Arbetsmiljöfråga...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
LeTumme
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: mån 13 jun 2011, 23:51
Ort: Gävle

Re: Arbetsmiljöfråga...

Inlägg av LeTumme »

Jag jobbar på en restaurang som är i en handelsträdgård. På somrarna så kan det vara upp emot 34 grader i köket. :D Inte så roligt att stå vid ett stekbord då..
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Arbetsmiljöfråga...

Inlägg av Body&Soul »

Nån påpekade att det var oerhörda skillnader i arbetsmiljö mellan kontor och andra arbetsplatser. Det är sällan extremt på ett kontor.

Ett av mina första jobb var på ett aluminiumsmältverk som hängbilare. I ugnarna bildas liksom stalaktiter i anoden som hänger ner mot smältan och de måste borras bort med stora tryckluftsmaskiner och borrstål som var tre meter långa. Man stod på kanten av ett bad av några kubikmeter glödröd smält aluminium och borrade. Vi hade asbetshandskar, kraftiga isolerade läderstövlar och ansiktsskydd. Det gick att borra i ungefär två minuter, sen började byxbenen på overallen att brinna av hettan från metallbadet. Man kände igen en hängbilare på avbrända byxben.

Ta på dig långkalsonger och långärmad undertröja sa de åt mig inför första dan, jag trodde de drev med mig, det var ju varmt i hallen så det gick jag inte på.... Efter första arbetsdagen gick jag hem med brännblåsor på bröstet efter overallknapparna.

Bara som ett litet perspektiv liksom.... :-)
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Arbetsmiljöfråga...

Inlägg av bas »

Body&Soul skrev:hängbilare
Detta var nog ett av de manligaste jobben jag hört talas om! :D

"Hände nåt på jobbet idag, då?"
"Jag brann lite. Ingen fara, det händer hela tiden."
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Arbetsmiljöfråga...

Inlägg av Body&Soul »

Det är/var många jobb som har vidrig arbetsmiljö där det är nån slags "manlighet" eller konstig stolthet över att det är hårt och jävligt. Möjligen är det något slags självförsvar över att man tvingas jobba med sånt och inte rår på arbetsgivaren. Vi har mycket att tacka fackföreningsrörelsen för. Det är inte länge sedan arbetsmiljöskador bara fick uppmärksamhet om de inverkade på vinsten.

Där och då på aluminiumsmältverket var det inte bara hettan utan även rök och gaser från smältprocessen. Ofta fick vi jobba i gasmask och sikten var bara ett par meter i de kilometerlånga hallarna. Jag jobbade med en gubbe (han var nog yngre än jag är nu) som var svårt skadad av arbetsmiljön. Minst en gång per dag säckade han ihop och jag fick släpa honom till ett av fönstren i hallen så han fick hänga på fönsterkarmen och få i sig syre. Att han skulle lägga av att jobba fanns inte i hans föreställningsvärld.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Arbetsmiljöfråga...

Inlägg av Markooo »

På ett ställe jag jobbade på (i kontor) så var det ca 17 grader.

På sommaren...

AC:n spökade rätt ordentligt, för att uttrycka det milt...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Skriv svar