Hjälp kring USB-vinyl efterlystes!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3157
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Hjälp kring USB-vinyl efterlystes!

Inlägg av Surfin' »

Jag har fått låna en Lenco L-3866 USB-vinylspelare av en bekant för att testa om jag ska köpa en spelare med eller utan USB. Men har lite problem att få bra ljud ur den.

Spelaren har både USB och RCA ut, och jag har testat koppla den både till min laptop (windows 10), stationära (mac os x) samt genom aux uttaget på min Fender-topp. Det ljud jag får ut, via båda kablarna, låter tunnt och rundar likt en mikrofon. Det är stereosignal men det låter katastrofalt. Via min stationära har jag testat både det inbyggda ljudkortet, samt mitt externa Propellerhead Balance, både genom Garageband samt den rekommenderade programvaran Audacity.

Har ni något tips på vad jag kan testa göra, eller kan det vara så enkelt att spelaren har något tjall någonstans (verkar inte ha varit använd på ett bra tag som jag förstod det)?

Alla tips är välkomna :)

Så här ser den ut: https://www.netonnet.se/art/ljudbild/hi ... 3089.9170/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Hjälp kring USB-vinyl efterlystes!

Inlägg av TDHP »

Jag har en sån, funkar fint!
Har väl inbyggd RIAA tror jag?
Har kört den via RCA i stereon med gott resultat och med USB via Audacity och Cubase i datorn, funkar också fint.
Troligen nåt fel på den?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar