Gitarr forum i stil med pratabas och talkbass?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
RedCheer
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 01:55
Ort: Stockholm

Gitarr forum i stil med pratabas och talkbass?

Inlägg av RedCheer »

Hej!
Det är så att jag bestämt mig för att köpa min första elgitarr för lite inspelningar i hemmet!
Vad har ni för tips på forum/sidor där jag kan sitta och läsa innan jag gör mig köp?

Har ni själva tips och råd för gitarrköp så är det välkomnande!
Musiken jag ska fila på är rock/indie/pop/alternativt/garagerock:ish! Vill kunna spela 60's surf, motown, british invasion, blues, RnR, grunge osv...

Är det liknande för Squiers gitarrer som med basarna? Är VM och CV en "bang for the buck"?

De jag har i åtanke hittills är: (Squier/Fender)Stratocaster, (Squier/Fender)Jazzmaster, (Squier/Fender)Jaguar och Epiphone Dot. Tankar om dessa? :)

Vad har ni och varför? :)

Tack på förhand!
bassjerk
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 12 feb 2008, 10:22
Ort: Tierp

Re: Gitarr forum i stil med pratabas och talkbass?

Inlägg av bassjerk »

ljudbojen där finns det en hel del att hämta, o av det jag sett när jag smugit runt där så verkar dom flesta vara snälla och kan tänka sig svara på "nybörjarfrågor"
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Gitarr forum i stil med pratabas och talkbass?

Inlägg av gthyni »

För det du beskriver tror jag en singlecoil-yxa med lite kräm i mickarna passar bra.
Strata eller Gibsom LP på P-90-mickar, det är dock mycket som skiljer i känsla så de måste prova och känna själv vilken som ligger bra i dina händer.

Sen är det en fråga om budget, äldre Squier/Tokai etc är ofta supergitarrer för en rimlig peng.

Nyare Squier/Epiphone etc är ofta helt OK och ofta dåligt injusterade.
Om du hittar ett bra ex och ger det lite kärlek så räcker det långt. För mer driv så byter man mickar till något vassare typ Seymour Duncan.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
RedCheer
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 01:55
Ort: Stockholm

Re: Gitarr forum i stil med pratabas och talkbass?

Inlägg av RedCheer »

Blev en Squier VM Jaguar! Nu behöver jag bara ett fodral till denna! Kolla i Övrigt köpes/bytes om ni har en gigbag liggandes hemma! ;)
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Gitarr forum i stil med pratabas och talkbass?

Inlägg av Nyasu »

http://www.diskantforum.se/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; är väl mest gitarrorienterat...
Nej, jag är högerkristen.
Skriv svar