Jag trodde topplån var ett minne blott...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av blackparkas »

Var in på banken idag eftersom vi ev. sälja kåken och köpa en annan....

När vi köpte för 10 år sedan så var 10% i topplån, idag så måste man betala 15% cash alt. ta ett blancolån på 15% av köpesumman, och utöver detta så ska man alltså ÄNDÅ ha ett topplån!?!?


Jag fattar ingenting....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av Zyrran »

15% cash. Amortera 2% på summan ned till 75% per år och sedan 1% ned till 50% om jag inte minns fel.. inte gratis att bo idag.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av blackparkas »

Ja, amorteringskrav är jag med på.

Men när vi satt och kikade fanns det en topplåns-del i kalkylen...
Känns helt absurt om man ändå behöver ha topplån fast man betalar 15% med ett eventuellt blancolån...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av Svensson »

Inte för att jag har nåt att göra med din privatekonomi men hur blir det när ni säljer kåken? Vinst eller förlust? Om du gör vinst på den måste du ju i alla fall kunna reducera topplånen såvida du inte tänkt köpa en bas (eller Ford?) eller nåt för vinsten från den försäljningen :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av BBQV »

blackparkas skrev:Ja, amorteringskrav är jag med på.

Men när vi satt och kikade fanns det en topplåns-del i kalkylen...
Känns helt absurt om man ändå behöver ha topplån fast man betalar 15% med ett eventuellt blancolån...
Hur ska bankerna annars kunna göra miljardvinster varje år?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av Zyrran »

Fast idag får man ju samma ränta på topp respektive bottenlån?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:Inte för att jag har nåt att göra med din privatekonomi men hur blir det när ni säljer kåken? Vinst eller förlust? Om du gör vinst på den måste du ju i alla fall kunna reducera topplånen såvida du inte tänkt köpa en bas (eller Ford?) eller nåt för vinsten från den försäljningen :).

Vi gör en vinst, men vinsten ska ju betala de 15% man måste casha på nya kåken, och sedan är det skatter, lagfarter och mäklararvoden utöver det...


Ganska tufft med 15% egen insats, fortfarande topplån OCH amorteringskrav...
Nu vill vi ju amortera ändå, men man känner att vi bor ganska bra som vi har det helt plötsligt, utan topplån och 900k i lån på kåken......

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av blackparkas »

Zyrran skrev:Fast idag får man ju samma ränta på topp respektive bottenlån?

Aha! Det är så alltså?
Men kortare amorteringstid?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av Zyrran »

blackparkas skrev:
Zyrran skrev:Fast idag får man ju samma ränta på topp respektive bottenlån?

Aha! Det är så alltså?
Men kortare amorteringstid?
Kan ha fel, men det var så jag förstod det sist jag pratade med banken.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: Nu vill vi ju amortera ändå, men man känner att vi bor ganska bra som vi har det helt plötsligt, utan topplån och 900k i lån på kåken......
900 k i lån på kåken.......eeeh....
Hälsningar fr Enskede...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av B-Å Åhs »

Den finns en helt annan värld utanför Enskede ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av B-Å Åhs »

In the sticks
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av GandhiMK2 »

Sant....dom ska ju ha nåt att vara glada för. ;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av Jensa »

Svensson skrev:Inte för att jag har nåt att göra med din privatekonomi men hur blir det när ni säljer kåken? Vinst eller förlust? Om du gör vinst på den måste du ju i alla fall kunna reducera topplånen såvida du inte tänkt köpa en bas (eller Ford?) eller nåt för vinsten från den försäljningen :).
Eller ett GULDKRUCIFIX!! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av Svensson »

GandhiMK2 skrev:
blackparkas skrev: Nu vill vi ju amortera ändå, men man känner att vi bor ganska bra som vi har det helt plötsligt, utan topplån och 900k i lån på kåken......
900 k i lån på kåken.......eeeh....
Hälsningar fr Enskede...
Så mycket?? Ligger på hälften ;)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av JazzBassillen »

Jensa skrev:
Svensson skrev:Inte för att jag har nåt att göra med din privatekonomi men hur blir det när ni säljer kåken? Vinst eller förlust? Om du gör vinst på den måste du ju i alla fall kunna reducera topplånen såvida du inte tänkt köpa en bas (eller Ford?) eller nåt för vinsten från den försäljningen :).
Eller ett GULDKRUCIFIX!! :mrgreen:
Kanske ta ett RÖRTOPPLÅN!!
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av Svensson »

Kan nämna att jag hade 14,75 % ränta på bottenlånen när jag köpte hus på den gamla goda tiden så totalt sett vette tusan om det egentligen var mer förmånligt att låna förr. Fördelen är väl möjligen att inflationen gjort att lånesumman relativt sett har krympt.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av B-Å Åhs »

Pengar ä billigt nu
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av Svensson »

B-Å Åhs skrev:Pengar ä billigt nu
Amen.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av Punkster »

#hyresrätt
/Linus
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av blackparkas »

Kommer aldrig mer hyra en bostad någonsin igen.

Hade det inte varit för att vi, snart, desperat behöver ett rum till då ungarna är så stora så de behöver egna rum, hade vi nog inte flyttat.
Bor egentligen oförskämt billigt som vi gör det.

Amortering och ränta på ungefär hälften av vad en hyresrätt skulle kosta i månaden.
Eller vänta. Det är nog snarare en tredjedel...
Och pengarna betalar man inte till nån snubbe med redan för mycket pengar på kontot utan till sig själv.
Att hyra är ju jättekorkat egentligen.

Förutsatt att man inte är ensamstående och inte kräver så mycket utrymme, då förstår jag att man hyr!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av Eagle Hazze »

Kör bankerna kartell med samma erbjudande rakt över, eller skiljer sig bankerna åt på det som ör utanför lagstiftning.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av Punkster »

Om man redan har en bostadsrätt/villa, dessutom köpt innan de nuvarande reglerna om 15% handpenning trädde i kraft, så sitter man i ett annat läge.

Min hyrestvåa på 65 kvm kostar drygt 5000 kr/månad, och då ingår trädgård och garage. Om jag skulle köpa en likvärdig lägenhet i stan så är chansen stor att månadsavgiften till föreningen skulle landa på en liknande summa, och då ska det dessutom till ett lån på typ 1,5 mille. Minst. Som dessutom ska kompletteras med 15% i handpenning. Jag skulle antagligen hamna på ungefär dubbla min nuvarande boendekostnad.

Att som förstagångsköpare komma in på marknaden nu är antagligen den sämsta ekonomiska affär man kan göra.
/Linus
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av Eagle Hazze »

Punkster skrev:Om man redan har en bostadsrätt/villa, dessutom köpt innan de nuvarande reglerna om 15% handpenning trädde i kraft, så sitter man i ett annat läge.

Min hyrestvåa på 65 kvm kostar drygt 5000 kr/månad, och då ingår trädgård och garage. Om jag skulle köpa en likvärdig lägenhet i stan så är chansen stor att månadsavgiften till föreningen skulle landa på en liknande summa, och då ska det dessutom till ett lån på typ 1,5 mille. Minst. Som dessutom ska kompletteras med 15% i handpenning. Jag skulle antagligen hamna på ungefär dubbla min nuvarande boendekostnad.

Att som förstagångsköpare komma in på marknaden nu är antagligen den sämsta ekonomiska affär man kan göra.
Ja ta sig in på bostadsrätt eller villamarknaden utanför de tre största städerna idag är en osäker affär, framförallt när det gäller nyproducerade bostadsrätter. Pris för en t.ex. nyproducerad tvåa är relativt högt, och nästan alltig mycket högre än vad man kan hitta äldre bostadsrättstvåor för på bostadsmarknaden i samma stad. Lägg sedan till en hög avgift på nyproduktion. Får man för sig att flytta inom tio år så är det nästan alltid en förlustaffär, om man räknar med försäljningspris kontra lån och vad man lagt på avgifter. Man kan även fundera på att denna marknad är mycket känsligare för konjunktursvackor och statens bostadspolitik. Villor verkar däremot vara en något bättre affär, om man tar bort nyproduktion av villor som oftast håller för höga priser i jämförelse med vad man kan köpa en likvärdig äldre villa för i samma stad. Där har man samma värdestegringsproblematik, förutom av själva boendet inte har samma höga avgifter, ( drift, sophämtning, vatten, försäkring)

Så nyproduktion av bostadsrätter och villor håller alltid fantasipriser i mindre städer och är nästan alltid en förlustaffär i många år. Sedan så kan man ju lägga till andra aspekter än just ekonomi som bekvämlighet, rätt läge osv osv och att man är beredd att betala för det oavsett bostadsmarknad. Din tvåa för 5000kr/mån med garage låter som en riktigt billig två för att vara i en relativt stor stad. Här i Eksjö så är det billigt med 5k för en tvåa. Här får man betala 6-7000kr för en radonskadad tvåa där ett garage läggs ovanpå hyran. Nu kan man tillägga att Eksjös kommunala bostadsbolag är helt förstört med tömda reparationsfonder och låg. nivå på strategier.

Innan Eksjö så bodde vi i Stockholm med en vandring från hyresrätt, till bostadsrätt till radhus mellan 1993-2010. Där ökar allting i värde oavsett politik eller regelverk. Bristen på lägenheter och attraktionen är mycket högre än någon typ av begränsning från staten. Vår första 1,5a på Bondegatan södermalm in mot gården 1995 kostade runt 500.000kr Idag får man betala för samma etta nära två miljoner efter budgivning.

Köper man den för två miljoner så kan man nästa dag sälja den för samma pris eller två år senare för ett pris som är långt över inflation. När man är van vid denna prisbild och flyttar ut på landet så är det lätt att gå på en nyproducerad villa då det priset ligger på runt halva mot Stockholm. Vill man göra en ännu bättre affär så köper man en äldre villa som säkert ligger på en tredjedel eller mindre i jämförelsepris. Så det är lätt att bli fartblid på bägge ögonen.

Så utanför storstäderna är helt klart en äldre villa med bra uppvärmningssystem den bästa affären, de håller oftast relativ högt peis men har en låg boendekostnad i jämförelse på ytan, vad en bostadsrätt skulle kosta med en kvadratmeter på 100 och uppåt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Jag trodde topplån var ett minne blott...

Inlägg av kmo »

Fast bygger du nytt så slipper du väl amorteringskravet dom första fem åren? Det i samband med låga driftskostnader, ingen fastighetsskatt dom första fem gör det väl till en bra och billig affär att bygga? Jag lånade nyss upp 400K för ett utbygge vilket gav oss dom nya bestämmelserna om amortering. En kompis som bygger nytt för 4,5 millar kommer att bo billigare än oss, och vi har lite lån. 1,6... Då handlar det väl givetvis om att man måste bo kvar en längre stund, fast annars bygger man väl inte???
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar