Jävla lurendrejeri på Blocket!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Laredo
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 30 mar 2013, 15:37

Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av Laredo »

Det är för bedrövligt, jag har ju lagt ut en Fender CS till försäljning men jag la ut basen på blocket också, hittills har tre lurendrejare försökt alla tricks som finns att lura av mig pengar för frakt, ja ni känner säkert till det men det går till typ, jag köper "the item" och vill betala via Pay Pal, "it's safe", sen skickas en rätt trovärdig informering om att Pay Pal mottagit pengar för " the item" men även pengar för frakt, sen kommer ett nytt meddelande om en ny policy hos PayPal att affären är " on hold" till dess att konfirmering om att pengar för frakt har satts in på ett från luriaxen angivet konto, man ska alltså tro att man fått betalt för frakt och sen lägga ut friska pengar innan du sett några från andra parten. Allt är naturligtvis båg, och det fattar man rätt snabbt, men ändå, " Be carefull out there"... 8) Så här börjar det ( den senaste)
Hej Lars-Ivar
Du har fått svar på din annons: Fender P, Custom Shop Closet Classic Pro 2011
About your Music Instrument on blocket.se is it available reply back on: dralph488@gmail.com
Man kan alltså inte svara via blocket... Jag omgrupperar och återkommer med ny annons om både bas och förstärkare, allt gott!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av funkys**t »

Fruktansvärt irriterande! Har hänt mig också. Jag vidarebefordrade alla mail till blocket och de svarade ganska snabbt och informerade om att de har stora problem med lurendrejare o dyl. De uppmanade också att skicka en kopia till dem om det var minsta misstanke så kan de ge snabb respons.
Annars kan du ju alltid svara och gå med på allt utom att lämna uppgifter, skicka varor eller pengar. Luras tillbaka. :) Brukar jag göra om nån ringer från "Microsoft"
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av Eagle Hazze »

Det är kanske dags att blocket börjar med filtrering av anonyma mailadresser där man har registrerat sig med hjälp av proxy för att undvika identifiering. Eller mankan väl uppge ett namn som inte finns vid registrering av hotmailadress.Någonstans i systemet borde man införa en spärr.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av RolleHarris »

Lösningen är ju att man bara kan svara på annonser om man är medlem på blocket? Borde ju gå att fixa i ett nafs? Fan, kanske borde hålla det för mig själv
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja någon typ av säker id registrering
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av blackparkas »

ÄR det inte redan så att man måste vara inloggad för att kunna skriva svar på annonser?
Iofs så kan väl vem som helst starta konto...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av RolleHarris »

Kanske om man bara kan skapa ett konto och logga in från Sverige ?
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av RolleHarris »

Eller lika bra att lägga ner blocket. De flesta dom säljer grejer eller svarar på annonser där är ju idioter haha [FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY]
Vi har nog alla ett gäng historier om knasiga affärer gjorda genom blocket
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av gthyni »

RolleHarris skrev: Vi har nog alla ett gäng historier om knasiga affärer gjorda genom blocket
fast också ett gäng lyckade affärer...
man når många och då inkluderas både idioter, svammelpellar och bedragare.
man sorterar dock bort dem ganska fort om man är uppmärksam
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av blackparkas »

Jag fick svar häromdagen när jag la ut en annons på en flång ny Gibson.

- Kan jag få den för 14, den är ju begagnad!?
- Hej, nej , den är flång ny, uppackad, uppstämd och upphängd. Jag kanske kan få tag på en lika fast vinröd som är demad för 14?
- Har ni samma pris på en Les Paul Standard?




Öh.
Nä.
Och han hette Kent för övrigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av Eagle Hazze »

Så fort man ska hantera pengar digitalt i samhället så krävs det någon typ av verifierat säkert system där alla inblandade måste kunna gå att identifiera, schwish, mobilt id på banker, paypal. Så det vore inte så svårt för t.ex blocket att kräva den nivån när man lägger upp annons och säljer eller köper. Titta på annonser eller om man träffas och kör cash behöver givetvis ingen säkerhetsnivå
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev:Jag fick svar häromdagen när jag la ut en annons på en flång ny Gibson.

- Kan jag få den för 14, den är ju begagnad!?
- Hej, nej , den är flång ny, uppackad, uppstämd och upphängd. Jag kanske kan få tag på en lika fast vinröd som är demad för 14?
- Har ni samma pris på en Les Paul Standard?




Öh.
Nä.
Och han hette Kent för övrigt.
:D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har råkat ut för samma sak. När jag ändrade annonsen ramlade nästa batch med skitbrev in. Både i epost och sms.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Jävla lurendrejeri på Blocket!

Inlägg av theLopp »

Jag blir överöst med taskiga Google translate uppmaningar om att maila mig direkt på xxx.
Funderar på att spela med ett tag bara för att de ska behöva kämpa lite men jag orkar inte. Surt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar