick väl sådär. Kanske fungerar bättre när tekniken börjar infinna sig.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, det här med bluesmunspelet och den bok jag köpte har faktiskt fått mig att förstå hur tremolomunspel kan liras på. Spontant känner jag nu att tremolomunspel är lite enklare att komma igång med. Fick ett sådant när jag fyllde 8 bast och det har aldrig spelats på (mer än bara blåst lite lätt i det) eftersom jag aldrig fattat hur det fungerade med munspel. Har egentligen aldrig uppskattat det spelet förrän nu.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spela munspel?

Inlägg av fieldflower »

Tremolo låter fantastiskt roligt.
Har bara ett barn-dito, men är sugen på nåt lite mer riktigt.
Hohner har ett dubbelsidigt i t.ex. D och G som kittlar lite...

Annars är kromatiskt munspel rätt roligt. Instant Stevie Wonder (-ish, men spela som han lär man sig väl aldrig).
Har ett Hohner Super 64 som är riktigt roligt. Spelar man efter tabulatur är det inte skitsvårt att komma in i.
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

Jag har ju fullt sjå med att lära mig lira munspel och det går ju bättre och bättre. Men jag fastnar alltid i att mina munspel är C-stämda (blues- och tremolomunspel) och att det då inte går så bra att spela till låtar jag får upp i huvudet eller försöker lira till Spotify.

Men ett kromatiskt munspel måste ju i alla fall överbrygga detta om jag förstår det rätt. Alltså att det går att spela samtliga toner med ett och samma munspel. Av vad jag förstår är det rätt vanligt med ett C-stämt munspel i dessa sammanhang, även om det finns andra stämningar också på kromatiska munspel (antagligen för att det då skall underlätta lite med inte alltför många udda kombinationer med "spaken", eller?).
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spela munspel?

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:Jag har ju fullt sjå med att lära mig lira munspel och det går ju bättre och bättre. Men jag fastnar alltid i att mina munspel är C-stämda (blues- och tremolomunspel) och att det då inte går så bra att spela till låtar jag får upp i huvudet eller försöker lira till Spotify.

Men ett kromatiskt munspel måste ju i alla fall överbrygga detta om jag förstår det rätt. Alltså att det går att spela samtliga toner med ett och samma munspel. Av vad jag förstår är det rätt vanligt med ett C-stämt munspel i dessa sammanhang, även om det finns andra stämningar också på kromatiska munspel (antagligen för att det då skall underlätta lite med inte alltför många udda kombinationer med "spaken", eller?).
Mjo, fast det blir inte blues av ett kromatiskt...
Det är ett C-stämt spel (nästan - tror det är ett par toner som skiljer.)
Det blir mer Stevie Wonder och Toots Thieleman än blues, om man säger så.

Köp dig några fler diatoniska munspel vettja!
Jag har 4, men en klar plan att köpa på mig några fler. Man kanske inte behöver 12, men näst intill...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:
mrbaloo skrev:Jag har ju fullt sjå med att lära mig lira munspel och det går ju bättre och bättre. Men jag fastnar alltid i att mina munspel är C-stämda (blues- och tremolomunspel) och att det då inte går så bra att spela till låtar jag får upp i huvudet eller försöker lira till Spotify.

Men ett kromatiskt munspel måste ju i alla fall överbrygga detta om jag förstår det rätt. Alltså att det går att spela samtliga toner med ett och samma munspel. Av vad jag förstår är det rätt vanligt med ett C-stämt munspel i dessa sammanhang, även om det finns andra stämningar också på kromatiska munspel (antagligen för att det då skall underlätta lite med inte alltför många udda kombinationer med "spaken", eller?).
Mjo, fast det blir inte blues av ett kromatiskt...
Det är ett C-stämt spel (nästan - tror det är ett par toner som skiljer.)
Det blir mer Stevie Wonder och Toots Thieleman än blues, om man säger så.

Köp dig några fler diatoniska munspel vettja!
Jag har 4, men en klar plan att köpa på mig några fler. Man kanske inte behöver 12, men näst intill...
Kanske det, skall försöka köpa på mig fler bluesmunspel. Det låter lockande.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

Hö, hö... Köpte en munspelshållare tidigare i veckan så att jag kan försöka lira lite munspel samtidigt som jag lirar gura eller ukulele. Men tyckte att det funkade dåligt eftersom jag inte nådde munspelet med munnen. Del var det lite svårare att spela med hållare och dels nådde jag inte munspelet.

...men ikväll noterade jag att det var "fram- och baksida" på hållaren. Och vips, när jag vände på hållaren fungerade det jättemycket bättre! :-D Jag tror nog att jag får ta på mig dumstruten lite.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spela munspel?

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:Hö, hö... Köpte en munspelshållare tidigare i veckan så att jag kan försöka lira lite munspel samtidigt som jag lirar gura eller ukulele. Men tyckte att det funkade dåligt eftersom jag inte nådde munspelet med munnen. Del var det lite svårare att spela med hållare och dels nådde jag inte munspelet.

...men ikväll noterade jag att det var "fram- och baksida" på hållaren. Och vips, när jag vände på hållaren fungerade det jättemycket bättre! :-D Jag tror nog att jag får ta på mig dumstruten lite.
:lol: :lol: :lol:
De brukar vara justerbara också, iom att alla har olika lång hals, biffiga axlar, stora huvuden, ansiktsform i stort och käkform specifikt.

Svårt att få till bluesljud med hållare väl? Blir direkt mer åt vishållet.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:
mrbaloo skrev:Hö, hö... Köpte en munspelshållare tidigare i veckan så att jag kan försöka lira lite munspel samtidigt som jag lirar gura eller ukulele. Men tyckte att det funkade dåligt eftersom jag inte nådde munspelet med munnen. Del var det lite svårare att spela med hållare och dels nådde jag inte munspelet.

...men ikväll noterade jag att det var "fram- och baksida" på hållaren. Och vips, när jag vände på hållaren fungerade det jättemycket bättre! :-D Jag tror nog att jag får ta på mig dumstruten lite.
:lol: :lol: :lol:
De brukar vara justerbara också, iom att alla har olika lång hals, biffiga axlar, stora huvuden, ansiktsform i stort och käkform specifikt.

Svårt att få till bluesljud med hållare väl? Blir direkt mer åt vishållet.
Jo det blir nog mer vishållet. Men jag måste ju öva så att jag får bra ljud överhuvudaget. :-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spela munspel?

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:
fieldflower skrev:
mrbaloo skrev:Hö, hö... Köpte en munspelshållare tidigare i veckan så att jag kan försöka lira lite munspel samtidigt som jag lirar gura eller ukulele. Men tyckte att det funkade dåligt eftersom jag inte nådde munspelet med munnen. Del var det lite svårare att spela med hållare och dels nådde jag inte munspelet.

...men ikväll noterade jag att det var "fram- och baksida" på hållaren. Och vips, när jag vände på hållaren fungerade det jättemycket bättre! :-D Jag tror nog att jag får ta på mig dumstruten lite.
:lol: :lol: :lol:
De brukar vara justerbara också, iom att alla har olika lång hals, biffiga axlar, stora huvuden, ansiktsform i stort och käkform specifikt.

Svårt att få till bluesljud med hållare väl? Blir direkt mer åt vishållet.
Jo det blir nog mer vishållet. Men jag måste ju öva så att jag får bra ljud överhuvudaget. :-)
Fast det går tydligen...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RI7yRZpOCAQ[/youtube]
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:
mrbaloo skrev:
fieldflower skrev:
mrbaloo skrev:Hö, hö... Köpte en munspelshållare tidigare i veckan så att jag kan försöka lira lite munspel samtidigt som jag lirar gura eller ukulele. Men tyckte att det funkade dåligt eftersom jag inte nådde munspelet med munnen. Del var det lite svårare att spela med hållare och dels nådde jag inte munspelet.

...men ikväll noterade jag att det var "fram- och baksida" på hållaren. Och vips, när jag vände på hållaren fungerade det jättemycket bättre! :-D Jag tror nog att jag får ta på mig dumstruten lite.
:lol: :lol: :lol:
De brukar vara justerbara också, iom att alla har olika lång hals, biffiga axlar, stora huvuden, ansiktsform i stort och käkform specifikt.

Svårt att få till bluesljud med hållare väl? Blir direkt mer åt vishållet.
Jo det blir nog mer vishållet. Men jag måste ju öva så att jag får bra ljud överhuvudaget. :-)
Fast det går tydligen...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RI7yRZpOCAQ[/youtube]
Snyggt. Tyckte för en stund att han sa att han hette Marcus Miller, men det vart något liknande efternamn.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spela munspel?

Inlägg av fieldflower »

Markus Milios tror jag han heter.

Sen finns det de som är lite läskiga också...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Xe7qGTvdvPA[/youtube]
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:Markus Milios tror jag han heter.

Sen finns det de som är lite läskiga också...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Xe7qGTvdvPA[/youtube]
Huga...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spela munspel?

Inlägg av fieldflower »

Youtuba Filip Jers lite så blir du antingen inspirerad eller avskräckt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

Ha! Nu vann jag auktion på ett Hohner Larry Adler Professional 12 kromatiskt munspel på tradera. Nu efter nyår blir det mer satsning på att lära mig spela munspel igen. Det blev lite mycket basspelande innan nyår, vilket var både roligt och faktiskt lärorikt det med. Basspel är ju trots allt det jag brinner mest för. :)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spela munspel?

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:Ha! Nu vann jag auktion på ett Hohner Larry Adler Professional 12 kromatiskt munspel på tradera. Nu efter nyår blir det mer satsning på att lära mig spela munspel igen. Det blev lite mycket basspelande innan nyår, vilket var både roligt och faktiskt lärorikt det med. Basspel är ju trots allt det jag brinner mest för. :)
Du får ett pm med munspelstabs...:)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:
mrbaloo skrev:Ha! Nu vann jag auktion på ett Hohner Larry Adler Professional 12 kromatiskt munspel på tradera. Nu efter nyår blir det mer satsning på att lära mig spela munspel igen. Det blev lite mycket basspelande innan nyår, vilket var både roligt och faktiskt lärorikt det med. Basspel är ju trots allt det jag brinner mest för. :)
Du får ett pm med munspelstabs...:)
Najs!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Hämtade min traderaprodukt nu. Spännande att se och höra om det fungerar när jag kommer hem och polerat upp det. Men det ser fint ut och mekaniken fungerar jättebra.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spela munspel?

Inlägg av fieldflower »

Nåt som kan vara känsligt är de små plastlapparna som håller tätt. Windsavers.
Men funkar det så funkar det - if it works don't fix it...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:Nåt som kan vara känsligt är de små plastlapparna som håller tätt. Windsavers.
Men funkar det så funkar det - if it works don't fix it...;)
Ha ha

Mitt "nya" munspel fungerar prefekt. Vi har haft strömavbrott ikväll så jag passade på att börja lira lite munspel...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spela munspel?

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:
fieldflower skrev:Nåt som kan vara känsligt är de små plastlapparna som håller tätt. Windsavers.
Men funkar det så funkar det - if it works don't fix it...;)
Ha ha

Mitt "nya" munspel fungerar prefekt. Vi har haft strömavbrott ikväll så jag passade på att börja lira lite munspel...
Bra tillfälle (att bli utkörd i kylan av familjen)...;)

Själv har jag en tanke att göra en instrumental inspelning av Jevetta Steeles Calling You (från Bagdad Café) med kromatiskt munspel. (Du har nog tabsen till den i packen jag skickade.)
Så jag tog med trynorgeln ut i vardagsrummet nu på morgonen. Får se om den packas upp också - den konkurrerar visst med barn-TVn...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev: Bra tillfälle (att bli utkörd i kylan av familjen)...;)
Höll på att bli det, men mrbaloo.jr fixade kompet på ackegura så det blev lixom bra på något sätt i mitt oövade skvalande...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spela munspel?

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:
fieldflower skrev: Bra tillfälle (att bli utkörd i kylan av familjen)...;)
Höll på att bli det, men mrbaloo.jr fixade kompet på ackegura så det blev lixom bra på något sätt i mitt oövade skvalande...
Haha, man måste ha en lierad.
Då 6-åringen tar fram sin blockflöjt blir det inte riktigt den reaktionen på övriga familjen, och efter en stund önskar jag mig ut i kylan...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela munspel?

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, man kanske skall lägga in tabsen i Mobile Sheets på plattan. Då har man ju instant tillgång till dessa låtar.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spela munspel?

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:Förresten, man kanske skall lägga in tabsen i Mobile Sheets på plattan. Då har man ju instant tillgång till dessa låtar.
Mina ligger i min platta redan.
Lade jag in tillsammans med övriga låtar.
Medlem i PB50+
Skriv svar