Rävbeteende?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Rävbeteende?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Var ute på en springrunda och fick sällskap av en stor räv ungefär 5 minuter.
Den cirklade runt mig på ett par meters avstånd.
Försökte skrämma bort den med hotfullt beteende, men den tog några steg bakåt och sedan var den tillbaka igen.
Då jag fick fram pannlampan och började lysa den i ögonen fick jag iaf 5 meters avstånd, men saktade jag ned kom den fram närmare.
En liten stund innan jag mötte en annan joggare försvann den upp i skogen och sedan såg jag den inte mer.

Har jag råkat på en sällskaplig räv eller ska man vara lite orolig och ringa ut skyddsjägare?
Min magkänsla är det senare, för rävar ska väl vara skygga historier som inte följer efter människor på det här viset?

Det ÄR pojken i filmen som skrivit brevet. Som alltid.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Rävbeteende?

Inlägg av AlbinH »

Det är ju uppenbart att det var en hona.

:Angel: :heart: :forvanad: :dancy:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Rävbeteende?

Inlägg av peppe »

Har räven skabb så kan den bete sig ytterst ovanligt mot en normalt frisk räv!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Rävbeteende?

Inlägg av Body&Soul »

Förmodligen en ungräv. De brukar vara rätt sällskapliga särskilt när de är hungriga. Detta utifrån två helt olika räv-slutsatser. De rävar jag stöter på i obygden har liten eller ingen erfarenhet av människor och kan därför vara orädda, särskilt de unga. De rävar som vuxit upp nära människor kan ha präglats av att där det finns folk finns det mat.

Hursomhelst finns ingen anledning att vara skraj. Du har visserligen inte lika vassa tänder med förhoppningsvis vassare intellekt :-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Rävbeteende?

Inlägg av blackparkas »

Nä, varför ringa om skyddsjakt?!
Det lär knappast vara så att den kommer attackera någon, och om den skulle ge sig på nån så lär det inte bli några livslånga men direkt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Rävbeteende?

Inlägg av B-Å Åhs »

Den såg dig som mat för flera veckor framåt. Vänta tills nästa gång ni möts då kommer en hel flock och joggar med dig .

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Rävbeteende?

Inlägg av Grafen »

Du behöver bara vara rädd om du är ett småvilt. De kan vara rätt oskygga.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Rävbeteende?

Inlägg av fieldflower »

Den såg inte ut att ha skabb. Jag tänkte på det där och då och lyste på den för att försöka se och den såg välnärd ut och var fin i pälsen.
Det var en stor rackare, så ungräv vete sjutton. Bland de största rävar jag sett öht.

Nej, farlig är den ju inte för en, förutom kanske nåt bitmärke och whatever man kan få för saker med ett litet bett från ett vilt djur som inte borstat tänderna på sistone.
Min joggingrunda är längs områdets i särklass vanligaste promenadstråk, även för hundägare, och en liten hund lär väl betraktas som mat. Men jag har ingen liten hund så det är inget direkt bekymmer för mig...

OK, jag tar helt enkelt med mig ett par grova handskar nästa springrunda och kollar om den vill gosa eller bitas.
Återkommer med besked (om jag nånsing ser den igen).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Rävbeteende?

Inlägg av peppe »

Misstänker man skabb ska man givetvis ta kontakt med lokala jägare! Fruktansvärt plågsamt å jag tror övriga rävar och hundägare skulle uppskatta det;)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Rävbeteende?

Inlägg av Svensson »

På förra företaget jag jobbade på matades det rävar, de (rävarna) hade en upptrampad stig inne på indutriområdet från kur till kur där de visste att de får mat. När vi byggde upp och körde en krossanläggning utomhus en gång så kom det några ungrävar och nyfiket svansade runt benen likt hundvalpar. Så nej, de är inte särskilt skygga av sig i alla fall inte ungrävar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Rävbeteende?

Inlägg av Hellish »

Rävar kan vara sjukt nyfikna och vill gärna undersöka saker och ting, så det var nog nyfikenheten som vann. Den kanske undrade vad fanken du sprang ifrån. ;)
Skriv svar