Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av anthax »

Då var det dags igen, den återkommande bandsvackan.. När det inte blir några rep, alla i bandet har tappat suget.
Denna gången var det en med lite missbrukshistoria i sin livshistoria som fick för sig att återfall var en bra idé dagen innan ett rep och vips in på avgiftning. Väldigt bra timing med tanke på att en ny gitarrist visat sig intresserad av att vara med. (Han la lite saker på två låtar senaste studioinspelningen. Duktig filur med många bra idéer.)
Men, detta har hänt förr i olika bandsituationer och det har rett ut sig efter ett tag..

Tiden i detta band har varit inspirerande och har resulterat i 12 låtidéer på papper, plus ett par i skallen, men de gånger jag försökt visat hur jag tänkt / spelat genom något stycke så har gitarristerna tittat konstigt på mig, som om ett "maj7" skulle vara något exotiskt och synnerligen udda. Inte så konstiga saker egentligen, bara ackord färgade på olika vis. Men som basist med idéer som stannar det alltid i idéer...

Ljudinterface till datorn finns på inköpslistan, lika så en nylonsträngad med inbyggd mick. (Ja, jag kan inte spela stålsträngat. Mosade vänster pekfinger för snart ett år sedan och barré-ackord på stålis går inte längre alls pga taskig motorik och rörelseförmåga.)

Ska en hänga kvar i bandet och komma igång igen, bara för att det ska gå i stöpet ännu en gång men samtidigt hålla skrivandet igång? Eller kasta in handduken och bli en butter hemma-inspelare som får pyssla med egna sakerna, men där publiken på sin höjd består av katten och eventuellt störda grannar.
Göra båda? Nja, har inte fritid nog som pusslet ser ut i dagens läge för att hinna med.

Inte helt sammanhängande detta, men ungefär så här känns huvudet om musiksituationen..

Tror fan håller på att bli gammal också, lyssnar mer och mer på konstig jazz....
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Eagle Hazze »

Vad är det för typ av musik.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Mr Spock »

För att undvika de regelrätta klyschorna får man istället ta fram de klassiska råden:

1. Vänta och se. Förhastade beslut är överskattade.

2. Sluta inte spela. Varken i band eller på din kammare.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av B-Å Åhs »

Sluta inte att spela.
Se till att det är kul
Kompromissa aldrig .
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Mr Spock »

B-Å Åhs skrev:Sluta inte att spela.
Se till att det är kul
Kompromissa aldrig .
Ouch!
Den sistnämnda tumregeln diskvalificerar väl all grupprelaterad verksamhet, tänker jag. :D
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av B-Å Åhs »

Det finns tillfällen då allt stämmer och gruppens verksamhet inte alls är en kompromiss, då uppnås ett bra tillstånd ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Mr Spock »

B-Å Åhs skrev:Det finns tillfällen då allt stämmer och gruppens verksamhet inte alls är en kompromiss, då uppnås ett bra tillstånd ...
Absolut.
Jag kan dock påminna mig om helt andra tillstånd emellanåt...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av gthyni »

kan tänka mig att i Iggesund finns det begränsat med spelkamrater om man har lite udda idéer.
Om man inte har tid med båda så måste man man väl välja mellan att spela i band och kompromissa
eller att utveckla sina egna idéer själv eller med många inplockad eller permanent partner,

Om bandet mer eller mindre ligger i träda så kan du väl avvakta och prova lite egna idér själv under tiden det ger sig om det finns en framtid tillsammans
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Mr Spock »

gthyni skrev:kan tänka mig att i Iggesund finns det begränsat med lekkamrater om man har lite "udda" idéer. Man får utveckla sina idéer själv eller med permanent partner.
:shock:
:oops:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av gthyni »

Mr Spock skrev:
gthyni skrev:kan tänka mig att i Iggesund finns det begränsat med lekkamrater om man har lite "udda" idéer. Man får utveckla sina idéer själv eller med permanent partner.
:shock:
:oops:
Blev lite vågat klippt och out of context
;D
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Jellew »

Eller kasta in handduken och bli en butter hemma-inspelare
Om du har bestämt dig att framtiden som hemmainspelare är en butter tillvaro kanske det inte är någon framtid att gå mot. Med den inställningen blir det nog en självuppfyllande profetia av det hela. Nu kanske du tänker att det bara var en komisk sak att skriva, men du skrev det likväl.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av fieldflower »

För mig funkar hemmainspelandet som en ventil att blåsa lite ånga då bandet går på kryckor.
Så sluta inte, men bränn frustrationen på att göra egna låtar. :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av anthax »

gthyni skrev:
Mr Spock skrev:
gthyni skrev:kan tänka mig att i Iggesund finns det begränsat med lekkamrater om man har lite "udda" idéer. Man får utveckla sina idéer själv eller med permanent partner.
:shock:
:oops:
Blev lite vågat klippt och out of context
;D
Detta så att säga gjorde min dag. :D
I Iggesund finns inga lekkamrater alls, så åker in till stora staden Hudiksvall för att leka. :)

Eagel Hazze:
Som frågade om musikstil, så var det snäll och fin musik med två akustiska gitarrer, försiktiga trummor, bas och sång. Allt egenskrivet av gitarristerna före min tid. Allt är fortfarande egenskrivet, men med elgitarrer och bitvis mera rock än lugnt och fint nu för tiden, även reggae-inslag finns. (Finns på Spotify, men har inte Spotify själv så vet inte var och hur.
Sevenfifty eller dylikt ska det heta.)

Jellew:
Var lite dumt formulerat av mig.
Tanken med "butter heminspelare" var att det blir saker inspelade men som inte kommer längre än så.

Sluta musicera helt blir svårt, för det blir 10-15 minuter gitarr nästan varje kväll. Funkar bättre att spela mig trött än att läsa böcker.
Vet inte om det är frustration, uppgivenhet eller om tålamodet med strulande bandmedlemmar som tryter, som fått det att börja rinna över.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Eagle Hazze »

anthax skrev:
gthyni skrev:
Mr Spock skrev:
gthyni skrev:kan tänka mig att i Iggesund finns det begränsat med lekkamrater om man har lite "udda" idéer. Man får utveckla sina idéer själv eller med permanent partner.
:shock:
:oops:
Blev lite vågat klippt och out of context
;D
Detta så att säga gjorde min dag. :D
I Iggesund finns inga lekkamrater alls, så åker in till stora staden Hudiksvall för att leka. :)

Eagel Hazze:
Som frågade om musikstil, så var det snäll och fin musik med två akustiska gitarrer, försiktiga trummor, bas och sång. Allt egenskrivet av gitarristerna före min tid. Allt är fortfarande egenskrivet, men med elgitarrer och bitvis mera rock än lugnt och fint nu för tiden, även reggae-inslag finns. (Finns på Spotify, men har inte Spotify själv så vet inte var och hur.
Sevenfifty eller dylikt ska det heta.)
Aha jag fick för mig att ni drog år progressiv metall, det var en ytlig analys av mig av din nick här på pb. :D
Ok då vet jag, jag tycker verkligen att du ska skaffa ett ljudkort och sätta igång med lite egenproduktion, det är alltid bra oavsett om du spelar i band eller inte. Man måste testa olika tankar. arr. och idéer. Det är bättre att göra hemma än sättet vi körde med på 70-talet att sojakötta alla idéer och arr i grupp i replokaler Det är bättre att presentera olika idéer på en konto i t.ex. box.com så kan alla i lugn och ro reflektera över arret eller låten. Och har man inte ett band men hittar xola människor till ett band så kan det vara bra att ha lite på ett konto att presentera som en starter.
Jellew:
Var lite dumt formulerat av mig.
Tanken med "butter heminspelare" var att det blir saker inspelade men som inte kommer längre än så.

Sluta musicera helt blir svårt, för det blir 10-15 minuter gitarr nästan varje kväll. Funkar bättre att spela mig trött än att läsa böcker.
Vet inte om det är frustration, uppgivenhet eller om tålamodet med strulande bandmedlemmar som tryter, som fått det att börja rinna över.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Mr Spock »

"All This Weight" var bra. :tummenupp:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Jellew »

Jellew:
Var lite dumt formulerat av mig.
Tanken med "butter heminspelare" var att det blir saker inspelade men som inte kommer längre än så.
Så kan det säkert bli, det kanske inte alltid behöver bli så mycket heller.
Sluta musicera helt blir svårt, för det blir 10-15 minuter gitarr nästan varje kväll. Funkar bättre att spela mig trött än att läsa böcker.
Vet inte om det är frustration, uppgivenhet eller om tålamodet med strulande bandmedlemmar som tryter, som fått det att börja rinna över.
Det är klart du inte ska sluta spela. Spela musik är terapi. Folk är masiga att ha och göra med och det kan stjäla energi ibland men det kanske inte är värt att fatta ett förhastat beslut i affektion dock.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av allan »

Trist det där.....

En basist som är på hugget o vill satsa på sitt instrument och ett vettigt band, kan lätt hamna i ett tillstånd av frustration och katanoni. Och att hitta vettiga band har väl aldrig varit speciellt lätt. Inte ens i Göteborg.....

Men något som har funkat för mig, o dessutom avhåller en ifrån att spela i helt fel sammanhang bara för att "spela bas i band" är: Keyboard! Det är billigt, du slipper köpa dyra strängar, du behöver inte reta dig och bli besviken på mskor som inte diggar Jaco 16-delar, och framför allt: Det är roligt! Och du blir en bättre basist!

Det kanske låter som tulipanaros, men jag vet själv hur knäckt o ledsen jag varit när basliret inte för något vettigt uttryck. Med k-bordet kan man ta sig igenom stiltjebälten med hedern i behåll.....

Och nu kan jag spela "rotless voicing" a la introt på Teen Town. Fy fan vad fräckt..... :oops: !!

Håll ut!
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av anthax »

Mr Spock skrev:"All This Weight" var bra. :tummenupp:
Kul att du gillar den. :)

Allan:
Jag köpte ett elpiano från Thomann januari 2015 just med tanken på att kunna göra något annat / lära mig något nytt.
Men...
Har försökt ta ut det egengjorda för att kunna testa melodier, men saknar motorik och simultankapacitet till mera än stämtoner till gitarren, dvs enhandsspelande.
Hur gör man för att lära händerna att göra olika saker samtidigt? Övning ger färdighet, men.. Behöver ha något som motiverar 30 minuter piano då och då. Sitta och plinka "bara för att" funkar inte för min hjärna, tappar lust och fokus efter bara någon minut.
Klona sig själv och starta ett band med sina kloner kanske? Lika leka bäst.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av fieldflower »

anthax skrev:
Mr Spock skrev:"All This Weight" var bra. :tummenupp:
Kul att du gillar den. :)

Allan:
Jag köpte ett elpiano från Thomann januari 2015 just med tanken på att kunna göra något annat / lära mig något nytt.
Men...
Har försökt ta ut det egengjorda för att kunna testa melodier, men saknar motorik och simultankapacitet till mera än stämtoner till gitarren, dvs enhandsspelande.
Hur gör man för att lära händerna att göra olika saker samtidigt? Övning ger färdighet, men.. Behöver ha något som motiverar 30 minuter piano då och då. Sitta och plinka "bara för att" funkar inte för min hjärna, tappar lust och fokus efter bara någon minut.
Klona sig själv och starta ett band med sina kloner kanske? Lika leka bäst.
Bara sitt och lek.
Få bägge händerna att göra samma ackord och hitta egna slingor.
Inom överskådlig tid gör händerna som du vill och du kan börja ta ut svängarna lite.
På piano kan jag snöa in totalt på relativt enkla ackordsföljder...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av gthyni »

Kolla youtube, där finns instruktionsfilmer för allt möjligt som ger en tips, idéer och övningar


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Eagle Hazze »

En viktig faktor, lyssna mycket på musik, olika musik. Skaffa förutsättningar att spela in på enklaste sätt hemma, med bas, gitarr, möjligen även keyboard och att programmera trummor. Logic och andra apple produkter är hur man än ser det enklast att använda både som amatör och på proffsnivå. Jag har undervisat i logic och cubase på högskola som de stora dominerande programmen, plus en massa andra mindre program som har intressanta egenskaper. Logic slår det mesta i sin användarvänlighet och att systemet (audiocore) är stabilt i de flesta lägen. Det är otroligt tråkigt att sitta med ett instrument och plinka förutom övningar om man känner för det. Så sätt flera instrument i ett sammanhang med ett inspelnings/redigeringsprogram så vidgas världen enormt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av fieldflower »

Eagle Hazze skrev:En viktig faktor, lyssna mycket på musik, olika musik. Skaffa förutsättningar att spela in på enklaste sätt hemma, med bas, gitarr, möjligen även keyboard och att programmera trummor. Logic och andra apple produkter är hur man än ser det enklast att använda både som amatör och på proffsnivå. Jag har undervisat i logic och cubase på högskola som de stora dominerande programmen, plus en massa andra mindre program som har intressanta egenskaper. Logic slår det mesta i sin användarvänlighet och att systemet (audiocore) är stabilt i de flesta lägen. Det är otroligt tråkigt att sitta med ett instrument och plinka förutom övningar om man känner för det. Så sätt flera instrument i ett sammanhang med ett inspelnings/redigeringsprogram så vidgas världen enormt.
Vill plussa på att då man börjat spela in, och gärna på olika instrument, så blir ensamplinkandet ofta roligare för att det kan sättas I en kontext av att kunna bli en ny låt.
Jag har ständigt ett antal slingor som snurrar I huvudet som jag måste göra nåt av. Då blir det kul att bara sätta sig med basen eller gitarren eller pianot och få till nånting som lirar ihop med det som snurrar I skallen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av anthax »

fieldflower skrev:
Eagle Hazze skrev:En viktig faktor, lyssna mycket på musik, olika musik. Skaffa förutsättningar att spela in på enklaste sätt hemma, med bas, gitarr, möjligen även keyboard och att programmera trummor. Logic och andra apple produkter är hur man än ser det enklast att använda både som amatör och på proffsnivå. Jag har undervisat i logic och cubase på högskola som de stora dominerande programmen, plus en massa andra mindre program som har intressanta egenskaper. Logic slår det mesta i sin användarvänlighet och att systemet (audiocore) är stabilt i de flesta lägen. Det är otroligt tråkigt att sitta med ett instrument och plinka förutom övningar om man känner för det. Så sätt flera instrument i ett sammanhang med ett inspelnings/redigeringsprogram så vidgas världen enormt.
Vill plussa på att då man börjat spela in, och gärna på olika instrument, så blir ensamplinkandet ofta roligare för att det kan sättas I en kontext av att kunna bli en ny låt.
Jag har ständigt ett antal slingor som snurrar I huvudet som jag måste göra nåt av. Då blir det kul att bara sätta sig med basen eller gitarren eller pianot och få till nånting som lirar ihop med det som snurrar I skallen.
Har en önskelista med lite saker för att komma igång med att spela in, om bilbytet blir billigt så ska det shoppas. Vill testa mina idéer eftersom band inte är att räkna med.
Funderar på att möblera om lite, så att kanske pianot får plats bredvid datorn, så det går att göra som du skriver Eagle hazze. I dagsläget står prylarna i olika rum, och innan jag bytt rum har jag glömt vad jag nyss såg på skärmen.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av fieldflower »

anthax skrev:
fieldflower skrev:
Eagle Hazze skrev:En viktig faktor, lyssna mycket på musik, olika musik. Skaffa förutsättningar att spela in på enklaste sätt hemma, med bas, gitarr, möjligen även keyboard och att programmera trummor. Logic och andra apple produkter är hur man än ser det enklast att använda både som amatör och på proffsnivå. Jag har undervisat i logic och cubase på högskola som de stora dominerande programmen, plus en massa andra mindre program som har intressanta egenskaper. Logic slår det mesta i sin användarvänlighet och att systemet (audiocore) är stabilt i de flesta lägen. Det är otroligt tråkigt att sitta med ett instrument och plinka förutom övningar om man känner för det. Så sätt flera instrument i ett sammanhang med ett inspelnings/redigeringsprogram så vidgas världen enormt.
Vill plussa på att då man börjat spela in, och gärna på olika instrument, så blir ensamplinkandet ofta roligare för att det kan sättas I en kontext av att kunna bli en ny låt.
Jag har ständigt ett antal slingor som snurrar I huvudet som jag måste göra nåt av. Då blir det kul att bara sätta sig med basen eller gitarren eller pianot och få till nånting som lirar ihop med det som snurrar I skallen.
Har en önskelista med lite saker för att komma igång med att spela in, om bilbytet blir billigt så ska det shoppas. Vill testa mina idéer eftersom band inte är att räkna med.
Funderar på att möblera om lite, så att kanske pianot får plats bredvid datorn, så det går att göra som du skriver Eagle hazze. I dagsläget står prylarna i olika rum, och innan jag bytt rum har jag glömt vad jag nyss såg på skärmen.
Rekommenderar starkt att fixa ett musikhörn där man bara behöver slå på strömmen och koppla in datorn.
Ställa iordning ljudkort och grejer och koppla in alla stationära prylar såsom piano och liknande, och kanske skaffa en RCA-väljare och löda ihop lite sladdar så allt är klappat och klart.

Jag har grejat ett hörn där jag är 3 sladdar och 2 switchar ifrån inspelning.
Tar max 30 sekunder att komma igång med vilket instrument som helst, och inga omkopplingar.
Så himla skönt!
Innan jag tog mig i kragen och fixade till hörnet tappade jag oftast sugen innan allt var ihopkopplat.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sån där svacka, bandmässigt / musikaliskt

Inlägg av Eagle Hazze »

fieldflower skrev:
Eagle Hazze skrev:En viktig faktor, lyssna mycket på musik, olika musik. Skaffa förutsättningar att spela in på enklaste sätt hemma, med bas, gitarr, möjligen även keyboard och att programmera trummor. Logic och andra apple produkter är hur man än ser det enklast att använda både som amatör och på proffsnivå. Jag har undervisat i logic och cubase på högskola som de stora dominerande programmen, plus en massa andra mindre program som har intressanta egenskaper. Logic slår det mesta i sin användarvänlighet och att systemet (audiocore) är stabilt i de flesta lägen. Det är otroligt tråkigt att sitta med ett instrument och plinka förutom övningar om man känner för det. Så sätt flera instrument i ett sammanhang med ett inspelnings/redigeringsprogram så vidgas världen enormt.
Vill plussa på att då man börjat spela in, och gärna på olika instrument, så blir ensamplinkandet ofta roligare för att det kan sättas I en kontext av att kunna bli en ny låt.
Jag har ständigt ett antal slingor som snurrar I huvudet som jag måste göra nåt av. Då blir det kul att bara sätta sig med basen eller gitarren eller pianot och få till nånting som lirar ihop med det som snurrar I skallen.
Precis det blir tredimensionellt från att vara i en dimension.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar