Modellbyggare?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Modellbyggare?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Jag har återupptagit en tonårshobby - att bygga plastmodeller.
Önskade mig och fick en pansarvagnsmodell av hustrun i födelsedag för några år sedan, och nu har jag tagit tag i det och börjat.
Himla kul att pilla med!!
För mig är det även ett sätt att kombinera med intresset för allt från WWII-tiden. Det är ingen slump att det är en WWII-vagn jag bygger...

Har bestämt att denna skall byggas så bra jag kan som den är ur lådan, och målas efteråt så gott det går.
Men känner hyfsat starkt behov av att köra lite mer realistiska byggen med bättre passning (mer noggrann filning och kanske spackla) och målning (måla under tiden och kanske med tiden skaffa kompressor/spruta).
Kanske t.o.m. bygga diorama, för fulländad nördighet.

Har vi några fler modellbyggare på PB?
Nyblivna, avsomnade, återupptagna?
Vad har ni för favvoinriktning/objekt?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Modellbyggare?

Inlägg av blackparkas »

Jag är väldigt avsomnad...


Byggde väldigt mycket bilar, helst AMT´s 60/70-tals bilar samt WWII-flygplan.

Tog faktiskt upp byggandet lite för 10 år sedan, men sedan föll det i träda igen.
Har en 5-6 obyggda, de flesta helt obörjade så att säga liggandes, men det lär ta ett tag innan jag sätter fart igen.. :D


Satte mig med äldsta grabben för nåt år sedan med ett varsitt WWII-flygplan.
Det vart lite krångligt när allt skulle torka... Målar alltid INNAN jag sätter ihop. Brukar bli bäst så tycker jag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Modellbyggare?

Inlägg av Fernan »

Byggde mycket upp till 15-års ålder...försökte intressera grabben för ca 15 år sen och byggde några WW2-plan i 1:72...men det blev jag som fick göra klar dem. Sen blev det inget mer och kommer nog inte att bli...bygger ju rörstärkare istället, heh.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Modellbyggare?

Inlägg av fieldflower »

Mina småttisar tycker det är kul att sitta med och titta då jag bygger, så jag tänkte se om de ha tålamodet för att bygga nåt eget.
Verkligen kvalitetstid om det funkar.
Men viss risk att de inte har tålamodet, så vi får väl se...

Byggde jag rörstärkare skulle jag nog inte bygga plastmodeller...:)

Sitter och kikar på ett modellbyggarforum och det är rent fantastiskt hur en del får till det.
Såg en gammal lastbil med rost, olja, smuts, trasiga detaljer, etc där det enda som röjer att det är en modell är att den står på en planka. Fantastiskt detaljarbete.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Modellbyggare?

Inlägg av blackparkas »

Ja, det är sjukt hur en del lyckas få till det/orkar...


Jag gjorde en Pickup med lite rost och bucklor och skit, trasiga fönster, men... Det var liksom som test...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Modellbyggare?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Ja, det är sjukt hur en del lyckas få till det/orkar...


Jag gjorde en Pickup med lite rost och bucklor och skit, trasiga fönster, men... Det var liksom som test...
Här är lastbilen jag pratade om:
Bild

Vet inte om jag egentligen vill ta steget riktigt så långt in i modellbyggandet, men det är sjukt imponerande hur en del får till det! Liiite lockande är det...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Modellbyggare?

Inlägg av blackparkas »

Oj... Galet!!



Man blir ju lite sugen.... Men vet också att jag inte är tillräckligt skillad för att göra något sådant...
Fast på ett sätt är det ju enklare att inte göra en helt blank och fin bil t.ex. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Wizball
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 00:00

Re: Modellbyggare?

Inlägg av Wizball »

När du säger "modellbyggarforum" så antar jag du menar ipmsstockholm.se? Det är nämligen the place to be - åtminstone på svenska och för allt utom bilar. Jag är själv periodare: när jag inte repar med bandet, tar hand om mina småbarn eller spelar World of Tanks så sniffar jag gärna plastlim.

Vad gäller målning så är det naturligtvis beroende på modell, men stridsvagnsbyggare tenderar att sätta ihop mer innan de målar. Flygplansbyggare målar cockpit, motor etc innan ihopsättning och maskerar sen, stridsvagnsbyggare bygger klart, målar kamouflage, sen målas utanpåliggande brandsläckare och verktyg etc. Naturligtvis regler med tusen undantag.

Vad gäller kunskapsnivå och finish osv - många man ser på forumen har decenniers erfarenhet. Att göra nästa modell bättre än den förra räcker gott som mål.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Modellbyggare?

Inlägg av fieldflower »

Wizball skrev:När du säger "modellbyggarforum" så antar jag du menar ipmsstockholm.se? Det är nämligen the place to be - åtminstone på svenska och för allt utom bilar. Jag är själv periodare: när jag inte repar med bandet, tar hand om mina småbarn eller spelar World of Tanks så sniffar jag gärna plastlim.

Vad gäller målning så är det naturligtvis beroende på modell, men stridsvagnsbyggare tenderar att sätta ihop mer innan de målar. Flygplansbyggare målar cockpit, motor etc innan ihopsättning och maskerar sen, stridsvagnsbyggare bygger klart, målar kamouflage, sen målas utanpåliggande brandsläckare och verktyg etc. Naturligtvis regler med tusen undantag.

Vad gäller kunskapsnivå och finish osv - många man ser på forumen har decenniers erfarenhet. Att göra nästa modell bättre än den förra räcker gott som mål.
Absolut - ipmsstockholm it is..:)

Jo, att tro att man kan sätta ihop mästerverk som på bilden jag postade vore lite övermaga.
Det är både åratal av erfarenhet och en massa talang.

Ang. målningen känner jag ju att det funnits en massa tillfällen då slutresultatet skulle blivit bättre om jag tagit byggpaus och målat. Det är för all del inte för sent - jag har inte lagt på locket än. Men jag är lite begränsad i färger - har bara 3 st hemma just nu. Å andra sidan kan jag ju bara svänga förbi och handla på mig några fler på vägen hem. En 30-lapp per burk är ju inga pengar.
Haha, You talked me into it! Trots att jag bygger pansar..:)

Vad är din nisch i typ av modeller, om du har någon?
Medlem i PB50+
Wizball
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 00:00

Re: Modellbyggare?

Inlägg av Wizball »

Jag skulle vilja säga att jag bygger lite vadsomhelst, men det är 80% flygetyg. Det var det jag gjorde som barn, så det är det som kommer tillbaks lättast... Men min garderob innehåller flyg, tanks, bilar, motorcyklar osv.

Färg... Jag har hundratals burkar av olika sorter. På tok för mycket. :)

Det här är en StuG i 1/48 jag gjorde för ett par år sen:
Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Modellbyggare?

Inlägg av blackparkas »

Snyggt!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Modellbyggare?

Inlägg av fieldflower »

Riktigt läcker!
Lite sådär jag vill att det skall bli. Men den här första lär väl vara övningsexemplet man senare skrattar åt..:lol:
Medlem i PB50+
Wizball
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 00:00

Re: Modellbyggare?

Inlägg av Wizball »

Tack!

Det viktiga är att komma igång. Det är helt rätt tänkt att bara börja bygga och nästa gång göra det lite bättre och/eller testa nån ny teknik.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Modellbyggare?

Inlägg av fieldflower »

Tänkte börja måla igår men kom i sista momangen på att jag inte hade nåt att tvätta penslarna i...
Så jag satte mig och klippte och putsade track links istället. Typ halva kvällen. Inte den roligaste delen av byggandet, men förmodligen utmärkt terapi.
Har en vild plan på hur jag skall få dit tracksen snyggt, men vi får väl se om den funkar...
Jag kan inte leva med utseendet på de gummitracks som också var med i satsen - måste få till lite sag och rakhet i grejerna.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Modellbyggare?

Inlägg av eeakga »

Hmmm...har aldrig byggt någon modell tidigare, men nu blev man ju nästan sugen att testa.
Frågan är bara hur man skulle få loss tid till det.

Och den där lastbilen måste ju vara beviset på att gränsen mellan hobby och galenskap är hårfin. ;)
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Modellbyggare?

Inlägg av Falcon »

Kul tråd! Byggde mycket flygplan som barn, främst WW2, men även några bilar, tanks och en månlandare slank med.
Sen blev jag äldre, och då var det tyvärr roligare att spränga dem.....
| Höfner 182-1961 | Höfner 182-1964 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Modellbyggare?

Inlägg av fieldflower »

eeakga skrev:Hmmm...har aldrig byggt någon modell tidigare, men nu blev man ju nästan sugen att testa.
Frågan är bara hur man skulle få loss tid till det.
Jag har funnit att det är bättre att sätta sig med modellen vid köksbordet än att slösurfa dator.
Ungarna kommer och vill vara med, och även om de inte sitter med pratar man med dem under tiden som man håller på.
Känns som en win-win faktiskt.
Senast redigerad av fieldflower den lör 20 feb 2016, 18:53, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Modellbyggare?

Inlägg av midlifecrisis »

Jag bygger drönare. Räknas det?
Bild
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Modellbyggare?

Inlägg av fieldflower »

Jag kunde inte hålla mig - det blev en airbrush med kompressor idag...:oops:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Modellbyggare?

Inlägg av fieldflower »

OK, airbrush var verkligen something else!
Inte skitenkelt att få till rätt mängd och så, men min sämsta airbrushmålning ser eoner bättre ut än min bästa penselmålning.
Känns som man kommer lära sig handlaget eftersom.

Totaländrar verkligen hur jag bygger - helt annan planering av bitar, montering och målning.

Blev just dubbelt så roligt!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Modellbyggare?

Inlägg av fieldflower »

midlifecrisis skrev:Jag bygger drönare. Räknas det?
Bild
Glömde svara - självklart!! Bara för att modellerna har ett nyttosyfte räknas de minsann inte bort.:)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Modellbyggare?

Inlägg av midlifecrisis »

Kul! Drönare är vansinnigt kul att bygga/flyga. Drönarracing börjar bli populärt, dessutom. Finns massor av filmer på YT. Snabbaste lär göra bortåt 200 knyck.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modellbyggare?

Inlägg av bjelkeman »

fieldflower skrev:
Blev just dubbelt så roligt!
De är underbart när det blir kuligare. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modellbyggare?

Inlägg av bjelkeman »

midlifecrisis skrev:Jag bygger drönare. Räknas det?
Bild
Jag vill bygga en på 3D skrivaren, bara för att... nåja, de delarna som är i plast i alla fall.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Modellbyggare?

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:
midlifecrisis skrev:Jag bygger drönare. Räknas det?
Bild
Jag vill bygga en på 3D skrivaren, bara för att... nåja, de delarna som är i plast i alla fall.
http://3dprinting.com/how-to/3d-print-drone/" onclick="window.open(this.href);return false;

;)
Skriv svar