Hjälp kaffenördar

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Hjälp kaffenördar

Inlägg av jannej »

Har fått en Gaggia Classic och lite fundersam hur allt fungerar. Det finns ju nästa för mycket på nätet så jag vet inte var man börjar. :-)

Vad är silikon-plattan med ett litet hål vad är det för något? Som jag fattar det ska man plocka bort denna efter som den ger "fusk-crema" eller?

Vad är vanligaste problemet om det blir mycket lite crema och det smakar lite småbränt. Ganska mycket vatten kvar ovanför filtret då man plockar bort det. Är kaffet för grovmalt?

Tack!

Bild
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Re: Hjälp kaffenördar

Inlägg av Vee-Eight »

Silikonplattan kan vara ett blindfilter för att backflush, men de brukar vara av stål. Så den är skum, kan inte komma på vad man annars har för nytta av den.

En bra tumregel är att kaffet skall vara såpass malt att man med 7g kaffe skall få ut en enkel espresso på 20s. Anledningen till att ditt espresso är utan crema och smakar småbränt kan bero att det snarare är för finmalt. Maskinen får svårt att trycka igenom vattnet. Det kan också bero på att du använder fel slags kaffe. Vanligt bryggkaffe som man maler rätt kan smaka illa om man försöker sig på en espresso. För att göra förutsättningarna så bra som möjligt så;

- Förvärm kopparna med hett kranvatten, eller förvara dem ovanpå maskinen
- Använd 7g kaffe per enkel espresso (använd filtret på bilden för enkel, dubbelfiltret för dubbel)
- Använd espressokaffe, mal med fördel själv så blir aromen som bäst och man kan småjustera malningsgraden (vilken som passar din maskin bäst.)
- Kolla att din maskin är ordentligt avkalkad. Crema får man bara om det är fräscht kaffe och framförallt att vattnet är tillräckligt hett.
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Skriv svar