Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Eagle Hazze »

fieldflower skrev:
anthax skrev:
fieldflower skrev:
Eagle Hazze skrev:En viktig faktor, lyssna mycket på musik, olika musik. Skaffa förutsättningar att spela in på enklaste sätt hemma, med bas, gitarr, möjligen även keyboard och att programmera trummor. Logic och andra apple produkter är hur man än ser det enklast att använda både som amatör och på proffsnivå. Jag har undervisat i logic och cubase på högskola som de stora dominerande programmen, plus en massa andra mindre program som har intressanta egenskaper. Logic slår det mesta i sin användarvänlighet och att systemet (audiocore) är stabilt i de flesta lägen. Det är otroligt tråkigt att sitta med ett instrument och plinka förutom övningar om man känner för det. Så sätt flera instrument i ett sammanhang med ett inspelnings/redigeringsprogram så vidgas världen enormt.
Vill plussa på att då man börjat spela in, och gärna på olika instrument, så blir ensamplinkandet ofta roligare för att det kan sättas I en kontext av att kunna bli en ny låt.
Jag har ständigt ett antal slingor som snurrar I huvudet som jag måste göra nåt av. Då blir det kul att bara sätta sig med basen eller gitarren eller pianot och få till nånting som lirar ihop med det som snurrar I skallen.
Har en önskelista med lite saker för att komma igång med att spela in, om bilbytet blir billigt så ska det shoppas. Vill testa mina idéer eftersom band inte är att räkna med.
Funderar på att möblera om lite, så att kanske pianot får plats bredvid datorn, så det går att göra som du skriver Eagle hazze. I dagsläget står prylarna i olika rum, och innan jag bytt rum har jag glömt vad jag nyss såg på skärmen.
Rekommenderar starkt att fixa ett musikhörn där man bara behöver slå på strömmen och koppla in datorn.
Ställa iordning ljudkort och grejer och koppla in alla stationära prylar såsom piano och liknande, och kanske skaffa en RCA-väljare och löda ihop lite sladdar så allt är klappat och klart.

Jag har grejat ett hörn där jag är 3 sladdar och 2 switchar ifrån inspelning.
Tar max 30 sekunder att komma igång med vilket instrument som helst, och inga omkopplingar.
Så himla skönt!
Innan jag tog mig i kragen och fixade till hörnet tappade jag oftast sugen innan allt var ihopkopplat.
Ja grejorna ska vara startklara utan för mycket kopplande mer än kanske plugga in olika instrument :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av anthax »

Ljudinterface testat och fungerar, testat en skräpinspelning också. Ska bli kul detta att kunna spela in idéer hemma.
Men i samma sväng ringer trummisen.. Jag blir så trött på folk..
Båda gitarrister har varit struliga, när ena är avgiftad kommer det fram att den andra knaprat piller och gått över styr.
Imorgon kommer jag tömma replokalen på mina egendomar, sen lämna nyckel till någon av de andra.
Orkar inte med mera band-strul.
Var finns det sunda människor att utöva musik med?... *Suck*
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Mr Spock »

anthax skrev:Ljudinterface testat och fungerar, testat en skräpinspelning också. Ska bli kul detta att kunna spela in idéer hemma.
Men i samma sväng ringer trummisen.. Jag blir så trött på folk..
Båda gitarrister har varit struliga, när ena är avgiftad kommer det fram att den andra knaprat piller och gått över styr.
Imorgon kommer jag tömma replokalen på mina egendomar, sen lämna nyckel till någon av de andra.
Orkar inte med mera band-strul.
Var finns det sunda människor att utöva musik med?... *Suck*
Vilken ledsam historia!
Tyvärr är det väl dock bara varianter på allt det där som typiskt sett händer när människor kommer samman. I ena stunden ljuv musik (bokstavligt talat) - i nästa stund olika varianter på sönderfall och/eller intrigerande.

"Sunda" människor?
Finns det?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av anthax »

Du har så rätt.
Får se det som att tack vare att bandet gav inspiration, så har jag en hel driva papper med "färdiga" låtar musikmässigt.

Bra fråga, kanske inte gör det, när det kommer till kritan.

Ska prata mera med trummisen när det gått några dagar och se om han tänker sälja sina trummor, eller om vi ska försöka leta gitarrist/pianist och köra något annat.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av fieldflower »

Tråkigt sånt där...
Ett band är ju så himla känsligt för personkemi att man nog skall satsa på band som inte har problem med annan kemi(!)

Själv är jag sugen på att hitta på nåt nytt vid sidan av coverbandet.
Inte för att det finns tid, men jag känner behov av att testa något slags Simon & Garfunkel-duo, men med alla möjliga visor och låtar.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Per »

Trist läge, anthax. Hoppas du och trummisen hittar lite trevligt folk.
fieldflower skrev:... jag känner behov av att testa något slags Simon & Garfunkel-duo, men med alla möjliga visor och låtar.
Synd att du bor så ocentralt, ff. :vinkar:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
fieldflower skrev:... jag känner behov av att testa något slags Simon & Garfunkel-duo, men med alla möjliga visor och låtar.
Synd att du bor så ocentralt, ff. :vinkar:
Här är här, och allt det där...
Men i sak håller jag med!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av anthax »

fieldflower skrev:Tråkigt sånt där...
Ett band är ju så himla känsligt för personkemi att man nog skall satsa på band som inte har problem med annan kemi(!)

Själv är jag sugen på att hitta på nåt nytt vid sidan av coverbandet.
Inte för att det finns tid, men jag känner behov av att testa något slags Simon & Garfunkel-duo, men med alla möjliga visor och låtar.
Lite lugnt och snällt, med finess och fina harmonier för röj och ös är det som lockar nu.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Skriv svar