Tull o moms från USA

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Tull o moms från USA

Inlägg av Mc Green »

Sökte på detta fenomen och hittade inte riktigt vad jag var ute efter.
Beställde en d tuner från USA och den kom idag.
Jag hade betalat varan och frakten i samband med order och nu när avi:t kommer ska jag betala ytterligare 257:-

Antar att det är ngn tull och moms som det handlar om, så det är ju bara att gilla läget. Det blev ändå billigare än att handla från tysken.

Min fundering nu är Basstringsonline. Tänkte lägga en liten större kompisorder där för att fördela frakten, men ska det läggas till moms o tull så börjar det vara tveksamt ifall det är billigare än Saitenmarkt.

Någon som har järnkoll på vad som gäller?
Jag har beställt både från Basstringsonline och andra tidigare men det är tydligen andra regler sedan 2015 om jag förstått rätt.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tull o moms från USA

Inlägg av fieldflower »

De har väl bättre koll nuförtiden.
För länge sedan kunde man ha otur och åka på tull, för ett tag sedan kunde man beställa och ha tur och slippa tull, men nu verkar det mer eller mindre automatiserat.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tull o moms från USA

Inlägg av Per »

fieldflower skrev:De har väl bättre koll nuförtiden.
För länge sedan kunde man ha otur och åka på tull, för ett tag sedan kunde man beställa och ha tur och slippa tull, men nu verkar det mer eller mindre automatiserat.
Det stämmer nog. Jag har för mig att gränsen ligger någonstans mellan 400 och 500 kr för tullfritt, men om någon har bättre koll, så rätta gärna.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Tull o moms från USA

Inlägg av funkys**t »

Använd det här formuläret. Då kan du snabbt se hur mycket hela kalaset går på.
http://www.tullverket.se/innehallao/tja ... 10124.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Tull o moms från USA

Inlägg av Bassplaya »

Jag har aldrig åkt på tull/moms från varken Bass Strings Online eller Strings and Beyond.
Däremot beställde jag mick direkt från EMG som kom härom veckan och ett par dagar efter att jag hämtat ut den fick jag hem faktura på momsen. Tull slapp jag.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Tull o moms från USA

Inlägg av Hellish »

Fram till för ungefär ett år sedan fick jag aldrig vare sig tull eller moms när jag köpte från USA, men något ändrades och nu får jag faktura på momsen på samtliga köp.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Tull o moms från USA

Inlägg av Jensa »

Per skrev:
fieldflower skrev:De har väl bättre koll nuförtiden.
För länge sedan kunde man ha otur och åka på tull, för ett tag sedan kunde man beställa och ha tur och slippa tull, men nu verkar det mer eller mindre automatiserat.
Det stämmer nog. Jag har för mig att gränsen ligger någonstans mellan 400 och 500 kr för tullfritt, men om någon har bättre koll, så rätta gärna.
Tull
Tullsatsen varierar från 0 till 20 procent beroende på vad det är för slags vara. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring.

Om det sammanlagda värdet på de varor du beställer är högst 1 500 kronor behöver du inte betala någon tull.
http://www.tullverket.se/innehallao/l/l ... 02888.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Moms
Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara.
Så här räknar du ut varans totala pris

Du vill köpa ett mobiltelefonskal i plast från Kina. Det pris som du ser när du gör beställningen är 1 500 kr. Du behöver räkna med nedanstående kostnader:

Frakt och försäkring: 50 kr
Tull på 6,5 %: 1 550 x 6,5 % = 100 kr
Moms på 25 %: (1 550 + 100) x 25 % = 412 kr
Importtulldeklarationsavgift: 125 kr

Totalt: (1 500 + 50 + 100 + 412 + 125) = 2 187 kr
Källa: http://www.tullverket.se/innehallao/i/i ... dutanforEU" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Tull o moms från USA

Inlägg av aacee »

Värt att notera är att även Posten/Postnord kan komma att ta ut en avgift på runt 150:- (?) för att hantera importen.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Tull o moms från USA

Inlägg av gthyni »

vad jag förstår så gäller inte dessa om man får en vara från en privatperson, det kan vara en väg runt om man har en god vän i landet man beställer från. När man köper saker på ebay så brukar det inte bli moms/tull om man köper av privat säljare.
Man ska dock inte begära att seriösa företag ska fuska åt en, de kan bli straffansvariga om fusket kommer fram.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Tull o moms från USA

Inlägg av funkys**t »

gthyni skrev:vad jag förstår så gäller inte dessa om man får en vara från en privatperson, det kan vara en väg runt om man har en god vän i landet man beställer från. När man köper saker på ebay så brukar det inte bli moms/tull om man köper av privat säljare.
Man ska dock inte begära att seriösa företag ska fuska åt en, de kan bli straffansvariga om fusket kommer fram.
Det gäller även privatpersoner.

Postar den här länken igen.
http://www.tullverket.se/innehallao/tja ... 10124.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Tull o moms från USA

Inlägg av RolleHarris »

Jag har handlat mycket från basstringsonline och har ännu inte råkar ut för tull
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Tull o moms från USA

Inlägg av gthyni »

OK, jag hade fel, Tullverket:
Jag fick en födelsedagspresent från min mormor i USA. Både jag och givaren är nu förtvivlade över att gåvan blev belagd med en massa avgifter.

En gåva blir avgiftsfri om den skickas från en privatperson till en privatperson och värdet är max 500 kronor. Undantag för tobak och alkohol.

Värdet på gåvan är det samma som handelsvärdet i avsändningslandet. Frakt och försäkring ska inte ingå.

Om värdet på din gåva är mer än 500 kronor får du betala tull, mervärdesskatt och eventuellt andra avgifter. Observera att vissa varor är tullfria. Understiger de sammanlagda avgifterna för hela försändelsen 100 kronor behöver du inte betala något.
sist jag fick ett litet paket från US hade avsändaren skrivit $3 (vilket var portot) som värde så jag klarade mig.
Fick några grejer från Kina förra året som slank igenom, däremot en vara från StewMac blev det moms på.
Enligt tullverket borde jag anmäla att de missat paketet från Kina som oförtullat, undrar hur många som gör det?
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Tull o moms från USA

Inlägg av Mc Green »

aacee skrev:Värt att notera är att även Posten/Postnord kan komma att ta ut en avgift på runt 150:- (?) för att hantera importen.
Jotack!
Nog är det så alltid.
Varan inkl frakt kostade mig 618:- innan det här "lilla påslaget"
Bra att veta innan man fyndar på eBay
Bild
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Skriv svar