Önskar tips på folkhögskolor

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Taeronai
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 14 jan 2016, 07:46

Önskar tips på folkhögskolor

Inlägg av Taeronai »

Hej!

Jag är intresserad av att gå någon musikutbildning på folkhögskola.
Det jag helst vill gå är den 1-åriga musiklinjen på Wiks folkhögskola utanför Uppsala, eftersom det är en underbar internatmiljö med väldigt engagerade lärare; jag känner många som gått där som berättat att det varit en oerhört kreativ & lärorik tid. Folkhögskolan är helt inriktad på estetiska ämnen (musik, måleri, skrivande, skulptur, drama) istället för t.ex att läsa upp betyg, så alla som läser där ska vara väldigt drivna.
MEN det är väldigt svårt att komma in på utbildningen, i synnerhet som jag nog kommer söka på gitarr vilket är mitt huvudinstrument. Kanske 2-3 som tas in på det instrumentet, av 100-talet sökande gitarrister, gissar jag.
Därför undrar jag om någon här kan rekommendera mig någon annan folkhögskola (eller högskola, eller dylik kurs med internatboende) som har strikt estetisk inriktning?

Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Önskar tips på folkhögskolor

Inlägg av funkys**t »

Kävesta folkhögskola, ca 2 mil sydost om Örebro, gick jag på och trivdes väldigt bra. väldigt utvecklande och de har duktiga och inspirerande lärare. Idag jobbar några som jag pluggade på musikhögskolan tillsammans med. Alla väldigt drivna, grymma musiker och utmärkta pedagoger.
http://www.kavesta.fhsk.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Önskar tips på folkhögskolor

Inlägg av FreCKo »

Ågesta gick en kompis på, sen finns det väl någon i Arvika också? Eller den kanske mest är en "riktig" utbildning, samma kompis pluggar numera till musiklärare där...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Önskar tips på folkhögskolor

Inlägg av funkys**t »

FreCKo skrev:Ågesta gick en kompis på, sen finns det väl någon i Arvika också? Eller den kanske mest är en "riktig" utbildning, samma kompis pluggar numera till musiklärare där...
Ingesund har både folkhögskola och musikhögskola. Flera av lärarna jobbar på båda vilket gör att många som går på folkhögskolan får en inblick i vad som krävs för att komma in på högskolan. Också väldigt bra har jag hört. Jag har flera kollegor som gått där och är jättenöjda. En kollega jobbar där som trombonlärare.

Sen finns det ju bra skolor lite överallt. Skurup, Fridhem i Svalöv, Bollnäs, som hade gott rykte för några år sen och säkert har det fortfarande. Dottern pluggar i Ljungskile och där har de också en bra musiklinje. (Dessa skolor har nog mest inriktat sig mot jazz, tror jag... Eller afroamerikansk tradition som det heter)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Önskar tips på folkhögskolor

Inlägg av blackparkas »

Bollnäs Folkhögskola HAR i alla fall haft väldigt gott rykte och jag tror de har det fortfarande.
Det är väl ganska jazz-orienterat tror jag dock, det har dock inte hindrat de som gått där att lira metal t.ex.
T.ex. som i Meshuggah... :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Önskar tips på folkhögskolor

Inlägg av BasBert »

precis som funkys**t skriver: Skurup;
... några av mina kompisar som prövade in på Skurup. Idag är en musiklärare den kommunal musikskola , en annan undervisar på musikhögskola. Beror väl på vart man vill. Jag stannade en dag/natt på Framnäs Folkhögskola (inget ont om skolan men jag hade inte motivationen). Men det roliga var att vid samma tillfälle så stötte jag på Tornedalens Folkhögskola å en allmän linje som rättade till mitt intresse för studier, och efter två är hade jag behörighet för högskola å på den vägen är det.

Vägarna kan te sig annorlunda men ändå hamna rätt...liksom.

/bB
AlexL
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 22:26

Re: Önskar tips på folkhögskolor

Inlägg av AlexL »

Finns ju rätt många folkhögskolor runt om i landet med rätt olika profil på sina musiklinjer. Vad för sorts musik är du sugen på att spela?
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Re: Önskar tips på folkhögskolor

Inlägg av Hellsten »

Jag pluggar på Musikhögskolan Ingesund (alltså inte folkhögskolan som är en annan institution som dock ligger geografiskt bredvid Musikhögskolan) och svarar gärna på frågor om skolan. Är annars ganska insatt i folkissvängen just nu så typ såhär:

Jazz, rangordnat efter svårighetsgrad att komma in (ish):
Skurup
Fridhem
Lunnevad
Sundsgården
Ingesund
Ljungskile
Bollnäs
Sommenbygden

Jazz/rock/soul/pop:
Skurup Rock
Kävesta
RML
Furuboda
Ågesta
Nyköping
Mellansel

Finns såklart fler men där är några i alla fall...
| Fender | Mesa |
Taeronai
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 14 jan 2016, 07:46

Re: Önskar tips på folkhögskolor

Inlägg av Taeronai »

Tack så mycket för alla svar!

Jag ska för det första berätta att jag är ovanligt gammal för att vara intresserad av folkhögskola, fyller 30 år i sommar, men har bara hållit på med musik i ca 5 år. Kanske är det egentligen "för sent" för mig, men jag läste tråden http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=7&t=79548" onclick="window.open(this.href);return false; och blev då rätt pepp trots allt, så jag tänkte åtminstone ansöka, sen om jag faktiskt kommer in någonstans får jag fatta beslutet huruvida jag kommer känna mig alltför udda (i synnerhet som jag vill bo på internat, pga slippa pendla eller flytta permanent samt pga att ha nära tillgång till den musikaliska miljön) eller ej.

Hursomhelst. Jag är intresserad av all slags musik egentligen, även om min vana främst ligger inom rock/hårdrock. Hiphop är det enda som jag är tämligen ointresserad av. Men annars jazz, progrock, folkmusik, världsmusik, klassiskt, allt sådant vore kul att utforska mer. Har naturligtvis mina personliga preferenser men testar gärna att spela all slags musik (återigen, förutom hiphop :P).
Det jag tycker är roligast i största allmänhet är dock jam & improvisation; är inte jätteintresserad av att strikt & perfektionistiskt återge en låt enligt noter, men har inget emot att syssla med det också, förstår att det är ett viktigt element även det.

Annars, som sagt, jag skulle helst vilja gå på en folkhögskola som är helt estetiskt inriktad, så att alla kursarna verkligen är engagerade och inte bara "hoppat på nåt i brist på annat" eller så. Nå, jag ska kolla upp alla skolor som listats här så får vi se. Ingesunds högskola verkar också intressant, men dels har jag nog inte tillräckliga färdigheter för att bli antagen, och dels kanske det är lite för strikt professionellt & traditionalistiskt för mina lite mer flummiga musikintressen...?
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Re: Önskar tips på folkhögskolor

Inlägg av Noelredding »

Jag har gått på Sundsgården och på Fridhems folkhögskola. Båda är skitbra om man gillar jazz, men det blir inte så mkt fokus på annan musik om man inte styr upp egna grejer. Sundsgården har även klassisk linje.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Skriv svar