Tips på Rock´n Roll-käk??

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Tips på Rock´n Roll-käk??

Inlägg av AlbinH »

Eftersom PB-gänget inte är främmande för något ställer jag frågan till er!

Framåt hösten är jag värd för ett Rock´n Roll-party. Självklart liveband. Självklart dresscode: jeans, t-shirt, converse. Free bar med öl och bourbon. (jodå, vatten, juice o läsk för de som så önskar)
Men innan bandet går på skall det ätas (och troligen hållas något litet tal). Minst tre rätters, eventuellt med anspråkslös vickning eller "dans-mellanmål".

Det finns ett komplett restaurangkök med förstklassiga kockar som sköter arbetet - men jag måste ju ge dem något att jobba på..

Vad i självaste Kurt Cobains namn skall jag hitta på för meny??

Alla förslag mottages med stor tacksamhet.

Såhär hade jag kanske tänkt det :D
" onclick="window.open(this.href);return false;
Den störste rocksångaren i denna och nästa värld. Steve Marriott R.I.P.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tips på Rock´n Roll-käk??

Inlägg av Body&Soul »

Spontant gäller välkryddat grillat griskött, friterad eller ugnsstekt potatis och ett par-tre kalla såser som huvudrätt. Detta utifrån att det är enkelt, arbetsbesparande, lätt att tima och servera samt billigt. Inte minst är det gott och accepterat av de flesta samt passar bra till öl och starkvaror. Hade du inte skrivit fri bar skulle jag föreslå att maten dessutom är väl saltad.

Som förrätt är det enkelt att på förhand göra en röra innehållande grönsaker, ägg, anjovis osv. Att serveras på ugnsrostad formfranska. Samma gäller här, lätt att förbereda, lätt att lägga upp (uppläggning snitsas till med salladsblad, stenbitsrom, citron och dillkvist), lätt att servera, lättätet och passar också bra med pilsner.

För dessert skulle jag välja en moussé av något slag som lätt görs i ordning med gelésocker dagen före och hålls i kyla. Välj gärna vanilj, choklad eller frukt men inte nötter. Var noga med att ha enkelt och klart definierbart innehåll då många är allergiskt mot det mesta utom pilsner. Pilsner, whisky och choklad är för övrigt tacksamt att kombinera.

Kort sagt, välj sådant som i så stor utsträckning som möjligt kan förberedas och som är enkelt att få till i stora mängder på kort tid. Dessutom är ovanstående förslag mycket kompatibelt med rock´n roll, country och t.o.m jazz. Däremot är det för mycket och för kladdigt för klassiskt musik.

Vill du ha recept för stora sällskap så säg till.

En utmärkt vickning är för övrigt surströmming och tunnbröd :-)
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tips på Rock´n Roll-käk??

Inlägg av AlbinH »

Wow!
Tack för alla tipsen!!!

Jag har förmodligen Rio DeLunds bästa kök med personal, till vilka jag kan peka med hela handen och säga: Do This! And do that!!

Stort å stort.. typ 30-40 pers om det vill sig. :D

Tänkte först T-bone steak. Men grillat vildsvin smäller måhända ändå högre. Jag GILLAR vildsvin, både i hårkorset och på tallriken. Dessutom har jag en gång kliat en vildsvinssugga i pannluggen!! :nickar: det är som att klia på en stålborste. :P

Förrätt, ingen aning. Din rostade röra i en Taco-båt borde ju kunna funka. Faktiskt. 35 st toast färdiga samtidigt kan ju bli en utmaning. Tänker jag, amatören. Någon form av New Orleans-krubb kunde annars duga. Chili-chicken eller cajun crayfish kanske?

Efterrätt.. tja America Apple Pie. På skånska, dock. Kiviksäpplekaka i glass-coupe? Annars säger traditionen : Creme Brulé. Men äpplekaka och vaniljsås skall serveras på min begravning. Och det överblivna skall ner i kistan!

Sen vill jag ju vinkla hela kvällen mot Rock & gärna Punk. Dels för att jag är Äldste på partyt (men jag bankar ändå ungdomarna till mos i gokart.. :mrgreen: ) men kanske mest för att mitt jobb kan uppfattas som mycket vit skjorta och slps. Vilket iofs är totalfel. Jag har en Ramones-Tshirt som jag kommer att stoltsera i. Just sayin´..

En annan femma är varför jag automatiskt tar USA som Rock-land #1?

Var inte Elvis förtjust i grillade ekorrar?
Å andra sidan är Elvis INTE punk. Inte ett skit! :evil:

En Taco-variant som förrätt. Vad säger du om det Body&Soul.
Har du något förflutet i restaurangbranschen, by the way?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tips på Rock´n Roll-käk??

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: En utmärkt vickning är för övrigt surströmming och tunnbröd :-)
Jeezus!! Det där var Punk så att de osade om det!!!
:fullband:

TOK-diggar den här rockaren:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Hörru "grabben" ramlar du inte ner i Skåneland vid något tillfälle?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Tips på Rock´n Roll-käk??

Inlägg av FreCKo »

Alltså, när du skriver rock n' roll-tema så tänker jag lite rockabilly/50-tal, och då är det ju hamburgare och milkshakes som gäller. Är det bara generellt rock-tema så går ju lite fler saker, men antagligen något grillat (helgrillad gris till exempel, eller varför inte beer-can chicken?), pizza är också kul och känns lite rockigt... Riktiga tacos (inte sånt där Santa Maria-tjafs utan det ska vara starkt och sjukt mycket koriander) är en bra grej att köra som förrätt, alla får 1-2 tacos var (går också att göra både med kött, vegetariska och med fisk) och en kall bra lager. Deviled Eggs fungerar ju också!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tips på Rock´n Roll-käk??

Inlägg av Body&Soul »

Jamen du bor ju i vildsvinslandet, då är det klart. Får du tag på kultingar så helgrilla ett par stycken, tar ett antal timmar och minst en back öl innan de är färdiga. Annars är karrén bäst för den har såpass mycket fett insprängt så det blir riktigt saftigt och smakrikt. Kan du tillaga på indirekt grill en halvtimme- timme med rejält med fuktig rökspån så kan du köra färdigt i ugn inne sedan. Du kan få recept på en perfekt rub av mig om du vill. På bilden nedan (jo jag har kockat till stora sällskap) så är det precis vad jag gör, har en 6-8 kg karré som varit i rök och ska nu in i ugn. Har ett par plåtar hel oxfilé också.

Bild
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tips på Rock´n Roll-käk??

Inlägg av Body&Soul »

Här har du förrätten, den här komponerade jag till ett evenemang i ett bergfort på Hemsön 2013. Jag delegerade förrätten till en hjälpreda och desserten till en annan, därav detaljerade instruktioner. Annars har man ju både en bild av hur det ska se ut tillsammans med all röra i huvudet :-)
Här är inget rostbröd, annars funkar det fint att rosta flera plåtar i varmluftsugn och det kan man göra på förhand för röran ska läggas på kalla krispiga toast. Men här är det som sagt annat bröd, kavring som ju är en skånsk specialitet. Det mesta kan man göra i förväg men man får inte lägga upp för tidigt för då blir brödet sladdrigt.

Ägg & räksnittar
32 portioner
Ingredienser:
8 stora hårdkokta ägg, ev. fler om det är små ägg.
320 g skalade och hackade räkor till röran
räkor till garnering
(smaka av med ca 240 g) anjoviskryddad sill
knappt 4 dl crème fraiche
3-4 dl majonäs
3,5-5 dl hackad dill
2 hackade rödlökar
2,5 dl hackade brödkanter
16 skivor kavring, smörade och delade i trekanter. Brödkanterna sparas till röran.
1-2 burkar rökta Musslor
Ev. hackad urkärnad gurka

Garnering:
Salladsblad
3 Citroner till 32 halva citronskivor och för att droppa över stenbitsrommen.
1 Gurka, fint skivad och vriden
8 Tomater i fina klyftor
6 burkar röd stenbitsrom, 1 burk 80 g räcker till 6 portioner
Skalade räkor
Dillkvistar

Låt anjovissillen rinna av på papper. Hacka lök fint.
Hacka ägg och räkor grovt samt skär anjovis i fina bitar. Hacka dill.
Skär bort kanterna från kavringen, smöra dela var skiva till två trekanter.
Hacka de bortskurna kanterna.
(Ev. hackas också en 1/2 urkärnad gurka fint och blandas i.)

Blanda de hackade ingredienserna inklusive brödkanterna, tillsätt dill och majonäs. Blanda sedan i creme fraishe tills röran får lagom konsistens, smaka av med ev. mer majonäs.
Mosa de rökta musslorna i lite av sin olja till en bredbar konsistens. Bred ett tunnt lager på brödet och lägg ett salladsblad över.

Lägg upp röran på salladsbladet på trekanterna, garnera med tomat och gurka. Lägg en sträng stenbitsrom överst och garnera vidare med de hela räkorna, en citronskiva och en dillkvist. Droppa lite citronsaft över stenbitsrommen.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tips på Rock´n Roll-käk??

Inlägg av Per »

Hur många skills har du egentligen, B&S? Jag visade receptet/anvisningen för delsbon, (f d pensionatsvärdinna i Småland i 25 + år). Den fick applåder. :)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tips på Rock´n Roll-käk??

Inlägg av Body&Soul »

Gammal man samlar på sig ett och annat liksom...
I såna här sammanhang får man provlaga till sig själv först i liten skala sen räknaa om mängderna och också göra en kostnadskalkyl. Detta recept t.ex. har anjoviskryddad sill istället för anjovis som är dyrare, detta för att få råd med rökta musslor inom budget. Majonäs och sånt gör man själv för att få kostnaden ner och smaken upp. Hemma bakar vi brödet också :-)

En hustru är bra att ha som försökskanin. Min ogifta hustru har jag utsatt för mycket men det är sällan hon klagar.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tips på Rock´n Roll-käk??

Inlägg av AlbinH »

Ni är Phamimej Fantastiska PrataBasare!!!!

Det finns inget som den här "Klubben" inte kan fixa!!

Redan efter typ ett knappt dygn har jag fått en massa förslag att grunna på!

SUPER!!!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tips på Rock´n Roll-käk??

Inlägg av Per »

AlbinH skrev:Ni är Phamimej Fantastiska PrataBasare!!!!

SUPER!!!
Ta det lugnt, Albin! Det är måndag imorgon. Baksmälla är otrevligt. :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tips på Rock´n Roll-käk??

Inlägg av AlbinH »

Per skrev:
AlbinH skrev:Ni är Phamimej Fantastiska PrataBasare!!!!

SUPER!!!
Ta det lugnt, Albin! Det är måndag imorgon. Baksmälla är otrevligt. :wink:
Halvt rätt Per!

Det blir söndag på måndag OCKSÅ!!!

"LIFE IS FAB!" :playing: :playing: :playing: :fullband: :playing: :playing: :playing: :sing:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tips på Rock´n Roll-käk??

Inlägg av Per »

:vinkar:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar