ska köpa pendlarbil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

ska köpa pendlarbil

Inlägg av Poester »

Söker en bil då jag kör cirkus 15 mil om dagen.
Har hittills sneglat mest på toyota Yaris o Auris, men även Coopers mini har snubblat in i bilden nu.
Vad säger ni, har ni någon bra input?
Vill ju ha låg bensin/diesel-förbrukning, men en kul bil att köra helst...
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25742
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: ska köpa pendlarbil

Inlägg av fieldflower »

Då vi skulle köpa bil var vi först inne på el/bensinhybrid, men efter lite räknande kom vi fram till att snål diesel är mer ekonomiskt än hybriderna.
Vi köpte en Golf plus, som vi är helnöjda med. Kör man farthållare drar den 0.5 diesel, och anstränger man sig går det att komma ganska nära 0,4. Kör man mest 70-väg går det att komma ned till 0,35.
En vanlig golf tdi kanske...? Borde dra något mindre än plusen.

VW kostar ju lite i inköp, men jag tror man har igen det på livslängd om man är rädd om bilen.

Mina 5 öre...
(Now bring on the Fords... :roll: ;) )
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: ska köpa pendlarbil

Inlägg av blackparkas »

Kikade på Mini för kul bara och såg att Clubman Cooper S fanns att köpa under 100k!
Är nog en rätt kul bil... :D

Ska du ha en KUL bil så kan du glömma alla japanare, om du inte kollar deras sportbilar vill säga.

Det är för övrigt inte så många Dieslar som är särskilt roliga att köra.
Mondeo med stora dieseln och sportchassie är rätt ok.

Focus ST med 225hk Volvo-femman är nog hur kul som helst, och kostar typ 60-70 papp i dagsläget. Prisvärt men kanske inte jättbillig i soppakostnader.




Det är det där med KUL och soppasnål.... Det är en svår kombo.
BMW och Mercedes har ju några som är kul och soppasnåla men... då springer det iväg i alla andra kostnader istället...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: ska köpa pendlarbil

Inlägg av Taurus »

Jag pendlar 10 mil/dag och bytte i våras ut min gamla raggar-Volvo mot en V70 D2, minsta snåldieseln, och hamnar en bit under halvlitern när jag snålkör.

Vill jag ha nåt kul att köra har jag en PS4 i vardagsrummet, till vardags nöjer jag mig med en snål, säker, komfortabel och lastbar traktor :-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: ska köpa pendlarbil

Inlägg av gthyni »

Renualt Clio Diesel, en riktig sparbössa 0,35 körde jag på när jag pendlade, urstark motor för den lilla bilen och lågt inköpspris jmft med tyskarna.

Annars en Volvo Twin Engine, om du har möjlighet att ladda den på jobbet så kan du köra pendlingsresan bara på el (räckvidd ca 10 mil på el), och roliga att köra när man kastar in dieselmotorn, enda nackdelen de inte är direkt billiga i inköp.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: ska köpa pendlarbil

Inlägg av FreCKo »

Allting handlar ju om vad låg förbrukning innebär för TS. Kör man en raggar-amerikanare som drar 1,5 liter milen idag så är ju en SAAB som drar 0,8 liter milen rena sparbössan.

En kollega körde en Citroen C3 ett år som han var nöjd med, han fick ner den till 0,30 milen när han snålkörde men den bilen ser ju förjävlig ut enligt mig...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: ska köpa pendlarbil

Inlägg av Håcke »

Kanske en V70 D4 Classic?
Dom ska ju gå att köra på 0,42 typ.
Och lite mer att blåsa på med om det behövs jmf med D2:an.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: ska köpa pendlarbil

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:Allting handlar ju om vad låg förbrukning innebär för TS. Kör man en raggar-amerikanare som drar 1,5 liter milen idag så är ju en SAAB som drar 0,8 liter milen rena sparbössan.

En kollega körde en Citroen C3 ett år som han var nöjd med, han fick ner den till 0,30 milen när han snålkörde men den bilen ser ju förjävlig ut enligt mig...

Jupp...


Och extremlåg bränsleförbrukning och kul bil att köra är i det närmaste omöjligt.

Lika som Volvo. Omöjligt att ha kul i en Volvo...
Eller en Clio för den delen... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25742
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: ska köpa pendlarbil

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
FreCKo skrev:Allting handlar ju om vad låg förbrukning innebär för TS. Kör man en raggar-amerikanare som drar 1,5 liter milen idag så är ju en SAAB som drar 0,8 liter milen rena sparbössan.

En kollega körde en Citroen C3 ett år som han var nöjd med, han fick ner den till 0,30 milen när han snålkörde men den bilen ser ju förjävlig ut enligt mig...

Jupp...


Och extremlåg bränsleförbrukning och kul bil att köra är i det närmaste omöjligt.

Lika som Volvo. Omöjligt att ha kul i en Volvo...
Eller en Clio för den delen... :D
Fast om TS nämner Yaris som exempel är det knappast en Ford Mustang han ser framför sig utan en liten billig bil som ändå inte känns plast och vingel.
Det "ha kul" du är ute efter är sannolikt inte det som efterfrågas..;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: ska köpa pendlarbil

Inlägg av blackparkas »

"En kul bil att köras" kan ju inte tolkas på så många sätt... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: ska köpa pendlarbil

Inlägg av gthyni »

blackparkas skrev:"En kul bil att köras" kan ju inte tolkas på så många sätt... :D
absolut kan det det...
min första bil var en SAAB 96 djungeltrumma, riktig rallykänsla fast det gick inte så fort som det kändes.
Kul att köra: Ford modell T, Scania FH16, Chevrolet Camaro, Ferrari 357 - fast på helt olika sätt.
:vinkar:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25742
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: ska köpa pendlarbil

Inlägg av fieldflower »

Det finns nivåer av kul...
1. Roligt på riktigt, dvs sportbilskategorin.
2. Inte plågsamt att köra längre sträckor, dvs bekväma pålitliga vanliga bilar.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: ska köpa pendlarbil

Inlägg av blackparkas »

Näeh. KUL är när något är KUL inte bekvämt eller pålitligt...


Hallå...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: ska köpa pendlarbil

Inlägg av Seaweed »

Min Cooper Clubman D '13 var en KUL bil. Gocart när man ville eller supersnål pendlare när man kände för det. Tror jag gjorde tre tankar över 0,55 på tre år med den, resten under. Billig att äga och nästan BMW-kvalitet rakt igenom (delar mycket delar med nån av BMWs modeller som jag inte kommer ihåg vilken). Komforten att jämföra med BMW, min hade dock sportchassi och var således lite styvare rakt igenom. Design > funktion på många ställen men det är bara KUL enligt mig :)

Hade jag skaffat en till hade det blivit den stora dieseln eller ännu hellre S-varianten.

Bild
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Skriv svar