Fundersam över framtiden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Fundersam över framtiden

Inlägg av Tripod »

Jag är rådvill om hur jag ska göra.

Jag har jobbat i många yrken genom livet. Främst har jag varit teknikinformatör i 17 år(skrivit instruktionsböcker mm) men också varit journalist, fotograf, säljare och chaufför. Även informatör i alkoholbranschen och i kosmetikbranschen.

Under finanskrisen blev det akuta problem när en massa kunder gick i konkurs och försvann, och jag började jobba i Norge som bussförare. Där är jag fortfarande kvar nu 7 år senare. Det börjar kännas väldigt jobbigt eftersom jag har familj hemma i Sverige. Barnen är visserligen myndiga numera, men bor fortfarande hemma.

Jag börjar bli allt mer desperat att få ett jobba hemma. Men det är inte så lätt. Bäst-före-datum är nog passerat för länge sedan, sett med svenska arbetsgivarögon. Jag är 58 år och det är nu 15 år sedan jag jobbade med teknikinformation. Under de åren har en programtyp som heter XML helt tagit över det yrket, och det har jag aldrig jobbat med, så det verkar omöjligt av den anledningen.

Att börja jobba som bussförare i Sverige verkar också omöjligt. De senaste åren har jag tjänat NOK 450 000 i Norge och det kan jag inte komma i närheten av i Sverige som bussförare. Och den lönen är vad jag behöver för att överleva. Jag har ett ganska dyrt boende och en stor familj.

Säljarjobb verkar väl vara den sista möjligheten utifrån mina tidigare erfarenheter. Problemet är att de allra flesta säljarjobben är rena provisionsjobb som verkar mindre seriösa. Ingenting man kan förlita sig på om man måste kunna försörja en stor familj. Annars kräver många säljarjobb som verkar mer seriösa djupa specialkunskaper inom något visst område. Allmän teknisk erfarenhet räcker inte.

Någon som får några kreativa tankar?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Mr Spock »

Oj.
Inget angenämt eller avundsvärt över detta dilemma.

Med tanke på barnens åldersläge - skulle en norgeflytt för hustrun vara de möjligas konst?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Tripod »

Nja, det vill nog varken hon eller jag. Hon har sina kunder där vi bor och ingen av ungarna har blivit självförsörjande. Det är mest olika former av studier de ägnar sig åt, så deras situation skulle försvåras ganska mycket om vi flyttade.

Dessutom vill jag inte ägna resten av yrkeslivet åt att köra buss. När man har varit borta från det ett tag kan det visserligen vara rätt kul ett tag, men sedan tröttnar jag på det rätt fort. Att t ex skriva instruktionsböcker är kanske inte heller något som räcker som livsinnehåll, men det är mer tillfredställande än busskörning i alla fall.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Tripod »

Om jag dessutom tänker några år framåt så är det nog ganska troligt att det kommer ett antal barnbarn. Då vill jag nog gärna finnas i Skåne liksom de.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Mr Spock »

Tripod skrev:Om jag dessutom tänker några år framåt så är det nog ganska troligt att det kommer ett antal barnbarn. Då vill jag nog gärna finnas i Skåne liksom de.
Om du tänker några år framåt har du rimligen statlig ålderspension.
Frågan är - såvitt jag förstår - hur livet ska levas mellan nu och då?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Fundersam över framtiden

Inlägg av Tripod »

Jag räknar med att jobba till en bit över 70. Eftersom jag under stora delar av yrkeslivet har varit egen företagare utan tjänstepension så kommer jag att få en pension som jag absolut inte kan leva på om jag slutar tidigt. Eller normalt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av bas »

Tripod skrev:Under de åren har en programtyp som heter XML helt tagit över det yrket, och det har jag aldrig jobbat med, så det verkar omöjligt av den anledningen.
XML är ett generellt dokumentformat, ett ganska okomplicerat sådant. Kan du någon HTML? XML är ungefär samma sak. Du kan få OK koll på XML genom några dagars självstudier på kvällstimmarna...

(Världen blir mer komplicerad om man börjar snacka XML-schemadefinitioner, XSD, eller transformer, XSLT, men en sak i taget... :))
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Tripod »

Jodå, jag vet att det är besläktat och jag har jobbat med HTML en del privat, både råkodning och med olika editorer som t ex DreamWeaver och SeaMonkey samt till och med gamla Navigators composerläge.

Jag får väl ha det som argument om det blir aktuellt.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Hellish »

Det känns lite som att du bär en väldigt stor del av det ekonomiska ansvaret.

Vad kan göras för att sänka boendekostnaderna? Och kan inte fler i familjen hjälpa till om ni är många? Fast ungdomarna kanske redan extrajobbar för att ta hand om sina utgifter, vad vet jag?

Det känns ju tråkigt att du ska behöva dra ett sådant lass på egen hand. Livet ska inte vara till för att jobba, tänker jag.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Tripod »

Jo, det stämmer nog. Min fru har en kosmetiksalong, men jobbar ganska sporadiskt nu eftersom hon drabbats av ganska svår reumatism. Men hon VILL inte bli förtidspensionär. Två barn söker jobb.

Ingen som har några magiska tips om yrken som är fantastiskt bra betalda och som jag kan göra med min bakgrund? ;-) I Sverige, alltså
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Jellew »

Hellish skrev:Det känns lite som att du bär en väldigt stor del av det ekonomiska ansvaret.

Vad kan göras för att sänka boendekostnaderna? Och kan inte fler i familjen hjälpa till om ni är många? Fast ungdomarna kanske redan extrajobbar för att ta hand om sina utgifter, vad vet jag?

Det känns ju tråkigt att du ska behöva dra ett sådant lass på egen hand. Livet ska inte vara till för att jobba, tänker jag.
Tripod skrev:Jo, det stämmer nog. Min fru har en kosmetiksalong, men jobbar ganska sporadiskt nu eftersom hon drabbats av ganska svår reumatism. Men hon VILL inte bli förtidspensionär. Två barn söker jobb.

Ingen som har några magiska tips om yrken som är fantastiskt bra betalda och som jag kan göra med min bakgrund? ;-) I Sverige, alltså
Jag försökte formulera en text i samma andemening som Hellish tidigare, det vill säga den ekonomiska aspekten och hur stor del av bekymret den verkar vara. Formuleringen blev dock inte i närheten av så smooth när jag skrev så jag gick och åt istället.

Tripod:Fundera på huruvida den ekonomiska bild du målat upp i tråden är satt i sten eller inte.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av midlifecrisis »

Kontakta ett par-tre seriösa headhuntingföretag. De jobbar ofta åt båda håll, dvs letar rätt på individer åt företag och letar rätt på företag åt individer. Annars, med din bakgrund, bli politiker! Du låter som klippt och skuren!
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Tripod »

Haha. Politiker. Jag kan ju alltid bli statsminister...
Men det första kan jag ju pröva.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av TDHP »

Kanske starta en taxirörelse?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Tripod »

Ja anställd som taxiförare är ju otänkbart vad jag förstår. De verkar ju numera tjäna snäppet mer än thailändska bärplockare. Men hur lönsamheten är för smååkare har jag ingen aning om. Känslan är nog dessvärre att den inte är stor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av TDHP »

Eller budbil! Det är det alltid för ont om här iaf.
Då kanske du får räkna med att vara borta en del också, men det är ju närmare hem iaf.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Tripod »

Jag får försöka forska lite om det. Men lite skeptisk är jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Tripod »

Rörande Midlifecrisis förslag om headhunterfirmor, vet någon om vilka som finns och kan vara lämpliga?

Midlife själv misstänker jag inte har så aktuella kunskaper om det eftersom han varit ifrån Sverige ganska länge nu. De få firmor som jag kände till (har blivit headhuntad två gånger) verkar inte vara aktiva längre, så mina kontakter är också obsoleta.

Jag har nu hittat K2 Search, men jag tvivlar på att de är rätt för teknikinformation. Fler förslag?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av bootsy »

http://www.bohmans.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av B-Å Åhs »

Finns det inga kurser som du kan komplettera din omfattande erfarenhet som teknikinformatör med ?
Kontinuerlig vidareutbildning är ett måste .
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av bootsy »

B-Å Åhs skrev:Finns det inga kurser som du kan komplettera din omfattande erfarenhet som teknikinformatör med ?
Kontinuerlig vidareutbildning är ett måste .
Helt sant. Kolla vad du kan göra för att se till att din kompetens är uppdaterad.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jay Jacket
Medlem+
Inlägg: 645
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:59
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Jay Jacket »

Headhunter-företag kan mycket väl fungera, men det är också en bransch som ofta är ifrågasatt numera. Idag är det ju fritt fram att bygga nätverk och skapa kontakter via sociala nätverk, där främst LinkedIn är det bästa alternativet vad gäller just jobb och arbetsliv. Det är inte alldeles självklart längre att företagen går till headhunters när de själva kan annonsera jobb och skapa kontakter med intressanta kandidater via de sociala kanalerna.

Om du inte har en profil på LinkedIn skulle jag nog tipsa om att skaffa en sådan. Det är ett jättebra sätt att etablera och hålla kontakt med både nuvarande och före detta kollegor (och förstås andra vänner och bekanta). Där kan det dyka upp både lediga jobb och goda möjligheter att etablera kontakter. Just teknik och IT är för övrigt väldigt väl representerat på LinkedIn.
Fender Precision JV '57 ('83), Fender Precision AVRI Fullerton '62 ('83), Fender Jazz USA ('07), Fender Jazz ('73), Squier Bass VI ('13), Tokai Hardpuncher ('83), Ampeg V4B ('77) x 2, Ampeg SVT212, Aguilar TH500, TKS212, pedaler
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av Tripod »

bootsy skrev:
B-Å Åhs skrev:Finns det inga kurser som du kan komplettera din omfattande erfarenhet som teknikinformatör med ?
Kontinuerlig vidareutbildning är ett måste .
Helt sant. Kolla vad du kan göra för att se till att din kompetens är uppdaterad.
Jag letar för fullt efter XML-utbildningar som jag kan betala. Det är nog vad som skulle underlätta mest.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av bjelkeman »

Jag är inte övertygad om att XML tagit över helt inom teknikinformatörsjobbet. Det finns ganska mycket att göra runt kommunikation inom teknik som handlar om att skriva saker. Beskriva saker väl och intressant. Jag har svårt att tro att det inte finns en brist på teknikinformatörer i Sverige idag. Det är dessutom ett jobb man kan göra på distans.

http://se.indeed.com/m/jobs?q=Teknikinformat" onclick="window.open(this.href);return false;ör
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Fundersam över framtiden

Inlägg av midlifecrisis »

Tripod skrev:Rörande Midlifecrisis förslag om headhunterfirmor, vet någon om vilka som finns och kan vara lämpliga?

Midlife själv misstänker jag inte har så aktuella kunskaper om det eftersom han varit ifrån Sverige ganska länge nu. De få firmor som jag kände till (har blivit headhuntad två gånger) verkar inte vara aktiva längre, så mina kontakter är också obsoleta.

Jag har nu hittat K2 Search, men jag tvivlar på att de är rätt för teknikinformation. Fler förslag?
Har begränsad erfarenhet av huvudjägare i Sverige. Jag skulle börja med linkedin. Ditt intressanta cv antyder en kombination av intelligens, förmåga att interagera med andra personer och hög arbetsmoral. Det tillsammans med högkonjunktur borde göra det ganska lätt att hitta något.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Skriv svar