HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Inlägg av blackparkas »

Såg att det kommit en sjukt cool Star Wars-laptop....

Har funderat ett tag på att skaffa en laptop till firman så jag kan jobba mer hemifrån på kvällarna.
En stor fördel hade varit om laptopen kunde användas till att spela spel... Typ nya coola spel som kräver en massa krut..

En ännu större fördel är om den pallar med att köra typ Pro Tools..

Med tanke på priset (8000) så känns det som att den inte direkt är någon värsting, men jag kan ingenting om datorsiffror längre, vad tror ni?

Designen och den röda belysningen på tangenterna räcker ju egentligen.... :D
Lite barnslig design iofs med Stormtroppers osv men...

Bild

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/O ... 2dyqs7ci15" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Inlägg av Danny »

Snygg! Den borde räcka till att spela på. Inte högsta kvalitet men ok beroende på vilka spel du spelar.
Jag skulle dock inte använda den till att spela in på. Då är det bättre att köpa en Mac.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Inlägg av blackparkas »

Spelar inga spel alls egentligen men blev så sugen när jag såg nya Star Wars-spelet...

Kommer aldrig i mitt liv äga en Appleprodukt så det spelar ingen roll att de är bättre att spela in på... :D
Det enda jag skulle spela in är bas, spelat till typ nerbouncat trumspår och slaskguror ungefär så det bör inte krävas allt för mycket tycker jag...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Inlägg av Danny »

Battlefront är kul och snyggt. Du borde kunna lira på den datorn.

Trist att såga av ett företags produkter när de är så mycket bättre lämpade till något. Men smaken är som baken. Personligen skulle jag aldrig använda en PC för inspelning. Det är för mycket som går fel. Men vem vet. Kanske PC nuförtiden funkar bättre i studiomiljö. Iaf om väljer bort windows som står för 99% av problemen.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Inlägg av blackparkas »

Huvudsaken är ju inte inspelning, och inte spelande heller för den delen... :D

Sedan har jag i princip aldrig haft några större bekymmer med PC heller, men då har jag ju bara använt dem till jobb, surf och förr i tiden spel..
De andra i bandet som spelar in kör PC, allt utom trummorna på vår platta (som de spelade in innan jag kom med) är inspelade på PC.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Inlägg av Eagle Hazze »

Danny skrev:Battlefront är kul och snyggt. Du borde kunna lira på den datorn.

Trist att såga av ett företags produkter när de är så mycket bättre lämpade till något. Men smaken är som baken. Personligen skulle jag aldrig använda en PC för inspelning. Det är för mycket som går fel. Men vem vet. Kanske PC nuförtiden funkar bättre i studiomiljö. Iaf om väljer bort windows som står för 99% av problemen.
PC fungerar bättre idag, men jag upplever fortfarande att miljön är ostabil, framförallt när drivrutiner till ljudkort ska matcha olika inspelningsprogram. OS X audiocore spöar allt i enkelhet och stabilitet. Men på MacOS tiden typ sent 90-tal då var det fan inte roligt att få drivrutiner att fungera som följde med ett av få fungerande ljudkort till en Macintosh. Skitsamma vilket ljudprogram det handlade om. Så körde väl Win98 Soundblaster som var relativt stabilt om man orkade traggla igenom en och annan sida med info om hur man skulle få det att fungera.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Zombass
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 10 okt 2015, 19:08

Re: HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Inlägg av Zombass »

Vill man köpa nåt som ser snyggt ut kan man väl köpa en tavla ist?
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Inlägg av Danny »

Eagle Hazze skrev: PC fungerar bättre idag, men jag upplever fortfarande att miljön är ostabil, framförallt när drivrutiner till ljudkort ska matcha olika inspelningsprogram. OS X audiocore spöar allt i enkelhet och stabilitet. Men på MacOS tiden typ sent 90-tal då var det fan inte roligt att få drivrutiner att fungera som följde med ett av få fungerande ljudkort till en Macintosh. Skitsamma vilket ljudprogram det handlade om. Så körde väl Win98 Soundblaster som var relativt stabilt om man orkade traggla igenom en och annan sida med info om hur man skulle få det att fungera.
Ja huj. Det var inte kul att få någonting digitalt att fungera i slutet på 90-talet. Satt med Soundscape (vill jag iaf minnas att det hette) i en studio och blev vansinnig. Men det var ju kul att skolan iaf satsade på nåt "nytt".

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Inlägg av Eagle Hazze »

Danny skrev:
Eagle Hazze skrev: PC fungerar bättre idag, men jag upplever fortfarande att miljön är ostabil, framförallt när drivrutiner till ljudkort ska matcha olika inspelningsprogram. OS X audiocore spöar allt i enkelhet och stabilitet. Men på MacOS tiden typ sent 90-tal då var det fan inte roligt att få drivrutiner att fungera som följde med ett av få fungerande ljudkort till en Macintosh. Skitsamma vilket ljudprogram det handlade om. Så körde väl Win98 Soundblaster som var relativt stabilt om man orkade traggla igenom en och annan sida med info om hur man skulle få det att fungera.
Ja huj. Det var inte kul att få någonting digitalt att fungera i slutet på 90-talet. Satt med Soundscape (vill jag iaf minnas att det hette) i en studio och blev vansinnig. Men det var ju kul att skolan iaf satsade på nåt "nytt".

/D
Det var kanske Soundedit du menade, ett relativt enkelt ljudinspelningsprogram som fungerade bra, bara man fick soundmanager som var ljuddrivrutinernas inställningar att fungera ihop med ljudkortets drivrutiner. Soundmanager såldes oftast i paket med ett lite större program som hette Deck. Så länge man använde macOS interna drivrutiner för ljud, alltså inte någon tredjepart så fungerade allting alltid utan irrationella ostabiliteter. Men när man skulle bli lite avancerad och köra Protools med det dyra ljudkortet då stötte man oftast på patrull. Ljudkortmarknaden på den tiden utvecklades mer för PC plattformen. Det var helt enkelt kostnadseffektivare för PC, både kostnader för utveckling av drivrutiner och storlek på marknaden.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Inlägg av blackparkas »

Zombass skrev:Vill man köpa nåt som ser snyggt ut kan man väl köpa en tavla ist?
Eller så om man letar dator så passar man på och köpa en som man tycker är frän om den har prestandan man behöver?
Eller?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Inlägg av Danny »

Eagle Hazze skrev: Det var kanske Soundedit du menade, ett relativt enkelt ljudinspelningsprogram som fungerade bra, bara man fick soundmanager som var ljuddrivrutinernas inställningar att fungera ihop med ljudkortets drivrutiner. Soundmanager såldes oftast i paket med ett lite större program som hette Deck. Så länge man använde macOS interna drivrutiner för ljud, alltså inte någon tredjepart så fungerade allting alltid utan irrationella ostabiliteter. Men när man skulle bli lite avancerad och köra Protools med det dyra ljudkortet då stötte man oftast på patrull. Ljudkortmarknaden på den tiden utvecklades mer för PC plattformen. Det var helt enkelt kostnadseffektivare för PC, både kostnader för utveckling av drivrutiner och storlek på marknaden.
Nej det var nog soundscape det hette. Ett stort hårdvarusystem med eget ljudkort och DAW. Hemskt var det iaf. Regelbundna krascher som sket i att man sparat tagningar och reverterade till en helt annan version. Om det ens gick att spela in dvs. :)
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Inlägg av Eagle Hazze »

Danny skrev:
Eagle Hazze skrev: Det var kanske Soundedit du menade, ett relativt enkelt ljudinspelningsprogram som fungerade bra, bara man fick soundmanager som var ljuddrivrutinernas inställningar att fungera ihop med ljudkortets drivrutiner. Soundmanager såldes oftast i paket med ett lite större program som hette Deck. Så länge man använde macOS interna drivrutiner för ljud, alltså inte någon tredjepart så fungerade allting alltid utan irrationella ostabiliteter. Men när man skulle bli lite avancerad och köra Protools med det dyra ljudkortet då stötte man oftast på patrull. Ljudkortmarknaden på den tiden utvecklades mer för PC plattformen. Det var helt enkelt kostnadseffektivare för PC, både kostnader för utveckling av drivrutiner och storlek på marknaden.
Nej det var nog soundscape det hette. Ett stort hårdvarusystem med eget ljudkort och DAW. Hemskt var det iaf. Regelbundna krascher som sket i att man sparat tagningar och reverterade till en helt annan version. Om det ens gick att spela in dvs. :)
Där ser man, det fanns en del märkliga system som du beskriver som hade hårdvarukort och egen processor osv riktigt märkliga prylar som troligtvis hade gått runt apples höga licensavgifter. Digidesign och media 100 hade videoredigeringar som faltiskt var riktigt bra förutom hutlösa priser. Det brukade starta på runt 100.000kr.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: HP Star Wars Laptop... Är den nåt att ha?

Inlägg av FreCKo »

Nu är ju jag Apple-nörd, men det jag ser gällande datorn:

Senaste processorserien (Skylake) är bra, och processorn har helt OK prestanda
Udda mängd RAM, har nått svagt minne att man förr i tiden inte skulle blanda storlek när det gäller RAM, men det kan ha ändrats eller att jag minns fel
Slö hårddisk, så datorn kommer bli långsam väldigt snabbt
Ganska klent grafikkort som kommer vara en flaskhals när nya spel släpps.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar