Musikbiografier

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Musikbiografier

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:White line fever var ju läsvärd, men i mitt tycke så var den lite lam.
Men så jämför man ju iofs med the dirt som känns.... överdriven istället...

The Clash-boken var bra!
Har aldrig riktigt lyssnat på Clash egentligen, men boken var väldigt bra!

Har bara hunnit nåt kapitel i Neil Youngs "Fredsförklaring", den är hittills lite jobbig tycker jag personligen, men jag tror att den kommer vara värd att läsa, och förmodligen inte lik många av de andra böckerna i temat..
Just det, Fredsförklaring har jag ju också...
Avslappnat skriven bok.
Pendlar mellan roliga storys, inställning till musicerande i stort, och ett jäkla jiddrande om hur mp3 förstör musiken och hans uppfinning som skall frälsa musikvärlden från mp3.
Läsvärd.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Musikbiografier

Inlägg av strummer »

Henko skrev:
blackparkas skrev: The Clash-boken var bra!
Har du någon titel på The Clash-boken Parkas?

Tony Thoréns Va faan är det frågan om? är en bitvis mustig redogörelse över om Eldkvarns historia och Tonys gärning som är helt OK.
Finns ett gäng böcker om Clash, och lverlägset bäst är Last Gang In Town.
Tycker jag då

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Musikbiografier

Inlägg av Henko »

strummer skrev:Last Gang In Town.
Tack Strummer!
P-basar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Musikbiografier

Inlägg av blackparkas »

Menar förstås den de skrivit själva. Typ.

Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Musikbiografier

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:
Just det, Fredsförklaring har jag ju också...
Avslappnat skriven bok.
Pendlar mellan roliga storys, inställning till musicerande i stort, och ett jäkla jiddrande om hur mp3 förstör musiken och hans uppfinning som skall frälsa musikvärlden från mp3.
Läsvärd.
Ja, den känns läsvärd, men det är lite luddigt med kinesiska rälsarbetare och ljud...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Musikbiografier

Inlägg av Tarzan08 »

blackparkas skrev:Menar förstås den de skrivit själva. Typ.

[img]theclash.jpg[/img]
Det där är den enda boken jag har läst om CLASH. Jag gillade den. Jag gillar bilderna i den, och särskilt en bild där de poserar framför en gränd i Camden. Samma ställe tog jag en bild på min dotter (helt ovetandes om att de använt samma dekor 1978)
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Musikbiografier

Inlägg av mrbaloo »

Henko skrev:
blackparkas skrev: The Clash-boken var bra!
Har du någon titel på The Clash-boken Parkas?

Tony Thoréns Va faan är det frågan om? är en bitvis mustig redogörelse över om Eldkvarns historia och Tonys gärning som är helt OK.
Det finns faktiskt en hel del om Tony och Eldkvarn (Plura) i Kajsa Grytts bok också.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Musikbiografier

Inlägg av mrbaloo »

Jag har förresten precis beställt Janne Schaffers bok "Mitt liv som Schaffer". Hade ett tillgodo på CDON som behövde slösas bort innan utgångsdatum passerade. Blir bra att läsa sen.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Musikbiografier

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:Jag har förresten precis beställt Janne Schaffers bok "Mitt liv som Schaffer". Hade ett tillgodo på CDON som behövde slösas bort innan utgångsdatum passerade. Blir bra att läsa sen.
Har äntligen läst igenom Schaffers bok. Den var kanske trevlig och bjuder på massor med anekdoter och några längre storys också. Som sagt, den var trevlig att läsa.

Nu måste jag skaffa några böcker till. Har några idéer på lut.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Musikbiografier

Inlägg av bootsy »

bostrowskij skrev:"Freak Out! My life with Frank Zappa", skriven av Zappas sekreterare Pauline Butcher. Intressant då den skildrar Los Angeles och Laurel Canyons musikliv sent 60-tal ur en kvinnas perspektiv, och från någon som varken var musiker, journalist eller groupie.
Den läste jag i vintras. Förmodligen den intressantaste Zappaskildringen som skrivits.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Musikbiografier

Inlägg av mrbaloo »

Jupp, nu har jag sprungit på två böcker till i ämnet: Peo Thyrén "Ett bedårande barns bekännelser" och Ulf Christiansson "Det var värt alltihop". Råkade på dessa hos en bokhandel och kunde inte låta bli att köpa dem för drygt en vecka sen.

Nu har jag också läst igenom boken om Peo. Tyckte faktiskt att den var läsvärd då den handlar om en kille som verkligen brinner för musik och allt som han tar sig för. Även om han också hamnade i mycket "ståhej" (läs rock-livet) bla med bandet Noice så har verkligen kärleken till musiken varit det som han har brunnit för under alla år. Boken känns väldigt ärlig och att man nästan är kompis med honom. Tror nog att jag såg B.I.G. liv i Ö-vik (har jag för mig i alla fall).

Skall sätta igång boken med Ulf nu...
Skriv svar