Handla via Reverb.com - moms från företag i England?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Handla via Reverb.com - moms från företag i England?

Inlägg av whatawaste »

Har hittat en bas jag vill ha men säljaren har lagt in under "Shipping policy" att "This seller doesn't charge tax on their sales."

Basen säljs av en firma.

Jag antar att man därför kommer att få betala moms när den landar i Sverige, IOM att det inte är en affär mellan privatpersoner. Rätt eller fel?

25% moms på en bas för 3500€ är tråkiga pengar... :(
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Handla via Reverb.com - moms från företag i England?

Inlägg av Jellew »

Man betalar inte moms vid affärer inom EU. Du kan ju skriva till tullverket och fråga om det känns osäkert.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Handla via Reverb.com - moms från företag i England?

Inlägg av whatawaste »

Jellew skrev:Man betalar inte moms vid affärer inom EU. Du kan ju skriva till tullverket och fråga om det känns osäkert.
Moms betalar man visst. Men ingen tull. Hos thomann betalar man väl svensk momssats IOM att de säljer så mkt till Sverige, men hos mindre företag betalar man det landets moms.

Eller är jag ute å cyklar?
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Handla via Reverb.com - moms från företag i England?

Inlägg av Jellew »

whatawaste skrev:
Jellew skrev:Man betalar inte moms vid affärer inom EU. Du kan ju skriva till tullverket och fråga om det känns osäkert.
Moms betalar man visst. Men ingen tull. Hos thomann betalar man väl svensk momssats IOM att de säljer så mkt till Sverige, men hos mindre företag betalar man det landets moms.

Eller är jag ute å cyklar?
Du är inte ut och cyklar mer än jag var i tidigare inlägg, det är jag säker på. Däremot är det ganska förvirrande. Du kanske kan skriva direkt till företaget och fråga vad "This seller doesn't charge tax on their sales." innebär?

Jag hittade en länk som bekräftar det du skrev om moms, vet inte om den hjälper: http://europa.eu/youreurope/citizens/co ... dex_sv.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Handla via Reverb.com - moms från företag i England?

Inlägg av Fernan »

Om man själv har företag i Sverige, så kan det säljande företaget inom EU strunta i att lägga på moms. Man måste sen bokföra svensk moms på ett par konton för "moms vid inköp varor EU" ..i slutändan så betalar man momsen i momsdeklarationen. Jag köper rätt mycket delar o rör från TubeTown o Banzai på detta viset.

Men om man köper från ett företag inom EU som privatperson så ska de lägga på moms. Svensk moms om de omsätter mer än 320000 kr...se här:

http://www.konsumenteuropa.se/sv/amneso ... s-inom-eu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är ju därför man betalar svensk moms till Thomann, de omsätter ju en del.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Handla via Reverb.com - moms från företag i England?

Inlägg av Hellish »

Så ett företag kan välja att inte inkludera moms i priset till en privatperson?
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Handla via Reverb.com - moms från företag i England?

Inlägg av whatawaste »

Hellish skrev:Så ett företag kan välja att inte inkludera moms i priset till en privatperson?
Uppenbarligen kan de väl det, men det känns lite som att de försöker få varan att se förhållandevis billig ut. Lägger man på 25% så blir det genast dyrt. Lite lurendrejeri... :evil:

Nöjd att jag läste försäljningspolicyn och inte tryckte på köp...

https://reverb.com/se/item/3335151-spec ... tring-bass" onclick="window.open(this.href);return false;
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Skriv svar